Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета


Скачати 81.26 Kb.
НазваТема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета
Дата09.02.2014
Розмір81.26 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився

Леся Українка «Біда навчить»
Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу, розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, знаходити зображувально-виражальні засоби опису героїв, розвивати навички читання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися.
Обладнання: портрет Л. Українки, презентація «Леся Українка», картки для індивідуальної роботи, книжки з казками, кросворд.

Хід уроку.
І. Організаційний момент.

- Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось. (Вітаються, повернувшись до присутніх).

- Нумо, діти, до роботи!

Наберемося охоти
Для навчання час настав.

До потрібних добрих справ.
- Сьогодні урок читання буде дуже повчальним.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Відтворення змісту казки з елементами вибіркового читання

- Що задумали Вовчик-братик і Лисичка-сестричка? Де вони заховали страву?

- Прочитайте, як Лисичка вперше надумала обманути Вовка.

- Скільки ще разів вона бігала в корчі? Прочитайте про це.

- Прочитайте, що Вовк побачив в корчах.

- Куди Лисиця заховалася від розлюченого Вовка? Як вона знову його перехитрила?

2. Читання в особах частин казки ( робота в групах, трійках)

Кожна група готує один діалог.

ІІІ. Підготовка до вивчення нового матеріалу.

- Казки, як правило, розповідаються, а не читаються. Ці традиції збереглися з давніх часів, коли люди не знали писемності. Одні розповідали, а інші, такі як І.Франко, О. Пушкін, Г.К.Андерсен, брати Грімм, Шарль Перро записували ці казки. Щось доповнили, щось змінили, і ми з вами отримали авторські літературні казки.

На цій лісовій галявині живуть казкові герої, а які саме ми дізнаємося, відповівши на питання. (Під час відгадування учитель виставляє книжки цих авторів).

  1. Я дуже хочу з вами познайомитись, але соромлюсь своєї гидкої зовнішності. (Г.К.Андерсен «Гидке каченя»)

  2. Терміново викликали лікувати звірів в Африку. (К. Чуковський «Айболить»)

  3. Пішла до бабусі, понесла пиріжки. (Ш.Перро. «Червона Шапочка»)

  4. Побіг у школу, бо нічого не знаю. (М.Носов. «Пригоди Незнайка та його друзів»)

  5. Ми з Гердою у саду садимо троянди. (Г.К.Андерсен. «Снігова королева»)

  6. Пішла провідати семеро гномів. (Ш. Перро. «Білосніжка і семеро гномів»)

  7. Я в гостях у П'ятачка. (Алан Мілн «Вінні _ Пух і всі, всі, всі…»)

ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1. Актуалізація опорних знань

Читання вірша учителем

У нашім класі на столі

портрет стоїть у рамі.

Він всім знайомий –

і мені, й татусеві, і мамі.

З портрета дивиться на нас

землячка - поетеса.

Це гордість нашої землі –

Нескорена, незламна Леся.

2. Контроль техніки читання

Учні читають текст 30 с надрукований на картках текст.

«Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім'я їй – Леся Українка. З не такої вже й далекої минувшини, проте вже мовби крізь серпанок легендарності, проступає до нас образ поетеси, образ ніжний і чистий.»

3. Розповідь учителя. Під час розповіді учитель показує презентацію про Лесю Українку на мультемідійній дошці.

- Ці чудові слова про Лесю Українку, Ларису Петрівну Косач, написав Олесь Гончар. Ця тендітна жінка хоч прожила лише 42 роки, та тридцять з них плідно працювала на літературній ниві.

- А що ви знаєте про Лесю Українку?

А народилася Леся

в Новгороді – Волинському.

І над усе вона любила

землю українську.

Леся Українка жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками гучними коридорами. Вчителями її були мати – письменниця Олена Пчілка, батько – юрист Петро Антонович, книги та життя.

Читати Леся почала у 4 роки, в шість – вчилася писати. Найулюбленішими книгами Лесі були «Кобзар» Тараса Шевченка, оповідання Марка Вовчка, байки Леоніда Глібова, казки Андерсена. Цікавилася творчістю українського народу - піснями, казками. Легендами.

Літературну діяльність Леся почала рано. У дев'ять років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці Елі. Коли дівчині було 13 років, з'явився перший друкований вірш «Конвалія». Передбачлива мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка»: «Леся», бо дівчинка ще була малою, а «Українка» писала тому, щоб знали - вона з України.

Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад десять іноземних мов, любила музику і грала на фортепіано, проявляла інтерес до малювання, з захопленням вишивала.

Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час заставила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Тяжка хвороба переслідувала її усе життя. Іноді цілий місяць доводилося лежати у гіпсі, страшний біль пронизував усе тіло, але Леся терпіла і змушувала себе писати вірші, грати.

Померла Леся Українка 1 серпня 1913 року на Кавказі, де перебувала на лікуванні. Похована у місті Києві на Байковому кладовищі.

Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.

ІУ. Опрацювання казки Лесі Українки «Біда навчить»

1. Виразне читання казки учителем.

- Сьогодні ми продовжуємо вивчати твори Лесі Українки, ознайомимося з іншим жанром її творчості, зокрема з казкою «Біда навчить».

- Слухаючи, подумайте, чому казка має таку назву?

2. Словникова робота

а) Читання колонок слів

клопіт мешкає зоглядівся

рілля скубуться доволі

клуня навернеться поживиться

вельми чималенько дбає



  • Які слова вам незрозумілі?

  • Доберіть синоніми до слова мешкає (живе, проживає), поживиться (поїсть, похарчується), дбає (піклується, турбується).

3. Читання казки за логічно – завершеними частинами.

1) 1-а частина – до слів «… та й пішла собі в курник»

- Яким був горобчик?

- Над чим він замислився?

- Про що він попросив курку?

б) 2-а частина – до слів «А тепер іди: мені ніколи». Читання вголос «ланцюжком»

- Чия порада сподобалась вам? Чому?

в) 3-я частина – до кінця.

- Чи підійшла відразу чиясь порада горобчику? Яким стало його життя взимку?

- Що примусило його до розуму прийти?

4. Вправи на розвиток швидкості читання. Гра «Закінчить прислів'я» (робота в парах)

- Знайдіть у казці прислів'я і допишіть. Яка пара справиться швидше?

«Дурні бились, а…..» (розумні поживились)

«Хто дурнем вродився, той ….» (дурнем і згине)

«Не на те мудра, щоб…» ( дурнів розуму навчати)

«Поки біди не знатимеш, то …» ( й розуму не матимеш)

« Розум на дорозі….» ( не валяється)

5. Характеристика головного героя

Учні отримують картки, де записані риси характеру головного героя

вихований завзятий

спостережливий хазяйновитий

мудрий допитливий

обережний турботливий

дурненький кмітливий

- Розмістивши риси характеру у правильній послідовності, розкажіть, як змінювався горобчик.

6. Визначення головної думки твору

- Яка головна думка твору?

- Яка із приказок, вжитих автором у казці, співзвучна із головною думкою?

У. Підсумок уроку

- Розгадавши кросворд, ви продовжите речення «Біда навчить….»

1) До кого першого звернувся горобець за порадою? (до курки)

2) Хто налякав горобчика на болоті? (Бузько)

3) Хто дав пораду: «А от коли захочеш знати, скільки тобі літ жити, то се я можу тобі сказати» (Зозуля)

4) Де мешкала сова? (у дуплі)

5) Яка пора року навчила горобчик розуму? (зима)

6) Який псевдонім автора казки «Біда навчить»? (Українка)




к

у

р

к

а







б

у

з

ь

к

о







з

о

з

у

л

Я




д

у

п

л

о

з

и

м

а







у

к

р

а

ї

н

к

а

УІ. Домашнє завдання

Прочитати дома казку(для дітей середнього рівня знань), розповісти її батькам або меншим братам та сестрам(для дітей достатнього рівня знань), намалювати словесний портрет головного героя (для дітей високого рівня знань).

Схожі:

Книга дзеркало життя. Книгу прочитав на крилах політав. Хто вчиться...
Мета: Ознайомити з поняттями «каталог», «картотека». Розширити світогляд учнів. Стимулювати пізнавальну активність. Виховувати любов...
Леся Українка «Мрії»
Обладнання: портрет Лесі Українки, «дерево запитань», ілюстрації з папки «Леся Українка»
Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини
Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно
 Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871р...
М. Старицький, М. Лисенко. Все це сприяло ранньому входженню Лесі в літературу: в дев'ять років вона вже писала вірші, у тринадцять...
Урок 1 Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність...
Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність і силу духу. Відображення прагнень і мрій у поетичних творах
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета
Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем...
Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою
Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи...
Енциклопедія Українознавства
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) (*25 (13) лютого 1871, м. Новоград-Волинський — 1 серпня 1913, м. Сурамі, Грузія) — українська...
Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня»
Новоромантик протиставляє натовпу не героя, не вибрану особу, а суспільство свідомих осіб, у якому він, цей натовп, розчинився б...
1. Розвиток літ жанрів на поч. 20 ст. Нові імена в укр літературному процесі
Продовжували писати Іван Франко, Михайло Старицький, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий і поруч з ними на сцену...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка