Урок у 9-му класі Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Будова атома


Скачати 67.09 Kb.
Назва Урок у 9-му класі Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Будова атома
Дата 22.10.2013
Розмір 67.09 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Фізика > Урок
Тпрямая соединительная линия 2.Лимаренко,

ЗОШ №3, м.Білгород-ДністровськийОдеської обл.

прямая соединительная линия 1

ІНТЕЛЕКТ-ШОУ «Еврика»

Узагальнюючий урок у 9-му класі

Тема. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома.

Мета: узагальнити і систематизувати відомості про періодичний закон Д.І.Менделєєва; закріпити знання про формулювання періодичного закону, структури періодичної системи, залежність властивостей хімічних елементів від зарядів ядер їх атомів і будови електронних оболонок атомів; з’ясувати значення періодичного закону для розвитку науки і виробництва; навчити давати характеристику хімічним елементам за їх місцем у періодичній системі.

Хід уроку

Клас поділяється на три команди, кожна з яких складається із 7 учнів.

І тур. Команда яка першою відповість на запитання, одержує 1 бал і першою починає наступний тур.

Запитання. У якому віці Д.І.Менделєєв зробив своє найбільше відкриття – періодичний закон хімічних елементів.

Відповідь. У віці 35 років.

ІІ тур. Команда, яка одержала 1 бал першою, обирає тему, за якою відповідатиме на поставлені питання. Команда, яка відповідала правильно на всі 7 запитань,одержує бонус (додатково 3 бали).

Тема 1

Групи подібних елементів

Запитання

1.Як змінюється хімічна активність лужних металів у підгрупі. Підтвердить це вдома прикладами, напишіть рівняння.

2. Наведіть приклади подібності й відмінності галогенів, об’єднаних у природну групу за хімічними властивостями.

3. Чи можна відрізнити однакові за формою та величиною шматочки кальцію і свинцю, використовуючи лише відмінності в їх фізичних властивостях? Відповідь поясніть.

4. Що спільного в лабораторних методах одержання хлору, брому, йоду? Чому не можна аналогічним шляхом одержати фтор?

5. Поясніть різну послідовність розташування лужних металів у ряді напруг і в періодичній системі.

6. Яку біологічну роль відіграють сполуки лужних металів?

7. Яка з перерахованих речовин найбільш яскраво виявляє властивості металів:

а) фтор; б) йод; в) хлор?
Тема 2

Періодичний закон і періодична система Д.І.Менделєєва

Запитання

1. Дайте сучасне формулювання періодичного закону.

2. Який фізичний зміст має порядковий номер хімічного елемента?

3. Що називається періодом? Що мають спільного та чим відрізняються великі й малі періоди?

4. Як змінюються властивості хімічних елементів у періодах і головних підгрупах? Поясніть ці закономірності з погляду теорії будови атома.

5. Як змінюються металічні властивості елементів та характер утворених ними оксидів у ряді: Ве, В, С? Напишіть рівняння реакцій, які розкривають характер вищого оксиду Карбону.

6. Як змінюються неметалічні властивості елементів та характер утворених ними оксидів у ряді: Al, Si, P? Напишіть формули оксидів і рівняння реакцій, які розкривають характер вищого оксиду Фосфору.

7. Які загальні властивості мають елементи Mnі Cl, що знаходяться в одній групі періодичної системи?

Тема 3

Будова атома

Запитання

1. Чим відрізняються ядерні реакції від хімічних?

2. Наведіть приклади, які є доказом того, що атоми мають складну будову.

3. Що таке ізотопи? На конкретних прикладах поясніть, чому відносні атомні маси елементів виражаються дробовими числами.

4.Охарактеризуйте властивості хімічного елемента з порядковим номером 16.

5.Напишіть рівняння реакції утворення сполуки, до складу якої входять тільки іони елементів з конфігурацією зовнішніх електронів

6.Що таке s-, p-, d-, f-елементи?

7. Як змінюються радіуси атомів у періодах та підгрупах і як це впливає на властивості елементів?
ІІІ тур. «Наш коник». Команди показують досліди й оцінюють одна одну.

Дослід 1. Хлор. Заповнимо хлором кілька великих пробірок. Для цього підведемо в них згори газ, використовуючи опущену на дно посудини трубку. Хлор 2,5 рази важчий за повітря, тому він повністю витисне останній із пробірки.

У першу пробірку помістимо зелені листочки та квіти різного кольору, у другу – кілька смужок блакитного і червоного лакмусового паперу,кілька кольорових шматочків матерії, а також вологий аркуш паперу, на якому зроблені написи прости олівцем, чорнилом і різнокольоровими хімічними олівцями. Закриємо пробірки корковими пробками та залишимо на деякий час.

Частини рослин, лакмусовий папір, сліди олівця (крім простого), а також деякі пофарбовані шматочки тканини знебарвляться.

Справа в тому,що під час взаємодії хлору з водою в об’єктах відбувається реакція:

H2O + Cl2 →HClO + HCl.

Хлорноватиста кислота HClO, яка утворюється поряд із хлоридною кислотою, повністю розкладається з виділенням надзвичайно реакційного здатного атомарного кисню:

HCl → HCl + O.
Атомарному кисню в кінцевому підсумку і слід приписати вибілювальний ефект.

Вибілювальні засоби на основі хлору часто застосовуються в текстильній промисловості, а дезінфікуючі – для знежирення води. Хлор може вибілювати також жири і олії.

Насиплемо в заповнену хлором пробірку порошок заліза (0,25 – 0,5 г), який попередньо нагріємо на залізному шпателі або на плоскій жерсті. Залізний порошок взаємодіє з хлором з появою полум’я. У результаті утвориться ферум(ІІІ) хлорид:

2Fe + 3Cl2→ 2FeCl3.

Якщо дослід не вдався, отже, хлор був вологий. Для того щоб його висушити, пропустимо через промивну склянку з концентрованою сульфатною кислотою.

Інші метали (цинк, мідь, олово тощо) теж взаємодіють із хлором, утворюючи відповідні хлориди. Ці реакції дали привід назвати Хлор і споріднені елементи – Фтор, Бром і Йод – галогенами, що в перекладі означає «ті,що народжують сіль».

Дослід 2. Атомарний кисень.У природі кисень зустрічається у вигляді двохатомних молекул. Атомарний кисень О має надзвичайно сильну оксидну здатність. Він виходить під час розкладу озону, молекула якого містить три атоми кисню:

О3 → О2 + О.

Якщо на налиту у фарфорову чашку насипати трохи тонко розпорошеного калій перманганату, утвориться озон. (Одягніть захисні окуляри! Вибухонебезпечно!) Тримаємо над чашкою: а) шматочок крохмального папірця, змоченого йодом калію, б) смужку лакмусового папірця. З калій йодиду виділиться йод, який забарвить крохмальний папір у синій колір (йодокрохмальна реакція), лакмусовий папірець знебарвиться. Нарешті, зануримо на скляній паличці в суміш сульфатної кислоти і перманганату шматочок вати, просоченої спиртом або скипидаром. Вата з вибухом згорить.

У високих (30 – 45 км) шарах повітря, у так званій озоносфері, озон виникає під впливом ультрафіолетових променів або під час грози. У техніці він найчастіше отримується в результаті тихого електричного розряду в озонаторі. Його використовують для дезінфекції та озонування повітря в приміщеннях (лікарнях, холодильних камерах), а також для знезараження питної води.
Дослід 3.Виявлення калію та натрію. У несвітлому полум’їбунзенівського пальника триматимемо палички магнезії доти, доки не зникне первинне забарвлення полум’я. Потім нанесемо на паличку трохи кухонної солі і знову помістимо її в полум’я,яке забарвиться в яскравий жовтий колір.

Оскільки забарвлення дуже інтенсивне, а натрій є майже неодмінною домішкою в солях,завжди слід переконатися, порівнюючи отримане забарвлення полум’я із забарвленням полум’ям чистої сполуки натрію: елемент має вигляд домішки чи основний компонент – калій – забарвлює полум’я в фіолетовий колір. Щоб позбутися жовтого кольору, у який полум’я забарвлює присутній тут натрій, скористаємось блакитним фільтром (кобальтовим склом). У такий спосіб можна перевірити вміст калію в деяких солях.

За наявності незначної кількості солей Літію можна спостерігати забарвлення цим елементом полум’я чудовий червоний колір.

IVтур. Практикум. Усі команди одержують завдання. Команда, що дає правильну й аргументовану відповідь,набирає максимальну кількість балів – 4 бали.

Завдання. Як би виглядала періодична система хімічних елементів, якщо б максимальне число електронів на енергетичному рівні визначалося за формулою 2n2 – 1, а на зовнішньому рівні не могло бути більше 7 електронів? Побудуйте перші три періоди такої таблиці, позначивши елементи порядковими номерами. Зобразіть електронну схему будови атома елемента №12, вкажіть вищу валентність.

V тур. «Підказка». Кожна команда одержує 5 балів за правильну відповідь.

Задача 1. Оксид хімічного елемента І групи головної підгрупи має відносну молекулярну масу 62. Назвіть хімічний елемент. Складіть формулу гідроксиду.

Задача 2. Вищий оксид хімічного елемента IVгрупи має відносну атомну масу 44. Назвіть хімічний елемент. Складіть формулу оксиду та відповідної кислоти.

Задача 3. Назвіть елемент за такими даними: знаходиться в VIгрупі, відносна густина вищого оксиду за воднем дорівнює 40.

Підбиваються підсумки уроку, визначається переможець.

Домашнє завдання: підготувати дві зв’язані розповіді:

1) про наукове та практичне значення відкриття періодичного закону;

2) про вплив на учнів життєвого прикладу Д.І.Менделєєва.

Схожі:

Закон і періодична система елементів Д.І. Менделєєва
Задачі на знаходження елементів періодичної системи хімічних елементів Д.І. Менделєєва
Закон (ПЗ). Періодична система хімічних елементів (ПСХЕ) графічний вираз періодичного закону
Тема. Спроби класифікації хімічних елементів. Періодичний закон (ПЗ). Періодична система хімічних елементів (ПСХЕ) – графічний вираз...
ЗАКОНУ Тема. Періодичний закон, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва
Розвиваюча: формувати в учнів пізнавальній інтерес і творче мислення, сприяти розвитку в учнів логічного мислення на основі аналізу...
УРОК З ХІМІЇ Тема: Поняття про періодичну систему хімічних еле­ментів Д. І. Менделєєва
Цілі уроку: Ознайомити учнів з будовою періодичної системи хімічних елементів Д. І. Менделєєва; сформувати початкові навички визначення...
УРОК №16
КМЗ: комп’ютер, мультимедійна установка, періодична система хімічних елементів, доповіді учнів, картки
Уроком тематичної атестації
Тема. Будова атома. Ізотопи. Поняття про радіоактивний розпад хімічних елементів і шкідливий вплив на живі організми радіоактивного...
Тема: Амфотерні оксиди й гідроксиди
Обладнання: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, штатив з пробірками
Уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми
Обладнання: стенди «Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва» і «Електрохімічний ряд напруг металів», речовини хлорид...
Уроку Група №16 Курс ІІ
О. Г. Ярошенко, конспекти, робочі папки учнів, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиця розчинності кислот,...
Законом октав
Періодична система елементів (рос периодическая система элементов, англ. Periodic law, periodic system, periodic table; нім. Periodensystem...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка