|
Скачати 284.46 Kb.
|
ДІЛОВА ГРА «ПОВЕДІНКА СПОЖИВАЧА» Цілі гри 1. Засвоїті поняття «корисність», «Функція корисності», «гранична корисність», «Таблиця Менгера», «бюджет споживача», «Рівновага споживача», «ліквідність», «бартер» і ін. 2. Зрозуміти спосіб представлення функції корисності у вигляді таблиці Менгера. 3. Навчитися визначати оптимальний (рівноважний) набір продуктів при заданих функції корисності і бюджеті споживача в окремому випадку, коли функція корисності представлена у вигляді таблиці Менгера. 4 Набуття елементарних навичок активного пошуку торгового партнера, обговорення умов операції, бартерного обміну і так далі. Поняття • Корісність (U) — задоволення, отримане людиною в результаті споживання деякого набору продуктів. • Функція корисності — залежність корисності від об'ємів споживання продуктів (число незалежних змінних цієї функції рівне числу різних продуктів в наборі). • Гранична корисність i-й одиниці продукту (MUi) — приріст корисності набору, досягнутий в результаті додавання в нього i-й одиниці даного продукту при незмінній кількості в наборі всіх інших продуктів. • Бюджет споживача — сума, яку людина може витрачати на придбання набору продуктів. • Рівновага споживача — ситуація, коли при заданому бюджеті споживач отримує максимальну корисність. • Ліквідність — здатність товару швидко обмінюватися на інші товари відповідно до ринкових цін, що склалися. Гроші — товар з найвищою ліквідністю. • Бартер — обмін товарами, які не є грошима. Теорія Таблиця Менгера — специфічна форма запису функції корисності. Вона застосовується, коли продукти дискретні (яблука, цукерки), а гранична корисність одного продукту не залежить від об'єму споживання інших продуктів. Наприклад, якщо додаткове «задоволення», доставлене споживанням додаткового шмата хліба, не залежить від того, скільки при цьому споживається молока, то в цьому випадку функцію корисності можна записати у вигляді таблиці Менгера. Для набору з двох продуктів X і У таблиця Менгера (табл. 2.1) має вигляд: Табліця 2.1 Табліця Менгера
Корісність набору, що складається з т одиниць продукту Y, рівна сумі перших т елементів першого стовпця, складеній з торбою перших п елементів іншого стовпця: Umin=( MU1x +... + MUmx)+ (MU1y... + MUny). Приклад, Бюджет Федора складає 4 гривні. Набір складається з яблук, груш, тортів і кексів. Яблуко і груша коштують по 1 гривні, а торт і кекс — по 2 гривні. Гранічні корисності цих продуктів вказані в таблиці Менгера (табл. 2.2). Знайдемо рівноважний набір. Відмітімо, що з чотирьох продуктів відношення граничної корисності першої одиниці продукту до ціни більше у яблук (7/1 проти 5/1,9/2 і 11/2). Тому в рівноважний набір треба включити яблуко. Уявімо, що Федір вже з'їв перше яблуко і продовжимо наші міркування. Відношення граничної корисності наступного (іншого по рахунку) яблука до ціни як і раніше перевершує відношення граничної корисності першої одиниці продукту до ціни для решти продуктів (ці продукти ще не споживали, те мі розглядаємо граничну корисність їх перших одиниць — «найсмачніших»). Табліця 2.2 Переваги Федора
Уявімо, що Федір з'їв і друге яблуко. Тепер найбільше відношення граничної корисності до ціни буде у кексу (11/2 проти 5/1, 5/1 і 9/2). Отже, рівноважний набір складається з двох яблук і одного кексу. Формально він записується так: (2; 0; 0; 1). Максимальна корисність рівна (7 + 6) + 11 = 24. Будь-який інший набір вартістю 4 гривні дасть меншу корисність (перевірте!). Правила гри 1. Є чотири продукти: гусак, качка, курка і фазан (розглядаються тварини, — як у К. Менгера). Кожен з птахів зображається карткою: * гусак — червоною; *качка — сині; * курка — коричневою; * фазан — зеленою. 2. Ціна гусака, качки і курки — $1, фазана — $2 (фазан — дичина, тому він дорожчий). 3. Кожен учень розводить (або здобуває в лісі) птахів одного виду і продає (обмінює) їх на ринку. Кожен продавець виходить на ринок, маючи в своєму розпорядженні продукти вартістю $4 (бюджет споживача): * у продавця гусаків — 3 гусаки і $ 1; * у продавця качок — 3 качки і $1; * у продавця курок — 3 курки і $1; * у продавця фазанів — 1 фазан і $2. 4. Учням видаються відповідні набори (пташки плюс долари). 5. Кожен продавець є і споживачем. Він отримує свою таблицю Менгера. Використовуючи її і враховуючи заданий бюджет споживача ($4), учень повинен визначити рівноважний набір продуктів і максимальну корисність, тобто вирішити завдання, аналогічну завданню з розділу «Теорія». 6. Кінцева мета споживача-продавця — отримати рівноважний набір в матеріальній формі (картка плюс гроші) і пред'явити його викладачеві. Необхідно особливо підкреслити, що замість будь-якого птаха студент може пред'явити відповідну її вартості кількість доларів. Таким чином, роль долара в цій грі схожа на роль джокера в картах, який може «перетворитися» на будь-яку карту. Приклад. Рівноважній набір продавця складається з двох гусаків і два качки. Він отримає максимум корисності, якщо пред'явить викладачеві один з наступних наборів: * 2 гусаки, 1 курка і $1; * 2 гусаки і $2; * 2 курки і $2; * 1 гусака і $3 і так далі 7. Для того, щоб «добути» рівноважний набір, учень вимушений мінятися продуктами з іншими учнями. Зазвичай успіху добиваються учні, які голосно оголошують про те, які продукти їм потрібні і які продукти самі пропонують для обміну. Зрозуміло, що обміняти пташку на долар складніше, ніж долар на пташку. Це пов'язано з тим, що долар володіє більшою ліквідністю, а тому він цінніший за гусака або курку. 8. У грі особливо виділяється випадок, коли учень пред'являє викладачеві $4. Цей учень — абсолютний переможець гри, тому що він добився складної мети, — отримав максимально можливий об'єм ліквідних засобів. Для цього, поза сумнівом, потрібний підприємницький талант (можливість рекету мі виключаємо). Ми навіть «прощаємо» цим учням помилки у визначенні рівноважного набору. 9. Бали присуджуються за наступними правилами: * п'ять балів. Пред'явлені $4; * чотири бали. Правильно визначені рівноважний набір і максимальна корисність, причому рівноважний набір пред'явлений викладачеві (якщо крім птахів здаються долари, то необхідно пояснити, якого пташка «замінює» кожен долар); * три бали. Правильно визначені рівноважний набір і максимальна корисність, але учню не вдалося зробити потрібний обмін і набір не є рівноважним (продавець володіє економічними знаннями, але йому не вистачило підприємницьких здібностей); * два бали. Рівноважній набір визначений невірно, пред'явлений набір вартістю $4 (продавцеві не вистачає економічних знань і він не продемонстрував підприємницького таланту); * один бал. Пред'явленій набір вартістю менше $4 (продавця обдурили партнери по операції, або товар, просто, вкрадений). 10. Перемагає учень, що отримав найбільшу кількість балів. Підготовка гри 1. Підготуваті картки чотирьох кольорів і монети. Число карток кожного кольору повинне бути приблизно рівному числу учнів в групі. Число монет повинне на 25% перевершувати число учнів у групі. 2. Підготувати картки з таблицями Менгера (по числу учнів групи). На кожній картці треба вказати, яких птахів продає даний споживач (табл. 2.3). 3. Візначиті рівноважний набір і максимальну корисність для кожної таблиці Менгера, враховуючи задані ціни продуктів і обмеження бюджету (табл. 2.4). 4. Підготуваті таблицю для реєстрації викладачем результатів гри (табл. 2.5). Порядок проведення гри 1. Повторіть поняття і теоретичні положення, необхідні для проведення гри. Таблиця 2.3 Уподобання учасників гри
2. Вирішити на дошці завдання на визначення рівноважного набору (див. розділ «Теорія»). 3. Пояснити учням мету і правила гри. 4. Видати кожному учню: * картку з таблицею Менгера, задаючою індивідуальні споживчі переваги; * картки, замінюючих в грі птахів: для продавців гусаків, качок і курей — три, для продавців фазанів — одну. Ці картки повинні відповідати виду птахів, вказаному над таблицею Менгера; * монети: для продавців гусаків, качок і курей — одну, для продавців фазанів — дві. Таблиця 2.4 Рівноважні набори учасників гри
Таблиця 2.5 Результати гри «Поведінка споживача»
