Леся Українка «Мрії»


Скачати 54.34 Kb.
НазваЛеся Українка «Мрії»
Дата06.12.2013
Розмір54.34 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації


Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало»

Виконавець учитель української мови та

літератури Новогребельського НВК

«ЗОШ І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний

заклад» Бородянського району Київської

області Іваненко Людмила Іванівна

2013 р.

Урок української літератури в 6 класі
Тема. Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало».

Мета. Ознайомити учнів з життєвим шляхом Лесі Українки, з поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.

Обладнання: портрет Лесі Українки, «дерево запитань», ілюстрації з папки «Леся Українка».
Хід уроку

І. Підсумок вивченої теми «Загадково прекрасна і славна давнина України», оголошення нового розділу – «Я і світ».

ІІ. Етап орієнтації.

1. Декламування вчителем вірша Василя Гея «Тарасової долі ти сльозинка?»

- Тарасової долі ти сльозинка?

Оцвітина волинського барвінку?

Чи просто квола, терпелива жінка?

- О ні, моя судьбо, я – Українка!

Дочка народу, що в своїй державі

Себе панам запродує за гріш

І на козацькій витоптаній славі

Йому вже риють яму грабарі.

Я Українка. Сміло чи зухвало

Себе святим іменням нарекла,

Аби його навік не поховала

Покори та безпам’ятства імла.

На цю імлу готова я упасти

Сльозиною, мов списом гіркоти,

І лиш тоді, як тьма сконає, рястом

А чи барвінком рясно зацвісти.

Я Українка, і мого сумління

Не стопче, мов травицю, татарва,

Оце ім’я з глибокого коріння

Важке й високе, наче корогва.

Його нестиму, поки стачить сили,

Втираючи з обличчя сивий пил.

Сама себе на це благословила

Під образами предківських могил.

І хай на цім шляху тернистім, доле,

Мої думки зарано відболять,

В одвіт Шевченку: «Ні, ми не моголи!»

Колись як правду будемо промовлять.

ІІ. Етап оголошення теми і покладання мети.

1.Мозковий штурм.

- Про яку письменницю прочитано вірш?

- Творчість якої письменниці ми будемо вивчати?

- Що ви знаєте про Лесю Українку з початкової школи?

- Яким було дитинство поетеси?

- Що вона любила, про що мріяла?

- Чи можемо ми пишатися, що маємо таку письменницю, мужню жінку? Чому?

- Продекламуйте напам’ять вірші поетеси, які ви знаєте.

2. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Етап проектування.

- Готуючись до уроку, ви мали можливість обрати для себе певний елемент дослідження. Тому в процесі підготовки до уроку утворились групи літературознавців і декламаторів, з допомогою яких ми зрозуміємо, чому люди захоплюються мужністю поетеси, люблять і шанують її творчість.

ІY. Етап організації виконання плану діяльності.

1. Виступ літературознавців.

1.Народилася Леся в місті Звягелі (Новоград-Волинський) на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів. Мати, відома письменниця Олена Пчілка, займалася вихованням дітей (їх у сім’ї було шестеро) і вела активну культурно-громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, до української культури.

2. У дитинстві Леся була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в 5 написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову.

Леся любила співати і танцювати. Коли підросла і навчилася нотній грамоті, то стала записувати мелодії почутих пісень.

Літературну діяльність розпочала досить рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці «Елі» (О. Косач), котра була заслана у Сибір за політичні погляди:

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна:

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянути ще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро, -

Там жити чи вмерти, мені все одно;

Поглянути ще раз на степ, могилки,

Востаннє згадати палкії гадки…

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад 10 іноземних мов. Любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання.

3. Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час примусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Під час свята Водохреща у Луцьку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім – рука. Діагноз – туберкульоз кісток, а потім і легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись. Отак і змагалась з тяжкою недугою все життя. Іноді цілий місяць доводилось лежати в гіпсі. Леся не вчилася у жодній школі, а все здобувала самотужки. Часто їй доводилось їздити на лікування в Крим, на Кавказ.

4. Прожила Леся Українка всього лише сорок два роки, і тридцять три із них плідно працювала на літературній ниві. Похована в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата Михайла. Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.

2. Виразне читання вірша «Як дитиною бувало…» декламаторами.

3. Бесіда.

- Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?

- Чи нагадує лірична героїня Лесю Українку? Чим саме?

- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?

- Чи можете ви сказати про себе: «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась»?

4. Словникова робота. Пояснення слова «епіграма».

5. Робота над виразністю читання вірша «Як дитиною бувало…»

6. Слово вчителя.

- Другу поетичну збірку Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.

7. Виразне читання поезії декламаторами.

8. Бесіда за питаннями, які розвішені на «дереві питань».

Учні по черзі зривають листочки, читають питання і дають відповіді на них:

-Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?

- Мрія – це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.

- Чи розумієте ви ліричну героїню, її душевний стан, мрії, наміри?

- Яким, на вашу думку, повинен бути лицар – оборонець слабких, незахищених?

- Як у творі порівнюються лицарі? Для чого Леся Українка використовує цей прийом?

9. Усний малюнок. Стратегія «Мікрофон».

- Під час читання поезії я уявляю…

10 Робота над виразністю читання вірша «Мрії».

Y. Підсумковий етап. Етап оцінювання.

1. Усна рефлексія: « Найбільше мене вразило на уроці…», «Я дізнався нового на уроці…», «Після цього уроку я для себе зробив висновки…», «На наступному уроці я хотів би дізнатися…».

YІ.Домашнє завдання.

Вивчити напам’ять вірш «Як дитиною бувало…», виписати тропи із вивчених на уроці поезій.

Схожі:

Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився Леся Українка «Біда навчить» Мета
Обладнання: портрет Л. Українки, презентація «Леся Українка», картки для індивідуальної роботи, книжки з казками, кросворд
 Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) народилася 25 лютого 1871р...
М. Старицький, М. Лисенко. Все це сприяло ранньому входженню Лесі в літературу: в дев'ять років вона вже писала вірші, у тринадцять...
Урок 1 Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність...
Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність і силу духу. Відображення прагнень і мрій у поетичних творах
Енциклопедія Українознавства
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) (*25 (13) лютого 1871, м. Новоград-Волинський — 1 серпня 1913, м. Сурамі, Грузія) — українська...
Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини
Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно
Леся Українка. Драма-феєрія «Лісова пісня»
Новоромантик протиставляє натовпу не героя, не вибрану особу, а суспільство свідомих осіб, у якому він, цей натовп, розчинився б...
Леся Українка. «Давня весна». Тема гармонійного єднання людини з природою
Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи...
Тема: Урок навчання грамоти. Леся Українка “Вишеньки” Мета
Мета : удосконалювати навички читання віршованих творів,ознайомити з життям і творчістю української поетеси Лесі Українки та її віршем...
1. Розвиток літ жанрів на поч. 20 ст. Нові імена в укр літературному процесі
Продовжували писати Іван Франко, Михайло Старицький, Панас Мирний, Іван Нечуй-Левицький, Іван Карпенко-Карий і поруч з ними на сцену...
Засідання літературної вітальні
Лише поетів і прозаїків Полтавська, щедра талантами земля дала близько 500 геніїв. Полтавщина постійно притягувала до себе і інших...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка