Інтегрований урок: українська мова, математика 6 клас
Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Числівники кількісні і порядкові.
Мета. Сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, про їх роль у мовленні, дати відомості про поділ числівників на групи за значенням та будовою, навчити розрізняти кількісні і порядкові числівники, формувати вміння знаходити числівники в текстах; розвивати вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях, розвивати логічне мислення, пам’ять4 виховувати любов до рідної мови усної народної творчості.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: нестандартний урок-подорож.
Обладнання: роздатковий матеріал, ноутбук.
Хід уроку
Організація класу.
Оголошення теми та мети уроку.
Хвилинка каліграфії
Діти, розпочнемо сьогоднішній урок із хвилинки каліграфії. Одна умова: пишемо гарно, дотримуючись норм каліграфії.
Вчитель математики пропонує учням приклади, розв’язки яких будуть ключем до зашифрованої теми уроку.
Ч
И
С
Л
І
В
Н
И
К
Розв’язавши приклад, учні каліграфічно записують необхідну букву.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, а чому у нас на уроці української мови присутня математика?
Чи знайомі ви вже із числівником? З яких уроків?
«Мікрофон»
Що ви очікуєте від уроку?
Основний зміст уроку.
Слово вчителя.
Щоб досягти мети сьогоднішнього уроку ми, дітки, помандруємо до країни Морфології, у чарівне місто Числівник. Їхати будемо потягом, у якому три вагони: вагон першого класу, другого класу і третього класу. Зараз ми визначимося, хто в якому вагоні буде їхати(жеребкування). Таким чином ми маємо три групи.
2.Завдання учням
І ваше перше завдання: щоб потрапити у вагони, ви повинні придбати квитки, а для цього у зошиті треба записати речення, скільки коштує ваш квиток.
Перший клас – я купив квиток за 836 грн. 15 коп.
Другий клас – я придбав квиток вартістю 615 грн. 84 коп.
Третій клас – ціна мого квитка 101 грн. 11 коп.
Записати у зошиті речення. Визначити слова, які вказують на кількість предметів і порядок при лічбі. На які питання вони відповідають?
2. Слово вчителя. - Згадаймо віршик про частини мови, що ми вчили у 5 класі, що там сказано про числівник?
Пригадайте, як називаються числівники, які вказують на кількість? На які питання вони відповідають? Як називаються числівники, які вказують на порядок при лічбі? На які питання відповідають?
(на дошці учні вивішують перші дані про частину мови). За значенням числівники поділяються на :
Кількісні Порядкові
Скільки? Котрий?
змінюється за від-
мінками
змінюється за рода-
ми та числами
у реченні – підмет, при-
судок, додаток, обстави-
на, означення
3. Лінгвістичний ланцюжок
Завдання учням: утворити від кількісних числівників порядкові. Робота ланцюжком.
Дев’ять – дев’ятий
Один –
три –
сорок –
сто –
вісім –
чотирнадцять –
двадцять –
тридцять один –
2. Щоб під час дороги було не сумно, ми розважимось.
Запишіть скоромовки і прочитайте, хто швидше.
Хитру сороку
Спіймати морока, а на 40 сорок
40 морок.
Де тут числівник, на яке питання відповідає? На що вказує? Який це числівник?
Перша зупинка – станція «Пізнавальна». Ви дізнаєтесь про походження деяких числівників.(Презентація)
Середина XVIII століття М. Ломоносов вперше назвав числівник «особливою частиною мови», яка посіла восьме місце серед інших частин мови. А раніше числові значення позначалися іменниками. Багато числівників пішло від іменників, прикметників. Наприклад:
П’ять – від іменника «п’ясть»(рука);
Сорок – іменник – мішок, у який вміщалося 40 шкірок соболів, саме стільки їх ішло на пошиття шуби.
Слово мільйон виникло так: купець Марко Поло повернувся додому після 24-річних мандрів, він багато розповідав про ті місця, де побував. Згадуючи про багатства Китаю, він до слова «мілле», тисяча, додав суфікс збільшення –он-е, і вийшло «мілліоне», тобто «величезна тисяча».
В Україні спочатку користувалися лише одиничними дробами. Називали їх так:
1/2 - половина
1/3 - третина
1/4 - четвертина
1/5
1/8
1/9
1 ½ - півтора
2 ½ - півтретя
3 ½
4 ½
5 ½
6 ½
8 ½
Прочитати назви величин сучасною мовою.
Завдання учням: записати на дошці назви старовинних величин.
У зошитах записати речення із однією величиною.
Оленка отримала четвертину торта.
Мені дісталася півтретя яблука.
Наступна зупинка «Четвертий зайвий». Робота групами.
Серед ряду слів знайти зайве, яке не належить до числівників. Обґрунтувати. Записати тільки числівники.
I група – п’ятий, п’ятак, п’ять, п’ятеро;
II група – шість, шостий, шестиповерховий, шестеро;
III група – трійка, три, дві третіх, троє.
Висновок: Числівники не треба плутати із співзвучними іменниками та прикметниками. Розрізняємо ці частини мови за допомогою питання.
Зупинка «Фізкультурна».
Вчитель зачитує слова. Коли називає числівник, діти присідають, а коли іншу частину мови, встають.
Чотири, двійка, четверо, триповерховий, сьомий, п’ятірка, дев’яносто, сотня, восьмий, два, дворіччя, тримісний, двадцять один, сорока, перший, одиниця.
Зупинка «Творча». Робота з підручником, вправа 327. Учні складають речення З поданими у вправі словами, поставивши їх у відповідній формі.
Поєднайте числівники з іменниками. Зачитайте утворені словосполучення.
П’ять, окунь, один, книга, двадцять, курча, два, олівець, три, вікно, одинадцять, футболіст. Скласти речення із одним (на вибір)
7. Математична. Розв’язати приклади. Записати відповідь в зошит словами.
-924: 22; -504: 21; 0: (-111); -350 – 112; -98.5 + (-101,5); -135 · (-8,6); 64· (-2,25).
Зупинка «Загадкова». Ми відпочиваємо.
Відгадати загадки.
1. П’ять, п’ятнадцять, без двох двадцять, семеро, троє ще й малих двоє. (50)
2. Йшли юрбою: мати з дочкою, чоловік із жоною, дочка з батьком, теща з зятем та бабуся. (4)
3. У хлопчика стільки сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер вдвоє менше, ніж братів. Скільки в сім’ї сестер і братів? 3 сестри, 4 брати)
Усно скласти речення із числами-відгадками.
4.
10. Зупинка «Дослідницька».
Завдання пасажирам вагону першого класу
Визначити, яким членом речення виступає числівник.
Нарешті минули й ті довгі та тяжкі Демкові два дні.(А. Кащенко)
Барабанів було аж восьмеро. (Ю. Смолич)
Фольклорист записав двісті пісень.
Треба повернутись додому о восьмій.
Ігор носить черевики тридцять шостого розміру.
Висновок: числівник може бути усіма членами речення.
Доповнюємо схему.
Завдання пасажирам вагону другого класу.
За чим можуть змінюватися кількісні числівники? Дайте відповідь, прочитавши речення:
Дві книги лежало на столі.
У Максимка немає двох зубів.
Лише двом учням учителька поставила високу оцінку за самостійну роботу.
За канікули Світланка прочитала дві книги.
Сергійко дуже пишається своїми трьома друзями.
Висновок: кількісні числівники можуть змінюватися за відмінками.
Завдання пасажирам вагону третього класу
Визначити, за чим можуть змінюватися порядкові числівники. Утворити словосполучення із порядковим числівником.
5 день, 5 книга, 5 вікно, 5 канікули.
Висновок: порядкові числівники можуть змінюватися за числами і родами. Доповнення схеми.
12. Брама міста Числівник.
Наш потяг прибув до брами міста
Вона відчиниться, коли ви правильно заповните таблицю:
Числівник
Яка частина мови?
|
|
На які питання відповідає?
|
|
Числівники, що вказують на кількість
|
|
Числівники, що вказують на порядок при лічбі
|
|
Змінюється за
|
|
У реченні може виступати
|
|
Частина мови, з якою пов’язаний числівник
|
|
13. Самоперевірка учнів. Самооцінювання.
Брама відчинилася. Молодці, дітки. А тепер ще трішки пограємось.
IV Закріплення знань, умінь, навичок
1. Гра «Хто більше?». Хлопчики проти дівчаток. Хто більше назве творів художньої літератури, фольклору, кіно, мультиків, музики, що містять числівники.
2. Гра «Відгадати слово»
Г1а, пі2л, ві3ло, 7’я, 40а, по3вожити, у3мання, пер6, мі100, 100рона, пі100лет, 100янка, 100рож.
3. Вставити загублені числівники.
… за всіх, і всі за … .
… мішків гречаної вовни і всі неповні.
… б’ються - … не мішайсь.
Знаю, як свої … пальців.
… … не ждуть.
… разів відмір, а … раз відріж.
… днів нічого не робимо, а на … відпочиваємо.
… із сошкою, а … з ложкою.
4. Слово вчителя.
Числівник – дуже цікава частина мови. З ним можна провести багато ігор на кмітливість, логічність мислення. Сьогодні ми лише розпочали вивчення числівника, а тому все попереду.
4.Бесіда.
Коли числівники використовуються в мовленні?
Для чого на уроці української мови були математичні завдання?
Чи отримали ви на уроці те, чого очікували?
V. Домашнє завдання: I група – підібрати прислів’я із числівником
II група – загадки
III група – фразеологічні звороти
Записати у зошити( по 5)
|