|
Скачати 155.39 Kb.
|
Тернопільська загальноосвітня школа I-III ступенів № 2 Тернопільської міської ради Тернопільської області КОНСПЕКТ УРОКУ НА ТЕМУ: Особливості географічного положення Африки. Елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння Підготувала і провела у 7-А класі вчитель географії Корнійчук О. М. Тема уроку. Особливості географічного положення Африки. Елементи берегової лінії. Дослідження та освоєння Мета: розкрити зміст поняття «географічне положення материка», ознайомитись із історією відкриття і дослідження материка, сформувати в учнів первинні навички складання характеристики географічного положення материка; поглибити практичні навички визначати географічні координати, вимірювати відстань на карті за масштабом і градусною сіткою; закріпити практичні навички роботи з картами; сформувати розуміння особливостей географічного положення Африки; виховувати цікавість до предмету, культуру праці. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, комп’ютерна презентація «Африка. Географічне положення. Історія дослідження», атласи, підручники, зошит для практичних робіт, роздатковий матеріал, виставка літератури, малюнків учнів. ЗМІСТ УРОКУ I. Організаційний момент Девіз уроку: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся» Прийом «Викликай асоціацію» (під музичний супровід). Висловіть асоціації, які виникли у вас при слові «Африка» (спека, сухість, пустеля, слон). Перегляньте виставку малюнків учнів вашого класу на тему «Африка в моїй уяві».
«Стережіться, діти! Ні за що на світі Вам не слід ходити В Африку гулять! В Африці акули, В Африці горили, В Африці великі Злющі крокодили – Ох вас і кусатимуть, Ох і ображатимуть, - Вам не слід ходити В Африку гулять. Ви зрозуміли, що ми поринаємо у світ захоплюючої та невідомої Африки. Дякуємо казковим героям, які налаштували нас на позитивні емоції. II. Актуалізація опорних знань та вмінь За кожну правильну відповідь учні отримають сонечка, оскільки Африка – найспекотніший материк. Прийом «Інтелектуальна розминка» (пригадуємо матеріал 6 класу).
(Визначення після кожної відповіді появляються на екрані). Робота біля настінної карти. Покажіть на фізичній карті півкуль:
(Показ слайдів). III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Прийом «Приваблива мета». Африку називають улюбленицею Сонця. В перекладі з грецької «Африкус» - «безморозний». Справді, багаторічні сніги і льодовики там можна побачити лише на вулканічному масиві Кіліманджаро. А в районі тропіків лежать пустелі, де роками не випадає жодної краплини вологи. Про Африку говорять, як про материк рекордів живої природи. Тут живе найбільша тварина суходолу – африканський слон, найвища тварина світу – жирафа, чемпіон з бігу серед тварин – гепард, найбільший на Землі птах – африканський страус, найшвидша змія – африканська мамба. До Африки відлітають восени птахи України: лелеки, ластівки, журавлі. Саме Африка є батьківщиною цінних культур: буряк, цибуля, капуста, кавун, які поширились по всьому світу. На африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн. років тому, кам’яні знаряддя. Тут же на думку більшості вчених з’явилася людина сучасного типу – Homo sapiens. Африка – казкова і загадкова частина нашої планети. Саме в цьому ми матимемо можливість переконатись на сьогоднішньому уроці. (Показ слайдів під час розповіді). IV. Оголошення теми, мети уроку Проблемне запитання. Материк, який ви вивчатимете першим,— Африка. Чому саме Африка? Можливо, тому, що це материк, про існування якого європейці дізналися першими. А можливо, і тому, що Африка й досі вабить своєю нерозгаданістю. V. Вивчення нового матеріалу 1) Ознайомлення з планом вивчення материка (на екрані, на партах, підручниках - додаток). Типовий план вивчення материка
2) Фізико-географічне положення материка Африка (мал. 50 підручника). Фізико-географічне положення (від грец. «фізис» — природа) — розміщення території відносно різноманітних природних об'єктів: екватора, нульового меридіана, тропіків та полярних кіл, морів та океанів, інших материків.
А) Як розташовано материк відносно екватора, тропіків, початкового меридіану? Африку посередині перетинає екватор; більша частина лежить між тропіками, тому це найспекотніший материк на Землі; початковий меридіан перетинає Африку на заході, тому більша частина материка лежить в східній півкулі. Африка – єдиний материк, який водночас знаходиться у всіх чотирьох півкулях Землі. Б) Визначимо географічні координати крайніх точок (виконання практичної роботи №7). Пригадуємо:
Завдання 1.1. Північна точка – мис Рас-Енгела 37˚пн.ш. та 10˚сх.д. Південна точка – мис Агульяс (Голковий) 35˚пд.ш. та 20˚сх.д. Завдання 3.1. Західна точка – мис Альмаді 15˚пн.ш. та 17˚зх.д. Східна точка – мис Рас-Гафун 11˚пн.ш та 51˚сх.д. (Показ слайдів). Практичне завдання. Нанесення на контурну карту крайніх точок материка. В) Знаходимо відстань з півночі на південь по 20˚східної довготи, та відстань із заходу на схід вздовж північного тропіка та південного тропіка. Пригадуємо:
Перевіримо результати (показ слайдів). Завдання 1.2. Північ - Південь 32опн.ш. +35опд.ш. = 67 о 111км X 67 о = 7437км Завдання 3.2. Захід - Схід 16о +36о =52 о 101,8км X 52 о =5293,6 км (Пн. тропік) 35о - 14о = 21о 101,8 X 21 о = 2137,8 км (Пд. тропік)
Г) Площа материка, моря та океани, материки сусіди. Площа – 30,3 млн. км2. Африку омивають води двох океанів: на заході — Атлантичного, на сході — Індійського. На півночі материк має вихід до Середземного моря, яке зв’язане Гібралтарською протокою з Атлантичним океаном. На північному сході — до Червоного моря, з’єднаного Баб-ель-Мандебською протокою та Аденською затокою з Індійським океаном. Випереджаюче завдання. Рубрика «Подорож у слово».
(Показ слайдів). Практичне завдання. Пригадайте роль морських течій у формуванні природи континентів. Визначте за картою атласу головні теплі й холодні течії біля узбережжя Африки. На формування природи Африки суттєво впливають океанічні течії біля ЇЇ берегів. Так, існування суворої берегової пустелі Наміб на південно-західному узбережжі континенту викликане холодною Бенгельською течією. Внаслідок впливу холодної Канарської течії безводні простори пустелі Сахара підходять до самого океанічного узбережжя на північному заході Африки. Натомість теплі течії — Гвінейська та Мозамбіцька — сприяють формуванню вологої погоди відповідно на західному та південно-східному берегах Африки. Африка з'єднана з Євразією Суецьким перешийком. У середині XIX ст. через цей перешийок було прокладено Суецький канал, завдяки чому морський шлях з Європи до Південної та Східної Євразії значно скоротився, найвужча частина якого 120 м. Наближеність Африки до Євразії суттєво впливає на формування природи материка. Зокрема, з території Євразії на північ Африки приходять сухі повітряні маси. Тому північна, ширша частина материка, більш посушлива, ніж південна. Рубрика «Подорож у слово». Суецький канал - судноплавний морський канал у Єгипті, що сполучає Середземне та Червоне море. Офіційно відкритий для судноплавства 17 листопада 1869 року. Це найкоротший водний шлях між портами Атлантичного та Індійського океанів. Він на 8-15 тис. км коротший від шляху навколо Африки. У Стародавньому Єгипті близько II тисячоліття до н.е. було споруджено канал, який з'єднував Ніл та Червоне море ( так званий канал Фараонів). У період занепаду Стародавнього Єгипту канал занедбали, у римську епоху його називали « річкою Трояна». У 642 році канал відбудували араби, проте в 776 році його засипали. Знову відкрили канал лише в 1869 році. Понад 70% перевезень, що здійснюються каналом сьогодні, становлять нафта і нафтопродукти. (Показ слайдів). 3) Особливості берегової лінії. Узбережжя Африки мало розчленоване й майже позбавлене зручних природних бухт для облаштування портів. Це пояснюється особливостями утворення материка. Завдання. Пригадайте, як виникла Африка як окремий материк. До складу якого давнього материка вона входила в минулі геологічні ери? Біля узбережжя Африки небагато островів.
Найбільшим серед них є Мадагаскар в Індійському океані. Острів має материкове походження. Він виник у результаті гігантського розколу, який у далекому минулому відокремив цей острів від Африки. Як наслідок, з'явилися острів і найдовша у світі Мозамбіцька протока, яка відділяє Мадагаскар від материка. У Червоному морі та Індійському океані біля берегів Африки в умовах мілководдя та високої температури води сформувалися численні коралові рифи. Вони перешкоджають судноплавству й утруднюють підходи морських суден до узбережжя. В Атлантичному океані біля берегів материка виникли кілька груп дрібних островів вулканічного походження, зокрема Мадейра, Канарські, Зеленого Мису. На сході Африки в Індійський океан виступає єдиний великий півострів Сомалі (мал.51 підручника). Цей півострів називають «африканським рогом», бо за формою він нагадує ріг носорога. На заході далеко в суходіл заходить Гвінейська затока (показ слайдів). А зараз пограємо в гру «Що зайве та чому?» 1) Голковий, Доброї Надії, Альмаді? 2) Індійський, Атлантичний, Тихий? 3) Середземне, Гвінейська, Червоне? 4) Гібралтарська, Мозамбіцька, Аденська? Фізкультхвилинка (слайд, музичний супровід). Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити: Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись; Руки в боки, руки вгору, Руки вище підніміть, а тепер їх відпустіть. Плесніть в руки кілька раз: до роботи, все гаразд!!! 4) Історія дослідження та освоєння материка. Рубрика «Подорож у слово». Спочатку словом “афри” населення давнього Карфагену називали людей, які існували неподалеку від міста. Цю назву зазвичай відносять до фінікійського “afar”, що означає “ пил ”. Коли Карфаген став римською частиною , римляни зберегли цю назву, тільки додали до неї суфікс “-са”, що означає “країна” або “край”. Пізніше Африкою стали називати і всі відомі регіони цього континенту, а потім і сам континент. Зараз ви послухаєте своїх однокласників, які розкажуть вам про дослідників, які допомогли нам дізнатися про такий цікавий материк. (Слайди, виступи учнів). 1 учень. В античні часи дослідженням Африки займалися стародавні єгиптяни і фінікійці. Примітивні єгипетські кораблі, що були зроблені з папірусу і не мали кіля, не могли плавати в морях. Тому в пошуках нових земель і рабів єгиптяни здебільшого досліджували Ніл, Лівійську пустелю і землі на південь від Єгипту. 3,5 тис. років тому єгиптяни здійснювали далекі плавання вздовж берегів Червоного моря на південь. Фараони посилали своїх підданих у країну Пунт (нині Ефіопія і Сомалі), які звідти привозили слонову кістку, золото, цінні породи дерев. Фінікійці - народ-мореплавець, зуміли побудувати кораблі, що могли плавати в морях і океанах. У пошуках нових земель, народів, з якими можна було торгувати, вони обпливли весь відомий на той час світ. У тому числі вони досліджували і Африку, зокрема: - північне узбережжя Африки; - пропливли через Гібралтарську протоку. З VII ст. арабські купці перетинали Сахару та екватор.
VI. Закріплення вивченого матеріалу. Прийом «Вірю не вірю»
Робота з тренажером (слайд). У кожного із вас є індивідуальна картка із завданням вставити пропущені слова. Пригадайте, що ми сьогодні вчили та зробіть висновок по темі «Африка», а потім запишіть його в зошити.
VII. Підсумок уроку.
Африка Літературна хвилинка. Вірш «Лелечий сон» Лесі Вознюк Запитали ми лелеку, що літав в краї далекі: - Що ти бачив, де ти був? Чи про Африку ти чув? - Я чимало мандрував та до Африки літав. Бачив гори, і долини, і засніжені вершини, джунглів зарості, ліани, і пустелі, і савани. Повноводні бачив ріки, і озера невеликі. А ще бачив гарні сни: як діждуся я весни, і на крилах в Україну понад морем я полину. Слова Т. Г. Шевченка полинули в Африку. Мовою луґанда "Заповіт" переклав Худ Семпебуа (на згадку роздаються магнітики із текстом вірша).
Домашнє завдання (слайд на екрані)
1. Море, що омиває Африку з півночі.
|
Урок № Тема: Загальні особливості клімату Африки Мета: формувати в учнів уявлення про особливості клімату Африки, кліматотвірні чинники. Систематизувати знання учнів про залежність... |
Тема. П і вденна Америка. Особливості географічного положення. Дослідження... Тема. Південна Америка. Особливості географічного положення. Дослідження і освоєння материка |
Австралія: географічне положення, історія відкриття і дослідження Мета: сформувати в учнів уявлення про своєрідність географічного положення Австралії; продовжити формування учнів складати характеристику... |
Урок на тему: „ Економіко географічна характеристика Німеччини.” Сформувати в учнів систему знань про особливості економіко – географічного та політичного положення, населення й господарства Німеччини,... |
Південна Америка. Загальні відомості. Особливості географічного положення.... Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, портрети дослідників материка, підручники, презентація до уроку |
Уроку: урок-екскурсія. Мета уроку Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями природи Африки, показати відмінності характерних рис природи Африки від природи інших... |
УРОК Тема: Океанія Океанії. Розвивати уміння пояснювати особливості географічного положення та походження островів Океанії; визначати своєрідність органічного... |
План-конспект уроку з теми «Природні зони Африки. Савани та рідколісся» Освітня: актуалізувати поняття «природний комплекс», «природна зона», «широтна зональність», «екологічні проблеми» |
Урок 24. Тема: Федеративна Республіка Німеччина Мета: ознайомити учнів з основними етапами складання комплексної економіко-географічної характеристики світу; сформувати систему... |
План-конспект уроку з інформатики на тему Електронна пошта в Інтернет.... План-конспект уроку з інформатики на тему Електронна пошта в Інтернет. Реєстрація електроної пошти |