|
Скачати 172.49 Kb.
|
Шабалинівська ЗОШ І – ІІІ ступенів Коропський район Чернігівська область Прислівник як частина мови Соціокультурна змістова лінія: Найвизначніші постаті вітчизняної культури (Леся Українка) Учитель Іванченко В. В. 2013 р. Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів (10 - 11 класи, автори Л. І. Мацько, О. М. Семеног, 2011 рік.) Узагальнення знань з даної теми на уроці здійснюється з допомогою мультимедійних слайдів. Реалізується соціокультурна змістова лінія, яка спрямована на виховання в учнів патріотизму, моральних переконань, активізації пізнавальної діяльності. Для вчителів, які викладають українську мову та літературу в середніх загальноосвітніх закладах. Урок української мови у 10 класі Профільний рівень Тема уроку. Самостійні частини мови. Прислівник як частина мови. Розряди прислівників за значенням. Ступені порівняння означальних прислівників. Правопис прислівників, прислівникових сполучень (закріплення знань) Стилістика і культура мовлення. Правильне наголошування. Мовленнєві помилки у вживанні прислівників. Мета уроку: ♦ повторити, узагальнити знання учнів про прислівник як частину мови , його морфологічні ознаки, синтаксичну роль, способи творення та написання; ♦ формувати вміння дітей правильно писати прислівники та прислівникові сполуки, правильно їх наголошувати, добирати синоніми, фразеологічні звороти до них; ♦ розвивати усне та писемне мовлення, словниковий запас, творчі здібності учнів, уміння працювати в групі, узгоджуючи свої дії з іншими; ♦ виховувати в учнів почуття шани й поваги до славної дочки українського народу – Лесі Українки, виробляти в них активну життєву позицію. Тип уроку : урок узагальнення й систематизації знань ( з використанням ІКТ: мультимедійні слайди)Обладнання : комп’ютери, дівчинка в українському в одязі, опорна таблиця на кожній парті «Написання прислівників», портрет Лесі Українки, картини худ. В. Зарецького «Леся Українка в гуртку «Плеяда», худ. В. В. Забашти «М. Лисенко слухає гру Лесі», таблиці зі спільнокореневими прислівниками та прислівниками з наголосом, дидактичний та ілюстративний матеріали, аудіозапис пісні «Доля» у виконанні С. Рижкової (муз. О. Макаревича)
Соціокультурна змістова лінія: Найвизначніші постаті вітчизняної культури (Леся Українка) Бо кожне слово із її скарбниць - То зброя правди, Їй лиш вічно жити. Епіграф : Вовік преславна будеш, Українко, Чарівна Лесю, сильна духом жінко, Провіснице світанків голубих. Данило Кононенко Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності учнів (слайди №1, №2) Соціокультурна змістова лінія: Найвизначніші постаті вітчизняної культури (Леся Українка) (слайд №3) Епіграф (слайд № 4)
На світі багато поетів хороших, І щось особливе є в кожному з них. А ти мене, Лесю, найбільше тривожиш Цілющою силою віршів своїх. Наталка Білоцерківець (слайд № 5) Кожним словом, кожним променем думки, кожним болем своїм живе в душі нашого народу людина, що ім’я їй Леся Українка. 141 рік, як народилася вона в сім’ї Косачів, щоб стати для світу Лесею Українкою. Своєю винятковістю і своєю звичайністю – усім вона дорога для нас. Кажуть, скромна була, сором’язлива, не дуже й примітна серед людського загалу, але яку непоступливість виявляла, коли йшлося про долю, честь народу, його культуру, про святе й заповітне! Під шаленим вогнем ганебних царських указів, під обстрілом заборон та переслідувань на одному з героїчних плацдармів української передової культури від юних літ і до останнього подиху стояла наша прекрасна Леся Українка з щитом у руці, мов легендарна дівчина – витязь. Провісниця революції, вона бажала скінчити свій шлях так, як і починала : із співом на устах! Рано обірвалася її пісня, її щиросердний спів. Сорокадвохрічною пішла вона з життя, пішла, не зломлена духом, і образ її таким живе й житиме для нас – сповнений гідності, прекрасний у своїй людяності і великім творчім горінні. 2. Поетична хвилинка. (Читання ученицею поезії Лесі Українки «Мій шлях»(«На шлях я вийшла ранньою весною») – дівчинка в українському одязі) 3.Бесіда за твором. 1) З чим асоціюється весна?(З початком власного літературного шляху) 2) Яким буде шлях поетеси? Які епітети про це говорять?(«Довгий і тернистий»). Як вона його починала? 3) Які роздуми і почуття пронизують вірш? (Поетичний шлях тяжкий і здолати його одній важко) 4) До якої думки підводить нас поетеса? (Справжній митець той, хто в гурті однодумців іде до народу, віддає життя за істину). 5) Якою вам уявляється поетеса на початку свого літературного шляху? 4. Читання вчителем епіграфа напам’ять. 5. Слово вчителя Саме на матеріалі життя і творчості Лесі Українки ми й працюватимемо на сьогоднішньому уроці над узагальненням знань про прислівник. Ви повинні не тільки пригадати морфологічні ознаки, синтаксичну роль, написання, наголошування прислівників, а й складати письмові висловлювання на дану соціокультурну тему, використовуючи прислівник як виражальний засіб мовлення. ◘ Отже, що називається прислівником? ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. 1.Гра «Лінгвістичний феєрверк» - Хто перший складе із хаотично розкиданих слів визначення прислівника, якому й присвячений увесь урок (слайд № 6)
П Р И С Л І В Н И К Відповідь: прислівник- це незмінювана самостійна частина мови, що передає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки.
Коса у Лесі – пшеничний колос, Леся – багата, рахманна нива. Про неї пісню зачнімо вголос, Вона ж навіки з нами зріднилась. Рахманний – смиренний, тихий, спокійний ● Словникова робота ІV. Удосконалення мовних знань, умінь і навичок шляхом виконання тренувальних вправ.
І група – «Вдача Лесі» За натурою Леся була дуже вразливою. Весела від народження дівчинка охоче танцювала. Але згодом, як тільки чула музику до танцю, їй робилося сумно і хотілося плакати. Можливо, вже тоді мале серденько передчувало велике лихо, оту» тридцятилітню війну» з підступною хворобою. І в тому лихові вона страждала б значно менше, коли б не була такою терплячою і невередливою, що допомоги собі просила лише в крайньому разі. Дуже мучила її гіпсова пов’язка на всю ногу й на нижню частину тулуба: гаряче й незручно. Та хвора не нарікала, а мужньо терпіла. Навіть батьки не завжди знали всю правду, бо доня затаювала свої страждання. Вночі тепер сплю мало, І ледве сліз не ллю, А вдень зо всеї сили Об землю лихом б’ю. ІІ група - « Лесині зацікавлення і захоплення» Найбільшим було захоплення царицею красного письменства – Поезією. У 6 років Леся заучує напам’ять і декламує кожний вірш , що потрапляє їй під руки, найохочіше «Русалку» А. Міцкевича. Леся вишивала багато. Навіть тоді, коли хвора рука була вся перебинтована,- пришпилювала роботу до пов’язки. Ще одне захоплення Лесі - народна пісня. Цілими днями і вечорами захоплено виспівувала разом з Мотрею Дяченко пісні. А як завзято мала Леся танцювала, плавала,стрибала, лазила по деревах, грала в різноманітні ігри. У Колодяжному разом з Мишею вони вдвох з ранку до вечора блукали лісами. Захоплювалася усною народною творчістю.
А) Замінити синонімом з префіксом НЕ Близько – недалеко, брудно – нечисто, вороже - недружелюбно, дешево недорого, жорстоко - нещадно, мало - небагато, мілко – неглибоко, нудно - нецікаво, обов’язково - неодмінно, помилково - неправильно, раптом - несподівано, стисло – небагатослівно, тривожно - неспокійно. Б) Хто добере найбільше спільнокореневих прислівників (слайд №9) (Усно добирають спільнокореневі прислівники, а потім вивішую таблицю) Далеко – чимдалі,вдаль, вдалині, вдалину, надалі, звіддалік, звіддаля, звіддалеки, віддалік, віддалеки, віддаля, далеко – далеко, далекувато, далі Рано – рано- рано, рано – вранці, зарані, раннім – рано, зранку, зрання, раннім ранком, раненько, ранесенько, раніше, раніш, рано – пораненьку, рано – ранесенько, рано – ранісінько, ранувато
На дошці речення з помилкою. Поясніть(учні використовують опорну таблицю «Написання прислівників) Я нагору круту крем’яную буду камінь важкий підіймать. - Складіть речення , щоб слово нагору писалося разом. («Швидко подалися сходами нагору».)
І група Розкрити дужки, пояснити написання підкреслених слів, визначити ступінь порівняння прислівників, зробити морфемний розбір прислівників. Мрія полине із думкою( в)купці Геть у далекі світа,- Крил не втинай сизокрилій голубці, Хай вона вільно літа . - Пояснити написання слова «сизокрилій» Леся стала зосередженіша,, все частіше не (по-) дитячому замислювалася. ІІ група Розкрити дужки, пояснити написання підкреслених слів, зробити морфемний розбір прислівників. Сторононько рідна! Коханий мій краю! Чого все замовкло в тобі, заніміло? (Де)(н е)(де) озветься пташина (не)сміло І знову замовкне… як глухо, як тихо. Тепер я знаю, що весна ( на)дворі, Бо соловейки здалека щебечуть, Лунає гомін листя молодого І крізь тополю вже зорі не видно.
(Слайд №12 ) Напрочуд, нарізно, нарівні, нарівно, насамперед , наскрізь, наскільки, наспіх,начисто, надвоє, навіч, надворі, впам’ятку, досуха, дотла, допізна, начетверо, начорно, начисто, звіку - правіку, зозла, зрання, зсередини, надовго, назавжди, навскіс-навскоси, здалека, здалеку, напівжартом - напівжартома, наскрізь, недарма, ненадовго, нещодавно, також, разом. (Слайд №13) Правильно наголошуймо прислівники! Напро́чуд, на́різно, на́рівні, на́рівно, наса́мперед , на́скрізь, наскі́льки, на́спіх, на́чисто, на́двоє, на́віч, надво́рі, впа́м’ятку́, до́суха, дотла́, допі́зна, наче́тверо, на́чорно, на́чисто, зві́ку - пра́віку, зо́зла, зра́ння, зсере́дини, надо́вго, наза́вжди, на́вскі́с-навскоси́, зда́лека, зда́леку, напівжа́ртом - напівжартома́, на́скрізь, неда́рма, ненадо́вго, нещода́вно, та́ко́ж, ра́зом.
7. Бліц – турнір (учні пригадують правила написання прислівників разом, окремо, через дефіс)
2. Назвіть кілька прислівників, які складаються з антонімів і пишуться через дефіс.(Часто - густо, неждано-негадано, тишком-нишком) 3. Назвіть кілька складних прислівників, друга складова частина яких містить назви різних частин людського тіла.(Голіруч, праворуч, ліворуч, горілиць, босоніж, сторчголов) 4. Доберіть по 3 складні прислівники, які дублюють однакові слова і пишуться одні через дефіс, інші - окремо.(Віч-на-віч, де-не-де, день у день, рік у рік, час від часу, сам на сам ) 5. Скласти речення зі словами довше, нижче у ролі прислівника і прикметника. 8. Диференційоване завдання групам «Згрупуй прислівники»(слайд №14) (І група пише разом, ІІ – окремо) Виднітися вдалині , з’являтися час від часу, бачитись востаннє, похилитися додолу, опинитися сам на сам, вивчити напам’ять, зустрітися коли - небудь, заходити по черзі, набагато більше, жити по правді, снувати туди - сюди, видимо-невидимо птахів, стріляти без промаху, дедалі краще, доїдати через силу, оживає степ удень, сніг падає згори. V. Удосконалення мовних знань, умінь і навичок шляхом виконання творчого завдання. 1. Творче завдання. Робота в групах. (Посередники слідкують за часом ) І група(слайд №15) Написати твір - розповідь «Леся Українка і гурток «Плеяда», використовуючи картину художника Віктора Зарецького «Леся Українка в гуртку «Плеяда», вживаючи різні за значенням , роллю та написанням прислівники. Пояснити орфограми у прислівниках. Плеяда - група визначних діячів, об’єднана спільністю поглядів, завдань ► Словникова робота ( Опорні слова - прислівники: знову, тихо, голосно, пліч - о – пліч, спершу, допізна, посередині, напам’ять, на диво, назавжди, по-українськи, спокійно.)
У тисяча вісімсот вісімдесят восьмому році у Києві за ініціативою передової молоді, М. П.Старицького та М. В. Лисенка був організований гурток «Плеяда». Сюди входили представники старшого і молодшого поколінь. Членами гуртка були Людмила Старицька, Володимир Самійленко, Олександра Судовщикова, Іван Стешенко та інші. Це колектив однодумців, які пліч – о- пліч стояли, щоб обговорити питання розвитку української літератури. Вони влаштовувати літературні вечори, перекладали українською мовою твори зарубіжних письменників. Часто допізна писали власні твори на задану тему, читали й гаряче обговорювали їх. Так були написані й деякі оповідання Лесі Українки. Леся Українка як один з керівників цього гуртка дуже багато зробила в справі організації перекладів творів світової літератури українською мовою; власноруч зробила переклад з Гомера, Гейне, Гюго, Міцкевича, Гоголя та інших письменників. Ця робота шліфувала її письменницький хист, збагачувала кругозір. На картині Віктора Зарецького «Леся Українка і гурток «Плеяда» серед інших членів гуртка ми бачимо посередині красиву і привабливу жінку, яка читає напам’ять написаний літературний твір. Тихо й спокійно линуть її слова, усі уважно і зосереджено слухають її виступ. Ця напрочуд талановита письменниця нікого з присутніх не залишає байдужим. ІІ група(слайд №16) Написати твір – розповідь «Леся Українка і музика», використовуючи картину художника Василя Забашти «Микола Лисенко слухає гру Лесі», вживаючи різні за написанням прислівники. Пояснити орфограми у прислівниках. Віртуоз – виконавець, який досконало володіє технікою свого мистецтва. Імпровізація - виголошення промови, складання віршів, музики, виконання твору образотворчого мистецтва без попередньої підготовки. ● Словникова робота ( Опорні слова - прислівники: відтоді, пліч – о – пліч, напрочуд, щодня, вдруге, нелегко, по-батьківськи, на жаль, без сумніву, на мить )
Ось переді мною репродукція картини Василя Забашти «Лисенко слухає гру Лесі». Тендітна дівчина в красивій вишиванці натхненно схилилася над інструментом, а її ніжні руки легко літають над клавішами. Біля фортепіано в задумі стоїть сивий майстер – Микола Лисенко. На його обличчі – вираз захоплення. Леся майстерно грає. Незабаром тяжка хвороба, на жаль, відбере в неї цю радість спілкування з «давнім добрим другом». Так вона називала фортепіано. Відтоді через усе літературне життя Лесі поезія й музика пройдуть пліч- о – пліч, увиразнюючи одна одну, надаючи неперевершеної художньої сили її творам. Безперечно, музика завжди викликала в душі Лесі цілу гаму почуттів. Вона чула мелодії скрізь: у леготі весняної ночі, у шумі морських хвиль, у шелестінні трав, у буянні лісової стихії. Леся володіла технікою гри настільки, що могла вільно читати з аркуша доволі складні твори класичного репертуару, виконувати в колі близьких друзів окремі сонати Бетховена, ноктюрни і вальси Шопена, п’єси Шумана, твори Лисенка. Дівчину ,без сумніву, можна назвати віртуозом цієї справи, бо, як сказав Є. Кротевич, «Леся Українка часто мислила музичними образами, музику прекрасно розуміла – і, напевно, коли б не хворість рук, з неї б вийшла першорядна піаністка… Почуття музики було в неї таке могутнє, що часто, за спогадам багатьох , вона сідала за рояль та імпровізувала музику до своїх віршів». В одному з листів до свого дядька М.Драгоманова Леся писала: «З мене вийшов би далеко кращий музикант, ніж поет, та тільки біда, що «натура» втяла мені кепський жарт». Відомо, що Леся Українка знала безліч пісень. Розповідаючи про її дитинство, сучасники поетеси так і малюють її з піснею на вустах. Музика давала поетесі творче літературне натхнення, під її впливом яскрава фантазія вимальовувала дивовижні сюжети та образи: Коли я смуток свій на струни клала, З'являлась ціла зграя красних мрій, Веселкою моя надія грала, Далеко линув думок легкий рій. ● Перевірка , оцінювання відповідей учнів.
1 – разом 2 – через дефіс 3 - окремо Відповіді. А Б В Г Г Д Е Є Ж З К 1 2 1 3 2 2 3 2 1 3 3 1 – разом, 2- через дефіс, 3- окремо. А) поволі підростати Б) підтримати по – товариськи В) запам’ятати назавжди Г) святкувати рік у рік Г) думати по – сучасному Д) хтозна-де пропадати Е) повторити слово в слово Є) зустрітись будь-коли Ж) злетіти вгору З) на жаль, відстав К) від роду до роду 3. У країні фразеології (слайд №18) А) Змагання між групами на добір прислів’їв, приказок із прислівниками. Хто йде вперед, за тим і перемога. Більше діла – менше слів. Бесіди багато, а розуму малувато. Вчитися ніколи не пізно. Велике дерево поволі росте. Чесне діло роби сміло. Хто рано підводиться, за тим і діло водиться. Б) Гра « Хто швидше?» Дібрати фразеологізми- синоніми до прислівників. Мало – як кіт наплакав; крапля в морі Тісно – як оселедців у бочці. Багато – як зірок на небі; і на воза не вбереш. Близько – під самим носом. Несподівано – як сніг на голову; мов з неба впасти; як грім серед ясного неба. VІ. Підсумки уроку(слайд №19)
* Чому навчились на уроці? * Що сподобалося, що не сподобалося? * Експерти. Ваша оцінка роботи своєї групи, іншої групи. Можливо, підсумок уроку у формі сенкена. (Творча група) Висновок – побажання учителя . Хотілося б, щоб у своєму житті і у ваших майбутніх родинах дотримувалися життєвих принципів Косачів - поваги до батька, матері, бабусі, дідуся, жили турботами, радощами і болями близьких. Бажаю вам такої наполегливості, терплячості, стійкості, працелюбності, любові до своєї України, які були притаманні Лесі та її родині. Життя Лесі Українки є зразком мужності, адже вона до останньої хвилини життя була переможцем над страшною недугою, до останньої хвилини зберегла великий дух, свої сили. ♦ Прослухати уривок з пісні «Доля « у виконанні С. Рижкової (муз. О. Макаревича) ♦ Чи перегукується своїм ідейним змістом ця пісня із життям Лесі Українки? Чим саме? ☻ Бажаю вам гарної долі. Хай вона приносить у ваші домівки затишок, дзвінкі дитячі голоси, музику, квіти, любов. Хай на вашій життєвій стежині не буде камінців, як про це співається у пісні. А якщо й траплятимуться, то щоб ви по них ішли сміливо й упевнено. Дякую за активну та творчу роботу на уроці та під час підготовки до нього. Сьогодні ви просто молодці! Успіхів вам і натхнення у подальшій співпраці! (Слайд №20) VІІ. Завдання додому.
Середній рівень. Виписати 5 речень із прислівниками з творів Лесі Українки, знайти орфограми у них, пояснити спосіб творення. |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |