|
Скачати 494.71 Kb.
|
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ВІДДІЛ ОСВІТИ ПОЛТАВСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ БОЖКІВСЬКИЙ НВК ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології розвитку критичного мислення 2009 ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології розвитку критичного мислення (з досвіду роботи вчителя української мови та літератури Дейнеки Г.А.) – с. Божківське ,2009 р. Відомості про автора: Дейнека Г.А. – вчитель української мови та літератури Божківського НВК Рекомендовано вчителям та учням загальноосвітніх шкіл ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ за допомогою технології розвитку критичного мислення Альфою та омегою нашої дидактики нехай буде пошук і відкриття засобу, коли ті, хто учить, менше б навчали, а учні більше б училися. Ян Амос Коменський Наш світ стає складнішим і динамічнішим, тому інтеграція в сучасне суспільство й пошук свого місця в житті вимагають від кожної людини дедалі більших зусиль і компетенцій. Державний стандарт базової й повної загальної середньої освіти, Концепція 12-річної середньої загальноосвітньої школи, Концепція профільного навчання в старшій школі передбачають відновлення змісту навчання з орієнтацією на ключові компетентності, оволодіння якими допоможе учням вирішити проблеми в професійному, соціальному житті. Формування компетентностей — «володіння людиною відповідною компетенцією, що включає її особистісне ставлення до неї й предмета діяльності»— є однією з найбільш актуальних проблем сучасної освіти. «Компетенція — коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання і досвід» Концепція мовної освіти в Україні орієнтує на виховання національно-мовної особистості, громадянина, людини, яка шанує українську мову як державну, дбає про належний рівень мовної культури. Це привертає увагу до мовленнєвого розвитку учнів, розвитку комунікативних компетентностей — «здатностей, пов'язаних з ефективним спілкуванням» Чим глибша прірва між знаннями, потрібними для життя, і тими, що подаються школою, тим менший вплив навчання на дитину. Тому першочерговим завданням є вдосконалення вмінь учнів, що становлять основу комунікативних компетентностей: 1) виправдане використання засобів мови для сприймання й створення висловлювань;
Метою підготовки комунікативно спроможного випускника школи є формування компетентісно орієнтованої особистості, здатної подолати будь-які деструктивні кризи. Достатньо ефективною для формування комунікативних компетентностей учнів є технологія розвитку критичного мислення. Вона була запропонована в середині 90-х рр. XX ст. американськими педагогами Дж.Стіл, К.Мередит, Ч.Темпл як особлива методика викладання, заснована на ідеї швейцарського психолога Ж.Піаже, який довів, що ми навчаємося, осмислюючи світ у поняттях, якими вже володіємо . В Україні цю педагогічної інновацію розглядали у своїх працях такі вітчизняні дослідники: О.Тягло, Т.Воропай. Метою педагогічної діяльності є розвиток критичного мислення — «вмілого відповідального мислення, що дозволяє людині формулювати надійні вірогідні судження» . Як результат, школярі вміють:
Реалізація технології розвитку критичного мислення на уроках української мови та літератури забезпечує розвиток і саморозвиток особистості, сприяє формуванню комунікативних компетентностей, міцному засвоєнню програмового матеріалу. Діти, що автоматично сприймають викладений педагогом матеріал; не вміють мислити критично. Тому необхідно планувати на уроках ситуації активної участі школярів: дозволяти вільно розмірковувати, робити припущення, установлювати очевидність або безглуздість сказаного. Коли діти повірять, що їхні думки цінні, кожному можна сказати: «Я не згоден», «Я думаю інакше», вони відповідатимуть за власні переконання. Уроки за технологією розвитку критичного мислення ґрунтуються на трьох фазах (етапах) 1. Виклик (актуалізація) На першому етапі реалізуються такі задачі:
Найдоцільнішими на цьому етапі уроку такі прийоми :
2. Фаза реалізації смислу (побудови знань) Якщо на попередній фазі учень ставив запитання «Що це для мене означає?», «Навіщо це мені потрібно?», то на другому етапі він має знайти відповіді, виконуючи певні вправи. Тому необхідно навчити дітей вирішувати дві основні задачі:
На цьому етапі уроку надається перевага таким прийомам :
Застосування вищенаведених прийомів викликає інтерес до читання, творчості, дає поштовх до вільного мислення, можливість спокійно, упевнено почувати себе в колективі. 3. Фаза рефлексії (консолідації) Мета третього етапу — «вбудовування» нового досвіду, здобутих знань у систему особистісних компетенцій. Учні мають змогу обмінятися думками, поставити додаткові запитання, оцінити процес навчання тощо. Для роботи на завершальному етапі пропонується використовувати такі прийоми
Цікавим прийомом, який можна використовувати на будь-якому етапі уроку, є «запитання Сократа». Саме вони визначають глибину розуміння та рівень мислення школярів, оскільки ставити такі запитання вміє тільки той, хто досконало володіє темою, здатний аналізувати, синтезувати, творчо трансформувати інформацію. Привертають увагу кооперативні форми технології розвитку критичного мислення, які сприяють зацікавленості кожного учня в результатах навчальної діяльності всього класу Використовуючи їх, доцільно планувати роботу в команді, особливо на уроках розвитку зв'язного мовлення. За таких умов школярі розумітимуть, що від їхніх знань залежить результат групи, відчуватимуть власну відповідальність. Результат роботи Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках української мови та літератури сприяє формуванню навичок мислення й мовлення учнів, розвиткові їхніх творчих здібностей, умінь оперувати мовними категоріями. У результаті школярі вміють визначати мету конкретної навчальної діяльності, реалізувати план роботи, оцінювати результати власної діяльності, можуть відокремити головне від другорядного. Вони долають сумніви, ставлять запитання, будують судження на доказах, шукають зв'язок між предметами. Компетентності 8 клас. Українська література Тема уроку: «Янголе, не впадь з плеча!» (творчий проект за поезією В Малковича «Із янголом на плечі») Мета уроку: формувати основні компетенції особистості засобами поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати самостійність у пізнавальній діяльності , естетичні смаки та позитивні емоції, свідоме ставлення до життя Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого за методом проекту Обладнання: аудіозапис пісні М.Бурмаки на слова І.Малковича, комп’ютерна презентація Форма роботи: групова Хід уроку
Учитель розповідає притчу про капустяний паросток.(Прослухавши, діти дають відповідь на запитання: потрібно готуватися до життя чи жити вже зараз?) Притча про капустяний паросток Пробився крізь товщу землі капустяний паросток, посміхнувся сонцю:
А йому:
Настала осінь. Під дрібним дощиком лежить туга капустина, пишається:
А їй :
І от на вітрині після довгих поневірянь лежить капустина, радіє:
А їй:
Купили капусту хазяйські руки, принесли додому, і вже дім напоєний пахощами капустяних млинців. А вони, рум’яні, тільки хотіли порадуватися життю.. З’їли їх. І не жили…
Бесіда :
1 група – В.Малкович «Із янголом на плечі»- «Ринг», «Вибір»Б.Олійника 2 група –В.Малкович «Із янголом на плечі» - «Запросини»В.Підпалого Коригування думок учнів.
8 клас. Українська література Тема: Володимир Підпалий «Запросини», «Тиха елегія» Мета уроку: ознайомити з творчістю письменника-полтавця, спонукати до роздумів за творами патріотичної та інтимної лірики; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезій ;вчити створювати проекти, розвивати навички виразного читання, аналізу віршів; виховувати активну громадянську позицію як один із проявів духовності. Хід уроку І. Бесіда за домашнім завданням. ІІ. Прогнозування уроку. «Навіть якщо не дійдемо, ходімо..»
ІІІ. Створення проекту «Книга про поета. Вибрані сторінки»:
Презентація результатів роботи в групах. Коригування думок. ІУ. Домашнє завдання: створити кола Вена, самостійно дібравши твори для порівняння, запитання Багатознайко та Ерудит , с. 171 підручника 7 клас. Українська література Тема.:Ліна Костенко. «Чайка на крижині», «Крила» Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменниці, допомогти усвідомити ідейно-художню значимість, неповторність її поезії; розвивати навички виразного читання поетичних творів, аналізу, висловлення власних міркувань та асоціацій; виховувати прагнення до духовного багатства, самовдосконалення. Обладнання: портрет письменниці, виставки її творів, ілюстрації до них. Теорія літератури: лірика, ліричний твір, ліричний герой; диптих. ХІД УРОКУ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ 1. Перевірка домашнього завдання. Зачитування складеної таблиці про справжні та фальшиві цінності.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ - Яким, на вашу думку, повинен бути справжній поет? 1. Слово вчителя. Ліна Василівна Костенко, з постаттю якої ми ознайомимося на І сьогоднішньому уроці,— письменниця нашої сучасності, яка нині плідно працює. Народилася вона у м. Ржищеві на Київщині 1930 р в сім'ї вчителів. Потім родина переїхала до Києва, де Ліна закінчила школу. Ще школяркою вона відчула потяг до літературної творчості, почала відвідувати літературну студію при журналі «Дніпро». Навчання в Київському педагогічному інституті, до якого вступила Ліна Костенко, не задовольнило її, і вона вирішила здобувати освіту в Московському літературному інституті. Коли вийшли три перші збірки поезії Ліни Костенко: «Проміння землі» (1957), «Вітрила» (1958), «Мандрівка серця» (1961), багато кому стало зрозуміло, що в Україні з'явився яскравий, непересічний літературний талант, нова зірка. Але це були важкі для демократії часи командно-адміністративної системи, коли все робилося за вказівкою єдиної правлячої партії. Існувала жорстка цензура, заборонялося все живе, демократичне, те, що не вкладалося в рамки ідеологічних настанов. Тому дві набрані збірки поетеси були нібито «випадково» розсипані й не вийшли з друку. На цілих 16 років було оголошено заборону на поетичне слово Ліни Костенко, в офіційній критиці не стали згадувати навіть її ім'я. Увесь цей час поетеса писала «в шухляду». Тільки в 1977 році була надрукована збірка «Над берегами вічної ріки», через два роки — історичний роман у віршах «Маруся Чурай», а 1980 року — збірка «Неповторність» За ці видання Ліна Костенко одержала Державну премію України імені Т. Г. Шевченка. Ім'я поетеси добре знають за кордоном, адже вона — лауреат італійської премії Франческо Петрарки, Міжнародної літературної мистецької премії імені Олени Теліги, нагороджена медаллю Святого Володимира. Робота з підручником с. 169-170 Ми ознайомимося з диптихом Ліни Костенко «Чайка на крижині» та «Крила». Диптих — два мистецькі, літературні твори, об'єднані єдиним авторським задумом, сюжетом, дійовими особами чи образами. (Запис до літературознавчого словничка.)
— Які людські якості, на думку авторки, є найціннішими, найпотрібнішими в житті? (Правдивість, чесність, довіра, вірність, кохання, працьовитість, щедрість, щирість, віра, мрійливість.) Які види опису є в поезії Ліни Костенко? назвіть їх пейзажі; вони персоніфіковані ( предметам, явищам природи і тваринам надаються властивості людини).) — Які автобіографічні моменти могли б бути відображені у цитворах Ліни Костенко (крім її вражень від власної подорожі )? (Образ самотньої чайки, що пливе окремо, незважаючи на всі небезпеки.) V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК Д/з: Навчитися розповідати про письменницю; вивчити вірш (на вибір), вміти його аналізувати; зробити ілюстрації; окремим учням підготувати повідомлення про чайку. |
Технології розвитку критичного мислення” Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну... |
УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ... Мета: Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»» на навчальний рік методами критичного мислення, галузями... |
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології... Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості.... |
Урок з використанням технології критичного мислення «очікування» ... |
Уроку навчальні Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного... |
"Інформаційно-комунікаційні технології навчання: стратегія розвитку і досвід упровадження" Парадигмальні зміни технологій навчання в умовах розбудови інформаційного суспільства. Формування ІКТ-компетентностей учнів, студентів,... |
Із досвіду роботи вчителя початкових класів ТЗШ Тема. Формування комунікативних компетентностей учнів початкових класів та вчителя |
Л. П. Унгурян Компетентнісний підхід до вивчення Навчальний посібник містить методичний коментар щодо реалізації компетентнісного підходу до вивчення української літератури на основі... |
Впровадження інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних... Викладач предметів людина і світ та художня культура, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Державного навчального закладу... |
Гетьманщина наприкінці XVII — на початку XVIII ст. І. Мазепа. Слайд 1 Мазепу і початок його гетьманування; з'ясувати становище Правобережної України наприкінці XVII — на початку XVIII ст.; продовжити... |