|
Скачати 81.89 Kb.
|
РОСЛИННІ МОТИВИ В ДЕКОРАТИВНІЙ КОМПОЗИЦІЇ (УРОК У 5-МУ КЛАСІ) Тема. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм. Тип уроку. Комбінований урок засвоєння нових знань, формування умінь і творче застосування їх на практиці. Мета. Навчальна: • Поглибити знання про декоративно-ужиткове мистецтво. • Закріпити в учнів значення понять: візерунок, декор, орнамент, ознайомити з новими термінами: стилізація, симетрія. • Формувати вміння перетворювати природні рослинні форми в стилізовані декоративні зображення. Розвиваюча: » Вдосконалювати відчуття композиційної цілісності, вміння планувати малюнок на площині аркуша. » Розвивати емоційну чутливість, спостережливість, вміння виявляти особливості форми різних рослин, образне мислення, уяву, почуття колірної гармонії. Виховна: • Виховати інтерес до пізнання декоративно-ужиткового мистецтва, повагу до праці народних майстрів, дбайливе ставлення до навколишнього світу, творчу ініціативу учнів. Обладнання: • Зразки виробів майстрів декоративно-ужиткового мистецтва, книжкової графіки, фотографи1 частин архітектурних споруд, на яких представлені візерунки й орнаменти, складені зі стилізованих рослинних форм. »"Живі" рослини, фотографи та репродукції картин із реалістичним та стилізованим зображенням квітів та рослин: М.Примаченко "Волошки", "Весняний букет"; М.Тимченко "Господиня"; І. Шостак "Батьківський дім". в Плакати зі стилізованим зображенням рослин, а також складеними з них візерунками. ® Зразки дитячих робіт. Матеріали: аркуш білого паперу (формат А-4); пензлі: широкий і тонкий; гуашеві фарби; простий олівець; гумка; посуд для води; палітра; ганчірка; патичок. Методи і прийоми, які використовує вчитель на уроці: організація сприймання; бесіда; розповідь-пояснення; ілюстрація наочності; порівняльний аналіз; спостереження; стимулювання творчої діяльності учнів; методи контролю. Види діяльності учнів: пізнавальна (сприймання та засвоєння нових знань); художньо-практична (формування нових вмінь і творче застосування їх на практиці). ХЩ УРОКУ I. Організаційна частина. II. Активізація уваги та досвіду учнів (бесіда). З давніх часів людина прагнула до краси. Ще в найбільш ранню пору свого розвитку вона зображувала на стінах печери, що правила їй за житло, на керамічних чи дерев'яних виробах, необхідних у побуті, на одязі, зброї та інших ужиткових речах нескладні зображення та візерунки. Як ви вважаєте, яке зображення можна назвати візерунком? (Відповідь учнів: візерунком називається малюнок, який має довільну композицію, що утворюється шляхом поєднання різних ліній, крапок, кольорів для створення декоративного ефекту). Спочатку то були нехитрі візерунки, складені чергуванням хвилястих і ламаних ліній, крапок, різних схематичних зображень, що були виконані способом розпису різноманітними природними пігментами (кольоровими глинами, сажею, які розтирали з тваринним жиром), вдавлювання по сирому матеріалу (глині) або видряпування (на камені). Пізніше мистецтво виконувати узори, використовуючи різноманітні матеріали, досягло високого рівня в багатьох народів світу. Вишукані, витончені візерунки складали зі шматочків різнобарвних твердих матеріалів (смальти, скла, природного кольорового каміння чи різних пород дерев), різьбили (на металі й камені, на дереві й кістці), розписували фарбами, застосовуючи різні техніки й різноманітні матеріали, вишивали (нитками, бісером, коштовним камінням). Кожна епоха й кожний народ вносили в декоративну творчість нові елементи, тому візерунки мали свої неповторні особливості, завдяки яким можна безпомилково визначити і час. і країну, де була створена та чи інша річ. І в наші часи вміння прикрашати візерунками житло й речі побуту широко застосовується в різних сферах сучасного життя. Роздивіться ілюстративний матеріал, він допоможе вам визначити ці сфери й назвати речі, які прикрашають наш побут. • У промисловості візерунками прикрашають... (Учні: тканини, шпалери, килими, меблі, посуд, одяг тощо). • Візерунки використовують в оформленні книжок і журналів. (Учні: орнаментовані прикраси на сторінках, заставки, кінцівки). • Чи зустрічаємось ми з візерунками в архітектурі? (Учні: так. це розписи чи мозаїчні зображення, вітражі чи скульптурні декоративні мотиви, якими прикрашають вікна, колони, стелі або стіни храмів, меморіально-тріумфальних чи громадських споруд). Отже, майже все. що оточує нас у житті, має декоративне оформлення в тій чи іншій формі. Що означають слова "декор" і "декоративний"? (Відповіді учнів: слово "декор" перекладається як прикраса, звідси: "декоративний"- вказує на те, що ці речі є прикрасою, оздобленням чогось). III. Повідомлення теми, завдань уроку й мотивація навчальної діяльності школярів. Люди прикрашають вироби найрізноманітнішими візерунками, щоб зробити речі красивими, приємнішими на вигляд і навіть зручнішими в користуванні. Сьогодні на уроці ви поглибите свої знання в галузі декоративно-ужиткового мистецтва, ознайомитеся з новими термінами й поняттями, навчитеся перетворювати природні рослинні форми у стилізовані декоративні зображення. Отже, тема нашого уроку. "Рослинні мотиви в декоративній композиції. Стилізація і декоративна переробка рослинних форм". IV. Робота над темою уроку. 1. Викладання нового матеріалу (розповідь-пояснення). На відміну від творів образотворчого мистецтва (живопису, скульптури та графіки) твори декоративно-прикладного (ужиткового) мистецтва мають бути не просто красиві й викликати в людини естетичні, почуття, а й корисні й необхідні в побуті. Сфера поширення ужиткового мистецтва надзвичайно широка. Як ми вже говорили, вона охоплює найрізноманітніші предмети та матеріали. Одним з основних елементів декоративно-ужиткового мистецтва з найдавніших часів є орнамент. Це слово походить від латинського "orno - прикрашаю, "ornamentum" - прикраса. Отже орнамент - це художня прикраса, вигаданий візерунок, що складається з красивих форм, має привабливі кольори й побудований на ритмічному чергуванні різних елементів. Зміст і характер візерунка, що лежить в основі орнаменту, який прикрашає необхідну в побуті річ, залежить від її форми, специфіки матеріалу, з якого її виготовили, й конкретного призначення цієї речі. 2. Перегляд і обговорення ілюстративного матеріалу. Розгляньте уважно ці малюнки, зразки народного декоративного мистецтва. - На яких із них рослини зображені реалістично, у їх природному вигляді? Обґрунтуйте свою думку. - Чи можна сказати, що ці рослини зображені симетрично відносно середньої лінії або центру? - А на яких малюнках зображені стилізовані рослини? Чи можете ви їх назвати? - Обґрунтуйте: чому ви вважаєте, що тут намальовано саме стилізовані рослини? (Відповіді учнів: рослини зображені узагальнено, площинно, без передачі світлотіні й тональних переходів. Форми рослин на малюнках відзначаються чіткістю зображення, суворою симетричністю й відсутністю дрібних деталей. Кольори занадто яскраві, колірні сполучення не відповідають забарвленню цих рослин у природі). - Як ви вважаєте, чому для створення орнаментів необхідно стилізувати природні форми? Спробуймо розібратися разом. Уявіть завдання: художник вирішив розписати глечик, який має певні пропорції, пластику, образ. Перш за все, він має підкреслити саме ці якості. Візерунок не повинен бути об'ємно-просторовим, матеріальним, із великою кількістю дрібних деталей. Форма глечика й візерунок на його поверхні повинні злитися в єдиний естетичний образ. Як же створюється такий орнамент? Основне джерело - навколишній світ і найбагатша скарбниця народного декоративного мистецтва. Звідси митець черпає натхнення й нескінченне розмаїття мотивів. З найдавніших часів найулюбленішими є рослинні мотиви. Адже саме у світі рослин зустрічається величезна різноманітність форм, ритмів, кольорів. Ступінь узагальнення залежить від задуму митця, який, за бажанням, може зберегти схожість з натурою. Приклад тому - розпис жостівських таць, петриківських дерев'яних тарелей, шкатулок, скринь... Хоча іноді художник настільки майстерно трансформує природні форми, що глядач і не здогадується, яка квітка була першоджерелом для створення орнаменту. (Учитель звертає увагу учнів на ілюстративний матеріал, указує на певну подібність стилізованих зображень до натуральних рослинних форм, але разом із тим підкреслює характерні відмінності, що полягають у спрощенні, узагальненості й декоративності як форми, так і кольорової гами). Художниця М. Тимченко у своїй сюжетній картині "Господиня" намагалась передати радість, щастя, добробут, які панують у цій родині. Майстриня творчо стилізувала та прикрасила декором не тільки усі рослини й дерева, а навіть корову - годувальницю, улюбленицю всієї сім'ї. А яке чудове, фантастичне дерево на першому плані цієї картини! Ви можете визначити його назву? (Відповіді учнів). Звичайно ж, ні. Так само, які не можливо визначити назви чарівних квітів, як зображено на картині І. Шостака "Батьківський дім". Але скільки сонця, радості, любові випромінюють і дарують нам ці твори; вони "співають", немовби завзята народна пісня, що лунає в серці кожної людини. 4. Постановка та пояснення завдання для самостійної творчої роботи. Сьогодні ви дізналися, що, починаючи роботу над створенням будь-якої декоративної орнаментальної композиції, необхідно реальні природні форми, які стануть її основою, стилізувати. Це й буде завданням вашої самостійної практичної роботи: творча переробка природних рослинних форм у стилізоване декоративне зображення. З чого почати роботу? Придивіться до розмаїття рослинних форм, які прикрашають сьогодні наш клас: квіти, листя, трави, грона ягід... Оберіть рослину чи квітку, яка буде основним мотивом вашої декоративної композиції'. Цю рослину слід уважно розглянути, відзначити її характерні особливості, зрозуміти пластику. Не зосереджуйте свою увагу на несуттєвих подробицях і деталях. Малюнок має бути лаконічним, образним, а лінія — сміливою і пластичною. У процесі стилізації вам допоможуть уява, фантазія, здібність імпровізувати і, крім цього, почуття стилю, адже кожна рослина в природі має свій неповторний стиль. Ось, наприклад, ви обрали тендітну, витончену квітку. Створюючи стилізацію, підкресліть саме ці якості. Інші елементи - важкі, великі форми не повинні зруйнувати цей ніжний, легкий, граціозний світ, єдиний гармонійний стиль композиції. Тому легше створювати композицію з елементів рослин одного виду. Для цього з квітки, яка буде основним мотивом вашої декоративної композиції, зробіть кілька начерків, кожного наступного разу намагаючись усе більше узагальнювати зображення, мінімальними засобами досягати максимальної виразності малюнка. З кількох начерків оберіть найцікавіший і починайте імпровізацію за даним мотивом. Щоб запобігти монотонності, одноманітності зображення, намалюйте візерунок за уявою в різних варіантах, пошукайте варіації, всілякі ракурси й розміри. Така імпровізація необхідна для створення композиції, елементи якої приведені в єдину злагоджену систему. Але один мотив не завжди дає можливість заповнити собою весь відведений для візерунка простір. Тому, компонуючи, заповнюйте його елементами, за характером малюнка подібними до основного мотиву, але ще більш спрощеними й узагальненими. Не забувайте також про умовне та обмежене використання кольорів, - вони теж повинні підпорядковуватися загальному характеру й задуму композиції. Тепер спробуйте виявити всю свою спостережливість, фантазію, творче натхнення в самостійній творчій роботі, завдання якої-перетворення природних рослинних форм у стилізований декоративний візерунок, який на наступному уроці може бути основою декоративної орнаментальної композиції. |
3. Різноманітність голонасінних рослин: Сосна звичайна. Біологічна... Тема Різноманітність голонасінних рослин: Сосна звичайна. Біологічна класифікація. Характеристика. Поширення. Практичне використання.... |
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Уроку: Урок: Тема : Розмноження та розвиток рослин. Типи розмноження... Тема: Розмноження та розвиток рослин. Типи розмноження рослин. Практична робота № Вегетативне розмноження рослин |
Урок №22 Урок №22 Тема: Цілісність форми і декору, симетрія, рівновага,... Навчальна: навчити дітей аналізувати форму, виявляти ознаки гармонічної єдності форми і декору, ознайомити із символами в орнаментах,... |
Урок природознавства в 1 класі Тема: «Листяні і хвойні дерева» Мета: розширювати уявлення учнів про різноманіття рослин; учити порівнювати листяні та хвойні дерева, розрізняти рослини за виглядом,... |
Уроку: Урок Тема : Вищі спорові рослини. Загальна характеристика вищих спорових рослин ... |
Урок – проект «Охорона рослин рідного краю» у 1 класі Мета проекту Мета проекту: виховання бережливого ставлення до природи, бажання охороняти і примножувати її багатства і красу |
Урок з української мови Тема: «Я все про тебе знаю, Іменнику» Обладнання: схеми-опори, картки для роботи в групах, картки для індивідуальної роботи, сигнальні картки, гербарій лікарських рослин,... |
Тема: Систематика рослин До нижчих рослин належать водорості, до вищих — мохи, плауни, хвощі, папоротеподібні, голонасінні і покритонасінні |
Лекція №4 Тема: Систематика рослин До нижчих рослин належать водорості, до вищих — мохи, плауни, хвощі, папоротеподібні, голонасінні і покритонасінні |