МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Державний вищий навчальний заклад
«ПРИАЗОВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ»
ПОГАЙДАК ОЛЬГА БОГДАНІВНА
УДК 658.5:364.48
ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПОСЛУГ КОМУНАЛЬНО-ПОБУТОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
08.00.04 – економіка та управління підприємствами
(за видами економічної діяльності)
АВТОРЕФЕРАТ
на здобуття наукового ступеня
доктора економічних наук
Маріуполь – 2015
Дисертацією є рукопис.
Робота виконана в Тернопільському національному технічному університеті імені Івана Пулюя Міністерства освіти і науки України
Науковий консультант:
|
доктор економічних наук, професор,
заслужений діяч науки і техніки України
Андрушків Богдан Миколайович,
Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя,
завідувач кафедри менеджменту інноваційної діяльності та підприємництва
|
|
|
Офіційні опоненти:
|
доктор економічних наук, професор,
Савіна Галина Григорівна,
Херсонський національний технічний університет, проректор з наукової роботи,
завідувач кафедри менеджменту і маркетингу;
доктор економічних наук, професор
Зінченко Олена Антонівна,
ДВНЗ «Криворізький національний університет»,
професор кафедри фінансів суб’єктів господарювання та інноваційного розвитку;
доктор економічних наук, старший науковий співробітник
Грозний Ігор Сергійович,
ПВНЗ «Європейський університет»,
завідувач кафедри менеджменту та маркетингу
|
|
|
Захист дисертації відбудеться «11» грудня 2015 р. об 11:00 годині на засіданні спеціалізованої вченої ради Д 12.052.02 ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет» за адресою: 87500, м. Маріуполь, вул. Університетська 7, ауд. А 1.
З дисертацією можна ознайомитися у бібліотеці ДВНЗ «Приазовський державний технічний університет» за адресою: 87500, м. Маріуполь, вул. Університетська 7.
Автореферат розісланий «10» листопада 2015 року.
Вчений секретар
спеціалізованої вченої ради Д 12.052.02
|
|
С. І. Бессонова
|
ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА РОБОТИ
Актуальність теми дослідження. Реалізація накреслених Урядом України заходів із підвищення життєвого рівня населення у постконфліктний період передбачає створення сучасної високорозвиненої сфери обслуговування, збільшення обсягів, розширення номенклатури, асортименту і підвищення якості послуг, у т.ч. і комунально-побутових підприємств. Відповідно до Основних напрямів соціально-економічного розвитку України на період до 2017 року та на більш віддалений період за різними галузями національної економіки передбачається вирішення питань не лише раціонального розміщення обслуговуючих підприємств, розвитку їх матеріально-технічної бази, а ще й підвищення якості їх роботи у контексті підвищення рівня якості життя населення.
Для вирішення цих завдань доцільно здійснювати постійне дослідження найбільш ефективних організаційних форм управління підприємствами комунально-побутового господарства, перевірку і відбір найбільш прийнятних методів організації праці на основі комплексно-інноваційних показників оцінки якості продукції, робіт та послуг обслуговуючих підприємств.
Проблеми якості на виробництві та у сфері послуг певною мірою відображені в працях таких зарубіжних учених як Е. Демінга, Д. Джурана, Дж. Д. Еверса, К. Ісікави, А. Фейгенбаума, В.А. Шухарта, І. Тюнен, Ф. Найт, Р. Кантільон, И. Шумпетер, Дж. М. Кейнс, І. Кірцнер та інші. Протягом тривалих років користуються популярністю роботи російських учених, зокрема В. Абчука, А. Альгіна, Е. Бусалова, І. Балабанова, П. Грабового, В. Каспіна, В. Клейнера, р. Орлової, Б. Райзберга, А. Садикова, Л. Шаршукової, В. Шахова, В. Чернова, в яких розглянуті різні аспекти зазначеної проблематики.
Окремі проблемні питання з досліджуваної тематики висвітлені в наукових працях таких українських учених: О. Амоші, А. Аксьонова, Б. Андрушківа, М. Белопольського, С. Бандура, В. Вітлінського, М. Войнаренка, І. Гнибіденка, І. Грозного, Л. Горошкової, Б. Джунь, Т. Заяць, М. Козоріз, Г. Короткого, В. Куценко, Г. Крамаренко, О. Кузьміна, О. Макарової, О. Момота, В. Мікловди, І. Миценко, Ю. Макогона, І. Майорової, В. Нижника, Г. Оніщенка, С. Реверчука, Г. Савіної, О. Слюсаренка, А. Череп, А. Чупіса, В. Черкасова та інших.
Проте на даний часу у вітчизняній теорії та практиці не склався єдиний підхід до вирішення проблеми формування взаємовідносин в умовах підприємств комунально-побутового обслуговування у контексті інноваційного ланцюга: «держава – обслуговуючі галузі – підприємства – споживачі послуг» та визначення сутності якості обслуговування, попередження неякісного обслуговування у розумінні підвищення життєвого рівня людей у відповідності до чинного законодавства України.
У програмі розвитку України на найближчу перспективу підкреслюється, що одним із найважливіших завдань є перетворення підприємств комунально-побутового обслуговування у надійно і якісно працюючу галузь національної економіки. З огляду на це на сучасному етапі спроби вдосконалення організаційно-економічних механізмів управління у цій сфері в кінцевому підсумку сприятимуть не лише утвердженню демократичності соціально-трудових відносин, а й якості життя та обслуговування населення загалом, збереження зовнішнього середовища.
Таким чином, існує об’єктивна необхідність подальшого дослідження цієї проблеми, розробки і вдосконалення організаційно-економічного механізму управління якістю обслуговування на основі комплексно-інноваційних показників як соціогуманітарного чинника підвищення якості рівня життя. Невідпрацьованість зазначених проблем зумовила вибір теми дисертаційної роботи, її головну мету та завдання.
Зв’язок роботи з науковими програмами, планами, темами.
Тема дисертаційної роботи відповідає науковому напряму кафедри менеджменту інноваційної діяльності та підприємництва і є складовою науково-дослідних робіт Тернопільського національного технічного університету імені Івана Пулюя Міністерства освіти і науки України, зокрема планової теми: ДІ 9902 «Дослідження ефективності територіальних і глобальних інституційних перетворень та їх вплив на економічний розвиток регіонів України» (номер державної реєстрації 0102U002301) та ВК 24-08 «Розроблення територіальних стратегій формування кластерних структур в умовах міжрегіональних інтеграцій» (номер державної реєстрації 0108U004123 [2008-2012 рр.]), у рамках науково-дослідної теми ВК 38-12 «Організаційно-економічний механізм управління ресурсним потенціалом підприємств сфери послуг в умовах трансформаційної економіки» (номер державної реєстрації 0112U002408 [2012-2014 рр.]), у контексті яких автор запропонувала підходи до формування системи управління якістю продукції, робіт і послуг підприємств комунально-побутового обслуговування в умовах економічних трансформацій.
Мета і завдання дослідження. Метою роботи є наукове обґрунтування та розроблення теоретико-методичних, методологічних та прикладних засад формування системи, організаційно-економічного механізму управління якістю обслуговування комунально-побутових підприємств на основі комплексно-інноваційних показників у контексті підвищення рівня якості життя в інноваційному ланцюзі: «держава – обслуговуючі галузі – підприємства – споживачі послуг».
Відповідно до окресленої мети передбачено вирішити наступні завдання:
поглибити поняття управління якістю продукції, робіт та послуг комунально-побутових підприємств у контексті підвищення рівня якості життя;
виявити особливості розвитку підприємств комунально-побутового обслуговування України в системі соціально-трудових відносин у контексті інноваційного ланцюга: «держава – обслуговуючі галузі - підприємства – споживачі послуг»;
здійснити оцінку стану сфери послуг, у яких має місце неякісне обслуговування, що пов’язане із виробничо-господарською діяльністю суб’єктів господарювання;
класифікувати критерії-показники якості обслуговування;
сформувати концептуальні теоретико-методологічні засади організації взаємовідносин у сфері послуг у контексті інноваційного ланцюга: «держава – обслуговуючі галузі - підприємства – споживачі послуг»;
обґрунтувати необхідність реалізації пропозицій щодо вдосконалення організаційно-економічного механізму управління якістю продукції, робіт і послуг комунально-побутових підприємств;
упровадити систему аналізу, контролю та відповідальності і прогнозування, інформатизації як складових системи підвищення якості в умовах суспільних трансформацій;
розробити та впровадити систему матеріальної та моральної зацікавленості в розвитку муніципального суперництва в конкурентних умовах комунально-побутових підприємств та методику визначення економічної ефективності.
Об’єктом дослідження є соціогуманітарні процеси формування системи управління якістю продукції, робіт і послуг комунально-побутових підприємств, організаційно-економічного механізму його функціонування на основі комплексно-інноваційних показників.
Предметом дослідження є теоретико-методичні та методологічні засади формування організаційно-економічного механізму управління якістю продукції, робіт і послуг в умовах комунально-побутових підприємств.
Методи дослідження. Методологічною основою дослідження є фундаментальні положення сучасної економічної теорії, результати наукових розробок вітчизняних і зарубіжних учених у сфері обслуговування.
