Урок « Геоморфологічна будова України»
Мета: сформувати в учнів знання про науку геоморфологія, генетичні та місцеві типи рельєфу на Україні; систематизувати знання учнів про форми рельєфу;
продовжувати формувати практичні навички роботи учнів з геоморфологічною картою; закріпити вміння учнів встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, працювати з підручником, схемами;
виховувати в учнів любов до природи і Батьківщини.
Обладнання: фізична, геоморфологічна карти України, презентація,підручник, квітка Соняшника,музика,контурні карти,схеми, таблиці,Конверт,лопатка,віяло, червона стрічка
Тип уроку:формування й застосування нових знань
Методи: гра, розповідь, бесіда, пояснення ілюстрування, демонстрування, випереджаюче вивчення, проблемний підхід, робота в групах, подорож, логічний ланцюг, есемес, робота з контурною картою.
Структура уроку:
Структура уроку: 1
Хід уроку. 1
I.Підготовка учнів до навчально пізнавальної діяльності 1
Лунає спокійна музика для релаксації учнів і їх налаштування на роботу 1
1.Організаційний момент 1
Сенкан» — вірш із п’яти рядків (рими не обов'язкові). 4
Хід уроку.
Підготовка учнів до навчально пізнавальної діяльності
Лунає спокійна музика для релаксації учнів і їх налаштування на роботу
Продзвенів уже дзвінок,
всіх покликав на урок.
Ви за парти примостились
і на мене подивились.
Повідомлення теми,мети і завдань уроку.
Початкове мотивування навчально – пізнавальної діяльності.
Добрий день діти ,сьогодні в вашому класі урок географії проведу я……учитель географії школи № 1 нашого міста. Підготуйтесь будь ласка до уроку, провірте, щоб на партах були щоденники,підручники,зошити,атласи,зошити для пр..роб.
Всі ви сьогодні географи - дослідники і ми з вами вивчаємо географію нашої Батьківщини. Наш урок познайомить вас сьогодні з Геоморфологічною будовою України, це тема нашого уроку.
Учні записують в зошити число,класна робота і тему уроку.
Ми можемо сформувати мету нашого уроку у вигляді квітки Соняшника, а соняшник на латині означає Геліантус,так називається і природознавча гра в яку ви, напевно, граєте. Ви вже маєте певні географічні знання про Україну,її поверхню і це в у цій квітці її могутній і високий стовбур,що символізує знання від вашого дерева знань, ті знання, які ми повинні отримати сьогодні - це будуть зелені листочки , а плоди ми отримаємо вивчивши тему – це зернятка Соняшника.. Отож давайте разом сформулюємо завдання нашого уроку ,в чому воно буде полягати?Як ви гадаєте? Завдання нашого уроку вивчити типи і форми рельєфу на території України, їх поширення і походження. А це важливо знати ,щоб оцінити,зрозуміти як рельєф буде впливати на господарську діяльність людини і знати особливості природи України.
Повідомляю учням план уроку,записано на дошці та нові слова, терміни.
План.
Наука геоморфологія.
Великі (генетичні) форми рельєфу
Невеликі ( місцеві )форми рельєфу.
Фактори , що впливають на формування рельєфу
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Давайте пригадаємо з вами:
Що таке рельєф?
Назвіть форми рельєфу.
2. Сприймання і початкове усвідомлення учнями нового матеріалу
Перший розділ плану уроку
У темі нашого уроку міститься слово - загадка,а може це слово і не загадкове і ненове? Хто може відгадати це слово, сказати що воно означає?Так дійсно ми можемо розшифрувати: геоморфологія з грецького - reo- земля, морфо- форма, -логія - вчення, - отже це наука що вивчає походження, закономірності і поширення форм рельєфу.
Учні записують визначення в зошити з дошки, з першого слайда презентації
Геоморфоло́гія — наука про рельєф Землі, його походження, просторові, генетичні та історичні закономірності будови та розвитку. Геоморфологія розглядає зміни рельєфу як процес, що складається з існуючих протиріч між рельєфоутворюючими факторами, що й обумовлює безперервний розвиток земної поверхні та форм рельєфу. Належить до родини геолого-географічних наук. А що таке геоологія?
З давніх – давен люди поселялися переважно на рівнинах. Бо на них краще вести сільськогосподарські роботи, та й дороги рівнішими здаються. Значення важко переоцінити у будь якій діяльності людини: будівництві споруд, прокладанні трас, сільськогосподарського освоєння земель...Рельєф постійно змінюється, але ми цього не помічаємо, бо зміни ці поступові і повільні у порівнянні з життям людини. Хоч бувають і винятки з правил.
3.Формування основних географічних понять
Перейдемо з вами до другого пункту плану нашого уроку.
Ми з вами здійснимо сьогодні подорож по поверхні нашої чудової України, і побачимо різні форми рельєфу,(Пропоную слайд презентації) але ми будемо не тільки мандрувати але і грати. Поділимось з вами на три команди « Говерла», «Роман – Кош», «Берда». А що означають ці географічні назви? Це назви річок? Учасники першої команди, що означає ваша назва ? Учасники другої,третьої команди….
Ставлю назви команд табличками на перші парти.
А окремі гори є складовими частинами великих форм рельєфу. Підкажіть які великі форми рельєфу вам відомі? Такі форми рельєфу, до речі ,називають генетичними. Саме за неогеновий і антропогеновий період в продовж останніх 25 міл.р. формувалися гори і рівнини,а цей час називають неотектонічним етапом, а рухи земної кори – неотектонічними, до речі вони тривають і зараз. Представники якої команди мені нагадають яки сили впливають на формування рельєфу?
Схема на дошці - презентація,діти працюють з зошитами. Пропоную відкрити підручник сторінку 68 Демонструю слайді презентації
Рельєф формується під впливом таких процесів: 1) як внутрішніх,їх іще називають ендогенними,( вчитель звертається до словника на дошці,діти записують нове визначення в зошитах)тобто вони відбуваються в надрах Землі і пов’язані з опусканнями і підняттями землі. Яка команда швидше визначить яки форми рельєфу утворюються при таких процесах?Покажіть їх на фізичній карті України.
2)зовнішні – ті що відбуваються на поверхні землі їх називають екзогенними,сюди відносить денудація і акумуляція гірських порід ( робота з словником,запис визначень в зошит) Денудація це процес руйнування та перенесення гірських порід, а акумуляція – накопичення гірських порід(показую слайди). За схемою в підручнику, скажіть з дією яких сил пов’язані ці процеси?
Неотектонічні процеси тривають й досі,тривають вертикальні і горизонтальні рухи земної кори,у зонах великих розломів Середземноморського рухливого поясу відбуваються землетруси. Якщо ви були уважні, то чули в повідомленнях наших інформаційних служб про землетруси, що відбулись восени на дні Чорного моря , в Криму і в районі Одеси, є попередження відповідних служб про нові можливі коливання земної кори в цих зонах, а відповідно і про нові землетруси і вже сильніші ніж попередні до 5-7 балів.
Третій пункт плану уроку
Звернемось з вами до третього і четвертого пунктів плану нашого уроку.
Одним з перших вчених, що вивчав геоморфологічну будову України був професор Харківського університету І Ліваковський. І ми з вами зараз пограємо в гру « Сторінки щоденника» нам потрібно відновити сторінки загубленого щоденника професора Ліваковського, де він розповідає про невеликі форми рельєфу України і фактори, що впливають на їх формування. Допоможе нам в цьому підручник на сторінках 69-72.Кожна команда буде відновлювати одну сторінку,а представники команд потім розкажуть нам про їх зміст. Головні питання на які ви повинні відобразите на своїй сторінці щоденника - ЩО? ЯК? ЯКІ? ДЕ? Як ,на вашу думку, виникають невеликі форми рельєфу?ця робота буде своєрідним мозковим штурмом нашого уроку.
На слайді вказані завдання для кожної групи. Група «Говерла» - ерозійно акумулятивні,денудаційні,давньо -льодовикові.
Група « Роман – Кош» - водно –льодовикові,гравітаційні,карстові,еолові.
Група « Берда» -суфозійні,берегови,вулканічні,техногенні.(слухаємо відповіді учнів)
4.Застосування учнями нових знань у практичній діяльності
Розкрийте будь ласка атласі геоморфологічна карта України,та чисту сторінку контурної карти пограємо з вами в гру « Єстафета» - кожна команда повинна нанести на контурну карту з своєї сторінки щоденника найбільш поширені невеликі форми рельєфу – перемога команді буде зарахована тоді,коли представник команди покаже нам їх на карті.
За правильні відповіді,перемоги в іграх учні отримують наклейки,підсумки уроку будуть проведені за їх кількістю в кінці уроку.
ІІІ. Узагальнення і систематизація географічних знань учнів
Отже сьогодні на уроці ми познайомились з геоморфологічною будовою України, дізналися про різними видами рельєфу, умови та форми їх утворення.
На території Полтавщини теж дуже багато невеликих форм рельєфу,найпоширенішими є ерозійно – акумулятивні, льодовикові, водно – льодовикові, зсуви, які у нас називаються «шишаки»,суфозійні,техногенні, еолові. Багато цікавих фактів пов’язані з геоморфологічними формами рельєфу. Так більшість грязьових вулканів Керченського півострова згаслі. Проте є й постійно або періодично діючі. Гази, що вириваються з глибин 5 – 7 км по розривах земної кори, виштовхують на поверхню розріджену глинисту масу з уламками порід, яка утворює невеликі конічні горби або похилі підвищення. Виверження таких вулканчиків іноді супроводжується вибухами, місцевими землетрусами або самозайманням газу. А найбільша в світі печера в гіпсових породах – Оптимістична, розташована в Україні на Подільській височині (Тернопільська область). Її підземні лабіринти мають протяжність понад 165 км. Найдовшим каньйоном в Україні є Дністровський, довжина якого становить 250 км. Дністер від гирла р. Золота Липа до р. Збруч врізається в породи поверхні, формуючи вузьку долину завглибшки 150 – 180 м.(демонстрація слайдів презентації)
IV. Перевірка рівня розуміння школярами нового навчального матеріалу
Перевірено як ви запам’ятали сьогоднішній матеріал, прошу вийти по одному представнику команд до мене . Вам залишилось « Завдання в конверті». Учні по черзі тягнуть картку з конверту і не показують її нікому ,і не повідомляють класу, їм потрібне показати цю невелику геоморфологічну форму рельєфу.( техногенні,вулканогенна,еолові). Клас відгадує і називає форми рельєфу.(на допомогу одному учню дістається віяло,іншому лопата,третьому – атласні стрічкі)
А зараз уявимо себе репортерами і швидко, лаконічно, передаючи один одному мікрофон скажіть ,Про що ви довідались на нашому уроці?
V.Коментування Д/З
1. параграф 13(на дошці)
2. «Допоможи товаришу» – закінчити пр.р нанести всі найбільш поширені невеликі форми рельєфу,і в межах Полтавщини і перевірити у товаришів правильність виконання завдання.
3.Скласти « Сенкан» з вивченого матеріалу.
Сенкан» — вірш із п’яти рядків (рими не обов'язкові).
1 — іменник
2 — два прикметники
3 — дія (три слова)
4 — фраза з чотирьох-шести слів
5 — синоніми (до іменника)
Приклад 1.Хімія
Складна, цікава.
Отруює, лікує, помагає —
Помічник і ворог людини
Життя
2.Хімія
Корисна, небезпечна.
Розщеплює, вдосконалює, знищує,
Об'єднує науки про природу —
Наука.
VI.Підсумок уроку і оцінювання учнів.
Напиши есемес учителю (продовжити фразу)
Мені найбільше запам'яталось...
Головне, що я хочу сказати...
Для мене цей час...
Для чого потрібно вивчати сьогоднішню тему?(учні пишуть в зошиті)
Сучасні форми рельєфу формуються під впливом екзогенних і ендогенних сил землі. Геоморфологічна карта України відображає походження типів і форм рельєфу і закономірності їх поширення. Кожний регіон України в залежності від пануючих природних процесів, тектонічної будови, гірських порід має свої особливості геоморфологічної будови.
Підведення підсумків уроку,виставлення оцінок і їх коментування.
Окремі слайди презентації
|