|
Скачати 76.68 Kb.
|
Українська література 8 клас Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини. Проблеми й мотиви твору Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно послідовно висловлювати думку; дослідити порушені проблеми. Розв. мета: розвивати логічне мислення, вміння коментувати прочитане та висловлювати власні судження; учити майстерності виразного читання. Вих. мета: виховувати почуття пошани до мистецького таланту поетеси Лесі Українки та високі моральні якості в учнів: щирість, ненависть до зла й несправедливості . Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь з елементами нестандартного підходу. Обладння: портрет Лесі Українки, текст твору ,малюнки до твору, презентація із мультимедійним забезпеченням про родину Л.Українки Хід уроку І. Актуалізація опорних знань учнів -з якої родини Леся Українка? - з родини волелюбних прогресивних, революційно настроєних людей. -з ким у дитинстві товаришувала Леся Українка? - малі Косачі дружили з дітьми із бідняцьких родин, адже батьки хотіли, щоб вони навчилися шанувати свій народ. -Світ поділяється на добро і зло. Одні письменнкики, такі як Іван Франко, Тарас Шевченко захищали інтереси простої людини, а письменники реакційного напрямку вірили і закликали до протилежного: - мистецтво повинно існувати для розваги( тобто мистецтво для мистецтва) ; - історію вершать царі, королі, володарі трудящих; - гнобительський лад непорушний. Учитель: Оце тлумачення ми на уроці або доведемо або спростуємо. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів У мене ще виникає питання? З якою метою вивчається дана тема або твір? - творчість Лесі Українки велика і могутня. Своє життя вона присвятила народові. Проблеми, які піднімала у творах, були актуальними не тільки на той час, а й до сьогодні: - єднання людини з природою, яка впливала на настрій хворої поетеси; - возвеличення прагнення людиною творити красу і дорувати щастя людям. - А хто може подарувати радість людям? - поет. Учитель: - своєю поемою “Давня казка” Леся Українка дала гостру відсіч носіям цих теорій - а як саме, це ми повинні дослідити на уроці. Отже, учитель повідомляє тему, мету та завдання, поставлені на уроці. ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань. ІV. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу. Отже, темою нашого уроку є: -Леся Українка “Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людиниПроблеми й мотиви поеми Метою уроку є - засвоїти зміст твору; уміти грамотно і послідовно висловлювати власну думку; набувати умінь роботи з художнім текстом;досліджувати проблеми і мотиви, порушені в поемі; вчитися виразного читання. Учитель: Перш ніж розпочати роботу, ми створимо такі групи: літератори критики дослідники художники (правда, група малочисельна) У вас представників кожної із груп було окреме завдання, так і спільно прочитати зміст. Маю надію, що серед нас нема таких, хто б не причитав. Надаємо слово представникам двох груп: літераторам і дослідникам. - Яка історія створення поеми “Давня казка”? -Що змусило поетесу написати твір? На поставлене питання дає відповідь група дослідників. Давню казку Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Саме з листування між Лесею та її братом Михайлом ми дізналися про те, що Леся Українка читала завершену вже поему на засіданні гуртка “Плеяда” з певним тріумфом (продемонструвати ілюстрацію). Твір вперше був опублікований у Львівському журналі “Життє і слово” за 1896 рік. Саме тут друкував свою статтю Іван Франко, у якій він наголошував, що українська інтелегенція дуже далека від народу і що деякі українці не працюють для добра народу. А також Іван Франко зазначив, що “Давня казка”- одна з найкращих і найхарактерніших ознак нашої нової літератури. Дослівно І. Франко писав так: “Кругом лунає, штука для штуки” (тобто, мистемистецтво для мистецтва, тобто, мистецтво потрібне тільки для розваги), аж чутно якось із уст поета чути такі тверді та здорові погляди на задачу і вагу поезії, які висказує тут наша авторка. Для пригноблених вона- гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників- грізний месник. А ще Іван Франко звернув увагу на одну найхарактернішу рису твору. Дослівні слова Івана Франка: “І ще одна характерна риса поеми- її гумор. У Лесі Українки дотепер ми не зауважували гумору. Поема “Давня казка” вся, від початку до кінця, держана (тобто витримана) в легкім, гумористичнім тоні.” Учитель: -Отже, Іван Франко зосередив увагу на питанні, яка роль відводиться поету в суспільному житті. -Чи повинен він бути трибуном? -Яке його місце в суспільстві? - Яку значимість має його творчість? Робота над змістом - Скільки розділів має поема? -складається з чотирьох розділів. - Назвати героїв твору -поет і граф Бертольдо. - Про що поетеса говорить на початку твору? -поема починається коротким вступом, у якому Леся Українка звертаючить до читачів говорить, що вона розповість давню казку. - А насправді? - поема пов'язана з реальним життям того часу, коли жила поетеса. Питання до дослідників - Що у творі нагадує вам про казковість, які елементи казки? Дослідники: -від казки- зачин твору (зачитати) ; -події відбуваються в давноминулі часи, у якійсь невідомій країні. Учні зачитують цитати з тексту. Може б, хто послухав казки? Ось послухайте панове! Тож коли хто з вас цікавий, Сядь і слухай давню казку, А мені, коли не маврів, То хоч бубликів дай в'язку. Десь, колись, в якійсь країні, Де захочете, там буде, Бо у казці, та ще в віршах Все можливо, добрі люди. Відповіді учнів: -поет у творі зустрічався три рази з лицарем Бертольдом, що характерне число три для казок; -три дороги розійшлися вліво, вправо і прямо, коли Бертольдо їхав на війну; -троє лицарів було: Бертольдо, Карлос, Гвідо; -три рази Бертольдо обіцявся нагородити, віддячити поетові за його пісні: перший - під час зустрічі у діброві, другий - після складеної пісні Ізідорі, третій - після війни. Учитель: Отже, дослідники довели, що у творі є ознаки казки, але, звичайно, це розповідь про реальні події, характерні часові поетеси. І розділ (робота над текстом) Учитель: Починаємо роботу над змістом. -хто такий поет? -чи був він самотнім? -чому не був самотнім? Ні, він не був самотнім, бо до нього приходила молодь, вона шанувала його, адже він писав для них пісні, які давали народові потіху, розвагу, пораду. Учитель: - Послухаймо інсценізацію уривку твору у виконанні учнів (рольова гра). - Яку оцінку ви дасте відтвореним подіям? - Чванливий нероба Бертольдо глузує з поета, але сам поет духовно багатий, а головне вільний . Учитель: - Що доповнить художник саме по цьому малюнку? - Коли поет, узявши мандоліну, заграв і заспівав, то в лицаря Бертольда вирвалися слова: ” Що за дивна сила слова?” Так, я вільний, маю бистрі Вільні думи — чарівниці, Що для них нема на світі Ні застави, ні границі. Все, чого душа запрагне, Я створю в одну хвилину. В таємні світи надхмарні Я на крилах думки лину. Скрізь гуляю, скрізь буяю, Мов той вітер дзівнкий в полі. Сам я вільний і ніколи Не зламав чужої волі . Отже, який мотив звучить у словах поета? - Звучить мотив про велику силу художнього слова! ІІ розділ (робота над змістом) -Якою метою з'явився Бертольдо в хаті у поета? -Як поет відгукнувся на проблему лицаря? -Чи віддячив лицар поетові? -Який мотив звучить? - велика сила пісні художнього поетичного слова; - роль пісні в житті окремої людини . ІІІ розділ(робота над змістом) -Яке лихо несподівано настало? -спочатку вдало, але потім військо стомилось та й місто було неприступним, тому серед воїнів почалось незадоволення, яке могло скінчитись плачевно для Бертольда. -Хто і як врятував Бертольда з його військом? -співці заспівали пісню поета, запалили бойовий дух серед воїнів і перемогли в бою. Учитель: - Слово надаємо художникам: (прочитати малюнки) -у походах в чужих землях вояків підбадьорювала пісня, допомогла вона й тоді, коли втомлене й зголодніле військо почало нарікати на Бертольда, хотіли його вбити, або примусити припинити війну.Але співці вгамували військо, запаливши дух перемоги. Учитель: -Отже, знову Леся Українка підкреслює роль художнього поетичного слова, яке лунає з уст поета, не байдужого до долі народу ІV розділ (робота над текстом) Учитель: -Як після війни повів себе Бертольдо у своїй країні? -грабував народ, бо звик це робити на війні. -Що ж трапилось в країні? Про це нам повідомить учень,прочитавши уривок напам’ять. А ви, прослухавши уривок, скажіть, який характерний засіб використала Леся Українка? - поетеса використала антитезу. -Аби поет не складав бунтівних віршів, що Бертольдо запропонував йому? -запропонував поетові стати придворним співцем. - Що ж на це відповів поет? - Який же мотив звучить у цьому уривку? -поет з гідністю відмовився від “золотих кайданів” і слави з панських рук, залишився вірним народові. Це людина волелюбна і смілива. Не схиляється перед владою і силою пана, відмовляється від багатства і слави, які пропонує йому Бертольдо. Він не скоряється й тоді, коли граф загрожує йому в'язницею. -У чому щастя людини? У багатстві та розкоші чи бути вільним, коли тебе поважають, коли ти приносиш користь людям? Метод “ мікрофону “ або дискусія . Учитель: - який кінець має казка? - народ повстав і вбив пана. Та залишився молодий нащадок , який продовжує будувати тьюрми і гнобити людей. Між нащадками графа і поета продовжується боротьба, яка неминуче закінчиться перемогою народу. Отже, як підсумок, учні визначають тему та ідею твору. Тема: Зображення боротьби трудящих проти поневолювачів та роль і місце поета у визволенні народу від гніту. Ідея: уславлення поета, який захищає інтереси народу і засудження жорсткості, жаги до збагачення. Учитель: -Як поетеса досягає розкриття даної теми? - За допомогою яких художніх засобів? Робота в парах *антитеза ( протиставлення ) у пісні про Ізідору; розкіш проміняв на походи; пісня про відважного лицаря; *інверсія ( непрямий , зворотний порядок слів) ; - залунала гучна сурма (с.137); -у ярмі стогнали люди(с. 138); - розливався людський стогін; - та була у нього пісня(с. 134) і не був поет самотнім; - попереду їхав лицар(с. 135); - їде лицар в самотині, вдома гроші я забувся ; *фразеологізми -золотих не хочу лаврів, краще смерть, ніж вічний сором ; - спіймати вітра в полі, маю я багатства стільки, його й на тебе стане ; - задам тобі я гарту; *епітети , уїдлива іронія: пісня про мужика і пана; пісня про лжегероя; *метафори -час летів, пісні ідуть по людях; - довгим ящиком руйнував ворожі міста; - сонечно червоне заховалось за діброву ; - принесли поету ті запросини веселі ; - я не хочу слави з рук його приймати; - розливався людський стогін ; *лексика — граф, графство, герольди, лицарі, серенада, королева, донька,мури замку, лютні, придворний стрілець. Підсумок уроку: Які ж проблеми порушено? -роль митця в суспільстві; -служіння музі й народові; -суть людського щастя; -засудження війн заради збагачення; - любов до народу. Д/З 1.Вивчити напам'ять один з уривків, які прозвучали на уроці. 2. Виписати цитати до образів поета і графа. |
Леся Українка. «Давня казка» Ідея вільної творчості, вільнолюбства... З`ясувати погляди поетеси на призначення мистецтва і митця; розглянути проблему морального вибору людини та розуміння нею життєвих... |
Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи... |
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета Обладнання: портрет Л. Українки, презентація «Леся Українка», картки для індивідуальної роботи, книжки з казками, кросворд |
Леся Українка «Мрії» Обладнання: портрет Лесі Українки, «дерево запитань», ілюстрації з папки «Леся Українка» |
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871р... М. Старицький, М. Лисенко. Все це сприяло ранньому входженню Лесі в літературу: в дев'ять років вона вже писала вірші, у тринадцять... |
Урок 1 Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність... Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність і силу духу. Відображення прагнень і мрій у поетичних творах |
Енциклопедія Українознавства Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) (*25 (13) лютого 1871, м. Новоград-Волинський — 1 серпня 1913, м. Сурамі, Грузія) — українська... |
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем... |
Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня» Новоромантик протиставляє натовпу не героя, не вибрану особу, а суспільство свідомих осіб, у якому він, цей натовп, розчинився б... |
ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ Мета: продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна» |