НА УРОКАХ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ


Скачати 96.96 Kb.
Назва НА УРОКАХ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Дата 21.12.2013
Розмір 96.96 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
ВИКОРИСТАННЯ

ПЕРСОНАЛЬНИХ КОМПЮТЕРІВ

НА УРОКАХ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Змінюються цілі та завдання, що стоять перед сучасною освітою, пріоритет переноситься із «засвоєння знань» на формування «компетентності». З цим твердженням важко не погодитись, оскільки засвоєння учнями сучасних технологій, практичність отриманих знань, вміння ставити ціль, висувати гіпотезу, шукати шляхи вирішення проблеми, робити висновки - компетенції, що життєво необхідними.

В умовах сучасного життя стає зрозумілим, що традиційна освіта, зорієнтована на передачу знань, уже нездатна вирішувати поставлені перед нею завдання. Виникає необхідність у новій моделі навчання, побудованій на основі сучасних інформаційних технологій, які реалізують принципи особистісно-зорієнтованого навчання.

ІКТ мають вплив на всі сфери життєдіяльності людини, особливо на інформаційну творчу діяльність, до якої належить навчання.

Використання нових інформаційних технологій у навчанні дозволить розглядати учня як центральну фігуру освітнього процесу, призведе до зміни стилю взаємовідносин між його суб’єктами. При цьому учитель вже не буде основним джерелом інформації і займе позицію людини, яка організовує та спрямовує самостійну діяльність учнів. Таким чином, учень вчиться, а вчитель створює умови для навчання; авторитарна класична освітня технологія трансформується в особистісно-зорієнтовану.

Навчання передбачає спілкування на уроці як між учителем і учнями, так і спілкування учнів між собою. Використання ІКТ дозволяє поринути в інший світ, побачити його своїми очима. За даними досліджень, у пам’яті людини залишається ¼ почутого матеріалу, 1/3 побаченого, ½ побаченого й почутого, ¾ матеріалу, якщо учень виконує активні дії в процесі навчання.

Використання комп’ютерних технологій у викладанні будь-якого предмета має в собі необмежені можливості. За допомогою ІКТ можна вирішувати такі педагогічні завдання, як навчання у співробітництві, активізація пізнавальної діяльності, здійснення диференційованого, індивідуалізованого особистісно-зорієнтованого підходу, вирішувати проблеми різнорівневого та групового навчання… Комп’ютерні технології передбачають навчання спілкуванню дитини з комп’ютером, але одночасно й корекцію вчителем процесу навчання. До того ж можливості використання комп’ютера на уроках вражають, створюють виховує інтерес атмосферу психологічного комфорту, ведуть до успішності. Домінантою впровадження комп’ютера в освіту є різке розширення сектора самостійної навчальної роботи, і відноситься це до всіх навчальних предметів. Новизна, яку вносить комп’ютер у освіту - інтерактив, що дозволяє розвивати активно-діяльнісні форми навчання. Саме це дозволяє очікувати можливість розширення функціонала самостійної навчальної роботи - корисного з точки зору цілей та ефективного з точки зору часових витрат.

Комп’ютерна діяльність на уроці російської мови та літератури зорієнтована на підтримку традиційного курсу навчання, і у цьому випадку вона не тільки не відволікає учня від предмета, але й служить розвитку у дитини підвищеного інтересу до нього.

Використання комп’ютера на уроках російської мови та літератури дозволяє урізноманітнити форми роботи, діяльність учнів, активізувати увагу, збільшити творчий потенціал особистості. Побудова схем, таблиць у презентації дозволяє зекономити час, більш естетично оформити матеріал. Завдання з наступною перевіркою активізують увагу учнів, формують орфографічну пильність. Використання кросвордів, ілюстрацій, малюнків, різних цікавих завдань, тестів, до уроку; робить його більш цікавим.

На уроках літератури впровадження комп’ютера дозволить використовувати різноманітний ілюстративно-інформаційний матеріал, відео, документальних та художніх фільмів. До того ж матеріал знаходять самі учні в Інтернеті, створюють презентації, проекти, таким чином, комп’ютер розвиває самостійність учнів, уміння знаходити, відбирати й оформлювати матеріал до уроку. Уроки з використанням комп’ютера розвивають вміння учнів працювати з ним, самостійно вирішувати навчальні завдання. Використання тестів допомагає не тільки зекономити час учителя, а й дає можливість учням самим оцінити свої знання, свої можливості.

Необмежені можливості комп’ютера дозволяють інтегрувати українську мову та літературу, образотворче мистецтво і музику, використання мультиплікації й анімації зроблять уроки різними, несхожими, активізують учнів.

Комп’ютер дозволить збільшити мотивацію учнів до навчання, сприятиме найбільш широкому розкриттю їх здібностей, активізації розумової діяльності. Комп’ютер дозволить якісно змінити контроль діяльності учнів, забезпечуючи при цьому гнучкість управління навчальним процесом. Машина сприяє формуванню в учнів рефлексії. Навчальна програма дає можливість школярам наочно побачити результат своїх дій. Саме так я впроваджую електронне тестування по тема з російської мови та літератури.

Використання електронної техніки можливо на різних етапах уроку: на етапах орфографічної розминки, закріплення нової теми, проведення самостійної роботи, розгляді творчості письменника та екранізації творів. При цьому для учня техніка виконує різні функції; вчителя, робочого інструмента, об’єкта навчання.

На складному етапі уроку, коли необхідно сфокусувати увагу, монітор може стати міцним ритмічним організатором.

Методика викладання російської мови та літератури з використанням комп’ютера як технічного засобу навчання, дозволить інтенсифікувати процес навчання:

  • Підвищити темп уроку.

  • Збільшити долю самостійної роботи учнів.

  • Перевірити засвоєння теоретичних знань у всіх учнів.

  • Поглибити ступінь опрацювання практичних умінь та навичок.

  • Вести диференційовану роботу з кожним учнем.

  • Виявити «білі плями» у його грамотності.

  • Виробити уміння складати алгоритм.

За допомогою комп’ютера організовано виконання всіх відомих типів вправ (вставляння орфограм, розстановка розділових знаків, редагування текстів іт.д.). Особливо ефективно використання комп’ютера для тренінгу й контролю за засвоєнням знань і формуванням вмінь учнів.

Відомо, щоб грамотно писати, мало знати і розуміти орфографічні та пунктуаційні правила. Головне - виробити «автоматизовану грамотність», яка має стати буквально підсвідомим навиком. Саме в цьому комп’ютер нам допомагає. Учень, захоплено працюючий з машиною, не боїться завдань більшої складності, виконує набагато більший об’єм роботи за урок, своєчасно корегуючи зроблені помилки.

Комп’ютер має достатньо широкі можливості для створення сприятливих умов роботи з осмислення орфографічного (пунктуаційного) правила. У навчальних програмах можуть бути використані різноманітні форми наочності. І демонструють вони не тільки статичну інформацію, але й розрізняють мовні явища у динаміці з кольором, графікою, звуком, піктографією, «оживленням» ілюстрацій тощо (це якісно новий рівень використання роз’яснювально - ілюстративного й репродуктивного методів навчання).

Можна систематизувати, де і як доречно використовувати комп’ютер у навчанні, враховуючи, що сучасні машини дозволяють інтегрувати в рамах однієї програми тексти, графіку, звук, анімацію, відео кліпи, високоякісні фотозображення, достатньо великі об’єми відео, якість якого не поступає телевізійному:

  • При викладенні нового матеріалу - візуалізація знань (демонстраційно - енциклопедичні програми, словники он-лайн, програма презентацій Power Point).

  • Закріплення викладеного матеріалу (тренінг - різні навчальні програми, зокрема педагогічні програмні засоби atlantic project).

  • Система контролю та перевірки (тестування з оцінюванням, контролюючі програми).

