|
Скачати 0.99 Mb.
|
МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ЩОДО ВИВЧЕННЯ ТЕМ КУРСУ, ЗАПИТАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ Тема 1. Предмет і метод статистики як науки В цій темі викладаються найголовніші питання статистичної науки: предмет статистичної науки, основні поняття та категорії, метод, завдання тощо. Статистика є самостійною суспільною наукою. Вона має свої поняття і категорії, такі як: статистична сукупність, одиниця сукупності, ознаки одиниць сукупності та їх класифікація; шкали вимірювання, варіація ознак тощо. Предметом статистики є масові явища суспільно-економічного життя. Вона вивчає кількісну сторону явищ та процесів в нерозривному зв’язку з їх якісним змістом в конкретних умовах місця та часу. З визначення предмету статистики випливають такі її особливості: статистика вивчає кількісну сторону суспільних явищ у взаємозв’язку з їх якісною стороною; статистика вивчає масові явища. Задачами статистичної науки є встановлення закономірностей формування та розвитку досліджуваних явищ та процесів, взаємозв’язку між ними. Методологічною основою статистики є діалектичний метод. Важливу роль в статистиці відіграють статистичні закономірності та закон великих чисел. Спираючись на діалектичній метод, а також виходячи з характеру й основних особливостей предмета, статистика розробляє та використовує специфічні, властиві лише цій науці спеціальні прийоми і способи дослідження, які в сукупності утворюють статистичну методологію. Основними складовими статистичної методології є: статистичне спостереження, зведення та групування статистичних матеріалів, обчислення узагальнюючих статистичних показників, статистичний аналіз. Особливу роль в статистиці відіграють статистичні показники. За їх допомогою статистика дає характеристику розмірів досліджуваних явищ, їх особливостей, закономірностей тощо. При цьому статистичні показники поділяються на обліково-оціночні та аналітичні (залежно від виконуваних завдань). А для представлення показників використовують абсолютні, відносні та середні величини. При вивченні цієї теми необхідно розібратись у суті абсолютних і відносних величин, їх видах, одиницях вимірювання і формах вираження. Важливо знати застосування та роль кожного виду абсолютних і відносних величин у соціально-економічних дослідженнях. В процесі вивчення відносних величин особливу увагу необхідно звернути на методику розрахунку кожного виду відносних величин, а також на взаємозв'язок між ними. У процесі вивчення цієї теми також розглядаються питання сучасної організації статистики в Україні та її основні завдання на даному етапі розвитку країни. При вивченні цих питань слід ознайомитися з такими законодавчими актами, як Закон України від 17 вересня 1992 року «Про державну статистику», Закон України від 2 жовтня 1992 року «Про інформацію», Указ Президента України від 5 жовтня 1996 року «Про Національну Раду з питань статистики при Президентові України», Указ Президента України від 29 липня 1997 року «Про утворення Державного комітету статистики України» та урядовими постановами від 4 травня 1993 року «Про концепцію побудови національної статистики України» і «Державна програма переходу України на міжнародну систему обліку і статистики» та іншими документами. Це дасть змогу одержати повне уявлення про сучасну організацію статистики в Україні, про структуру органів державної статистики, їх функції, права і обов'язки. Вивчаючи ці документи, особливу увагу слід звернути на нові завдання, які постають перед статистикою в зв'язку з переходом економіки України до ринкових умов господарювання. Рис.1.1. Потоки та канали офіційної статистичної інформації Таблиця 1.1 Інформаційні потреби країни з ринковою економікою (за даними [1, с.31])
Рис.1.2. Користувачі статистичної інформації Рис.1.3. Види статистичних показників Тема 2. Статистичне спостереженняСтатистичне спостереження – це планомірне, науково організоване збирання даних про масові явища і процеси суспільно-економічного життя. Статистичне спостереження є першою стадією статистичного дослідження. Масове статистичне спостереження представляє вихідний матеріал для статистичних узагальнень, для одержання об’єктивних висновків про досліджуване явище. Одержання відомостей шляхом дослідження достатньо великої кількості одиниць дає можливість звільнитися від впливу випадкових причин та встановити характерні риси досліджуваного явища. Перед початком спостереження необхідно встановити його мету, об’єкт та визначити одиницю спостереження. Під об’єктом статистичного спостереження розуміють сукупність суспільних явищ і процесів, які досліджуються. Одиницею спостереження - це первісний елемент об’єкта спостереження, який є носієм ознак, що підлягають реєстрації. План статистичного спостереження містить дві частини: програмно-методологічну й організаційну. Програма статистичного спостереження – це перелік тих питань, відповіді на які необхідно одержати в процесі спостереження. Відповіді на запитання програми записують у статистичному формулярі. Інструкцією називають сукупність роз’яснень і вказівок щодо програми статистичного спостереження. За різними ознаками виділяють наступні види статистичного спостереження. За безперервністю обліку фактів у часі статистичне спостереження може бути поточним, періодичним та одноразовим. За способом обліку фактів статистичне спостереження поділяють на безпосереднє, документальне та опитування. Розрізняють три способи опитування: усне, самореєстрація та кореспондентський спосіб. За повнотою охоплення одиниць досліджуваної сукупності розрізняють суцільне та несуцільне спостереження. Несуцільне спостереження в свою чергу поділяється на вибіркове спостереження, анкетне, спостереження основного масиву та монографічне. У процесі спостереження через неправильне встановлення фактів або неправильну їх реєстрацію можуть виникнути помилки. Помилки спостереження поділяють на помилки реєстрації та помилки репрезентативності (пов’язані з несуцільним характером спостереження). Рис.2.1. Види помилок спостереження Помилки реєстрації можуть бути випадковими та систематичними. А останні - навмисним та ненавмисними. Для виявлення помилок використовують контроль, який може бути лічильним та логічним. Вивчення цієї теми рекомендується починати із з'ясування поняття статистичного спостереження та його основних завдань, вивчення основних організаційних форм, видів та способів статистичного спостереження, їх специфічних особливостей та відмінностей. При цьому слід мати на увазі, що виділення видів і способів статистичного спостереження проводиться за різними ознаками, а на практиці це призводить до застосування різноманітних комбінацій окремих видів статистичного спостереження. Тема 3. Зведення та групування статистичних матеріалів Зведення та групування є другим етапом статистичного дослідження. Якщо від статистичного спостереження залежать повнота і якість зібраної інформації, то від другого етапу залежить ефективність її використання для розв'язування завдань даного дослідження. Статистичне зведення - це перевірка, систематизація, обробка та підрахунок первинного статистичного матеріалу для виявлення типових рис та закономірностей явищ та процесів, що вивчаються. Складовими елементами зведення є:
Групуванням називається розподіл всієї сукупності досліджуваних суспільних явищ на групи за будь-якою істотною ознакою. За завданнями, які вони виконують, розрізняють такі види групувань:
Особливої уваги заслуговують принципи і правила побудови групувань (вибір групувальних ознак, формування числа груп, визначення інтервалів групування). Успіх групування в основному залежить від умілого вибору групувальної ознаки, яка головним чином визначається завданнями даного дослідження а групування можна проводити як за однією, так і за двома і більше ознаками, причому групувальні ознаки можуть бути якісними (номінальними) або кількісними. Інтервали в структурних і аналітичних групуваннях можуть бути рівні і нерівні, які, в свою чергу, бувають зростаючими і спадаючими. Важливо знати умови застосування різних видів інтервалів групування. Величину рівних інтервалів визначають за формулою: де h - величина інтервалу; х mах - максимальна величина ознаки; х mіп - мінімальна величина ознаки; m - кількість груп. Орієнтовно кількість груп можна визначити за формулою, рекомендованою американським статистиком Стержесом (Sturgess), m = 1 + 3,322 lg n = 1+1,441 ln n, де n - кількість одиниць сукупності. Механічне використання наведеної формули для визначення кількості груп може дати незадовільні результати. Її доцільно застосовувати лише тоді, коли досліджувана сукупність досить велика і зміна ознаки, що вивчається, має порівняно рівномірний характер. Крім того, необхідно мати уявлення про вторинне і комбінаційне групування, які відіграють значну роль у соціально-економічних дослідженнях. На основі зведення та групування формуються статистичні ряди. Статистичні ряди за змістом поділяють на ряди розподілу та ряди динаміки. Рядами розподілу називають ряди, які характеризують розподіл одиниць сукупності по групах за якою-небудь варіюючою ознакою. Основні характеристики ряду розподілу – це варіанта, частота, частість, кумулятивна частота і частка. Результати статистичного зведення та групування подаються у вигляді статистичних таблиць. Викладення цифрових характеристик соціально-економічних явищ у табличній формі створює найкращі умови для аналізу цих явищ. Статистичні таблиці складаються і оформлюються згідно із встановленими правилами. Необхідно засвоїти основні елементи статистичної таблиці, особливо добре з'ясувати, що таке підмет і присудок таблиці, в чому різниця між ними, бо інакше неможливо зрозуміти суть і особливості різних видів статистичних таблиць згідно з побудовою підмета і способу розробки присудка. Потрібно також знати всі вимоги, що пред'являються до побудови та оформлення статистичних таблиць. Методологію групувань розглянемо на прикладі. |
Тема: Предмет, структура, завдання й методи досліджень в юридичній психології Юридична психологія, метод спостереження (інтроспекція), метод бесіди, метод експерименту (законодавчий, природний, лабораторний,... |
1. Психологія як наука. Її предмет і завдання Зміст понять «психологія»,... Предмет, функції психологічної науки і практики в суспільному розвитку. Історія розвитку психологічної науки. Галузі психології.... |
Визначить предмет та об’єкт соціології як науки Назвіть і розкрийте основні категорії соціології як науки, що описують предмет соціології |
Тема Вступ. Предмет і метод історії економіки та економічної думки... Розвиток історії економіки та економічної думки як науки та навчальної дисципліни. Місце історії економіки та економічної думки в... |
Програма курсу Професійна педагогіка наука і навчальний предмет Профпедагогіка як галузь педагогічної науки, її методологія. Предмет профпедагогіки та предмет навчального курсу. Основні категорії... |
Програма курсу Професійна педагогіка наука і навчальний предмет Профпедагогіка як галузь педагогічної науки, її методологія. Предмет профпедагогіки та предмет навчального курсу. Основні категорії... |
Тема Предмет і метод курсу. Основні поняття моніторингу світового ресторанного бізнесу |
«Предмет, метод, принципи і система земельного права України» Поняття і основні ознаки земельного права України як галузі права, галузі науки і навчальної дисципліни |
УРОК ПРЕДМЕТ, ОБ'ЄКТ, ЗАВДАННЯ і МЕТОДИ НАУКИ ПРО ДОВКІЛЛЯ Цілі уроку Цілі уроку: розглянути визначення, предмет і завдання екології як науки; розвивати навички застосування матеріалів інших курсів... |
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ІСПИТУ ЗА ФАХОМ ДЛЯ АБІТУРІЄНТІВ, ЯКІ ВСТУПАЮТЬ ДО МАГІСТРАТУРИ МНК, властивості похибок у МНК, метод Ейткена, двокроковий метод найменших квадратів, критерій адекватності та статистичної значущості,... |