|
Скачати 465.13 Kb.
|
Цикл уроків з теми Урок 1 Тема: Числівник як частина мови. Кількісні й порядкові числівники. Мета навчальна: дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль. Мета розвиваюча: формувати в учнів загально пізнавальні вміння розпізнавати числівники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки й синтаксичну роль у реченні, розвивати логічне мислення, соціокультурну, комунікативну та самоосвітню компетентності, виділяти головне, зв`язно висловлювати свою думку. Мета виховна: виховувати любов до рідної мови, зацікавленість скарбами народної мудрості. Обладнання: підручник, таблиця «Числівник як частина мови», тексти . Культурологічна змістова лінія: мова – скарб народу. Хід уроку I. Оголошення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. Розшифруйте назву самостійної частини мови, яку ми сьогодні будемо вивчати (Шифр написано заздалегідь на картках. Картки видаються на кожну парту). 28. 11. 22. 16. 12. 3. 18. 11. 15.
Буду я навчатись мови золотої… А.Малишко II. Сприймання та усвідомлення нових знань. 1. Пояснення вчителя за блок – схемою. 2. Робота з підручником (таблиця впр. 300 ). 3. Визначення розряду, морфологічних ознак числівників, користуючись блок – схемою та підручником (біля дошки). - п’ятнадцять - кількісний, цілий, складний, Н.в. - перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в. - шестеро – кількісний, збірний, простий, Н.в. - дві третіх - кількісний, дробовий, складений, Н.в. 4. Виведення правила (учнями) про числівник. Складання карти пам’яті. 5. Робота з підручником. Правила на стор. 112 – 113. 6. Закріплення правила. Розрізнення числівника серед інших частин мови. «Мозковий штурм». (Учні хлопають в долоні, коли називається числівник). Два, двоякий, подвоїти, двоє, двоїтися, другий, другорядний, двійка, двочлен, двійник, три, потрійний, трійка, трикутник, потроїти, троє, чотири, чотиризначний, четвірка, чверть, четверо, четвертий, п’ять, п’ятихвилинний, п’ятий, п’ятірка, п’ятеро. III. Закріплення нових знань.
Виписати з речень числівники, указати їх значення. 1) Скарбниця нашої мови дуже багата – в ній понад двохсот тисяч народних пісень. 2) Десята стаття розділу Конституції України зазначає: «Державною мовою в Україні є українська мова». 3) Цього року в Україні відбувся другий світовий з’їзд Гуртків плекання української мови. (Числівники: двохсот тисяч – кількісний, десята – порядковий, першого – порядковий, другий – порядковий.)
Перша усмішка, трійця охоронців, троє слоненят, трійка коней, подвійний клопіт, п’ятдесят робітників, сотня козаків, сімдесятирічна вдова, сімдесят квадратів, десяток снігурів, стометрова дистанція,сотий човен, п’ята смерека, п’ятірка сміливців. Якщо правильно виконали завдання з других букв записаних іменників складеться початок прислів’я.
Вправа 301. Записати словосполучення з числівниками у такій послідовності: 1) з власне кількісним; 2) зі збірними; 3) з дробовими; 4) з неозначено-кількісними; 5) з порядковими. Якщо правильно виконали вправу, з других букв записаних іменників складеться початок прислів’я: «… краще, ніж готові гроші».
Пригадайте і запишіть 1 варіант - 3 – 4 прислів’я із числівниками; 2 варіант - 3 – 4 казки із числівниками. (Одна нога тут, а друга там; Зігнувся в три погибелі; Кінь на чотирьох ногах та й той спотикається; Сім раз відмір, один раз відріж; «Три ведмедя»; «Три порося»).
Розгляньте приклади неправильного слововживання . Відредагуйте і з правильно утвореними словосполученнями складіть речення (усно). Культура мовлення
6. Хвилинка – веселика. Діти, вам слід визначити, якими є числівники-відгадки: кількісними чи порядковими; простими, складними чи складеними.
(Тридцять шість.)
без двох двадцять, Семеро, троє, Ще й малих двоє. Скільки? (П’ятдесят.) IV. Підсумок уроку. Що нового ви дізналися на уроці? Які морфологічні ознаки має числівник? Яку синтаксичну роль може виконувати числівник? V. Домашнє завдання. Вивчити правила (стор.112 - 113 ) Виконати вправу303, 305. Підготувати зв’язне висловлювання про числівник. Числівник
Числівник за будовою Синтаксична роль: виступає всіма членами речення Мій перший вірш написаний в окопі (Ліна Костенко). Два на два – чотири. Ой у полі дві тополі, одна одну перехитує (нар.пісня). Засідання розпочалося о десятій годині. Урок 2 Тема: Числівники кількісні й порядкові. Прості, складні і складені. Мета навчальна: закріпити вивчене про числівник як частину мови, сформувати поняття в учнів про розряди числівників за значенням і за будовою. Мета розвиваюча: розвивати в учнів уважність, логічне мислення, удосконалювати вміння визначати розряди числівників, вміння розподіляти числівники за будовою на прості, складні і складені, розвивати самоосвітню, комунікативну та соціокультурну компетентності. Мета виховна: за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу прищеплювати дітям повагу до рідної землі. Обладнання: підручник, кросворд, ребуси, картки. Культурологічна змістова лінія: земля – неоціненний дар. Хід уроку I. Перевірка домашнього завдання. Кілька учнів зачитують зв’язне висловлювання про числівник як частину мови. II. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Дивосвіт, дивосвіт… Хто придумав оцей світ? Землю красну отаку У зеленому вінку? Всі ці квіти, і ліси, І пташині голоси? Ліс, і річка, і поля – Це ж усе моя земля! III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
(власне кількісні, дробові, збірні, порядкові). Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п’ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.
Охарактеризувати числівники в поданих реченнях за значенням і будовою. 1 група. Десятеро учнів брали участь в обласних олімпіадах. 2 група. П’ятеро учнів закінчили школу із золотою медаллю. 3 група. До першої десятки шахістів світу входять і українські спортсмени. 3. Пояснення вчителя.
Простий числівник складається з одного слова, яке має один корінь: три, сотий. Складний числівник складається зі слова, яке має два корені: п’ятнадцять, вісімдесят, триста. Складений числівник складається з кількох слів і ці слова пишуться окремо: триста п’ятдесят, дві тисячі чотириста вісім.
4. Опрацювання теоретичного матеріалу. Самостійно опрацювати параграф 33-34, стор.116 – 117. IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Творча робота. Записати словосполучення у три стовпчики: 1) з простими числівниками; 2) зі складними числівниками; 3) зі складеними числівниками. Якщо правильно виконали завдання, з других букв записаних іменників складеться початок прислів’я: «… - тільки небо коптити». Шість собак, дванадцять підприємств, двадцять три кожухи, п’ятдесят вісім бригад, шістдесят стільців, п’ятдесят два хутори, одна гребля, сімнадцять білок, сімдесят один гриб, двадцять граків, дві казки. 2. Розподілити числівники за значенням (власне кількісні, дробові, збірні, порядкові). Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п’ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих. 3. Гра «Вправний перекладач». Перекласти словосполучення українською мовою і записати. Три дня, две тетради, четыре тома, двадцать два килограмма, двадцать четыре стола, сорок два метра, четыре переулка, семь домов, семнадцать раз, пятьдесят два центнера, три урока, восемьдесят два градуса, три сестры, четыре яблока, два учебника, пять дневников. 4. Вибіркова творча робота. Запишіть словосполучення у два стовпчики: 1) ті, в яких іменники мають закінчення –и(-і); 2) ті, в яких іменники мають закінчення –а(-я). Три (місяць), два (поселення), три (зима), півтора (кілометр), два (стілець), три (палець), одна друга (ківш), три (глечик), дві треті (тролейбус). 5. Мовна гра «Коректор». Відредагувати речення. У змаганнях приймали участь тридцять два спортсмена. Три тренера вболівали про своїх вихованців. Наша команда попереджала суперників на два очки. Мій брат – самий високий у класі, тому він уже півтора місяці займається баскетболом. V. Систематизація й узагальнення знань. 1.Творче завдання. Завдання на мультимедійному екрані. - Прочитайте і стисло перекажіть текст, правильно вимовляючи числівники. Випишіть словосполучення «числівник + іменник». Числа запишіть словами, підкресліть числівники, визначте їх будову. Погляньмо на карту України. Територію її надвоє розділяє своїми водами могутній Дніпро – третя після Волги й Дунаю річка Європи. Серед його 847 приток є такі великі річки як Березика й Прип’ять, Сож і Десна та інші. Віками мріяли люди підкорити буйну силу Дніпра. Практичне використання його могутніх вод почалося в 1932 році, коли стала до ладу Дніпровська гідроелектростанція. 2. Самостійна робота. Прочитайте. Визначте будову числівника. Запишіть їх словами. 67зошитів, 243 грн.56коп., 64 тисячі, 575 мільйонів, 25 мільярдів. 3. Хвилинка – веселика. Мовні загадки! Скільки їх було: мати, дочка, сестра, дядько, племінниця? (Троє – брат, сестра та її дочка.) У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер двоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів? (Три сестри і чотири брата.) У мене в двох кишенях є гроші: коли з одної перекладу в другу одну гривню, то буде порівну, а коли з другої перекладу в першу , то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П’ять і сім.) 4. Розгадайте ребуси. Пі 2 л. 100 янка. Мі 100. Г 1 а. Смор 1 а. Ві 3 на. Під 3 мати. Ак 3 са Відповіді: підвал, стоянка, місто, година, смородина, вітрина, підтримати, актриса. 5. Розгадайте кросворд. Робота в групах. Чия група швидше справиться із завданням.
1. Порядковий номер, який відповідає числу «тисяча». 2. Число, яке становить двічі по два. 3. Цифра, що йде після 7. 4. Число, що становить тисячу тисяч. 5. Порядковий номер, що відповідає числу 7. Відповіді: 1.Тисячний. 2.Чотири. 3. Вісім. 4. Мільйон. 5. Сьомий. VI. Підсумок уроку. - Про що необхідно пам’ятати, визначаючи рід і число числівників? - З якою частиною мови найчастіше поєднуються числівники? Відповідь підтвердіть прикладами. - На які групи за будовою поділяються числівники? Довести прикладами. Виставити оцінки. VII. Домашнє завдання. 1. Вивчити правила, повторити матеріал за таблицею. 2. Виконати вправу 313. 3. Скласти ребуси з числівниками. Урок 3-4 |
План конспект уроку Української мови Підготувала та провела Вчитель... Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, вчитися визначати морфологічні ознаки числівника; розвивати творчі... |
Уроку Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного... |
Прикметник як частина мови. Написання прикметників ... |
Урок: українська мова, математика 6 клас Тема. Числівник: загальне... На групи за значенням та будовою, навчити розрізняти кількісні і порядкові числівники, формувати вміння знаходити числівники в текстах;... |
Тема. Вигук як особлива частина мови Мета: домогтися засвоєння учнями визначення вигуку, ознайомити з граматичними ознаками вигуків як особливої частини мови |
Конспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників... Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови”, “Присвійні прикметники, опорна схема, індивідуальні картки для роботи у парах,... |
1 Картка опису цифрового ресурсу – презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники” Пояснювальна записка до презентації „Займенник як частина мови. Особові займенники.” |
Урок української мови у 4 класі Тема: Прикметник. Повторення вивченого... У нас незвичайний урок рідної мови. Ми будемо повторювати вивчене та дізнаватись щось нове. А чого ви очікуєте від цього уроку? (визначення... |
Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,... ... |
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови.... Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі |