ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології розвитку критичного мислення


Скачати 494.71 Kb.
Назва ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології розвитку критичного мислення
Сторінка 1/4
Дата 30.11.2013
Розмір 494.71 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3   4

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

ВІДДІЛ ОСВІТИ

ПОЛТАВСЬКОЇ РАЙОННОЇ

ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

БОЖКІВСЬКИЙ НВК
ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

за допомогою технології розвитку критичного мислення


2009


ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

за допомогою технології розвитку критичного мислення

(з досвіду роботи вчителя української мови та літератури Дейнеки Г.А.) – с. Божківське ,2009 р.

Відомості про автора: Дейнека Г.А. – вчитель української мови та літератури Божківського НВК

Рекомендовано вчителям та учням загальноосвітніх шкіл

ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

за допомогою технології розвитку критичного мислення

Альфою та омегою нашої дидактики

нехай буде пошук і відкриття засобу,

коли ті, хто учить, менше б навчали,

а учні більше б училися.

Ян Амос Коменський

Наш світ стає складнішим і динамічнішим, тому інтеграція в сучасне суспільство й пошук свого місця в житті вимагають від кожної людини деда­лі більших зусиль і компетенцій. Державний стан­дарт базової й повної загальної середньої освіти, Концепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи, Концепція профільного навчання в старшій школі передбачають відновлення зміс­ту навчання з орієнтацією на ключові компетент­ності, оволодіння якими допоможе учням вирішити проблеми в професійному, соціальному житті.

Формування компетентностей — «володіння лю­диною відповідною компетенцією, що включає її особистісне ставлення до неї й предмета діяльнос­ті»— є однією з найбільш актуальних про­блем сучасної освіти. «Компетенція — коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання і досвід»

Концепція мовної освіти в Україні орієнтує на виховання національно-мовної особистості, громадя­нина, людини, яка шанує українську мову як держав­ну, дбає про належний рівень мовної культури.

Це привертає увагу до мовленнєвого розвитку учнів, розвитку комунікативних компетентностей — «здатнос­тей, пов'язаних з ефективним спілкуванням»

Чим глибша прірва між знаннями, потрібними для життя, і тими, що подаються школою, тим менший вплив навчан­ня на дитину. Тому першочерговим завданням є вдосконалення вмінь учнів, що становлять основу комунікативних компетентностей:

1) виправдане використання засобів мови для сприймання й створення висловлювань;

  1. установлення й підтримання контакту зі спів­розмовниками, формулювання запитань і чітка від­повідь на них;

  2. аргументоване доведення власних думок, участь у дискусіях, дебатах.

Метою підготовки комунікативно спроможного випускника школи є формування компетентісно орі­єнтованої особистості, здатної подолати будь-які де­структивні кризи.

Достатньо ефективною для формування комуні­кативних компетентностей учнів є технологія розвит­ку критичного мислення. Вона була запропонована в середині 90-х рр. XX ст. американськими педаго­гами Дж.Стіл, К.Мередит, Ч.Темпл як особлива ме­тодика викладання, заснована на ідеї швей­царського психолога Ж.Піаже, який довів, що ми на­вчаємося, осмислюючи світ у поняттях, якими вже володіємо . В Україні цю педаго­гічної інновацію розглядали у своїх працях такі вітчизняні дослідники: О.Тягло, Т.Воропай.

Метою педагогічної діяльності є розвиток критич­ного мислення — «вмілого відповідального мислення, що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження» .

Як результат, школярі вміють:

  • визначати проблему та наявність підтексту;

  • перевіряти використані дані;

  • аналізувати твердження, що лежать в основі ін­формації;

  • урахувати альтернативні погляди;

  • синтезувати здобуті знання, робити висновки;

  • приймати оптимальні рішення;

  • складати висловлювання відповідно до ситуації спілкування .

Реалізація технології розвитку кри­тичного мислення на уроках української мови та літе­ратури забезпечує розвиток і саморозвиток особистос­ті, сприяє формуванню комунікативних компетент­ностей, міцному засвоєнню програмового матеріалу.

Діти, що автоматично сприймають викладений пе­дагогом матеріал; не вміють мислити критично. Тому необхідно планувати на уроках ситуації активної участі школярів: дозволяти вільно розмірковувати, робити припущення, установлювати очевидність або безглуз­дість сказаного. Коли діти повірять, що їхні думки цін­ні, кожному можна сказати: «Я не згоден», «Я думаю інакше», вони відповідатимуть за власні переконання.

Уроки за технологією розвитку критичного мислен­ня ґрунтуються на трьох фазах (етапах)

1. Виклик (актуалізація)

На першому етапі реалізуються такі задачі:

  1. актуалізація наявних знань з теми;

  2. активізація пізнавальної діяльності — створення «інформаційної пустоти», яку школярам хочеться за­повнити;

  3. самостійне визначення учнями напрямів чи ас­пектів нової теми, яку хотілося б обговорити.

Найдоцільнішими на цьому етапі уроку такі прийоми :

  • структурований огляд;

  • гронування;

  • припущення на основі запропонованих слів;

  • «мозковий штурм»;

  • «я досліджую».

2. Фаза реалізації смислу (побудови знань)

Якщо на попередній фазі учень ставив запитання «Що це для мене означає?», «Навіщо це мені потріб­но?», то на другому етапі він має знайти відповіді, ви­конуючи певні вправи. Тому необхідно навчити дітей вирішувати дві основні задачі:

  1. Як організувати активну роботу з новою інфор­мацією?

  2. Як співвіднести новий матеріал з уже відомим і раніше засвоєним?

На цьому етапі уроку надається перевага та­ким прийомам :

  • діаграма (кола) Вена;

  • почергові запитання;

  • обмін проблемами;

  • спрямоване читання з обдумуванням.

Застосування вищенаведених прийомів викликає інтерес до читання, творчості, дає поштовх до вільно­го мислення, можливість спокійно, упевнено почува­ти себе в колективі.

3. Фаза рефлексії (консолідації)

Мета третього етапу — «вбудовування» нового до­свіду, здобутих знань у систему особистісних компетенцій. Учні мають змогу обмінятися думками, по­ставити додаткові запитання, оцінити процес навчан­ня тощо.

Для роботи на завершальному етапі пропонується використовувати такі прийоми

  • незавершені речення;

  • твір-п'ятихвилинка;

  • сенкан;

  • опитування в парі;

  • «запитаю й відповім».

Цікавим прийомом, який можна використовувати на будь-якому етапі уроку, є «запитання Сократа». Саме вони визначають глибину розуміння та рівень мислення школярів, оскільки ставити такі запитання вміє тільки той, хто досконало володіє те­мою, здатний аналізувати, синтезувати, творчо транс­формувати інформацію.

Привертають увагу кооперативні форми техноло­гії розвитку критичного мислення, які сприяють за­цікавленості кожного учня в результатах навчальної діяльності всього класу Використовую­чи їх, доцільно планувати роботу в команді, особли­во на уроках розвитку зв'язного мовлення. За таких умов школярі розумітимуть, що від їхніх знань зале­жить результат групи, відчуватимуть власну відпові­дальність.

Результат роботи

Застосування технології розвитку критичного мис­лення на уроках української мови та літератури сприяє формуванню навичок мислення й мовлення учнів, розвиткові їхніх творчих здібностей, умінь оперувати мовними категоріями. У результаті школярі вміють визначати мету конкретної навчальної діяльності, ре­алізувати план роботи, оцінювати результати влас­ної діяльності, можуть відокремити головне від дру­горядного. Вони долають сумніви, ставлять запитан­ня, будують судження на доказах, шукають зв'язок між предметами.


Компетентності

8 клас. Українська література

Тема уроку: «Янголе, не впадь з плеча!» (творчий проект

за поезією В Малковича «Із янголом на плечі»)

Мета уроку: формувати основні компетенції особистості засобами поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати самостійність у пізнавальній діяльності , естетичні смаки та позитивні емоції, свідоме ставлення до життя

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого за методом проекту

Обладнання: аудіозапис пісні М.Бурмаки на слова І.Малковича, комп’ютерна презентація

Форма роботи: групова

Хід уроку

  1. З’ясування проблеми-завдання .

Учитель розповідає притчу про капустяний паросток.(Прослухавши, діти дають відповідь на запитання: потрібно готуватися до життя чи жити вже зараз?)

Притча про капустяний паросток

Пробився крізь товщу землі капустяний паросток, посміхнувся сонцю:

  • Живу!

А йому:

  • Зачекай! Росою-дощами вмивайся, сонечком зігрівайся, від шкідників обороняйся, вирости – тоді й заживеш.

Настала осінь. Під дрібним дощиком лежить туга капустина, пишається:

  • Живу!

А їй :

  • Зачекай! Зберуть тебе, перезимуй у коморі, щоб не згнити, доберись до магазину – отоді й заживеш.

І от на вітрині після довгих поневірянь лежить капустина, радіє:

  • Нарешті, живу!

А їй:

  • Яка нетерпляча! Нехай тебе куплять, у хороші руки попади, новому господареві послужи – там і життя.

Купили капусту хазяйські руки, принесли додому, і вже дім напоєний пахощами капустяних млинців. А вони, рум’яні, тільки хотіли порадуватися життю.. З’їли їх. І не жили…

  1. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду дітей.

Бесіда :

  • Ви сформовані особистості?

  • Чи всі навчальні дисципліни однаковою мірою сприяють формуванню вашої особистості?

  • Як література впливає на вас як на особистість?

  • Які з вивчених літературних творів найбільше вплинули на вас? Чому?

  1. Основне завдання уроку .Мотивація навчальної діяльності(«Мозковий штурм») Учні повинні з’ясувати , яку проблему будуть вирішувати на уроці, поставити перед собою завдання.(кожній групі дається 10-15 секунд для того, щоб назвати мету уроку - висловлюється колективна думка групи)

  2. Пояснення символіки уроку (Янгол і слід)

  3. Проектування Ключові питання, над якими ми будемо сьогодні працювати:

  • У чому душевне багатство людини?

  • Як не втратити янгола на плечі?

  1. Ознайомлення з презентаціями про Малковича, аналіз за схемою: (записує секретар групи)

  • Яка основна думка презентації?

  • Чи вдало дібрані ілюстративні та текстовий матеріали ?

  • Що ви можете порадити тим, хто створював презентацію?

  • Чим відрізняються презентації?

  1. Малкович , цей поет-подорожник, кожною своєю поезією показує, якою повинна бути людина. Учні створюють асоціативне гроно «Людина», спираючись на поезії Малковича, Олійника, Підпалого(звучить пісня у виконанні М.Бурмаки)

  2. Чи можемо ми назвати проблеми поезій Малковича назвати вічними?Створення кола Вена для порівняння літературних творів :

1 група – В.Малкович «Із янголом на плечі»- «Ринг», «Вибір»Б.Олійника

2 група –В.Малкович «Із янголом на плечі» - «Запросини»В.Підпалого

Коригування думок учнів.

  1. Самостійна робота в групах. Створення «Банку ідей».Учні узагальнюють і систематизують роботу на уроці, пропонують 2-3 висновки до проекту

  2. Підсумки уроку. Рефлексія

  • Чи сподобався урок?

  • Що нового взяли для себе?

  • Що запам’яталося найбільше?

  • Що не вдалося?

  1. Домашнє завдання : твір на морально-етичну тему «Як утримати янгола на своєму плечі?» , філософський портрет «Якою повинна бути Людина»


8 клас. Українська література

Тема: Володимир Підпалий «Запросини», «Тиха елегія»

Мета уроку: ознайомити з творчістю письменника-полтавця, спонукати до роздумів за творами патріотичної та інтимної лірики; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезій ;вчити створювати проекти, розвивати навички виразного читання, аналізу віршів; виховувати активну громадянську позицію як один із проявів духовності.

Хід уроку

І. Бесіда за домашнім завданням.

ІІ. Прогнозування уроку. «Навіть якщо не дійдемо, ходімо..»

  • Про що говорить Підпалий?

  • Чи варто йти, коли важко?

  • Навіщо ми живемо?

  • Прокоментуйте слова поета (с. 167)

ІІІ. Створення проекту «Книга про поета. Вибрані сторінки»:

  • І група – створення літературознавчого коментаря до поезії «Тиха елегія»(виразне читання, термін, ілюстрація підручника : доречність, зрозумілість)

  • ІІ група - Створення власної строфи, що починається словом «Коли..»

  • ІІІ група - Презентація до поезії «Запросини»(3-4 слайди)

  • Колективно – усні малюнки за поезіями Підпалого

Презентація результатів роботи в групах. Коригування думок.

ІУ. Домашнє завдання: створити кола Вена, самостійно дібравши твори для порівняння, запитання Багатознайко та Ерудит , с. 171 підручника
7 клас. Українська література

Тема.:Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила»

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменниці, допомогти усвідомити ідейно-художню значимість, неповторність її поезії; розвивати навич­ки виразного читання поетичних творів, аналізу, висловлення власних міркувань та асоціацій; ви­ховувати прагнення до духовного багатства, самовдосконалення.

Обладнання: портрет письменниці, виставки її творів, ілюстрації до них.

Теорія літератури: лірика, ліричний твір, ліричний герой; диптих.

ХІД УРОКУ

І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Перевірка домашнього завдання.

Зачитування складеної таблиці про справжні та фальшиві цінності.

  1. Міні-дискусія з приводу порушеного питання.

IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

- Яким, на вашу думку, повинен бути справжній поет?

1. Слово вчителя.

Ліна Василівна Костенко, з постаттю якої ми ознайомимося на І сьогоднішньому уроці,— письменниця нашої сучасності, яка нині плідно працює. Народилася вона у м. Ржищеві на Київщині 1930 р в сім'ї вчителів. Потім родина переїхала до Києва, де Ліна закін­чила школу. Ще школяркою вона відчула потяг до літературної твор­чості, почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро». Навчання в Київському педагогічному інституті, до якого вступила Ліна Костенко, не задовольнило її, і вона вирішила здобувати осві­ту в Московському літературному інституті.

Коли вийшли три перші збірки поезії Ліни Костенко: «Промін­ня землі» (1957), «Вітрила» (1958), «Мандрівка серця» (1961), ба­гато кому стало зрозуміло, що в Україні з'явився яскравий, непе­ресічний літературний талант, нова зірка. Але це були важкі для демократії часи командно-адміністративної системи, коли все робило­ся за вказівкою єдиної правлячої партії. Існувала жорстка цензура, заборонялося все живе, демократичне, те, що не вкладалося в рамки ідеологічних настанов. Тому дві набрані збірки поетеси були ні­бито «випадково» розсипані й не вийшли з друку. На цілих 16 років було оголошено заборону на поетичне слово Ліни Костенко, в офіційній критиці не стали згадувати навіть її ім'я. Увесь цей час поете­са писала «в шухляду». Тільки в 1977 році була надрукована збір­ка «Над берегами вічної ріки», через два роки — історичний роман у віршах «Маруся Чурай», а 1980 року — збірка «Неповторність» За ці видання Ліна Костенко одержала Державну премію України імені Т. Г. Шевченка.

Ім'я поетеси добре знають за кордоном, адже вона — лауреат італійської премії Франческо Петрарки, Міжнародної літературної мистецької премії імені Олени Теліги, нагороджена медаллю Святого Володимира.

Робота з підручником с. 169-170

Ми ознайомимося з диптихом Ліни Костенко «Чайка на кри­жині» та «Крила».

Диптих — два мистецькі, літературні твори, об'єднані єдиним авторським задумом, сюжетом, дійовими особами чи образами.

(Запис до літературознавчого словничка.)

  1. Виразне читання віршів «Чайка на крижині», «Крила».Словникова робота за питаннями учнів.

  2. Обмін враженнями, евристична бесіда.




  • Яке загальне враження у вас склалося від віршів Ліни Кос­тенко? Чим вони схожі на інші, чим різняться?

  • Де відбувається дія, про враження від перебування в якій країні пише поетеса? (Польща, портове місто Щецин.)

  • Яка пора року описується? (Рання весна.)

  • Які часи поєднуються в загальному вигляді міста? (Старі й нові.)

  • Які художні прийоми використовує поетеса при втіленні голов-Н01 думки твору — уславлення, оспівування «крилатості»? (Прийом паралелізму — паралельне зображення явищ природи та людського життя, діалог, підтекст (алегоричність, метафоричність).)

  • Чим друга частина (поезія «Крила») не схожа на першу? Протиставленням «правди пташиної» та «правди людської», прямим значенням висловлювань (не метафоричним); іншим віршовим розміром.)

— Які людські якості, на думку авторки, є найціннішими, найпотрібнішими в житті? (Правдивість, чесність, довіра, вірність, кохання, працьовитість, щедрість, щирість, віра, мрійливість.)


Які види опису є в поезії Ліни Костенко? назвіть їх

пейзажі; вони персоніфіковані

( предметам, явищам природи і тваринам надаються властивості людини).)

— Які автобіографічні моменти могли б бути відображені у цитворах Ліни Костенко (крім її вражень від власної подорожі )? (Образ самотньої чайки, що пливе окремо, незважаючи на всі небезпеки.)

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Д/з: Навчитися розповідати про письменницю; вивчити вірш (на вибір), вміти його аналізувати; зробити ілюстрації; окремим учням підготувати повідомлення про чайку.
  1   2   3   4

Схожі:

Технології розвитку критичного мислення”
Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну...
УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ...
Мета: Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»» на навчальний рік методами критичного мислення, галузями...
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
Урок з використанням технології критичного мислення «очікування»
...
Уроку навчальні
Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного...
"Інформаційно-комунікаційні технології навчання: стратегія розвитку і досвід упровадження"
Парадигмальні зміни технологій навчання в умовах розбудови інформаційного суспільства. Формування ІКТ-компетентностей учнів, студентів,...
Із досвіду роботи вчителя початкових класів ТЗШ
Тема. Формування комунікативних компетентностей учнів початкових класів та вчителя
Л. П. Унгурян Компетентнісний підхід до вивчення
Навчальний посібник містить методичний коментар щодо реалізації компетентнісного підходу до вивчення української літератури на основі...
Впровадження інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних...
Викладач предметів людина і світ та художня культура, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Державного навчального закладу...
Гетьманщина наприкінці XVII — на початку XVIII ст. І. Ма­зепа. Слайд 1
Мазепу і початок його гетьманування; з'ясувати становище Правобережної України наприкінці XVII — на початку XVIII ст.; продовжити...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка