ДІЛОВА ГРА «ВЕЛИКІ ЕКОНОМІСТИ»


Скачати 192.1 Kb.
Назва ДІЛОВА ГРА «ВЕЛИКІ ЕКОНОМІСТИ»
Дата 19.04.2013
Розмір 192.1 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
ДІЛОВА ГРА «ВЕЛИКІ ЕКОНОМІСТИ»
Цілі гри

1. Ознайомитися з поглядами наступних економістів: Ф. Кене, А. Тюрго, Ш. Фурье, Н. Чернішевського, Д. Рікардо, Т. Мальтуса, Д. Мілля, Ф. Ліста, В. Зомбарта, К. Маркса, В. Леніна, Т. Веблена, Д. Гелбрейта, К. Менгера, Д. Кларка Е. Чемберліна.

2. Дати загальне уявлення про наступні економічні школи: фізіократів, утопічний соціалізм, класична і історична школи, марксизм, інституціоналізм, маржиналізм.
Теорія

Приведемо короткі відомості про учених-економістів, чиї вислови використовуються в грі.

1. Франсуа Кене — розділ школи фізіократів. Єдиним самостійним чинником виробництва представники цієї школи вважали грунт, природу, а єдиним видом продуктивної праці — землеробство.

2. Анн Робер Жак Тюрго — фізіократ, дав перше наукове обгрунтування позичкового відсотка на капітал.

3. Шарль Фурье — соціаліст, автор проекту «соціетарного» суспільного устрою. Пропонував замінити вільну торгівлю казенними (державними) розподільниками.

4. Микола Чернішевський — соціаліст, автор проекту «общинного» соціалізму. Прихильник еволюційного розвитку економіки від нижчої форми до вищої.

5. Давід Рікардо — представник класичної школи. Два її основних положення: 1) цінність товару визначається витраченою на його виробництво працею, 2) вільна конкуренція необхідна для ефективного функціонування економіки і її розвитку. Ввів поняття основного і оборотного капіталу.

6. Томас Роберт Мальтус — представник класичної школи. Автор концепції народонаселення, по якій надмірне зростання чисельності бідних класів є основною причиною соціально-економічних проблем суспільства.

7. Джон Стюарт Мілл' — представник класичної школи. Схилявся до соціалізму: ставив під сумнів права спадкоємства і власності на землю. Дав своє трактування класичної трудової вартості і поняття продуктивної праці.

8. Фрідріх Ліст — один із засновників історичної школи. Застосовував індуктивний метод дослідження в економіці, виступав за протекціонізм в зовнішній торгівлі. Одним з перших визнав продуктивною розумову працю.

9. Вернер Зомбарт — представник історичної школи, автор концепції «національного» соціалізму. На його думку, «господарський дух» передається по спадку і грає визначальну роль в економіці.

10. Карл Маркс — послідовник класичної школи і соціалізму. Вважав, що праця не володіє вартістю, оскільки сама служить для її вимірювання. Ввів поняття «Постійний капітал» і «експлуатація».

11. Володимир Ленін — марксист, творець концепції усуспільнення виробництва і переходу від монополістичного капіталізму до комунізму за допомогою пролетарської революції.

12. Торстейн Веблен — творець інституціоналізму (інститут — історична традиція, норма поведінки). Вважав, що найважливішою метою споживання є демонстрація багатства споживача. «Підставне» споживання — це споживання дружини, гостей, лакеїв і ін., призначене для демонстрації багатства господаря.

13. Джон Гелбрейт — институционалист, автор концепції «техно-структури». На його думку, в світі корпорацій прибуток не є головною метою виробництва, оскільки реальна влада належить менеджерам, а не акціонерам.

14. Карл Менгер — один з творців теорії маржинализма, в основі якої лежить суб'єктивне трактування цінності (корисності) благ. Виводив цінність благ вищого порядку (сировина, знаряддя праці, праця) з цінності кінцевих продуктів.

15. Джон Кларк — маржиналист, автор концепції граничної продуктивності. Першим розглядав працю і капітал як рівноправні чинники виробництва.

16. Едвард Чемберлін — творець теорії монополістичної конкуренції.
Правила гри

1. Гра проводиться після вивчення курсу «Історія економічних учень» або відповідного розділу загального курсу економіки.

2. У грі розглядаються погляди 16 відомих економістів. Відповідно максимальне число учасників гри також рівне 16. Якщо учнів більше цієї кількості, то слід об'єднати двох учнів у одного «економіста».

3. У грі використовуються картки, на кожній з яких приведена одна цитата якого-небудь економіста. Всього 48 карток: по три цитати кожного автора. На картці автор цитати не указується.

4. Картки перемішуються і видаються студентам, кожному по три.

5. Завдання студентів — обмінюючись, зібрати по три картки з висловами якого-небудь одного економіста і, крім того, назвати його.

6. Бали присуджуються по наступних правилах:

* п'ять балів — здано три цитати одного економіста, і він визначений правильно;

* три бали — здані цитати різних економістів, але всі вони визначені правильно;

* два, один і нуль балів — неправильно визначений один, два або три автори висловів відповідно.
Підготовка гри

А. Подготовте картки з такими, наприклад, висловами економістів:

1. Політічна економія у відношенні до міжнародної торгівлі повинна грунтувати своє учення на досвіді.

2. Сам народ є найголовнішим винуватцем своїх страждань.

3. Ми вважаємо речі красивими, так само як і корисними, десь в прямій залежності від того, наскільки велика їх ціна.

4. Держава, населена одними лише торговцями і ремісниками, може існувати тільки за рахунок доходів від земельної власності, що отримуються за кордоном.

5. Цінність суб'єктивна не тільки по своїй суті, але і по своїй мірі.

6. При соцієтарному ладі гурманство є джерелом мудрості, освіти і справ соціальної згоди.

7. Людську працю утворює вартість, але сама праця немає вартості. Вартістю вона стає в застиглому стані, в предметній формі.

8. Помилка, коли моралісти розглядали віддачу в зростання як злочин.

9. Останнє знаряддя менше додає до продуктивності людині, ніж це робило перше.

10. Корпорація за допомогою заведеного ритуалу прагне вселити акціонерам враження, ніби вони мають владу.

11. У інтересах не тільки суспільного блага, але і приватних осіб була б передача по спадку дітям не великого, а помірного забезпечення.

12. Громадське володіння — це єдиний рід власності, охорона якого не доставляє уряду ніяких турбот і не вимагає від нього рівно ніяких витрат.

13. Конкуренція перетворюється на монополію. Виходить гігантський прогрес усуспільнення виробництва.

14. Господарський дух — це сукупність душевних властивостей і функцій, супроводжуючих господарювання.

15. Залежно від того, чи швидко зношується капітал і чи часто вимагає відтворення або ж споживається поволі, він зараховується до оборотного або до основного капіталу.

16. Чисту конкуренцію не можна більше рахувати в усіх відношеннях «ідеалом» для економіки добробуту... Індивідуальні відмінності між акторами, співаками, персонами вільних професій і діловими людьми неможливо усунути.

17. Всякий монополіст стикається з конкуренцією замінників і вже звідси ясно, що монополістична конкуренція охоплює всю теорію монополії.

18. Розміри заробітної плати повинні бути надані приватній і вільній конкуренції і ніколи не повинні контролюватися втручанням держави.

19. З розвитком освіти і здорового погляду на життя поступово слабшатимуть до нуля різні слабкості і пороки.

20. Держава є продукт і прояв непримиренності класових суперечностей.

21. До народів із слабким капіталістичним нахилом я зараховую, перш за все, кельтів і деякі німецькі племена.

22. Ціну відсотка можна розглядати як свого роду рівень, нижче за який припиняється усяка праця, усяка обробка землі, усяка промисловість, усяка торгівля.

23. Колі яка-небудь людина покидає свого підприємця, можна визначити, скільки вона коштує, з'ясувавши, скільки підприємець втрачає, коли його робоча сила зменшується на одну людину.

24. Грошова винагорода як чинник, стимулюючий трудову діяльність, в дану годину грає відносно меншу роль.

25. Як тільки землевласник в будь-якій країні перестає покращувати землю, у політичної економії не знаходиться слів в захист земельної власності.

26. Корісність — це придатність предмету служити задоволенню людських потреб і тому є загальною умовою характеру благ.

27. Соцієтарний кантон вестиме переговори про купівлю-продажі тільки один єдиний раз замість трьохсот суперечливих переговорів, що займають триста членів родин.

28. Та частина капіталу, яка перетворюється на засоби виробництва, тобто в сирий матеріал, допоміжні матеріали і засоби праці, в процесі виробництва не змінює своєї вартості.

29. Ті, хто розводить свиней, звичайно, продуктивні, але в незрівнянно більшому ступені продуктивні вихователі юнацтва. Перші проводять мінові цінності, другі створюють продуктивні сили.

30. Закони природи говорять нам те ж, що сказане апостолом Павлом: якщо людина не бажає трудитися, вона не має права на прожиток.

31. Теоретичний, з погляду економіки, священик є слугою, що побічно знаходиться в особистому служінні у божества, чию ліврею він носить.

32. Основне завдання уряду полягає в полегшенні за допомогою розвитку торгівлі збуту продовольчих товарів власного виробництва.

33. Займ під відсотки є не що інше, як торгівля, в якій кредитор — людина, що продає користування своїми грошима, а позичальник — людина, що купує його.

34. Дохід всієї праці, з одного боку і дохід всього капіталу — з іншою, абсолютно споріднені, таким чином, земельній ренті. Вони є двома видами ренти.

35. Примушення відвіку асоціюється із землею. Так само грошовий мотив пов'язаний з капіталом. Ототожнення і пристосування цілей пов'язані з техноструктурою.

36. Кравець, що шиє одяг,, швець, що випускає взуття, створюють не більше багатств, ніж музиканти, що дають концерт.

37. Передбачувана цінність продукту є при всяких обставинах принципом, що визначає величину цінності відповідних благ вищого порядку.

38. Прибуткова частина торгівлі — лихварство. Треба, щоб уряд оволодів цією галуззю і іншими за допомогою казенних форм.

39. Капіталіст збагачується... пропорційно кількості тієї чужої робочої сили, якові він висмоктує і тому зреченню від всіх життєвих благ, яку він нав'язує робочим.

40. Якби люди не застосовували у виробництві машин, а тільки працю і якби для доставки ними їх товарів на ринок булі потрібні однакові проміжки часу, то мінова цінність їх товарів була б точно пропорційна кількості витраченої праці.

41. І патенти і фабричні марки можуть розглядатися як елементи монополії. Елементамі ж конкуренції виступають в обох випадках ті риси схожості, яка є між цими товарами і останніми.

42. При сучасних світових відносинах молода, незабезпечена заступництвом промисловість не в змозі розвинутися при вільній конкуренції з промисловістю, що давно вже окріпнула.

43. Необхідно відкрито відмовитися від визнання за бідними уявного права жити за суспільний рахунок.

44. Для пана, що живе в неробстві, демонстративне споживання матеріальних цінностей є засіб досягнення пошани.

45. Праця, витрачена на врятування життя друга, не є продуктивною, якщо тільки цей друг не продуктивний працівник, який виробляє більше, ніж споживає.

46. Зі всіх родів власності громадське володіння є той рід, який найбільш оберігає приватне життя від адміністративного втручання і нагляду.

47. Облік і контроль — ось головне, що потрібно для «накладення», для правильного функціонування першої фази комуністичного суспільства.

48. Виключається думка, що схильність до капіталістичного духу була «придбана» в ході історії.
Подготуйте таблицю для перевірки отриманих результатів.
Табліця 1.1

Економісті і їх вислови




Економіст

Цитаті






Економіст

Цитаті

1

Ф. Кене

4, 32, 36



9

В. Зомбарт

14,21,48

2

А. Тюрго

8, 22, 33



10

К. Маркс

7, 28, 39

3

Ш. Фурье

6, 27, 38



11

Ст. Ленін

13,20,47

4

Н. Чернішевський

12, 19,46



12

Т. Веблен

3,31,44

5

Д. Рікардо

15,18,40



13

Д. Гелбрейт

10, 24, 35

6

Т. Мальтус

2, 30, 43



14

К. Менгер

5, 26, 37

7

Д. Мілль

11 , 25, 45



15

Д. Кларк

9, 23, 34

8

Ф. Ліст

1 , 29, 42



16

Е. Чемберлін

16, 17,41


Прімітка. Ця підказка може бути доступна учням, тому при підготовці карток рекомендується змінити нумерацію цитат і внести відповідні зміни до приведеної вище таблиці. Можна, наприклад, змінити всі номери цитат на нові номери по формулі 100 - Н, де Н — номер цитати в даній допомозі (старий номер). При цьому номери, привласнені економістам в розділі «Теорія», не зміняться.

Подготуйте картки для запису результатів.

Таблиця 1.2

Бланк для запису вірогідних авторів цитат


Прізвище




цитата

економіст

номер економіста




















Підготувати картки по кількості учнів. При цьому треба враховувати, що на кожного учня повинно доводитися по три цитати одного економіста, вислови інших економістів необхідно виключити. Щоб виконати цю умову, при підготовці комплекту карток треба використовувати таблицю, приведену вище.

Приклад. Припустимо, що в групі всього чотири учні. Тоді треба роздати картки з цитатами перших чотирьох економістів (Кене, Тюрго, Фурье, Чернишевський), тобто картки з номерами 4,32,36..., 19,46 (всього 3 х 4=12 шт.).


Порядок проведення гри

1. Поясніть учням мету і правила гри.

2. Дайте короткі характеристики економістів. Число даних економістів повинне бути рівне числу присутніх учнів.

3. Написати на дошці список економістів з привласненими їм номерами.

4. Роздати чисті листки паперу і запропонувати учням накреслити на них таблиці для запису результатів.

5. Перемішати картки з цитатами економістів і роздати учням, кожному по три.

6. Даті учням час для аналізу висловів, обміну і підбору карток.

7. Зібраті картки з цитатами і результатами аналізу цитат (кожен учень здає 3+1 = 4 картки).

8. Виставити бали. Підвести підсумки гри. Назвати переможців.
Приклад гри

1. Початкові дані:

* учнів — 4;

* картки з цитатами - 4, 6, 8, 12, 19, 22, 27, 32, 33, 36, 38, 46

(12 штук).

2. Картки роздати учням.

3. Після проведеного учнями аналізу цитат і обміну карток отримані наступні результати (табл. 1.3).

4. Підсумки гри:

* переміг в грі учень Економкін: він здав три картки з цитатами Тюрго, причому правильно вгадав їх автора (5 балів);

* студент Екологін правильно вгадав всіх авторів цитат, проте не проявив активності при обміні карток, в процесі якого учні отримують додаткові знання (3 бали);
Таблиця 1.3

Результаті гри «Великі економісти»




Учень

Картка

Економіст

Збіги

Балі

1


Екологін



6

Фурье

+

3


27

Фурье

+

46

Чернішевський

+

2


Економкін


8

Тюрго

+

5


22

Тюрго

+

33

Тюрго

+

3


Ледаченко


4

Тюрго

-

0


32

Тюрго

-

38

Чернішевський

-

4


Барін


12

Кене

-

1


19

Кене

-

36

Кене

+


* студент Барін вирішив, що всі вислови на зданих ним картках належать Кене, а насправді — тільки одне з них (1 бал);

* студент Ледаченко не вгадав жодного економіста (0 балів).
Література (джерела цитат)

Австрийская школа в политической экономии. — М.: Экономика,

1992, с. 99, 125, 129.