Для вирішення сформульованих завдань використовувались загальнонаукові та специфічні методи: структурно-логічний та системний аналіз – для уточнення й визначення змісту понять; абстрактно-логічний – для формування теоретичних засад забезпечення якості обслуговування; порівняння – під час вивчення закономірностей підвищення якості обслуговування і системи її оцінок; аналіз, синтез, системний підхід – з метою оцінювання якості обслуговування; економіко-статистичний і порівняльний – для аналізу ресурсного забезпечення; метод групування – для відбору показників-індикаторів оцінювання якості обслуговування; факторний аналіз та моделювання – для розроблення шляхів удосконалення механізмів підвищення якості обслуговування; графічний – для наочного представлення теоретичного, методичного і статистичного матеріалу.
Інформаційною базою дослідження послужили законодавчі та нормативно-правові акти Верховної Ради України, Укази Президента і Постанови Кабінету Міністрів України, а також наукові публікації вітчизняних і зарубіжних учених, присвячені проблемам якості комунально-побутового обслуговування, економічна та соціальна література і періодичні видання, статистичні матеріали Державної служби статистики України, Головного управління статистики у Тернопільській області, показники функціонування обслуговуючих галузей, дані соціологічного опитування, а також результати досліджень, які виконала автор особисто.
Наукова новизна одержаних результатів. У дисертаційній роботі розроблено та обґрунтовано сучасні теоретико-методичні та методологічні підходи до формування системи, організаційно-економічного механізму управління якістю продукції, робіт і послуг комунально-побутових підприємств на основі комплексно-інноваційних показників. До найвагоміших результатів, які визначають наукову новизну, належать такі:
вперше:
з метою формування системи управління якістю обслуговування, у контексті підвищення рівня якості життя, запропоновано організаційно-економічний механізм управління якістю продукції, робіт і послуг комунально-побутових підприємств в інноваційному ланцюзі: «держава – обслуговуючі галузі - підприємства – споживачі послуг» в основу якого, на відміну від існуючих, покладено комплексно-інноваційний підхід і провайдинг як чинник забезпечення стабільного їх функціонування;
з соціогуманітарних позицій розкрито економічну сутність якості комунально-побутового обслуговування, яка полягає у визначенні класифікаційних ознак комплексно-інноваційних показників, що дозволяє впровадити науково обґрунтовану систему управління якістю, що розглядається як економічна категорія з позицій підвищення рівня якості життя населення;
розроблено систему матеріальної та моральної зацікавленості в розвитку муніципального суперництва в умовах конкурентного середовища комунально-побутових підприємств з метою попередження фактів неякісного обслуговування;
удосконалено:
механізм управління якістю обслуговування та відносинами між суб’єктами господарювання, який, на відміну від наявних, ґрунтується на комплексних засадах державного регулювання соціально-трудових відносин;
концептуальні теоретико-методологічні засади функціонування комунально-побутових підприємств в умовах економічних реформувань національної економіки з використанням комплексно-інноваційних показників оцінки якості продукції, робіт та послуг;
економіко-математичну модель формування інтегрального показника оцінки якості функціонування сфери послуг, яка дозволяє через її складові, в т.ч. через систему комплексно-інноваційних показників, контролю і відповідальності, інституційно-управлінських засобів впливати на функціонування підприємств комунально-побутового обслуговування;
набули подальшого розвитку:
категорійно-понятійний апарат у системі управління якістю комунально-побутового обслуговування, а саме: розкрито соціально-економічну та техніко-технологічну сутність якості продукції, робіт та послуг та залежність їх параметрів від згаданих чинників;
методичні підходи до організації функціонування підприємств сфери послуг та оцінки рівня їх якості обслуговування на основі виявлених особливостей їх розвитку у пост-конфліктний, реформаційний період, що дозволило конкретизувати взаємозв’язки якості продукції, робіт та послуг обслуговуючих підприємств з рівнем життя населення, яка полягає у підвищенні їх конкурентоздатності в муніципальному масштабі.
Практичне значення одержаних результатів полягає у широких можливостях використання розробок для забезпечення стабільності роботи комунально-побутових підприємств та підвищення якості обслуговування. Прикладний аспект підтверджується практичним застосуванням окремих положень та результатів дослідження у державних установах органах місцевого самоврядування та на підприємствах сфери послуг різних галузей і підтверджується відповідними довідками виданими: Департаментом економічного розвитку Тернопільської та Хмельницької обласних державних адміністрацій (довідка від 07.02.2014 № 01/3-132, довідка від 16.07.2015 № 02-01-1350/15), Академією соціального управління (довідка від 17.09.2014 № 07/25.01), Виконавчим комітетом Нововолинської міської ради, Волинської області (довідка від 21.02.2014 № 02-50/357), КП «Зборів» (довідка від 17.07.2014 № 207 «д»), КП «Збараж» (довідка від 21.08.2015 № 57), ПАТ «Тернопільгаз» (довідка від 06.02.2014 № 01/235).
Основні результати дослідження використовуються у навчальному процесі у Тернопільському національному технічному університеті імені Івана Пулюя при викладанні дисциплін: «Управління якістю», «Управління потенціалом підприємства», «Менеджмент», «Організація виробництва» (довідка від 03.02.2014 № 2/28-279), у Тернопільському інституті соціальних та інформаційних технологій при викладанні дисциплін «Соціальна політика», «Економіка підприємств» (довідка від 06.02.2014 № 01/02/14), ПВНЗ «Європейський університет» Рівненська філія (довідка від 28.02.2014 № 34).
Особистий внесок здобувача. Наукова робота є самостійно виконаною науковою працею у сфері комунально-побутового обслуговування, яка найбільшою мірою характеризує якість життя. У роботі викладено авторські розробки з формування системи управління якістю продукції, робіт і послуг підприємств житлово-комунального та побутового обслуговування. З наукових праць, опублікованих у співавторстві, використано лише ті ідеї, положення та розрахунки, які є результатом власних досліджень). Особистий внесок автора у працях, опублікованих у співавторстві, наведено в переліку публікацій.
Апробація результатів дисертації. Основні положення та результати досліджень доповідались, обговорювались і були схвалені на міжнародних, всеукраїнських та регіональних науково-практичних конференціях, зокрема: «Сучасні організаційно-економічні механізми управління якістю та ресурсним потенціалом в умовах сфери послуг і виробництва (інноваційні аспекти)» (Тернопіль, 27 березня 2014 р.); «Сучасні адаптивно-трансформаційні підходи до формування інституційних засад регламентації фінансово-економічної діяльності підприємств в умовах реформаційного суспільства» (Тернопіль, 25-26 березня 2013 р.); Українсько-польський міжвузівський семінар: «Інновації: наука-освіта-вирбництво» 27 березня 2013 р.); «Управлінські інновації: теорія та практика» (Тернопіль-Ялта, 30 вересня – 6 жовтня 2013 р.); «Актуальні задачі сучасних технологій» (Тернопіль, 11-12 грудня 2013 р.); «Розвиток навчально-науково-виробничих комплексів в умовах трансформаційної економіки» (Тернопіль, 21 березня 2012 р.); «Туристичні ресурси як чинник розвитку території» (Тернопіль, 9-10 грудня 2012 р.); «Моделювання економіки: проблеми, тенденції, досвід» (Тернопіль, 6-8 жовтня 2011 р.); «Актуальні питання рекламно- інформаційного забезпечення туристично-рекреаційної галузі у рамках проведення «Євро-2012» (Тернопіль, 20 травня 2011 р.); «Конфліктологія в умовах регіону та механізми їх попередження в контексті корпоративної культури» (Тернопіль, 2010 р.); «Особливості організації менеджменту інноваційної діяльності в умовах регіону» (Тернопіль, 2009 р.); «Перспективи розвитку туристично-рекреаційного бізнесу Західного регіону України» (Тернопіль, 6-7 листопада 2008 р.); «Соціально- економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть» (Тернопіль, 20 лютого 2003 р.); «Регіональні засоби масової інформації, бізнесові структури та органи місцевої влади: взаємодія на шляху до євроінтеграції (досвід України та Польщі в економічній праці)» (Тернопіль, 16-18 травня 2003 р.); «Концептуальні засади соціально- економічного розвитку Західного регіону України» (Тернопіль, 24 травня 2002 р.). «Проблеми інтеграції науково-освітнього потенціалу в державотворчому процесі» (Тернопіль-Севастополь-Суми, 2002 р.);
Публікації. Результати дослідження опубліковано у 70 наукових працях загальним обсягом 350,3 д.а., у тому числі особисто автору належить 92,77 д.а., зокрема: 2 особистих монографії, 40 статей у збірниках наукових праць, з них 3 у міжнародних виданнях, 7 у виданнях, що входять у зарубіжні наукометричні бази, 10 тез доповідей на науково-практичних конференціях, 8 публікацій у інших виданнях.
Структура та обсяг роботи. Дисертація складається зі вступу, п’яти розділів, висновків, списку використаних джерел що налічує 338 найменувань, викладено на 32 сторінці, 15 додатків на 27-ох сторінках. Повний обсяг дисертації становить 404 сторінки комп’ютерного тексту, з них 321 сторінки займає основний текст. Робота містить 37 таблиць, 33 рисунки, (22 сторінки - рисунки і таблиці, які повністю займають площу аркушу).
|