  • Самостійна робота учнів (навчальні програми «Репетитор», «Фраза», енциклопедії, словники, розвивальні програми).

  • При можливості відмови від класно-урочної системи: проведення інтегрованих уроків за методом проектів, результатом яких буде створення Web-сторінок, проведення телеконференцій, використання сучасних Інтернет – технологій.

  • Тренування конкретних здібностей учня.


Уроки - лекції
Інформаційно - комунікаційні технології на цьому типі уроку роблять лекцію більш ефективної і активізують роботу класу. Презентація дозволяє упорядкувати наочний матеріал, залучити суміжні літературі види мистецтва. На великому екрані можна ілюстрацію показати фрагментами, виділивши головне, збільшивши окремі частини, ввести анімацію, колір. Ілюстрацію можна супроводити текстом, показати її на тлі музики. Дитина не тільки бачить і сприймає, вона переживає емоції. Л.С. Виготський, основоположник розвивального навчання, писав: "Саме емоційні реакції повинні скласти основу виховного процесу. Перед тим, як повідомити те чи інше знання, вчитель повинен викликати відповідну емоцію учня і подбати про те, щоб ця емоція пов'язувалася з новим знанням. Тільки те знання може прищепився , яке пройшло через почуття учня ".

У середній ланці презентація дозволяє навчити створювати опорні схеми і конспекти в більш комфортному комунікативному режимі (тези оформляються на слайдах, є зразок створення опорних положень лекції для учнів). Проблемний характер лекції може здаватися не самим учителем (проблемне питання), а самостійно усвідомлюється учнями в ході роботи з різними матеріалами: портрет, карикатура, полярні критичні оцінки і т.д. Форма презентації дозволяє естетично розташувати матеріал і супроводжувати слово вчителя медіаметафорамі на всьому просторі уроку.

Презентація до уроку - лекції може створюватися самим учителем або на основі невеликих учнівських презентацій, що ілюструють їхні доповіді і повідомлення. Під час такого уроку учні обов'язково ведуть записи у своїх робочих зошитах. Тобто ІКТ не скасовують традиційну методику підготовки і проведення такого типу уроку, але в певному сенсі полегшують і актуалізують (роблять практично значущими для учнів) технологію його створення.
Урок аналізу тексту
Однак не тільки лекції можна проводити з мультимедійною підтримкою, а й уроки аналізу тексту. На такому уроці презентація дозволяє реалізувати інтегративний підхід до навчання. Інтерпретуючи художній текст, учень може і повинен бачити різноманітність трактувань образів і тем. Залучення фрагментів вистав, кінофільмів, опер, різних ілюстрацій, доповнених витягами з літературознавчих робіт, дозволяє створити проблемну ситуацію, вирішити яку допомагає спільна робота на уроці. Проблемно-дослідне навчання стає провідним на таких уроках. На слайдах розміщується не тільки додатковий матеріал, але й формулюються завдання, фіксуються проміжні та підсумкові висновки. На відміну від уроків-лекцій презентація не просто супроводжує слово вчителя, а є до певної міри інтерпретацією літературного тексту. Візуальні образи презентації по суті розраховані на розвиток співтворчості читача. Зіставляючи відео-або аудіо-ілюстрації, учень вже аналізує текст (прийом прихованого аналізу тексту).

Вибір з низки запропонованих ілюстрацій, найбільш адекватно відображає авторську точку зору, - це, на мій погляд, ще один прийом, спрямований на розвиток відтворення уяви (як в середньому, так і в старшому ланці). У презентації можуть бути використані дитячі ілюстрації і традиційні способи роботи з ними ( зіставлення з текстом, опис по ілюстрації, захист ілюстрацій). Оформлення презентації до уроку аналізу тексту має бути більш ретельним. Фон може бути витриманий в кольоровій гамі тексту, показуючи наочно функціональність цвітопису. Музичний супровід також повинен працювати на глибину осягнення тексту. Композиція презентації може відображати своєрідність композиції твору (антитеза, рамкова композиція, асоціація).

Необхідно пам'ятати, що на уроці аналізу тексту головною завжди залишається робота з текстом, а ІКТ лише урізноманітнюють методи, прийоми і форми роботи, які розвивають різні сторони особистості учня, допомагають досягти цілісності розгляду твори в єдності змісту і форми, побачити змістовність, смислове значення кожного елемента форми.
Узагальнюючі уроки
За допомогою презентації можна підготувати й узагальнюючі уроки. Завдання такого типу уроку - зібрати всі спостереження, зроблені в процесі аналізу, в єдину систему цілісного сприйняття твору, але вже на рівні більш глибокого розуміння; вийти за межі вже порушених проблем, емоційно охопити весь твір. Вирішити ці завдання і дозволяють ІКТ, створивши якусь візуальну метафору твору, з'єднавши емоційно-художній і логічний види творчої діяльності учнів на уроці. Схеми, таблиці, тезове розташування матеріалу дозволяють заощадити час і, найголовніше, глибше зрозуміти твір. Крім того, висновки та схеми можуть з'являтися поступово, після обговорення або опитування учнів. Учитель завдяки презентації може весь час контролювати роботу класу. У перерахованих типах уроків презентації створені вчителем, проте, як говорилося вище, учень теж може брати участь у створенні презентації. Сам учень може бути автором уроку-презентації, який стає його підсумковою роботою по темі або курсом, творчим звітом про результати дослідницької роботи.

Таким чином, в учнів формуються ключові компетентності, що пред'являються Державним стандартом освіти:

  • уміння узагальнювати, аналізувати, систематизувати інформацію за потрібною темою;

  • вміння працювати в групі;

  • вміння знаходити інформацію в різних джерелах;

  • комунікативна компетентність;

  • усвідомлення корисності отриманих знань та вмінь.

У роботі з презентаціями здійснюється індивідуальний підхід до навчання, активніше йде процес соціалізації, самоствердження особистості, розвивається історичне, науково-природне мислення.

Список використаних джерел



  1. Інформатизація середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід, перспективи / Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.

  2. Освітні технології: Навчально-методичний посібник / О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М.Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2001.

  3. Сороко Н.В. Реалізація діяльнісного підходу при комп’ютерному навчанні в умовах оновлення мовної освіти в Україні // Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору: Зб. наук. праць / За ред. В.Ю. Бикова, Ю.О.Жука. – К.: Атіка, 2004.

Схожі:

Автор-упорядник: Хоменко Любов Василівна Посада: вчител ь світової літератури та російської мови
Сьогодні, коли наша молода держава розбудовується, на уроках зарубіжної літератури, особливо в старших класах, стали надзвичайно...
Автор-упорядник: Хоменко Любов Василівна Посада: вчител ь світової літератури та російської мови
Сьогодні, коли наша молода держава розбудовується, на уроках зарубіжної літератури, особливо в старших класах, стали надзвичайно...
Автор-упорядник: Хоменко Любов Василівна Посада: вчител ь світової літератури та російської мови
Сьогодні, коли наша молода держава розбудовується, на уроках зарубіжної літератури, особливо в старших класах, стали надзвичайно...
Автор-упорядник: Хоменко Любов Василівна Посада: вчител ь світової літератури та російської мови
Сьогодні, коли наша молода держава розбудовується, на уроках зарубіжної літератури, особливо в старших класах, стали надзвичайно...
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури
Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації...
Бикова К.І., Кошкіна Ж. О
Державна підсумкова атестація зі світової літератури, російської мови і літератури у 2012/2013 н р
Методистам, які відповідають за викладання зарубіжної літератури...
Методистам, які відповідають за викладання зарубіжної літератури і російської мови
Урок рідної мови та літератури Яким він має бути сьогодні?
Робота з обдарованими дітьми. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках літератури
Список переможців
Київська спеціалізована школа №24 з поглибленим вивченням російської мови та літератури ім. О. Білаша
Видавництво
Міністерством освіти і науки України з російської мови та світової літератури для використання у
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка