|
Скачати 149.05 Kb.
|
ДНЗ «Запорізьке ВПУМ» МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА «МЕТОДИКА РОЗРОБКИ ТА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ «ДІЛОВА ГРА» РОЗРОБИВ: Паржницький О.В. викладач предмету «Інформаційні технології» м. Запоріжжя, 2012 МЕТОДИКА ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ – ДІЛОВА ГРА Урок-ділова гра - це імітаційна модель навчальної діяльності учнів, що відтворюється в умовах, максимально наближених до дійсності. Мета ділової гри - поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності. Урок-ділова гра має свої різновиди: урок-«Еврика», прес-конференція, урок-змагання, урок-турнір, урок-спектакль, урок-«КВК», урок-аукціон та ін. Незалежно від різновидів уроку-ділової гри, їх об'єднують загальні вимоги: постановка теми, цілей та завдань гри; визначення оптимального змісту гри; розподіл ролей та визначення функціональних обов'язків учасників гри; забезпечення умов для проведення ділової гри (обладнання, наочність, оформлення приміщення, інше матеріально-технічне забезпечення); єдність взаємодії учнів у ході виконання ролей. Класичний варіант імітаційної гри включає такі етапи: а) підготовка; б) безпосередньо сама гра; в) аналіз та підбиття підсумків гри. За типом ділові ігри бувають «жорсткі» та «вільні». У «жорстких» іграх детермінуються зміст, функції та обов'язки учнів - виконавців ролей. У «вільних» іграх визначаються лише основні напрями дій. Тут більшою мірою допускаються самостійність і творчість у реалізації основної ідеї та змісту ділової гри. Підготовка ділової гри передбачає озброєння учнів теоретичними знаннями, практичними вміннями та навичками з теми гри; підготовку учнів - «активних» і «пасивних» учасників гри. «Активні» учасники гри - це учні, які виконують конкретні ролі у процесі гри; «пасивні» - це слухачі, які спостерігають і реагують на процес її протікання. Сам процес гри залежить від особливостей її різновидів. Аналіз підбиття підсумків гри включає: оцінку змісту ділової гри, тобто оцінку актуальності теми, правильності постановки та досягнення мети, доцільності постановки проміжних цілей і завдань, дотримання процедури проведення ділової гри, оцінку імітаційної діяльності учнів у процесі виконання рольових функцій, такту та етики спілкування. У процесі гри в учнів виробляється звичка зосереджуватися, самостійно думати, розвивати увагу. Захопившись грою, учні не помічають, що навчаються, до активної діяльності залучаються навіть найпасивніші учні. Коли викладач використовує на уроці елементи гри, то в класі створюється доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися. Плануючи такий урок, викладач має уважати на всіх учнів, добирати ігри, які були б цікаві й зрозумілі. А. С. Макаренко писав: “Гра має важливе значення в житті дитини… Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі…” Отже, гра, її організація – ключ в організації виховання. Гра – одна з найважливіших сфер у життєдіяльності дитини, разом з працею, навчанням, мистецтвом, спортом вона забезпечує необхідні емоційні умови для всебічного, гармонійного розвитку особистості. Для педагога вона стає інструментом виховання, що дає змогу повністю враховувати вікові особливості дітей і підлітків, розвивати ініціативу, створювати атмосферу розкутості, самостійності, творчості та умови для саморозвитку. Застосування нетрадиційних, нестандартних форм навчання благотворно позначається на учбовому процесі. Нетрадиційний урок – це урок, який характеризується: нестандартним підходом до відбору змісту учбового матеріалу; до поєднання методів навчання; до зовнішнього оформлення. Одна з форм таких уроків є гра. «Вчитися треба весело». Урок-гра – це метод навчання, спрямований на моделювання реальної дійсності з метою ухвалення рішень в модельованій ситуації. Основна мета гри – підняти інтерес учнів до навчання, і тим самим підвищити ефективність навчання. Чому гра так подобається дітям? Тому, що гра дарує радість і захоплення, що сам процес гри сповнений несподіванок, а результат – таємниця. Урок-гру можна розглядати як одну з форм активного навчання, такі уроки передбачають творчий підхід з боку вчителя і ученика, освоєння умінь учеників в процесі активної пізнавальної діяльності. ТЕМА УРОКУ: Пристрій комп'ютера, Обробка даних і проведення розрахунків за допомогою електронних таблиць Ехсеl» МЕТА УРОКУ: - Повторення та узагальнення знань по темі «Пристрій комп'ютера», перевірка рівня оволодіння учнями основ теоретичних знань
ТИП УРОКУ: урок узагальнення і систематизації знань ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ УРОКУ: ділова гра МАТЕРІАЛЬНЕ ОСНАЩЕННЯ УРОКУ:
ХІД УРОКУ
знань.
5. Підсумки уроку 6. Повідомлення домашнього завдання Скласти кросворд з основних термінів пройдених навчальних тем: ПРИСТРІЙ, КОМПЬЮТЕР, ТАБЛИЦЯ, ПРОЦЕСР, ПЛАТА, МАТЕРИНКА, ОПЕРАТИВНА ПАМ’ЯТЬ. Додаток № 1 ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ ДІЛОВОЇ ГРИ
Додаток № 2 ФОРМУВАННЯ ІГРОВИХ ГРУП
Ігрові групи вибирають - капітана (директор фірми), він координує роботу всієї команди і допомагає всім учасникам - 1 учень - представника банку -1 учень - бухгалтера для розрахунку зарплати співробітникам фірми - 1 уч. - виконавців замовлень - 4 учня. ПРИМІТКИ: - Директор теж може бути виконавцем замовлень - Експерти (журі) вибираються із запрошених гостей або з числа учасників гри. Додаток № 3 ПИТАННЯ ДЛЯ БЛИЦ – ОПИТУВАННЯ
комп'ютера?
Додаток № 4 Х І Д Д І Л О В О Ї Г Р И Під час бліц - опитування учням видаються фішки за правильну відповідь, які потім сумуються при виставленні балів. Під час бліцопитування запрошені на урок гості (або незадіяні в грі учні) заповнюють бланки замовлення. Виконання замовлень. Ведучий. У вашу фірму надійшли 2 замовлення. ЗАМОВЛЕННЯ ДЛЯ 1-ОЇ КОМАНДИ: Перше замовлення: Замовник просить вас зібрати для нього найдешевший комп'ютер без периферійних пристроїв, але з колонками. Виконуючи замовлення, використовуйте сортування даних по ціні! Друге замовлення: Бланк замовлення: (заповнюється запрошеними гостями) Сума замовлення Питання до замовників: На базі якого процесора бажаєте придбати комп'ютер AMD або Intel? Чи потрібні колонки? , Дорогі, середні, дешеві? (Підкресліть) Чи потрібен принтер? , Який? Чи потрібен сканер? Чи бажаєте виходити в Internet? Чи бажаєте дивитися телепередачі на комп'ютері? ЗАМОВЛЕННЯ ДЛЯ 2-ОЇ КОМАНДИ: Перше замовлення: Замовник просить вас зібрати для нього найкращий і дорогий комп'ютер без периферійних пристроїв, але з колонками. Монітор бажає придбати з діагоналлю 17 дюймів. Виконуючи замовлення, використовуйте сортування даних по ціні! Друге замовлення: Бланк замовлення: (заповнюється запрошеними гостями) Сума замовлення На базі якого процесора бажаєте придбати комп'ютер AMD або Intel? Чи потрібні колонки? , Дорогі, середні, дешеві? (Підкресліть) Чи потрібен принтер? , Який? Чи потрібен сканер? Чи бажаєте виходити в Internet? Чи бажаєте дивитися телепередачі на комп'ютері? Учні! Ви повинні оформити в Excel рахунки і роздрукувати їх у 2-х примірниках -один замовника, іншого - для ведучого. На рахунку повинні бути назва вашої фірми, логотип, адресу та телефон. Для виконання роботи в комп'ютерах вже є реальні прайс-листи (взяті в комп'ютерних фірмах). Далі команди пропонують варіанти конфігурації комп'ютера для замовників (використовуючи реальні прайс-листи). Розмови представників фірм-команд із замовниками відбуваються по черзі, один за одним. Замовниками виступають запрошені гості, які задають питання по наданими рахунками. Підведення підсумків уроку Ведучий дає загальну оцінку всім учасникам гри і кожному окремо; оцінюючи загальну манеру поведінки учасників гри - інтерес, взаємодопомога, нестандартність мислення, дисципліну і т.д. Крім того, бажано, щоб самі гравці висловили свою думку про гру - про її зміст, організації, а також внесли пропозиції щодо її удосконалення. План уроку Ознайомлення з правилами гри, бліц-опитування, заповнення бланка замовлення запрошеними гостями - 5 хв. Виконання замовлення та розрахунок кредиту (робота з електронними таблицями) 20 хв розмови з замовниками 10 хв. Підведення підсумків - 5 хв. Хід уроку Учитель повідомляє тему уроку, мету уроку і що учні повинні зробити за урок. Учні повинні організувати комп'ютерну фірму і дати їй назву. Виконати замовлення для покупця - підготувати і роздрукувати рахунок на покупку комп'ютера в 2-х примірниках. Обчислити кредит на покупку комп'ютера Нарахувати з / плату своїм працівникам Підготовчий етап і бліц-опитування по пройшов матеріалу. Учні розбиваються на 2 команди (2-е фірми) і займають місця за різними столами. Ігрові групи вибирають 1 - капітана (директор фірми), він координує роботу всієї команди і допомагає всім учасникам, 1 - представник банку, 1 - бухгалтер для розрахунку зарплати співробітникам фірми, виконавців замовлень - 4 чол. (Директор теж може бути виконавцем замовлень). Експерти (журі) вибираються із запрошених гостей або з числа учасників гри. Питання для бліц - опитування:
Від характеристик яких пристроїв буде залежати швидкість роботи комп'ютера?
Під час бліц - опитування учням видаються фішки за правильну відповідь. Які потім сумуються при виставленні балів. Під час бліц-опитування запрошені на урок гості (або незадіяні в грі учні) заповнюють бланки замовлення. Виконання замовлень. Ведучий. У вашу фірму надійшли 2 замовлення. Замовлення для 1-ої команди: Перше замовлення: Замовник просить вас зібрати для нього найдешевший комп'ютер без периферійних пристроїв, але з колонками. Виконуючи замовлення, використовуйте сортування даних по ціні! Друге замовлення: Бланк замовлення: (заповнюється запрошеними гостями) Сума замовлення На базі якого процесора бажаєте придбати комп'ютер AMD або Intel? Чи потрібні колонки? , Дорогі, середні, дешеві? (Підкресліть) Чи потрібен принтер? , Який? Чи потрібен сканер? Чи бажаєте виходити в Internet? Чи бажаєте дивитися телепередачі на комп'ютері? Замовлення для 2-ої команди: Замовник просить вас зібрати для нього найкращий і дорогий комп'ютер без периферійних пристроїв, але з колонками. Монітор бажає придбати з діагоналлю 17 дюймів. Виконуючи замовлення, використовуйте сортування даних по ціні! Друге замовлення: Бланк замовлення: (заповнюється запрошеними гостями) Сума замовлення На базі якого процесора бажаєте придбати комп'ютер AMD або Intel? Чи потрібні колонки? , Дорогі, середні, дешеві? (Підкресліть) Чи потрібен принтер? , Який? Чи потрібен сканер? Чи бажаєте виходити в Internet? Чи бажаєте дивитися телепередачі на комп'ютері? Ви повинні оформити в Excel рахунки і роздрукувати їх у 2-х примірниках -один замовника, іншого - для ведучого. На рахунку повинні бути назва вашої фірми, логотип, адресу та телефон. Для виконання роботи в комп'ютерах вже є реальні прайс-листи (взяті в комп'ютерних фірмах). Далі команди пропонують варіанти конфігурації комп'ютера для замовників (використовуючи реальні прайс-листи). Розмови представників фірм-команд із замовниками відбуваються по черзі, один за одним. Замовниками виступають запрошені гості, які задають питання по наданими рахунками. Підведення підсумків уроку Ведучий дає загальну оцінку всім учасникам гри і кожному окремо; оцінюючи загальну манеру поведінки учасників гри - інтерес, взаємодопомога, нестандартність мислення, дисципліну і т.д. Крім того, бажано, щоб самі гравці висловили свою думку про гру - про її зміст, організації, а також внесли пропозиції щодо її удосконалення. |
Урок-захист проектів Ділова гра «Інформаційне агентство» Мета Я думаю, що кожен з вас має певні сподівання, очікує певних результатів, виконання бажання. Тому я вам пропоную написати на листочках... |
Ділова методична гра «Методична подорож» Мета гри: Розкрити творчий потенціал педагогів, внести різноманітність в засідання школи класного керівника "Перехрестя" |
Ділова гра «Міжнародна торгівля» Засвоїти поняття «Виробнича можливість», «Торгова можливість», «межа торгівельних можливостей», «Порівняльна перевага», «вигідність... |
ДІЛОВА ГРА «ВЕЛИКІ ЕКОНОМІСТИ» Ознайомитися з поглядами наступних економістів: Ф. Кене, А. Тюрго, Ш. Фурье, Н. Чернішевського, Д. Рікардо, Т. Мальтуса, Д. Мілля,... |
ДІЛОВА ГРА «ПОВЕДІНКА СПОЖИВАЧА» Засвоїті поняття «корисність», «Функція корисності», «гранична корисність», «Таблиця Менгера», «бюджет споживача», «Рівновага споживача»,... |
Кваліфікаційних завдань, який пропонується для проведення атестаційної Чальних програм предметів професійно-технічного циклу з професії: організація діловодства, ділова українська мова, машинопис, ділова... |
Урок гра для учнів 5 класу: «Бути здоровим престижно» |
"АБВГДЕЙКА". Інтелектуальний урок гра з української мови з використанням... Тема: "АБВГДЕЙКА". Інтелектуальний урок гра з української мови з використанням інформаційних ігрових технологій та комп`ютера |
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово) Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок... |
Додавання чисел частинами. Задачі на знаходження невідомого додан-... Діти, сьогодні у нас урок- мандрівка, урок-гра. Мета його: вдосконалити обчислювальні навички,формувати вміння додавати число частинами.... |