|
Скачати 165.79 Kb.
|
Тема. Джеймс Олдрідж “Останній дюйм” Мета: дати учням короткі відомості про життя та творчість письменника - гуманіста Джеймса Олдріджа, зацікавити учнів оповіданням автора; виховувати любов до батьків, взаєморозуміння та взаємоповагу; розвивати навички виразного читання, Обладнання: портрет письменника, виставка його книг, карта світу. Тип уроку: урок засвоєння знань ХІД УРОКУ: І. Мотивація навчальної діяльності: оголошення теми та завдань уроку ІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння навчального матеріалу1.Слово учнів про письменника Джеймс Олдрідж - видатний англійський письменник ХХ століття. Він народився 10 липня 1918 року в глухому селі австралійського штату Вікторія в родині англійця - корінного лондонця, якого доля закинула в далекі краї. Незабаром родина переїхала в маленьке містечко Суон Хілл. Джеймс народився і виріс у інтелегентній родині. Його батько- Уїльям Томас Олдрідж -скромний, невибагливий у побуті, був людиною освіченою, редагував місцеву газету. РодинаОлдріджів любила життя, була закохана в природу, захоплювалася літературою та мистецтвом. Заробіток батька був невеликий, його ледве вистачало, щоб прогодувати сім’ю ( Джеймс був п’ятою дитиною Олдріджів). “ Тривалий час молоко й масло були розкішшю в нашому домі... - згадував письменник.- Усі бакалійні товари, як-от цукор і чай, купувалися в дуже обмеженій кількості, що не перевищувала найсуворішого мінімуму.” Якщо навчання у школі батько ще міг оплатити, то про вищу освіту діти могли тільки мріяти. За традицією, майбутній письменник отримав одразу три імені – Гарольд, Едвард, Джеймс , і у родині його спочатку називали Гарольдом, але йому це ім‘я не подобалося і вибрали –Джеймс. Хлопчик дуже любив рибальство, весловий спорт, полювання.На все це потрібні були гроші, і він підробляв. Одного разу він поставив собі мету: купити сідло для свого поні. Коли він з великими труднощами заробив потрібну суму, батько був змушений віддати поні молочнику, якому родина багато заборгувала. Для Джеймса, як він потім писав, “це був день справжнього відчаю”. Джеймсу все-таки пощастило вступити до Мельбурнського комерційного коледжу. Щоб мати можливість навчатися вдень, юнаку доводилося працювати ночами в газеті. У 1938 році майбутній письменник переїздить до Англії, де вступає до Лондонської Економічної школи. Він продовжує співробітничати з англійськими газетами. Як кореспондент Олдрідж побував у багатьох країнах: Греція, Фінляндія, Норвегія, Корея, Єгипет, Франція, Італія, Радянський Союз. За своє письменницьке життя Джеймс Олдрідж написав романи “Справа честі”, “ Морський орел”, “Дипломат”, “Мисливець”, “Герої пустинних горизонтів”, “Не хочу, щоб він помирав”, “Останній вигнанець”, “Син чужої землі”, збірки оповідань та новел “Про багатьох людей”, “Золото й пісок”. Всі його твори об’єднує мужність автора, який говорить сувору правду про сучасний світ, про шляхи та перспективи його розвитку. Джеймс Олдрідж показує читачу болі свого часу –війни, екологічні проблеми, продажність, підлоту, підступ політиків - і змушує людину усвідомити не тільки свою причетність до історії, але й відповідальність за долю людства. Книги письменника перекладені більш як на двадцять мов, у тому числі й українською.Особливі почуття зв’язують Олдріджа з Україною, яку він відвідував, перебуваючи у Радянському Союзі.“Вона близько нагадує мені країну мого дитинства Австралію”, - казав письменник. На його думку, “будь – який український сільський хлопчик може впізнати себе ” в героях його “дитячих” оповідань.
4. 4. Словникова роботаДюйм ( від голл. duim, буквально – великий палець) – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см. Фут (англ. foot, буквально – нога, ступня) - одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48 см. Миля (англ.mile від лат. milia - тисяча кроків) – одиниця довжини, яка використовується зараз здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам. Фунт (нім. Pfund від лат. pondus – вага, гиря) – основна одиниця ваги в англійській системі мір, рівна 453,5г. Хамсин (араб.) –сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дує із пустелі. Авантюра (франц.) – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал. 5.Бесіда- Хто є головними героями оповідання?- Де й ким працює Бен Аміно? Як він хоче поправити своє матеріальне положення?- Які між батьком та сином стосунки? Чому?- Чому взяв з собою сина Деві?- Як почуває себе у польоті хлопчик? Чому у нього «нещасний вигляд»?- Як ви думаєте, що його більше лякає – політ на літаку чи ситуація, коли вони з батьком лишаються на одинці? Відповідь обгрунтуйте.6. Прийом «Передбачення»Як ви гадаєте, що буде далі?Як складуться стосунки батька і сина в кінці твору?Які пригоди вони переживуть разом?ІІІ.Підсумок урокуПрийом « Незакінчене речення»- У біографії письменника мене вразило…- Письменник побував у…- Він написав романи…- У Єгипті насправді існує…, де бував автор.- Він захоплювався…- Події оповідання відбуваються …ІУ. Домашнє завдання:
Тема. Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Джеймса Олдріджа «Останній дюйм» Мета: вчити аналізувати характер людей через їх, виховувати любов та повагу до родини, батьків, розвивати творчі здібності учнів, уміння виразно читати, цитувати, переказувати. Обладнання: картки з афоризмами видатних людей про батьків та дітей, незаповнені ” Візитні картки “ Тип уроку: урок засвоєння знаньХІД УРОКУ:І. Актуалізація опорних знань учнів Бесіда:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності: повідомлення теми та завдань уроку. ІІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння навчального матаріалуСлово вчителя : Батьки та діти мають багато спільного, але також багато що їх і роз’єднує, вносить у їхні стосунки непорозуміння, призводить до конфліктів.
Люблячі, турботливі, заклопотані, допитливі, добрі, ласкаві, грізні, караючі, всезабороняючі, неслухняні, покірні, непокірні,самотні, втомлені, роздратовані, всепрощаючі. 2.Прийом “Цитатна доріжка”: прочитайте вислови видатних людей про батьків та дітей, прокоментуйте їх та спробуйте дати відповідь на питання: «Чому батьки і діти часто не розуміють один одного і як їм допомогти ?» Один батько значить більше, ніж сто вчителів ( Д.Герберт) Батько повинен бути для своїх дітей другом і наставником, а не тираном (В.Джоберти) Розсудливість батька є найдієвіша настанова для дітей (Демокрит) Батьки та діти не повинні чекати прохання один від одного, а повинні прихильно давати один одному, причому першість належить батьку (Діоген) Наші діти – це наша старість.Правильне виховання – це наша щаслива старість, погане виховання – це наше майбутнє горе, це наші сльози, це наша провина перед іншими людьми, перед нашою країною (А.С.Макаренко) Щоб міркувати про дитину справедливо та вірно, нам треба не переносити її з її сферив нашу, а самим переселитися в її духовний світ (М.И.Пирогов) Коли дитину лякають, б’ють та всіляко засмучують, тоді вона з малих років починає відчувати себе самотньою (Д.І.Писарєв) Нічого не буває так рідко на світі, як повна відвертість між батьками та дітьми (Р.Роллан) Думок у дітей не менше, і вони не бідніші й не гірші, ніж у дорослих, тільки вони інші…Тому нам так важко знайти з дітьми спільну мову, тому нема більш складного мистецтва, ніж уміння розмовляти з ними (Януш Корчак)
Прізвище родини – ( невідоме, але з продовження оповідання “Акуляча клітка” Аміно) Ім’я батька – Вік – Рід занять- Захоплення- Мрії - Ставлення до родини- Місце проживання- Ім’я мами – Вік – Рід занять- Захоплення- Мрії- Ставлення до родини- Місце проживання - Ім’я дитини – Вік – Рід занять- Захоплення- Мрії- Ставлення до родини- Місце проживання -
4.Бесіда:
ІУ. Підсумок уроку. Прийом “Сенкан” ( учні створюють сенкани по варіантах чи за власним вибором )
У.Домашнє завдання:
Тема. Формування характеру Деві в незвичайних обставинах Мета: допомогти учням з‘ясувати, як формувався характер хлопчика та як він проявився в незвичайних обставинах; виховувати повагу до людей, здатність опановувати себе в екстримальній ситуації; розвивати навички монологічного мовлення, роботи з текстом, цитування. Обладнання: ілюстрації учнів Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок ХІД УРОКУ: І.Актуалізація опорних знаньЗахист гербів родини Бена та ДевіЯкі епізоди твору зображені на ілюстраціях учнів? Розташуйте їх у хронологічній послідовності ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів: оголошення теми та завдань уроку Ніколи не знаєш, на що ти здатний, доки не спробуєш. Дж.Олдрідж, “Останній дюйм”ІІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння навчального матеріалу1.Прийом “Коментар до цитати ”: учні коментують цитати до образу Деві, які виписали вдома (як варіант – роздатковий матеріал, підготовлений учителем у слабкому класі )
2. Визначимо риси характеру Деві до поранення батька та після нього ДО ПІСЛЯ
До речі, якщо ви хочете довідатися, що було далі з героями, то прочитайте його продовження – оповідання Дж.Олдріджа « Акуляча клітка». У 1959 році у Радянському Союзі було екранізовано оповідання “Останній дюйм”. ІУ. Підсумок уроку Прийом «Мікрофон» Як ви розумієте епіграф до уроку? Кого з героїв він стосується? Як ця незвичайна ситуація змінила батька й сина? У.Домашнє завдання:
Тема. Необхідність боротьби « до останього дюйма », а також подолання «останього дюйма», що розділяє людей, - провідна думка оповідання.Мета: допомогти учням усвідомити проблематику оповідання,визначити елементи композиції, сенс назви твору,виховувати повагу до батьків, толерантне ставлення до людей, розвивати навички аналізу прозових творів, монологічне мовлення учнів. Обладнання: ілюстрації учнів, « Анкета твору» Тип уроку: комбінований ХІД УРОКУ: І. Мотивація навчальної діяльності. ІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння навчального матеріалу1.Колективна робота над заповненням «Анкети твору»
2.Бесіда :
The last inch – останній дюйм, назва твору Every inch ( з ніг до голови) має два значення: 1. повністю, цілком; 2. в усьому – у вчинках, думках. Inch by inch ( дюйм за дюймом) – дуже повільно, але наполегливо. - Як ви думаєте, чи мав на увазі автор ці фразеологізми? Чому?
ІІІ.Підсумок уроку. Прийом “Мікрофон”:
ІУ.Домашнє завдання: Підготуватися до твору – роздуму на одну із тем: ” Як я розумію назву оповідання “Останній дюйм” Дж.Олдріджа ?“ або “ Як я розумію назву твору “Останній листок”О.Генрі ?“, “Чому Дж.Олдрідж назвав свій твір “Останній дюйм?” або “Чому О.Генрі назвав новелу “Останній листок?” ( підготувати цитати, робота на чернетці) Тема. Твір – роздум про сенс назви оповідання Дж.Олдріджа Мета: вчити учнів письмово висловлювати свою думку, наводити приклади, робити висновки, розвивати творчі здібності учнів, навички написання творів – роздумів, виховувати вміння обгрунтовувати власні погляди Обладнання: інструктивна картка “Як писати твір - роздум” Тип уроку: розвиток зв‘язного мовлення ХІД УРОКУ : І. Мотивація навчальної діяльностіІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння навчального матеріалу
Тому що… Отже… Через те, що… Таким чином,…
4. Робота учнів над твором ” Як я розумію назву оповідання “Останній дюйм” Дж.Олдріджа ?“ або “ Як я розумію назву твору “Останній листок”О.Генрі ?“, “Чому Дж.Олдрідж назвав свій твір “Останній дюйм?” або “Чому О.Генрі назвав новелу “Останній листок?” ІІІ. Домашнє завдання: повторити твори О‘Генрі та Олдріджа, підготувати запитання на “Дошку запитань” Тема.Тематичне оцінювання з теми “Краса людських взаємин” Мета: перевірити засвоєння учнями теми, виховувати любов до літератури, до книги, розвивати пам‘ять, творче мислення учнів. Обладнання: записані на окремих картках запитання учнів на “Дошці запитань” Тип уроку: урок контролю знань, умінь та навичок учнів. ХІД УРОКУ: І.Мотивація навчальної діяльності. ІІ. Ланцюжок учбових ситуацій, що веде до засвоєння навчального матеріалуПрийом “Чиста дошка запитань” : запитання, які учні підготували вдома на окремих картках, до уроку вивішуються на дошці. Як тільки учні знаходять відповідь на питання, вчитель знімає його з дошки.
ІІІ.Підсумок уроку. Мотивація оцінок. ІУ. Домашнє завдання: Робота учнів, які розподіляються на три дослідницькі групи: історики, біографи та бібліографи для підготовки інформації:
ЛітератураОлдрідж Дж. Твори.- К.: Молодь, 1974. Янковський Ю. Джеймс Олдрідж. – В кн.: Олдрідж Дж. Твори.- К.: Молодь, 1974. Журавльова М.О. Де є спільна справа, там нема проблеми батьків і дітей. // Всесвітня література, 1999, № 3, с.13-14. Чирков А.С. Сын неспокойного времени. – В кн.: Олдридж Дж. Последний дюйм. – К.: Радянська школа, 1989. Словарь иностранных слов. – М.: Русский язык, 1987. |
Урок засвоєння нових знань Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;... |
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці |
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі |
НА УРОКАХ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ «засвоєння знань» на формування «компетентності». З цим твердженням важко не погодитись, оскільки засвоєння учнями сучасних технологій,... |
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі |
Урок №63 Тема. Тематична контрольна робота №5 Мета: перевірити рівень... Мета: перевірити рівень засвоєння учнями знань щодо змісту основних понять теми; перевірити якість сформованих умінь щодо застосування... |
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції) Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими |
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання) |
Урок засвоєння нових знань Серед граматичних категорій час – найхарактерніша ознака дієслова, що відрізняє його від іменних частин мови |
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь» Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової) |