Урок засвоєння нових знань


Скачати 95.61 Kb.
НазваУрок засвоєння нових знань
Дата03.11.2013
Розмір95.61 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Урок
Тема. Минулий час. Зміна дієслів у минулому часі

Мета. Закріпити й поглибити знання учнів про часи дієслова; зокрема про

минулий час; з’ясувати, яку дію означають дієслова в минулому часі,

які зміни дієслів у минулому часі відбуваються;

розвивати логічне мислення, пам'ять, мовлення учнів;

виховувати любов до природи.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Обладнання. Супровід уроку за допомогою презентації, виконаної у форматі

Microsoft PowerPoint.

Хід уроку

СЛАЙД № 1

І. Організація навчальної діяльності учнів.

1. Аутотренінг (налаштування на активну роботу).

СЛАЙД № 2

Я – учень.

Я – творча особистість.

Я думаю, аналізую.

Я не боюся висловлювати свої думки.

Помилившись, я міркую далі.

Шукаю істину.

Я хочу багато знати.

Я сьогодні отримаю високий бал.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Лінгвістична розповідь «Дієслово як самостійна частина мови».

СЛАЙД № 3

  • Серед граматичних категорій час – найхарактерніша ознака дієслова, що відрізняє його від іменних частин мови.

  1. Проблемне питання.

СЛАЙД № 4

  • Від якого моменту вимірюємо час у межах року?(Від Нового року); у межах доби? (Від 24 години).

  • Що беремо за межу при визначенні часу в граматиці? (Відношення дії до моменту повідомлення про неї).

  1. Індивідуальне завдання.

Прочитайте текст. Знайдіть дієслова, визначте час. Зіставте час дії з моментом повідомлення про неї.

Школярі садять фруктові дерева. Учора привезли молоді щепи й викопали ямки. Улітку діти доглядатимуть деревця.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Повідомлення теми уроку (учні записують у зошити).

СЛАЙД № 5

  • Ваші очікування від уроку?

  1. Повідомлення мети уроку.

СЛАЙД № 6

  • Мотивація навчальної діяльності учнів (правильно вживати дієслова минулого часу в усному та писемному мовленні).

  1. Пояснення змісту вислову.

СЛАЙД № 7

Час іде на три лади:

Іде майбутнє швидкою ходою,

Мчить теперішнє стрілою,

А минуле – те стоїть завжди.

Ф. Шіллер

ІV. Сприймання та засвоєння учнями нового навчального матеріалу.

  1. Зміна дієслів у минулому часі

СЛАЙД № 8

    1. Опрацювання теоретичного матеріалу, поданого на с. 94 (1-2 абз.).

  • Яку дію означають дієслова минулого часу?

  • Як змінюються дієслова минулого часу?

    1. Творення дієслів минулого часу.

  • Вправа 151.

Складати (недок.в.) Розказати (док.в.)

складав ч. р. розказав

складала ж.р. розказала

складало с.р. розказало

складали мн. Розказали

Висновок: дієслова минулого часу можуть бути доконаного й

недоконаного виду; змінюються за родами й числами;

утворюються додаванням до основи інфінітива суфікса -в- у

чоловічому роді та суфікса -л- у формі жіночого, середнього

роду та у множині.

    1. Творення дієслів минулого часу чоловічого роду.

СЛАЙД № 9

Читати – читав

Бігти – біг

Винятки: плести – плів, мести – мів, вести – вів,

брести – брів, прясти – пряв.

Нести – ніс, рости – ріс.

Прагнути – прагнув, мерзнути – мерз.

    1. Робота з текстом.

СЛАЙД № 10

Перепишіть текст. Від поданих у дужках дієслів у неозначеній формі утворіть дієслова минулого часу.

Погідне блакитне небо (дихати) на землю теплом. (Половіти) жита. (Хвилювати) ціле море колосків пшениці. Долиною (повитися) річечка, наче хто (кинути) синю стрічку на зелену траву.

СЛАЙД № 11

Завдання (за варіантами)

  • Поясніть пунктограму в останньому реченні.

  • Визначте стиль і тип мовлення. Підберіть синоніми до слова половіли (жовтіли, достигали, дозрівали).

  • Назвіть художні засоби (небо погідне блакитне – епітет; небо дихало теплом – метафора; море колосків пшениці – метафора; річка – синя стрічка – порівняння).

V. Фізкультхвилинка «Часи дієслова».

СЛАЙД № 12

(Учитель читає слова, учні визначають час дієслів і виконують відповідні рухи).

Минулий час – руки вгору.

Теперішній час – руки в сторони.

Майбутній час – присісти.
Працюють – руки в сторони.

Кричав – руки вгору.

Напишуть – присісти.

Веселилися – руки вгору.

Слухаємо – руки в сторони.

Передала – руки вгору.

Наказуємо – руки в сторони.

Жовтітиме – присісти.

VІ. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності учнів.

    1. Уживання дієслів теперішнього й майбутнього часу в значенні минулого.

СЛАЙД № 13

  • Кожному з часів дієслова властиве те чи інше лексико-граматичне значення. Однак в усному й писемному мовленні з певною стилістичною метою форми одного часу можуть уживатися в значенні іншого.

    1. Уривок з оповідання О.Донченка «Початок дружби».

СЛАЙД № 14

  • Олесь Донченко народився на Полтавщині в с. Великі Сорочинці. Видав близько 100 книжок для дітей та юнацтва.

СЛАЙД № 15

  • Учень-п’ятикласник Мишко Зарудний, повертаючись з товаришами зі школи, розповідає їм про свою вчорашню пригоду.

(Учень напам’ять читає уривок з оповідання лише слова Мишка)


  • Учора я пас на узліссі телицю, – розповідав Мишко. – Знаєте, яка там

паша?

  • Добра паша, – озвався Демко Коровайний, намагаючись іти поруч

Мишка.

  • Ну, от, пасу собі, пасу і в книжку заглядаю, бо уроків було багато. От

уже і смеркати стало, час і додому. Коли це щось як вискочить з лісу – одно, за ним друге… Вовки! Аж два вовки! А навколо нікогісінько!

Школярі притихли, і Мишко почав розповідати ще з більшим запалом.

Він аж червонів, очі розширилися, наче хлопець бачив вовків цієї хвилини просто перед собою.

  • Правду скажу: у мене так і похолонуло серце.

  • Ну, думаю, пропав! У мене була тільки велика ломака. Як гукну я на

вовків! Як свисну! Та з ломакою просто на них! Еге ж, біжу їм навперейми, а вони зупинилися, підібгали хвости, і скалять до мене зуби. Ух, і страшно ж було! Та я знову як закричу, як свисну! Ось так!


    1. Евристична бесіда (друковані тексти на партах).

  • Про що розповідав Мишко? (Про пригоду, яка трапилася з ним на пасовиську)

  • З яким почуттям він розповідав? (Із захопленням)

  • Коли відбулася розказана подія відносно моменту розповіді про неї?

  • Виділіть дієслова, які на це вказують. У якому часі їх вжито?

(У минулому)

  • Прочитайте уривок (3 репліка). Назвіть дієслова та вкажіть час. (Пасу, заглядаю –теп.ч.)

  • У значенні якого часу автор їх ужив? (У значенні минулого)

  • Що сам автор говорить про значення заміни минулого часу теперішнім? (Наче хлопець бачив вовків цієї хвилини просто перед собою)

  • Для чого автор вживає форму теперішнього часу для зображення минулих подій?(Наближення до (читача, слухача) подій минулого)

  • Прочитайте уривок (5 репліка). Назвіть дієслова майбутнього часу часу. (Гукну,свисну, закричу)

  • Яка стилістична функція дієслів майбутнього часу в значенні минулого? (Оживлюють розповідь, роблять її такою, що впливає на наші почуття)

  1. Гра «Я – редактор»

СЛАЙД № 16

1.1 Знайти помилки в морфологічному розборі дієслова.

Непомітною тихою ходою підкрався перший осінній місяць вересень.

Підкрався – дієсл., означає дію, що робив?, поч. ф. – підкрастися, недок. вид, перех., ІІ дієв., мин.ч., ж.р., одн., присудок.

    1. Індивідуальне завдання (1 учень біля дошки виконує самостійно морфологічний розбір дієслова).

Вересень розфарбував ліс яскравими кольорами.

    1. Індивідуальні завдання (двоє учнів виконують самостійно в зошитах).

Картка 1

Зробити морфологічний розбір дієслова.

Духмяним вітром війнув над землею чарівник-квітень.

Картка 2

Зробити морфологічний розбір дієслова.

На дніпрових схилах пробудилася зі сну весняна квітка –

мати-й-мачуха.

  1. Лінгвістична задача

СЛАЙД № 17

  • Яке завдання ви б запропонували? (Доповніть фразеологізми, додавши дієслова минулого часу. Поясніть їх значення)

Як у воду …

Мало каші …

Як кіт …

… в сорочці

… мокрим рядном

Як у воду впав – зник без сліду. Мало каші з’їв – мало досвіду. Як кіт наплакав – дуже мало. Народився в сорочці – щаслива людина. Накрив мокрим рядном – накинутися з погрозами, докорами.

  1. Творчі мініатюри «Мої спогади про літній вечір».

СЛАЙД № 18

(Використовуючи дієслова минулого часу, напишіть 4-6 речень на запропоновану тему).

Зразки учнівських висловлювань

Був чудовий літній вечір. Усе навкруги затихло. Лише листочки на деревах тихенько шелестіли. На небі сяяли зірочки, ніби маленькі ліхтарики.

Це було прекрасно.

Некоз Ірина

У пам’яті спливає чудовий літній вечір. Хмари жаріли багрянцем, а над ними розливалося жовтогаряче сонячне сяйво. Повітря було тепле. Навкруги тихо, тихо. Лише чувся ніжний спів соловейка.

Супруненко Катерина

Це було теплого літнього вечора. Сонечко заховалося далеко-далеко за хмари. Стало тихо. Лише ледь-ледь доносилася пісня самотнього вітру, який лоскотав листочки на деревах. На небі з’явилися перші зірочки й закружляли в танку. Згодом до них приєднався місяць.

Халимоненко Анна

Вечоріло. Ми сиділи на березі озера. Сонце, стомившись за день, сідало за небокрай. Воно посилало останні промені на воду, яка переливалася різними кольорами й тихенько хлюпала об берег. Над озером полинуло голосне квакання жабок та спів цвіркунів.

Дзюба Микита

VІІ. Підсумок уроку.

СЛАЙД № 19

  1. Інтерактивна гра «Я знаю, що…».

(Учні ланцюжком продовжують перелік ознак дієслів минулого часу за таблицею-схемою).

Дієслова минулого часу

  • означають дію …

  • змінюються …

  • творяться …

V. Повідомлення домашнього завдання. Оцінювання учнів.

СЛАЙД № 20

Вивч. п. 12, впр. 153.

Список використаної літератури


  1. Глазова О.П., Кузнецов Ю.Б. Рідна мова: Підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Зодіак – ЕКО, 2007. – 288 с.: іл.




  1. Гордєєва Л.М. Українська мова. 6 клас: Плани-конспекти уроків. – 2-е вид., перероб. і доп. – Харків: Веста: ТОВ Видавництво «Ранок», 2002. – 208 с.



  1. Рудницька О.Б. Нетрадиційні завдання з української мови. 5-9 класи: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Мандрівець, 2010. – 76 с.



  1. Шкільник М.М. Проблемний підхід до вивчення частин мови: Посібник для вчителів. – К.: Рад. шк., 1986. – 136 с.

Схожі:

Урок засвоєння нових знань
Мета: засвоєння знань про види та причини дефектів тіста; формування вмінь при виготовленні різноманітних кондитерських виробів;...
УРОК У 5-МУ КЛАСІ Тема. Стилізація і декоративна переробка рослин­них форм
Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці
Уроку. Урок засвоєння нових знань. Обладнання
Мета: Ознайомитись з різноманітністю плазунів, їх особливостями та роллю в природі
Урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними наслідковими, допустовими
ТЕМА: Фізичні та хімічні властивості
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (за методикою особисто орієнтованого навчання)
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»
Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової)
Урок засвоєння нових знань
Мета: викликати зацікавленість особистістю та творчістю американського письменника, розвивати навички виразного читання, цитування,...
Конспект відкритого уроку з англійської мови в 6 класі з теми «Погода. Одяг.»
Тип уроку: комбінований (урок засвоєння нових знань та формування вмінь та навичок)
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:...
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка