|
Скачати 72.29 Kb.
|
Тема: Органи кровообігу. Будова і функції серця Мета: встановити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; вивчити особливості будови судин і серця в зв’язку з їх функціями; розвивати системність мислення, творчу активність; формувати вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки; вміння самостійно здобувати знання, складати опорні схеми; виховувати вміння прислуховуватись до чужої думки і чітко висловлювати свої судження. Основні терміни і поняття: кровообіг, перикард, міокард, клапани, збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм, вінцеві артерії, електрокардіограма. Обладнання: таблиці „Кровообіг”, „Серце”, „Еволюція кровоносної системи хребетних”, розбірна модель серця, малюнки, мультимедійна презентація, проектор. Тип уроку: засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ: I. Розминка 1. Створення позитивного психологічного клімату та налаштування на роботу Сьогодні у нас незвичайний урок. Кожен із вас на цю мить має якісь особливі відчуття. Ці відчуття такі схожі і такі різні. Який настрій у вас зараз? Хотілося б, щоб ваш настрій сприяв гарній роботі на уроці. Сподіваюсь, що урок принесе вам приємні миті радості, задоволення. 2. Бесіда Ми вже багато знаємо про себе, але не все.
3. Повідомлення теми, мети уроку, очікувані результати II. Актуалізація опорних знань 1. Пригадайте уроки зоології, коли ми вивчали кровоносну систему. Дома ви повинні були пригадати еволюцію кровоносної системи. Ви працювали в групах. Завдання для груп було таким: I група: Типи кровоносних систем. II група: Еволюція кровоносної системи. (Доповідачі висловлюють колективну думку). 2. „Мозковий штурм” Запитання:
III. Вивчення нового матеріалу 1. Загальна будова та значення системи кровообігу. „Мозковий штурм”
Складання опорних схем. Значення кровоносної системи живлення гуморальна організму регуляція газообмін виділення продуктів обміну 2. Види судин 1) Розповідь вчителя У книжці Керола Донера таємниці анатомії ” головний герой Макс розповідає своїй співрозмовниці Моллі: „Тіло людини схоже на велику незалежну державу. Міста – це органи, які співпрацюють між собою і створюють систему, або область. М’язи та кістки – одна область, шлунок та кишечник – друга, органи дихання – третя, і т.д. У цій країні є велика кількість телефонів – нейтронів. Мільярди клітин – це громадяни країни. Керівництво державою здійснюють гуморальна та нервова системи. Кожне місто, область має свою систему доріг, що з’єднують їх.” Що це за шляхи? Так, це кровоносні судини. 2) Бесіда Пригадайте зоологію:
3. Будова судин Робота в парах Завдання. Прочитайте текст зі своїм сусідом по парті, проаналізуйте його, заповніть схеми. Чому стінка артерій товстіша ніж вен? 4. Будова серця. 1. Цікава інформація Притуліть руку до серця. Чуєте? Що чуєте? Биття серця! Вам дано знати таємницю биття Серця... Помовчіть. Послухайте... Так починали вчення серця Давні вчителі Так розпочали і ми. Серце – центральний орган кровоносної системи. Що ви знаєте про серце? Серце – орган, що починає рухатись першим ще в організмі зародка, а вмирає – останнім. Колись Арістотель вивчав розвиток курячого зародка. В яйці, що всього добу пролежало під квочкою, він побачив пульсуючу точку. Арістотель зрозумів, що це є зачаток серця. А що свідчить про те, що серце вмирає останнім? Одного разу Андрій Везалій розтинав труп людини, щоб з’ясувати причину її смерті. Але який жах! Везалій та присутні побачили, що серце трупа слабо скорочується! Інквізиція звинуватила Везалія у розтині живої людини. Цей факт означає, що після смерті людини деякий час (2-4 год.) серце продовжує функціонувати. 2. Складання асоціативного куща знаходиться в перекачує грудній кров порожнині С е р ц е Орган чотирикамерне… кровообігу Чи достатні ваші знання? 3. Розміщення серця в організмі людини. Параметри серця (Повідомлення III групи). 4. Камери серця. Судини, зв’язані з серцем (Розповідь з елементами бесіди, складання опорної схеми) Серце поділяється поздовжньою перегородкою на дві половини – ліву і праву. У здорової людини вони ніколи не сполучаються між собою.
Кожна половинка серця у свою чергу поділяється на дві камери – передсердя і шлуночки. Отже, в серці людини 4 камери. верхня та чотири нижня легеневі порожнисті вени вени праве ліве передсердя передсердя правий лівий шлуночок шлуночок легеневий стовбур аорта (Робота з розбірною моделлю) 5. Будова стінок серця 1. Робота з підручником (с. 72) 2. Проблемно-пошукове питання: Товщина м’язів обох передсердь приблизно однакова – 3 мм. М’яз лівого шлуночка 10-15 мм товщиною, що вдвічі або і втричі перевищує товщину м’яза правого шлуночка (5-7 мм). Чому це так? 6. Клапани серця (Складання опорної схеми) Чим забезпечується рух крові у серці в одному напрямку? К л а п а н и Тристулковий Двостулковий Півмісяцеві (мітральний) У разі ушкодження або руйнування клапанів серця, наприклад при їх запаленні, клапани втрачають свою функцію герметичних стулок і починають пропускати кров у зворотному напрямку. Виникають вади серця, що призводять до тяжких розладів здоров’я, або, навіть, до смерті. 7. Кровопостачання серця Розповідь Серце забезпечує життя і роботу всіх органів. Але повинен хтось потурбуватись і про саме серце. Чи потребує серце кисню і поживних речовин? Для цього воно має дві вінцеві або коронарні артерії, через розгалуження яких за добу протікає 500 л крові. Зменшення просвіту цих артерій призводить до важких наслідків, наприклад до змертвіння ділянки серцевого м’яза – інфаркту міокарда. 8. Властивості серцевого м’яза 1) Завдання Уважно прочитайте текст На полях простим олівцем поставте позначки: V - інформація відома; + - інформація нова; - - інформація суперечить вашим уявленням; ? - хочете знати про це більше. 2) Бесіда - Яка інформація суперечить вашим уявленням? - Про що хочете дізнатись більше? 3) Доповнення вчителя - Яка основна функція серця? - Що забезпечує насосну функцію серця? 9. Електрокардіограма, її значення Розповідь Р – збудження передсердь; Р – Q – передача сигналу до другого вузла автоматизму; Q, R i S - збудження міокарда шлуночків; T - відпочинок шлуночків. Електрокардіограма дає характеристику не скорочувальній здатності серця, а лише електричним процесам передачі сигналів до скорочення та розслаблення серця. ІV. Підсумки уроку 1. Самооцінювання та взаємооцінювання учнів 2. Метод „Незакінчене речення” - Мені найбільше сподобалось на уроці... - Я вважаю, що отримав вичерпну інформацію про... 3. Притча „Було б серце...” Один відлюдник вийшов зі свого усамітнення, щоб принести людям вість, і запитував у кожного зустрічного: - Маєш серце? Люди дивувались і питали:
Він відповів їм:
І це дійсно так. Серце – центральний орган не тільки фізичного, але й духовного життя людини, як органу вищого пізнання, як вмістилища вічних скарбів і основ життя: любові, великодушності, турботливості, терпіння, співпереживання. V. Домашнє завдання
|
Тема уроку. Будова та функції шкіри й похідних шкіри. Лабораторна... Кроскопічною і мікроскопічною будовою шкіри, основними функціями шкіри й основних її похідних, розвивати допитливість в учнів, розв’язувати... |
«У сузір’ї любові» Мета Мета: показати авторську систему роботи з розвитку духовних основ та створення системи навчання «від серця до серця» |
Урок біології в 10 класі Тема : будова та функції ядра Мета: сформувати уявлення про будову ядра, показати основні функції ядра і його взаємозв’язки з іншими органелами клітини; розширити... |
Урок №60 Тема. Функція. Область визначення функції. Область значень функції Мета: закріпити термінологію, відпрацювати навички роботи з поняттями функції; відпрацювати навички роботи із функцією, заданою... |
Урок №63 Тема. Графік функції Мета: формувати вміння Мета: формувати вміння виконувати побудову графіка функції, заданої формулою «по точках»; відпрацьовувати навички «читання» графіків... |
УРОК 1 Тема уроку Мета уроку: Узагальнення і систематизація знань учнів про числові функції (область визначення і область значення функцій, зростаючі... |
УРОК №17 Тема уроку Тема уроку. Функції. Властивості функції: нулі функції, проміжки знакосталості, зростання і спадання функції |
Робота серця. Серцевий цикл Мета. Розглянути серцевий цикл, ознайомити учнів з його основними фазами й механізмами, що регулюють роботу серця |
Тема уроку Продовжити формування понять: функція, аргумент функції, значення функції. Ввести і сформувати поняття графіка функції. Навчити учнів... |
Урок №33 Тема. Функція у = х Мета: домогтися засвоєння учнями властивостей функції у = х2 та виду і властивостей її графіка та способу застосування графіка функції... |