|
Скачати 0.8 Mb.
|
Модуль 1 Теоретичні проблеми курсу нова історія країн Азії і Африки (34 години). Тема 1. Введення в курс “Історія країн Азії і Африки в новий час” (Лекція – 4 години)
Література, що рекомендується:
Методичні рекомендації по вивченню теми: При вивченні першого питання слід зупинитися на географічних, цивілізаційних, соціальних і політичних характеристиках поняття “Схід”. Як змінювався характер цієї категорії з часом? Які підходи існують до визначення хронологічних меж курсу “Нової історії країн Азії та Африки”? Правомірність оперування європоцентристською хронологією всесвітньоісторичного розвитку. Вирішення проблеми хронологічних меж нового періоду історії в західній та радянській історіографії. Плюралізм сучасних підходів. Специфіка сходознавчих студій в західній і марксистській (радянській) історіографіях. Цивілізаційний та формаційний підходи. Тенденції вітчизняного сходознавства на сучасному етапі. Змістом другого питання є виокремлення загальних тенденцій розвитку східних цивілізацій на початок новітнього часу. Спільне й відмінне в розвитку східних культур. Типологізація й класифікація східних суспільств. “Східний” і “античний” історичні шляхи розвитку суспільства. Особливості політичної, соціальної та економічної структур на Сході. Релігія й ідеологія в східних цивілізаціях. Проблема відставання Сходу від Заходу – одна із ключових і дискусійних в сходознавстві. Дискусій в історіографії: “теорія спустошення кочовиками”, концепція колоніальної експлуатації Сходу Заходом, теорія М.І. Рейснера. Підлеглість Сходу: причина чи наслідок відставання? Позиції сучасних сходознавців. Тема 2: Виникнення та розвиток колоніальної системи. (Семінарське заняття – 4 години).
а). передумови виникнення імперських утворень; б) суттєві ознаки імперії; класифікація імперій; колоніальна система як окремий тип імперій; в) дискусія щодо еволюції та причини розпаду імперських утворень і колоніальних імперій зокрема.
а) порівняльна характеристика країн Сходу і Заходу на початок колоніального проникнення; б) послідовність і особливості утворення основних колоніальних імперій; в) форми колоніальної залежності та експлуатації.
Література, що рекомендується:
Методичні рекомендації по вивченню теми: Виникнення та розвиток колоніальної системи є основним змістом історичного розвитку країн Азії та Африки у новий час. Тому під час підготовки до цього семінарського заняття студенти мають передусім засвоїти методолого-теоретичні аспекти колоніалізму та опанувати категоріальний апарат. При цьому доцільним є звернення до матеріалів дискусії в Інституті Сходознавства, висвітлених у журналі “Восток” (1991 – №4 – 5). При цьому студенти мають з’ясувати для себе відповіді на питання: імперія: феномен чи етап розвитку? загальні та конкретні передумови виникнення імперій; правове та функціональне тлумачення імперії; підходи до класифікації імперій. При підготовці другого питання важливим є визначення причин, які урешті решт визначили домінуюче становище Заходу над Сходом. У чому причини відставання Сходу від Заходу упродовж нового часу? Як ця проблема вирішується в історіографії? При цьому необхідним є визначення закономірностей розвитку східних цивілізацій. Друга частина питання передбачає реконструкцію процесу виникнення колоніальних імперій. Це питання можна розглядати як у хронологічній площині, так і географічній: розкриття процесу виникнення та розвитку окремих колоніальних імперій в “автономному режимі”. Обов’язковою є робота з політичною картою світу. В межах третьої частини питання студенти мають чітко засвоїти зміст категорій “колонія”, “напівколонія”, “ протекторат”, “сфера впливу”, “домініон”. Тема 3. Територіально-колоніальний розподіл світу на кінець нового часу (робота з контурною картою) (Самостійне опрацювання – 6 годин) За допомогою історичного атласу для 10 класу на контурної карти світу (з всесвітньої історії для 10 чи 11 класу, географії для 10 класу) студенти мають відобразити територіально-політичний розподіл світу станом на 1914 р. Бажано при цьому використовувати олівці чи фломастери різних кольорів. Тема 4. Китай і Індія в історико-філософській літературі XVII – XVIII ст. (Самостійне опрацювання – 8 годин)
Література, що рекомендується:
Методичні рекомендації по вивченню теми При опрацюванні першого питання доцільно пригадати, звертаючись до історії провідних країн Західної Європи, причини і мотиви зростаючого інтересу європейських політиків і вчених до Сходу. Корисним буде звернення до відповідного розділу роботи В.Н. Никифорова. Слід пям’ятати, що західні автори, вивчаючи Схід, передусім спиралися на античну традицію. Вивчаючи друге питання, необхідно показати, що концепція “державного деспотизму” Ф. Берньє була першою серйозною науковою спробою знайти матеріальну основу розвитку однієї з найбільших країн Сходу, а Монтеск’є, використовуючи його (Берньє) висновки, спробував виявити загальні принципи розвитку східних суспільств. Звертаючись до розгляду поглядів Вольтера, необхідно пов’язати його оцінки “правління філософів у Китаї” із загальною просвітницькою концепцією філософа. Слід підкреслити вплив ідей французьких мислителів на своїх послідовників як у Франції (фізіократи), так і в Англії (Манро й ін.). Порівнюючи погляди Ф.Берньє і Вольтера, слід підкреслити загальне і особливе в їх поглядах на Схід, з’ясувати систему аргументування авторів, їх вплив на подальший розвиток сходознавчої науки. Для засвоєння термінів і понять, пов’язаних із конфуціанством і буддизмом, доцільним є залучення матеріалів відповідних глав вказаної вище роботи Л.С.Васильєва. Тема 5. Східні суспільства в концепціях Г.В. Гегеля і К. Маркса (Самостійне опрацювання – 6 годин)
Література, що рекомендується:
Методичні рекомендації по вивченню теми При вивченні першого питання слід пригадати характерні риси історико-філософської концепції “розвитку світового духу” Гегеля, в чому допоможе вказана вище робота А.М. Карімського. Слід з’ясувати, чому Гегель звернувся до історії Сходу при формуванні своєї концепції, визначити джерела з історії східних суспільств, на які спирався філософ. Важливо з’ясувати, які історико-географічні межі розумів Гегель при характеристиці “Сходу”. Необхідно показати, що нового вніс Гегель у вивчення Сходу порівняно зі своїми попередниками, виявити його аргументування. Студенти мають спробувати визначити точку зору Гегеля щодо поняття “східний деспотизм”, дати оцінку внеску Гегеля в розвиток орієнталістики. Розкриваючи зміст другого питання слід з’ясувати причини звернення К. Маркса до історії східних суспільств, джерела, на які опирався вчений, формулюючи свою гіпотезу “Азіатського способу виробництва“ (АСВ). У ході підготовки відповіді на питання показати, чи є гіпотеза К.Маркса викладом оригінальних ідей, чи Маркс повторював погляди своїх попередників. Бажано вивчити еволюцію поглядів К. Маркса на АСВ, відношення до нього в сходознавчій науці, сучасні оцінки. Тема 6. Вивчення східних суспільств у сучасній історичній і історико-філософській літературі (Самостійне опрацювання – 6 годин)
Література, що рекомендується:
Методичні рекомендації по вивченню теми При підготовці відповіді на перше питання слід з’ясувати причини, що викликали дискусію у вітчизняній орієнталістиці з проблем історії східних суспільств. Зверніть увагу на те, що центральним моментом у підході вітчизняних сходознавців до проблеми Сходу стали питання, пов’язані з визначенням причин специфіки розвитку східних суспільств, виявленням загального і особливого в історичних шляхах Заходу і Сходу, співвідношенням цивілізаційних і формаційних чинників. Необхідно розкрити зміст концепцій “східного феодалізму”, “азіатського способу виробництва”, “змішаної формації”, “великої феодальної формації”, визначити аргументування авторів, сформулювати свою точку зору на ці ідеї, визначити їх новизну, зв’язок із поглядами вчених попередніх епох. Відповідаючи на друге питання, треба визначити основні принципи підходу західних авторів до найважливіших проблем розвитку східних суспільств, розкрити їх аргументування. Звернути увагу на сутнісні характеристики наступних понять: у М.Вебера – “типи раціоналізації”, “традиційне суспільство”; у А.Тойнбі – “локальні цивілізації”, “виклик – відповідь”, “відхід – повернення”, “універсальна держава”; у К.Ясперса – “осьовий час”. Розглядаючи погляди вказаних авторів, з’ясувати загальне в їх підходах до проблем східних суспільств, значення їх робіт для розвитку сходознавства. Підготовка відповіді на друге питання може бути полегшена зверненням до рекомендованої монографії Б.Л. Губмана. Модуль 2 Східно-азійський регіон (Китай, Японія, Корея, Монголія, Тибет) (50 годин). |
Питання контрольної роботи з історії країн Азії, Африки та Латинської Америки у середні віки |
Тема: Країни Південно-Західної Азії На контурній карті Азії позначте кордони та столиці п'яти країн Південно-Західної Азії (за вибором) |
Мережко Зоя Володимирівна Вчитель історії ЗЗВШ №31 І – ІІІ ступень Тема: «Країни Азії та Африки. Ліквідація колоніалізму, створення і розвиток незалежних держав» |
Сьогодніш¬ньої зустрічі — «Національні кухні народів Європи та Азії і їх традиції» Азії;розвивати увагу, пам’ять, творчі здібності учнів, пізнавальний ін¬терес до предмета географії та обслуговуючої праці; виховувати... |
Тема: Країни Південної та Південна Східної Азії За рівнем економічного розвитку в Південній і Південно-Східній Азії найбільш значними є країни |
КОНСПЕКТ УРОКУ НА ТЕМУ: Особливості географічного положення Африки Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, комп’ютерна презентація «Африка. Географічне положення. Історія дослідження»,... |
Евтушенко С. Г. История государства и права зарубежных стран: Краткий... Самостійна робота з дисципліни «Історія держави і права зарубіжних країн» охоплює три основні напрямки |
О. В. Нечитайло Знайомі незнайомці В посібнику подані цікаві матеріали про малознайомих рослин Відділу Голонасінні. Мандруючи пустелями Африки, джунглями Азії, степами... |
Тема "Що ми знаємо про маркетинг", доповідач Є. Нізельнік (студент... Тема "Історія успіху компанії Apple (Стів Джобс)", доповідач О. Усупова (студентка напрямку маркетинг, 5-й курс, маркетинг-консультант... |
Тема «Що ми знаємо про маркетинг», доповідач Є. Нізельнік (студент... Тема «Історія успіху компанії Apple (Стів Джобс)», доповідач О. Усупова (студентка напрямку маркетинг, 5-й курс, маркетинг-консультант... |