5. Надати учням час, за який вони повинні встигнути: * визначити рівноважний набір і відповідні максимальні значення корисності; * обміняти «непотрібних» птахів на «потрібні» пташки або монети і отримати рівноважний (оптимальний) набір; * пред'явити викладачеві рівноважний набір і повідомити йому значення максимальної корисності; або здати $4; або повідомити склад рівноважного набору і здати нерівноважний набір. Одночасно здати викладачеві картки з таблицями Менгера. 6. Підвесті підсумки гри, використовуючи таблицю 2.4. Виставити бали. Повідомити кожному учню його рівноважний набір і максимальну корисність, використовуючи ту ж таблицю. Проаналізуваті помилки, допущені при рішенні задачі рівноваги споживача і обміні продуктів. Оголоситі переможця (переможців) гри. Приклад гри 1. Початкові дані: • учнів— 12; • карток «Гусак», «Качка» і «Курка» — по 9; • карток «Фазан» — 3; • монет — 15. 2. У результаті проведених учнями розрахунків і обмінів отримані наступні дані (табл. 2.5). Прімітки: • у першому стовпці таблиці указується порядковий номер учня відповідно до послідовності пред'явлення викладачеві наборів продуктів; • у третьому стовпці указується номер картки з таблицею Менгера (номер варіанту); • у четвертому стовпці записується: зданий набір продуктів, якщо учень вважає його оптимальним; або інакше, скорочення «неопт.»; • у п'ятому стовпці указується корисність рівноважного набору (на думку учня). Учні, що вважають, що отриманий ними набір не оптимальний, указують максимальну корисність розрахованого, але не «здобутого» ними рівноважного набору; • у шостому стовпці ставимо знак «плюс» учням, що правильно визначили рівноважний набір, незалежно від того, «добули» вони його чи ні. Учням, що не визначили рівноважний набір, ставитися знак «мінус»; • для учня, що здав 4 долари, в стовпцях 4-6 записується знак «$4». 3. Підсумки гри: • абсолютним переможцем гри став Яковлєв, що здав $4 (5 балів); • п'ять учнів також можна визнати переможцями. Кожен з них вірно визначив і за допомогою обміну «добув» рівноважний набір: Григорьев, Петрова, Антонов, Глебова Іванова (4 бали); • два учні вірно визначили рівноважний набір, але не змогли провести необхідний обмін: Дмітрієв, Марінін (3 бали); • три учні не змогли правильно визначити рівноважний набір: Сергєєва, Борисов, Федотов. Це груба помилка (2 бали); • учениця Алексєєва вірно визначила рівноважний набір, але в ході обміну втратила одного пташка (або долар). Цей серйозний прорахунок на практиці призводить до зниження корисності на більшу величину, чим помилка у визначенні рівноважного набору (1 бал). |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |
Ділова методична гра «Методична подорож» Мета гри: Розкрити творчий потенціал педагогів, внести різноманітність в засідання школи класного керівника "Перехрестя" |
Ділова гра «Міжнародна торгівля» Засвоїти поняття «Виробнича можливість», «Торгова можливість», «межа торгівельних можливостей», «Порівняльна перевага», «вигідність... |
ДІЛОВА ГРА «ВЕЛИКІ ЕКОНОМІСТИ» Ознайомитися з поглядами наступних економістів: Ф. Кене, А. Тюрго, Ш. Фурье, Н. Чернішевського, Д. Рікардо, Т. Мальтуса, Д. Мілля,... |
1. Предмет і метод мікроекономіки Мікроекономіка в системі економічних... У центрі уваги мікроекономіки перебуває поведінка споживача і виробника та її оптимізація, ринковий попит і пропозиція, відносні... |
Урок-захист проектів Ділова гра «Інформаційне агентство» Мета Я думаю, що кожен з вас має певні сподівання, очікує певних результатів, виконання бажання. Тому я вам пропоную написати на листочках... |
Характер адаптації дошкільника та поведінка дорослих Під час першої фази ( ФАЗА „ ПРОТЕСТУ ” ) поведінка малюка характеризується гострим душевним стражданням – він плаче, закликаючи... |
Кваліфікаційних завдань, який пропонується для проведення атестаційної Чальних програм предметів професійно-технічного циклу з професії: організація діловодства, ділова українська мова, машинопис, ділова... |
Розділ Девіантна поведінка дітей та молоді як форма соціальної дезадаптації Це запеклі злочинці, наркомани або "люди дна", чия поведінка не вкладається в те, що більшість визначає як нормальні прийнятні стандарти.... |
ОРГАНІЗАЦІЯ СОЦІАЛЬНО – ПЕДАГОГІЧНОЇ РОБОТИ З ПОПЕРЕДЖЕННЯ СУЇЦИДАЛЬНОЇ... РОЗДІЛ СУЇЦИДАЛЬНА ПОВЕДІНКА НЕПОВНОЛІТНІХ: СУТНІСТЬ, ПРИЧИНИ |