Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»


Скачати 76.94 Kb.
НазваУрок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»
Дата09.02.2014
Розмір76.94 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової).

Мета уроку: навальна – висвітлити основні етапи життя і творчості Анни Ахматової; простежити еволюцію її літературного світогляду; визначити художні особливості її лірики на прикладі конкретних творів; поглибити знання про акмеїзм;

розвивальна – розвивати пізнавальну самостійність учнів, вміння виділяти головне з почутого, навички аналізу поетичного тексту, мислення, мовлення;

виховна – виховувати зацікавленість геніальною та непересічною постаттю Анни Ахматової, любов до прекрасного, естетичний смак.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми: «розповідь», «виступи учнів», «гронування», «ключове слово», робота з таблицею.

Наочність та обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер,

анкета письменника, ключові слова, тексти поезій, хрестоматія - підручник «Зарубіжна література» за ред.. Є.Волощук с.145 – 149 (текст поеми «Реквієм).


Хід уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.

Вступне слово викладача про дівчинку – «дикарку».

(Ніхто і не підозрював, що саме ця дівчинка - «дикарка» стане «другою Сапфо» у світовій літературі.

ІV. Вивчення нового матеріалу.
Епіграф до уроку:
«Вы так вели по бездорожью,
Как в мрак падучая звезда.
Вы были горечью и ложью,
А утешеньем - никогда.»


А.Ахматова
(К стихам)


  1. Розповідь учнів про основні етапи життя і творчості А.Ахматової.

Вчитель: Перед вами завдання «Анкета письменника». Літературознавці мали завдання випереджального характеру: опрацювати біографічні відомості про Анну Ахматову; зааз учні - біографи озвучать дібраний матеріал. Ваше завдання: заповнити анкету письменнці.


Каїна

Століття


Акмеїзм

Роки життя








Освіта

Нагороди (звання)



Збірки

Історичні події в житті поетеси

Роки мовчання

Поема

1-ий учень - біограф

Дитинство та юність

Народилася Анна Горенко у 1889 році під Одесою в родині відставного інженера-механіка флоту. Через рік Аню відвезли до Царського Села (поблизу Петербурга), де вона прожила до 16 – ти років. В Царському Селі Анна любила великі парки, статуї античних богів та героїв, палаци, вулиці, міщанські будиночки. Кожне літо Анна проводила поблизу Севастополя, на березі Стрілецької бухти. Читати вчилася по азбуці Льва Толстого. А в 5 років почала розмовляти французькою. Перший вірш написала в 11 років.

Спочатку навчалася в Царськосільській жіночій гімназії, а останній курс – у Київській Фундукліївській гімназії.

У 1908 – 1910 роках навчалася на юридичному відділенні Київських вищих жіночих курсів. Пізніше відвідувала жіночі історико – літературні курси в Петербурзі.

Не отримавши батьківської підтримки в прагненні бути поетесою, Анна відмовляється від прізвища Горенко і бере прізвище своєї прабабусі – Ахматова.

У 21 рік вийшла заміж за поета Миколу Гумільова, разом із ним почала працювати в акмеїстичному літературному угрупованні

«Цех поетів». Молоде подружжя подорожує до Парижа та Північної Італії.

У вересні 1912 р. у молодого подружжя народився син Лев. Але після розлучення Ахматової та Гумільова (1918 р.) Лев проживав з бабусею.

(Слайди № 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13)

2-ий учень - біограф

Літературна діяльність
З 1912 по 1922 р. виходять збірки:

«Вечір» (інтимна лірика),

«Чотки» (криза індивідуальної свідомості),

«Біла зграя» (перехідна збірка: з’являється образ Батьківщини, відлуння війни, шепіт молитви, тема поета і творчості») , «Подорожник» та «Аnno Domini» (туга за долею Батьківщини, філософські роздуми). З кожною збіркою світогляд поетеси змінюється.

Жовтневу революцію Ахматова не прийняла: "все расхищено, предано, продано", "все голодной тоскою изголодано". Але вона не покинула Росію, відмовила тим, хто кликав її виїхати на чужину, де опинились її численні сучасники - письменники.
Після революції Ахматова працювала в бібліотеці Агрономічного інституту, не припиняючи творчої діяльності. Тяжко переживала розстріл М. Гумільова.

(Слайди № 14, 15, 16, 17)
Розповідь викладача про Роки мовчання

Після чергового “указания свыше” із 1925 р. її вірші не друкувалися. Поетеса терпіла бідність та ізоляцію від літературної діяльності.

В цей час Ахматова заглиблюється у дослідження творчості О.Пушкіна.

Двенадцать лет я провалялась на диване”

з гіркою посмішкою Ахматова коментувала одну зі своїх фотографій.

На початку 1930-х р. М.Пуніна (другого чоловіка Ахматової, який у 1953 р. Загинув в одному з таборів ГУЛАГУ ) та її сина Лева було заарештовано. Лева заарештовували тричі, він провів в таборах загалом 14 років; пізніше був реабілітований). Всі ці роки вона терпляче і невтомно, але безплідно намагалася йому допомогти.

З арештом єдиного сина повязані наступні поетичні рядки:

Я приснюсь тебе черной овцою

На твердых, сухих ногах,

Подойду, заблею, завою:

«Сладко ль ужинал, падишах?

Ты вселенную держишь, как бусу,

Светлой волей Аллаха храним…

Так пришелся ль сынок мой по вкусу

И тебе, и деткам твоим?»

Особливе місце в творчості поетеси посідає поема «Реквієм». Над цією поемою Ахматова працювала з 1935 – 1943 рік. В ній прочитується біль за сина, за близьких людей, за всіх тих, кому довелося стати “ жертвою ” страшного тоталітарного режиму…

Вірші, які ввійшли до цієї поеми, Ахматова не записувала, а переказувала. Після того як співбесідник їх запам'ятовував, вона їх спалювала .

Реквием ” знали наизусть 11 человек, и никто меня не предал.

І лише у 1962 році поему

Реквієм ” було перенесено на папір.
(Слайди № 18, 19, 20)
Учень 3.

Роки Великої Вітчизняної війни. Післявоєнний період

Вітчизняна війна застала Ахматову в Петербурзі і змусила її переїхати в Москву, а потім евакуюватися в Ташкент, де вона жила до 1944 р. . Виступала с читанням віршів у госпіталях перед пораненими. Багато і тяжко хворіла. В її віршах цих років звучала патріотична тема.

В 1945 р. вірші Ахматової часто з'являлися в газетах та журналах, її виступи проходили з тріумфом. Але несподівано у 1946 р. Ахматова була виключена із Союзу письменників СССР. А ще через три роки повторно заарештували чоловіка та сина. І Ахматова відчайдушно намагається допомогти синові, вона наважилась на найвищу міру приниження для справжнього поета: написала вірші, в яких прославляла Сталіна.

(Слайди № 21, 22)

Учень 4.

Останні роки життя

1962 р. - була завершена “ Поема без героя ”, що стала духовним заповітом поетеси.

До Ахматової поступово поверталось офіційне визнання, любов читачів не залишала її ніколи.

1964 р. - Ахматовій була вручена літературна премія “Этна Таормина”.

1965 р. - Ахматова обрана почесним доктором Оксфордського університету.

5 березня 1966 р. померла після четвертого інфаркту в Домодєдово.

Похована Анна Ахматова в
Творчість Анни Ахматової розглядається як одне з найповніших утілень можливостей акмеїзму.
(Слайд № 23)
2. Робота з літературознавчим терміном «Акмеїзм» (пояснення викладача за схемою). (Слайд № 26).
3. Робота над поезією «Широк и желт вечерний свет». (Слайд № 27)

Бесіда за питаннями:

  1. Прикладом якої лірики є дана поезія? Підтвердіть свою відповідь цитатою. (Інтимної)

  2. Який настрій вірша? (Ніжний, спокійний, немає потужного сплеску почуттів, перепадів емоцій, прочитується на одному подиху)

  3. Визначте основні мотиви вірша. (Мотив спокійної радості, творчості, кохання, провини: жила НЕ ТАК)

  4. Якими словами можна охарактеризувати ліричну героїню? (Страждала, знала труднощі)

4. Робота над поезією «Дал ты мне молодость трудную…». (Слайд № 28)
Бесіда за питаннями:

  1. У якій формі написана поезія? (Монологу. Звернення до Бога)

  2. Визначте тему поезії. (Хоче зрозуміти духовну сутність людини і тому звертається до Бога. Як пройти через печаль на життєвому шляху, не розтратити духовних сил, а збагатити душу

  3. Наведіть приклади з тексту, як лірична героїня характеризує свою життєву долю, саму себе. (Молодость трудная – молодость скудная – песня льстивая – нерадива – творя раба)

  4. Знайдіть прийом антитези у вірші. (Душа: «скудная – багатая»;

Не буду « Ни розою, ни билинкою»).

5) В чому проявляється автобіографічність поезії? (Ахматова пережила складні душевні потрясіння від життя)
5. Робота над поемою «Реквієм». (Слайд № 29, № 30)

1. Виступ літературознавця . (Термін «реквієм»

Ре́квієм (лат. Requiem - «(на) упокій») — заупокійна служба (месса) в католицькій і лютеранській церквах, відповідає панихиді в Православній церкві.
Слово « Реквієм » походить від перших слів латинської молитви "Вічний спокій" і означає "спокій".
2. Бесіда за питаннями:

1) Сформулюйте тему поеми. (Трагедія радянського народу в період тоталітарної системи)

2) За жанром – це ліро – епічна поема. Ліро – у формі віршів, а чому – епічна? (Розповідь про конкретну історичну добу та її особливості)

3) З яких частин складається поема? (Замість передмови. Посвята. Вступ. Вирок. Розп’яття. Епілог)

4) Який із віршів поеми справив на вас найбільше враження?

5) Як розкривається тема плачу за жертвами репресій? (Розділ Х)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота над схемою «Еволюція літературного світогляду Ахматової».

2. Вправа «Ключове слово» (Кожен учень вибирає слово, записане на папері. Воно повинно стати ключовим у питанні, яке потрібно сформулювати. Потім учні ставлять одне одному питання по черзі).

3. Заповнення таблиці «Риси акмеїзму в творчості Ахматової».

(Слайд № 32, № 33).
VІ. Підсумок уроку.

Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання.

Різнорівневе:

І. Написати твір на тему « „Реквім” Ахматової – пам’ятник жертвам сталінського терору».

ІІ. Вивчити поезію (на вибір).

ІІІ. Скласти асоціативний кущ за поемою „Реквім”.

Схожі:

Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:...
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Урок рольової гри. Обладнання : портрет письменника, виставка його...
Методи, прийоми й форми роботи: розповідь учителя, виразне читання (вчителем і учнями), рольова гра, аналіз поезій, укладання таблиці...
Урок засвоєння нових знань
Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;...
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції). Обладнання...
Тема. Складне речення і його ознаки. Складне речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання
Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання)
Тема: Виконання слюсарних робіт. Мета уроку
...
Урок засвоєння нових знань
Серед граматичних категорій час – найхарактерніша ознака дієслова, що відрізняє його від іменних частин мови
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка