Скарбниця фактів
1945 1961
1945/54 1974/74
1947/48 1979/89
1954/62 1990
1960 1991
Опорні сигнали по Сінгапуру
4 оф.м. 9хв.-160 65%Я. 500 $
30р. — ПНД 5м/1р. h 73 5 $-ор-нг
Хронологічна таблиця по 4 пункту (міжнародні об'єднання)
1955
|
м. Бандуг (Індонезія)
|
Конференція країн Азії та Африки
|
1961
|
|
Рух неприємності
|
1964
|
Конференція ООН
|
«Група 77» (га 90 – ті р. – 129 країн)
|
|
|
- ціни на експорт
- ціни на пільги
- інвестиції
|
1. Вивчений нового матеріалу
Методичні прийоми в ході уроку.
Вступна бесіда до теми, робота з картою і поняттями. Вчитель записує на дошці опорні дані – поняття, дати, сигнали, хронологічну таблицю, щоб у ході уроку використовувати їх. Наприклад, вступну бесіду він проводить, звертаючи увагу учнів на основні поняття теми:
Як низаються країни, що економічно, політично залежать від сильних держав?
Як називається країна, що має колонії?
Чи погоджуєтесь ви із твердженням, що колоніалізм – це система поневолення і визиску в усіх сферах життя? Чому ви так вважаєте?
Чи існують сьогодні імперії у класичному вигляді?
Які принципи стосунків склалися між державами, що входять до Британської співдружності націй? Вони є результатом колонізаційних чи деколонізацій них процесів?
Які шляхи визволення з – під колоніального гніту вам відомі?
Пригадайте, як називається самоврядне володіння.
Хронологічна таблиця « Етапи розпаду колоніальної системи»
(Учні складають в ході розповіді вчителя)
І етап — 1945- серед. 50-х рр. — визволення Азії.
II етап — друга полов. 50-х -серед. 60-х рр. — Пн. і Троп. Африки
ІІІ — 1975-1990-ті роки? — деколонізація Пд. Африки.
(Знак питання означає, матеріали підручника варто доповнити новішою інформацією, яка подається вчителем у формі загадок)
Загадка 1. Чи можна вважати розпад СРСР свідченням руйнування ще однієї імперії?
Загадка 2. Які країни Азії отримали національний суверенітет у 1997 і 1999 роках? (відповідь: китайськими територіями стали колишні англійська і португальська колонії Гонконг (Сянган) і Макао (Аоминь).
Закріплення на оцінку
2.
Лекційний виклад матеріалу. Перш ніж почати лекцію, учитель дає завдання учням — прослідкувати, якими шляхами відбувалось національне відродження колишніх колоній.
У ході подання інформації вчителем учні роблять опорні записи в зошити, щоб бути готовими до закріплення знань на оцінку. Оскільки це урок засвоєння знань, учням дозволено користуватися робочим конспектом у ході відповіді. Учитель обов'язково звертає увагу на дати із скарбниці фактів, записані на дошці, підключаючи зоровий вид пам'яті учнів.
Очікуваний результат
Шляхи створення незалежних держав:
а)
здобуття незалежності мирним шляхом
Великобританія Індія, Пакистан 1947
Бірма, Цейлон 1948
б)
”брудні війни” (поразка метрополій)
Франція Індокитай 1945/54
Алжир 1954/62
Нідерланди Індонезія 1945/50
в)
Міжнародний контроль ООН
— Коли створена ООН?
— Ген. секретар ООН?
— Скільки країн є членами ООН?
— Міжнародні санкції ООН за останні роки.
14 грудня 1960 р. Декларація Генеральної Асамблеї ООН «Про надання незалежності колоніальним країнам і народам». 1960 р. — рік Африки (17 країн вільні);
г)
соціальні зміни (революції)
1990 — ПАР Фредерік де Клерк
Намібія незалежна Нельсон Мандела
Закріплення на оцінку
3. Бесіда-припущення: Котрий із регіонів у першу чергу — Азія чи Африка — поповнив число передових індустріальних держав? (Передові індустріальні країни — Сінгапур, Пд. Корея, Індонезія, Тайвань, Таїланд, арабські країни вивчатимуться далі, наголошує вчитель.) Проблеми африканських племен і народів (вчитель дає перелік фактів, які у вигляді тез учні записують у зошити):
> населення збільшується щорічно на 3%, а приріст с/г продукції — на 1,5%;
> міжплемінна ворожнеча (трайбалізм);
> низький валовий продукт на душу населення;
> культурна відсталість;
> мало асигнувань на освіту;
> залежність економіки від режимів і партій і т.п.
Міні-текст про Сінгапур вчитель пропонує зіставити з опорними сигналами на дошці і розшифрувати на оцінку:
«Сінгапур — чудо-острів-держава. До 1965 р. британська колонія. Серед секретів процвітання важливу роль відіграє політична стабільність. Більше ЗО років країною править Партія народної дії. Морський порт Сінгапур — найбільший у світі. Кожні 9 хвилин в порту — нове вантажне судно під прапором однієї з 160 держав світу. Найбільш численні народи — китайці, таміли, малайці, європейці. Ось чому тут запроваджені 4 офіційні мови. Щорічно тут бувають 5 млн. іноземних туристів. З них 65% — японці. За 5 доларів можна пообідати за компанію з орангутангом, правда, у клітці.
У Сінгапурі збудований найвищий тоді готель — 73 поверхи. Місто — найчистіше в Азії. За папір чи недопалок, кинутий на вулиці, штраф 500 доларів».
4. Див. на дошку хронологічна таблиця «Міжнародні об'єднання». Вчитель дає коментарі до даних хронологічної таблиці, наголошує, що великі держави, особливо в роки «холодної війни», проводили політику експансії (поширення впливу) на країни, що визволилися з-під колоніальної залежності, зокрема СРСР і США.
Бесіда: У яких країнах утвердилися прокомуністичні режими:
> у 20-ті роки? (Монголія);
> після 2 світової війни? (1948 — Корейська НДР, 1949 — Китайська НР);
> В 50- рр.? (Індокитай, Сомалі, Єгипет, Судан, Ангола, Мозамбік)
Слід окремо наголосити на причетності українських воїнів до на-I дання «інтернаціональної допомоги» Афганістану (1979/89 рр.).
Міжпредметні зв’язки . Війна в Афганістані коштувала нам міжнародного авторитету та життів синам України. У воєнних діях брали участь > 150 тис. вихідців з України. З них 2,5 тис. загинули, стільки ж повернулися каліками.
> Чи справедливими, на ваш погляд, є воєнні дії США в Афганістані після терактів 11 вересня 2001 р.? Обґрунтуйте відповідь.
> Ваше ставлення до намірів керівництва Північної Кореї поповнити «клуб ядерних держав».
Історичний диктант з теми (виконується письмово чи усно)
1. Скільки етапів можна виділити в ході розпаду колоніальної системи? 2. Країни, колишні колонії Великобританії, незалежні з 1947/48 рр. 3. Кому французькі колонізатори нав'язали кровопролитні війни? 4. Рік Африки; скільки країн визволилося? 5. Остання колонія в Африці, звільнена 1990 р. 6. Передові індустріальні країни Пд.-Сх. Азії. 7. Коли започатковано Рух неприєднання? 8. Назвати країни Сходу, що є оплотом соціалізму і досі. 9. Рік розпаду СРСР. 10. Яка війна покрила ганьбою СРСР в кінці 70-х і у 80-х рр.? 11. Що таке трайбалізм?
II. Домашнє завдання
Опрацювати конспекти, зроблені на уроках.