Веблен Т. Теория праздного класса. — М.: Прогресс, 1984, с. 113,185, 196.

ГэлбрейтД. Новое индустриальное общество. — М.: Прогресс, 1969, с. 127, 186, 188.

Зомбарт В. Буржуа. - М.: Наука, 1994, с. 7,159,161.

Кенэ Ф. Избранные экономические произведения. — М.: Соцэкгиз,

1960, с. 124, 160, 189.

Ленин В. Государство и революция. — М.: Политиздат, 1973, с. 7,102. Лист Ф. Национальная система политической экономии. — СПб.:

Мертенса, 1891, с. 39, 193, 195. Мальтус Т. Р. Опыт закона о народонаселении. — Петрозаводск: Петроком, 1993, с. 61, 71, 86.

Маркс К. Капитал. Т. 1. - М.: Политиздат, 1983, с. 60, 220, 607.

МиллъД. С. Основы политической экономии. Т. 1. — М.: Прогресс,

1980, с. 141,371,380.

Рикардо Д. Начала политической экономии и налогового обложе­ния. — Петрозаводск: Петроком, 1993, с. 95,96,137.

Тюрго А. Избранные экономические произведения. — М.: Соцэкгиз,

1961, с. 136,137,149.

Фурье Ш. Избранные сочинения. - М.: Изд. АН СССР, 1954, с. 57,

499 (т. 3), 210 (т. 4).

Чемберлин Э. Теория монополистической конкуренции. — М.: Изд.

иностранной литературы, 1959, с. 109,283,293.

Чернышевский Н. Избранные экономические произведения. Т. 2. — М.: Политиздат, 1948, с. 171,179.

Схожі:

УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Ділова гра «Міжнародна торгівля»
Засвоїти поняття «Виробнича можливість», «Торгова можливість», «межа торгівельних можливостей», «Порівняльна перевага», «вигідність...
Ділова методична гра «Методична подорож»
Мета гри: Розкрити творчий потенціал педагогів, внести різноманітність в засідання школи класного керівника "Перехрестя"
ДІЛОВА ГРА «ПОВЕДІНКА СПОЖИВАЧА»
Засвоїті поняття «корисність», «Функція корисності», «гранична корисність», «Таблиця Менгера», «бюджет споживача», «Рівновага споживача»,...
Урок-захист проектів Ділова гра «Інформаційне агентство» Мета
Я думаю, що кожен з вас має певні сподівання, очікує певних результатів, виконання бажання. Тому я вам пропоную написати на листочках...
Кваліфікаційних завдань, який пропонується для проведення атестаційної
Чальних програм предметів професійно-технічного циклу з професії: організація діловодства, ділова українська мова, машинопис, ділова...
Молодіжна соціально-економічна гра Сумщини
Нинішнє світове суспільство побудоване на багатстві заможних людей, тих, хто має владу та великі статки. При цьому 90 населення володіють...
КОНВЕНЦІЯ ПРО ТРАНСКОРДОННЕ ЗАБРУДНЕННЯ ПОВІТРЯ НА ВЕЛИКІ ВІДСТАНІ
Протокол про довгострокове фінансування Спільної програми спостереження й оцінки поширення забруднювачів повітря на великі відстані...
Що по трібно, щоб приготувати хліб?
Ті ресурси, які використовують для виготовлення товарів і послуг тільки раз, економісти називають
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА З ІНФОРМАТИКИ
У грі беруть участь 7 учні 10-х класів, виз­начені попередньо за їх бажанням чи призна­чені вчителем. На заході присутні вболіваль­ники...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка