Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації
Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало»
Виконавець учитель української мови та
літератури Новогребельського НВК
«ЗОШ І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний
заклад» Бородянського району Київської
області Іваненко Людмила Іванівна
2013 р.
Урок української літератури в 6 класі
Тема. Леся Українка «Мрії», «Як дитиною бувало».
Мета. Ознайомити учнів з життєвим шляхом Лесі Українки, з поезіями про дитинство; розкрити образ ліричної героїні – сильної духом дівчинки; розвивати вміння і навички виразного читання, грамотно висловлювати свої думки, почуття, спостереження; виховувати почуття любові , пошани до родини; розвивати цілеспрямованість, наполегливість, креативне мислення.
Обладнання: портрет Лесі Українки, «дерево запитань», ілюстрації з папки «Леся Українка».
Хід уроку
І. Підсумок вивченої теми «Загадково прекрасна і славна давнина України», оголошення нового розділу – «Я і світ».
ІІ. Етап орієнтації.
1. Декламування вчителем вірша Василя Гея «Тарасової долі ти сльозинка?»
- Тарасової долі ти сльозинка?
Оцвітина волинського барвінку?
Чи просто квола, терпелива жінка?
- О ні, моя судьбо, я – Українка!
Дочка народу, що в своїй державі
Себе панам запродує за гріш
І на козацькій витоптаній славі
Йому вже риють яму грабарі.
Я Українка. Сміло чи зухвало
Себе святим іменням нарекла,
Аби його навік не поховала
Покори та безпам’ятства імла.
На цю імлу готова я упасти
Сльозиною, мов списом гіркоти,
І лиш тоді, як тьма сконає, рястом
А чи барвінком рясно зацвісти.
Я Українка, і мого сумління
Не стопче, мов травицю, татарва,
Оце ім’я з глибокого коріння
Важке й високе, наче корогва.
Його нестиму, поки стачить сили,
Втираючи з обличчя сивий пил.
Сама себе на це благословила
Під образами предківських могил.
І хай на цім шляху тернистім, доле,
Мої думки зарано відболять,
В одвіт Шевченку: «Ні, ми не моголи!»
Колись як правду будемо промовлять.
ІІ. Етап оголошення теми і покладання мети.
1.Мозковий штурм.
- Про яку письменницю прочитано вірш?
- Творчість якої письменниці ми будемо вивчати?
- Що ви знаєте про Лесю Українку з початкової школи?
- Яким було дитинство поетеси?
- Що вона любила, про що мріяла?
- Чи можемо ми пишатися, що маємо таку письменницю, мужню жінку? Чому?
- Продекламуйте напам’ять вірші поетеси, які ви знаєте.
2. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Етап проектування.
- Готуючись до уроку, ви мали можливість обрати для себе певний елемент дослідження. Тому в процесі підготовки до уроку утворились групи літературознавців і декламаторів, з допомогою яких ми зрозуміємо, чому люди захоплюються мужністю поетеси, люблять і шанують її творчість.
ІY. Етап організації виконання плану діяльності.
1. Виступ літературознавців.
1.Народилася Леся в місті Звягелі (Новоград-Волинський) на Волині і була другою дитиною в сім’ї Олени Петрівни і Петра Антоновича Косачів. Мати, відома письменниця Олена Пчілка, займалася вихованням дітей (їх у сім’ї було шестеро) і вела активну культурно-громадську діяльність. Батько, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. У сім’ї панувала атмосфера поваги до народних звичаїв і традицій, до української культури.
2. У дитинстві Леся була жвавою і допитливою дівчинкою. У чотири роки добре читала, а в 5 написала досить змістовного листа своєму дядькові М. Драгоманову.
Леся любила співати і танцювати. Коли підросла і навчилася нотній грамоті, то стала записувати мелодії почутих пісень.
Літературну діяльність розпочала досить рано. У 9 років написала перший вірш «Надія», присвячений тітці «Елі» (О. Косач), котра була заслана у Сибір за політичні погляди:
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз на рідну країну,
Поглянути ще раз на синій Дніпро, -
Там жити чи вмерти, мені все одно;
Поглянути ще раз на степ, могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна.
Леся ще з дитинства була старанною і здібною дитиною. Вона знала понад 10 іноземних мов. Любила музику і грала на фортепіано, виявляла інтерес до малювання.
3. Доля розпорядилася так, що наділила Лесю дивовижними здібностями і в той же час примусила виборювати життя в щоденних муках і стражданнях. Під час свята Водохреща у Луцьку дівчинка так захопилася, що не відчула, як промочила ноги в крижаній воді. Спочатку боліла нога, потім – рука. Діагноз – туберкульоз кісток, а потім і легень, нирок. Та ще в дитинстві поетеса засвоїла правило: щоб не плакати, треба сміятись. Отак і змагалась з тяжкою недугою все життя. Іноді цілий місяць доводилось лежати в гіпсі. Леся не вчилася у жодній школі, а все здобувала самотужки. Часто їй доводилось їздити на лікування в Крим, на Кавказ.
4. Прожила Леся Українка всього лише сорок два роки, і тридцять три із них плідно працювала на літературній ниві. Похована в Києві на Байковому кладовищі між могилами батька і брата Михайла. Леся, котра стільки зробила для розвитку рідної культури, була і залишається нашою національною гордістю.
2. Виразне читання вірша «Як дитиною бувало…» декламаторами.
3. Бесіда.
- Унаслідок чого героїня твору страждає, терпить тяжкі муки?
- Чи нагадує лірична героїня Лесю Українку? Чим саме?
- Чому на запитання «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?
- Чи можете ви сказати про себе: «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась»?
4. Словникова робота. Пояснення слова «епіграма».
5. Робота над виразністю читання вірша «Як дитиною бувало…»
6. Слово вчителя.
- Другу поетичну збірку Леся Українка назвала «Думи і мрії». І є в ній вірш «Мрії», який вона написала в Ялті 18 листопада 1897 року.
7. Виразне читання поезії декламаторами.
8. Бесіда за питаннями, які розвішені на «дереві питань».
Учні по черзі зривають листочки, читають питання і дають відповіді на них:
-Чи любите ви мріяти? Яка ваша мрія?
- Мрія – це реалії чи фантазії нашого мислення? Обґрунтуйте свою думку.
- Чи розумієте ви ліричну героїню, її душевний стан, мрії, наміри?
- Яким, на вашу думку, повинен бути лицар – оборонець слабких, незахищених?
- Як у творі порівнюються лицарі? Для чого Леся Українка використовує цей прийом?
9. Усний малюнок. Стратегія «Мікрофон».
- Під час читання поезії я уявляю…
10 Робота над виразністю читання вірша «Мрії».
Y. Підсумковий етап. Етап оцінювання.
1. Усна рефлексія: « Найбільше мене вразило на уроці…», «Я дізнався нового на уроці…», «Після цього уроку я для себе зробив висновки…», «На наступному уроці я хотів би дізнатися…».
YІ.Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять вірш «Як дитиною бувало…», виписати тропи із вивчених на уроці поезій.
|