1. Між реченнями, що входять до складного безсполучникового речення, коли вони поширені або всередині їх є розділові знаки


Скачати 98.7 Kb.
Назва 1. Між реченнями, що входять до складного безсполучникового речення, коли вони поширені або всередині їх є розділові знаки
Дата 16.03.2013
Розмір 98.7 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
КРАПКА З КОМОЮ Крапка з комою ставиться:

1. Між реченнями, що входять до складного безсполучникового речення, коли вони поширені або всередині їх є розділові знаки:

Було, мабуть, гарно: вночі випав сніг, і сліпучо-біла вулиця леліла сріблом; крізь просвічені скісним сонцем шибки вікон зеленіло ялинкове гілля; з крутосхилу Ботанічної злітали верхи на санчатах хлопчаки (Дрозд).

2. Між поширеними однорідними членами речення, особливо якщо всередині хоч би одного з них є коми:

Котовський справді палив поміщицькі маєтки; справді з’являвся до багатіїв, вимагав у них боргові зобов’язання бідняків; справді забирав гроші й роздавав злидарям (Ю. Смолич).

3. Між реченнями — частинами складносурядного речення, які зв’язані сполучниками а, але, проте, однак, все ж таки, коли вони мають значний обсяг або всередині їх є коми:

Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий присмак; але миритися, брати назад свої слова у мене не було бажання (Леся Українка).

4. Між поширеними однорідними підрядними реченнями, підпорядкованими одному й тому самому головному реченню, особливо коли в підрядних реченнях є розділові знаки:

І тепла радість душу обняла,

І сам не знаєш у задумі світлій,

Що краще — вечір цей чи ночі мла;

Що краще — біля тебе сад розквітлий

І серць квітучих трепет молодий

Чи над тобою зоряні сади (Б. Тен).

5. Між рубриками, якщо вони пишуться з малої літери.

Вправа 1. Запишіть речення і поставте між частинами складних безсполучникових речень кому або крапку з комою.

1. Дощ давно вже перестав хмари розійшлися виплив ясний місяць заглянув у вікна а на долівці й по стінах розмальовував чудні якісь узори (Панас Мирний). 2. Небо нахмурилося темніє степ вистилає густа чорна тінь (Панас Мирний). 3. Гарячою зеленою барвою горить на сонці ячмінь широко стелиться килим ясно-зеленого вівса далі темніє просо (М. Коцюбинський). 4. Тихесенько вітер віє степи лани мріють між ярами над ставами верби зеленіють (Т. Шевченко). 5. Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі промінь морями заллє золотий річку і верби і кручі (В. Сосюра).6. Співала колосом нива співали жайворонки над нею співав пісню серп, підрізуючи стебло, лунали співи по сінокосах співало, врешті, серце, повне надій (М. Коцюбинський).

Вправа 2. Перепишіть речення, поясніть в них розділові знаки.

1. Мороз прилине, синьо і прозоро розвісить скрізь інею сивий дим; і на шибках невидані узори він намалює генієм своїм (В. Сосюра). 2. Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкаються об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками (І. Нечуй-Левицький). 3. Немає мудріших, ніж народ, учителів; у нього кожне слово — це перлина, це праця, це натхнення, це людина (М. Рильський). 4. Біліє місяць; люди сплять (Т. Шевченко). 5. Місяць викочувався все вище й вище; осяяні дерева дивились на свої тіні (М. Коцюбинський). 6. Був гарячий червневий день; сонце палило нестерпно; замовкли птахи; дерева стомлено опустили листя (Ю. Збанацький). 7. Вечірні барви тихо облягали село; над Великим шляхом тріпнулась зоря, і десь далеко-далеко запечалилась пісня (М. Стельмах). 8. У вогкій синяві понад зеленим світом підносив Арарат нетлінний свій тюрбан із шовку білого; його могутній стан широким поясом оповивали хмари (М. Рильський).

Вправа 3. Запишіть речення, визначте характер синтаксичних відношень між їхніми частинами. Поставте розділові знаки, поясніть їх уживання.

1. Стоїть гора високая зелений гай шумить пташки співають голосно і річечка блищить (Л. Глібов). 2. Є міста в яких минуле — більш значиміше ніж нинішність є міста що лише ждуть майбутнього перебуваючи так би мовити в зародку Київ гармонійно поєднує в собі три виміри часу (П. Загребельний). 3. Нема кращого засобу для освіження розуму, як читання давніх класиків варто взяти кого-небудь з них у руки бодай на півгодини — відразу відчуваєш себе від-
свіжілим, облегшеним й очищеним, піднятим і зміцненим (А. Шопенгауер). 4. Карпати стрімкі й високі піняві гірські потоки вирують у прірвах далеко видно вкриті пожовклою травою полонини (В. Собко).

Вправа 4. Прості речення об’єднайте у складні. Запишіть їх, поставте потрібні розділові знаки, поясніть їх уживання.

1. Шевченкову з’яву на світ доля зустріла з панським канчуком у руці. Мала вона колір жандармських мундирів. Пашіла мертвотним вогнем далеких пустель. Та все ж і в битві із, здавалось би, всемогутньою долею поет вийшов переможцем. Із безодні відчаю і страждань він піднявся над світом, високочолий, виславши вперед, до нащадків, своїх вірних гінців — любов і крилату надію! 2. Шевченко довів. Не кожна галузка верби йде на шпіцрутени. Посаджена навіть у пустелі, вона може дати початок садам для майбутнього. 3. Мистецька спадщина Шевченка-художника визнається сьогодні явищем світової культури. Поетичні твори його перекладаються нині на десятки й десятки мов народів Землі (О. Гончар).

Вправа 5. Перепишіть текст, розкрийте дужки, вставте пропущені букви. Зробіть синтаксичний аналіз двоскладних речень (на вибір).

Є така тонка і ніжна, сильна і мужня, (не)доторканна і (не)зламна річ — гідніст… людс…кої особистості. В жит…і людина зустрічаєт…ся з красою і підліст…ю, радіст…ю і горем; в її духовному жит…і бувают… години торжества і години страждан…я; душу її стрясає (все)поглинаюча любов і відчут…я мерзен…ості; бувают… такі повороти і збіги обставин, коли треба відмовлятися від задоволен…я і піти на жертву в ім’я блага рідної, близ…кої людини, особливо блага дружини і дітей, треба піднестися силою своїх думок, переконан… над почут…ями і емоційними поривами.

Усе це вимагає гідності. Треба з гідніст…ю жити, працювати, користуватися матеріал…ними і духовними благами, на які ти ма…ш право, з гідніст…ю пер…живати радіст… і горе, з гідніст…ю хворіти і зустрічати свою остан…ю годину. У (най)важчих обставинах навіт… тоді, коли жит…я здаєт…ся (не)можливим, (не)можна пер…ступати ту гран…, за якою кінчаєт…ся владарюван…я розуму над нашими вчинками і поч…наєт…ся темна стихія інстинктів і егоїстичних бажан…. Бережи, утверджуй, розвивай, піднос… свою людс…ку гідніст…! Корін… твоєї гідності — в благородних пер…конан…ях і думках.(В. Сухомлинський).

Вправа 6. Перепишіть текст, розкрийте дужки, напишіть правильно слова. На місці крапок в словах вставте потрібні букви. З’ясуйте правила написання слів. Розставте розділові знаки та поясніть їх уживання.

(Макро)економіка дозволяє нам оглянути економічний ландшафт країни з висоти пташи...ого лету. На відміну від розгляду діяльності окремих підприємств чи споживачів який називається (мікро)економікою метою (макро)економіки є вивче...я (загально)економічних явищ таких як рівень безробі...я економічне зроста...я платіжний баланс інфляція. Безперечно світова економіка є предметом вивчення (макро)економічної науки.

Так само як кількість обертів двигуна регулюється подава…ям пального на (макро)економіку впливає монетарна політика яка контролює грошову масу держави і ф…нансова політика що контролює прибутки й витрати уряду. Контроль над економікою великою мірою зосередже…ний у руках центрального банку та уряду кожної країни оскільки вони контролюють гроші які є пальним для економіки.(З журналу).

  • З’ясуйте, зразком якого стилю є поданий текст. Обґрунтуйте свою відповідь.

  • Поясніть значення підкреслених термінів та терміносполук.

Вправа 7. Перекладіть текст, поясніть розділові знаки, визначте, до якого стилю він належить.

Валютный рынок — особый институциональный механизм, опосредующий систему устойчивых отношений, связанных с осуществлением операций купли-продажи иностранной валюты. Валютные рынки в настоящее время находятся под б>льшим или м+ньшим контролем государства, которое через центральный банк определяет нормы продажи и купли валют, регулирует кредиты в иностранной валюте и осуществляет другие виды вмешательства в валютные операции банков. На валютном рынке складывается следующая система взаимоотношений: между коммерческими банками одной и той же страны; между коммерческими банками различных стран; между коммерческими и центральными эмиссионными банками; между центральными эмиссионными банками. В первой из этих сфер валютного рынка ведется розничная торговля иностранной валютой. Две следующие сферы образуют оптовый, или межбанковский, валютный рынок. Валютные операции между коммерческими и центральными банками осуществляются только в рамках оптового сектора валютного рынка.(З журналу).

Вправа 8. Перепишіть текст. Поставте, де потрібно, розділові знаки. Визначте особливості офіційно-ділового стилю.

Комерційні листи складаються при укладанні й виконанні комерційної угоди від імені юридичної особи і мають правну силу.Для комерційних листів рекомендується такий склад реквізитів назва організації поштова і телеграфна адреси номер телефону номер телексу абонентського телеграфу факсу адресат індекс документа дата посилання на індекс і дата вихідного документа заголовок до тексту текст підпис відмітка про наявність додатка відмітка про скерування копій на інші адреси.

За своїм функціональним призначенням виділяються три типи суто комерційного листування запит відповідь на запит пропозиція (оферта) відповідь на пропозицію рекламація (претензія) відповідь на рекламацію. Саме ці види комерційних листів найповніше відтворюють процес двобічного обміну документацією між сторонами.Запит комерційний документ що являє собою звертання покупця до продавця імпортера до експортера з проханням дати докладну інформацію про товар (послуги та ін.) і (або) скерувати пропозицію на постачання товару.У запиті як правило зазначається назва товару (послуг) і умови, на яких імпортерові бажано отримати товар наприклад кількість і якість товару його модель марка ціна терміна постачання і умови платежу. Запит такого типу входить до групи контрактних документів і використовується в операціях з підготування і укладання угоди.

ПЛАН

1. Історія виникнення баскетболу. Його перші правила

2. Сучасні правила гри в баскетбол

3. Жести суддів (рефері) під час судівства гри в баскетбол

Список використаної літератури

1. Історія виникнення баскетболу. Його перші правила

Баскетбол (англ. basket-boll, від basket - кошик та boll - м'яч) - командна спортивна гра, мета якої закинути руками м'яч у високо розміщене кільце.

Ідея кидати м'яч в кільце або кошик зародилась дуже давно. Подібні ігри були відомі ще людям, які жили більше 1000 років тому назад, а також народам Середньої і Південної Америки (майя, ацтекам, інколи жителям Флориди).

Баскетбол - спортивна гра, один із найбільш популярних видів спорту. Для баскетболістів характерним є широке поле зору і добре розвинений зір. Баскетбол - емоційна гра , піднімає настрій людини.

З часу виникнення у баскетболі відбулося багато змін і уточнень. Удосконалилась техніка і тактика гри, уточнились правила змагань і суддівства, стабілізувались розміри ігрового поля, його розмітка; обладнання. Гра одержала широкого розповсюдження в цілому світі, почали проводитися багаточисельні зустрічі і змагання з баскетболу. Виникла цілісна педагогічна система підготовки баскетболістів.

Правила гри в баскетболі були розроблені в США доктором Дж. Найсмітом (1861-1939) в 1891 році.

Менше ніж за годину, Джеймс Найсміт, сидячи за столом у своєму офісі в YMCA сформулював тринадцять правил гри в баскетбол.

Ось вони:

1. М'яч може бути кинутий у будь-якому напрямку однією чи двома руками.

2. По м'ячу можна бити однієї чи двома руками в будь-якому напрямку, але ні в якому разі кулаком.

3. Гравець не може бігати з м'ячем. Гравець повинен віддати пас чи кинути м'яч у кошик з тієї точки, у якій він його піймав, виключення робиться для гравця, що біжить на великій швидкості.

4. М'яч повинен утримуватися однією чи двома руками. Не можна використовувати для утримання м'яча передпліччя і тіло.

5. У будь-якому випадку не допускаються удари, захоплення, утримання і штовхання супротивника. Перше порушення цього правила будь-яким гравцем, повинне фіксуватися як фол (брудна гра); другий фол дискваліфікує його, поки не буде забитий наступний м'яч і якщо був очевидний намір травмувати гравця, на всю гру. Ніяка заміна не дозволяється.

6. Удар по м'ячу кулаком – порушення пунктів правил 2 і 4, покарання описане в пункті 5.

7. Якщо одна зі сторін робить три фоли підряд, вони повинні фіксуватися як гол, для супротивників (це значить, що за цей час супротивники не повинен зробити жодного фолу).

8. Гол зараховується, – якщо кинутий м'яч, що відскочив від підлоги, попадає в кошик і залишається там. Гравцям, що захищаються, не дозволяється торкатися м'яча чи кошика в момент кидка. Якщо м'яч торкається краю, і супротивники переміщують кошик, то зараховується гол.

9. Якщо м'яч іде в аут (за межі площадки), то він повинен бути викинутий у поле першим торкнувшимся його гравцем. У випадку суперечки викинути м'яч у поле, повинен суддя. Гравцю, що вкидає, дозволяється утримувати м'яч п'ять секунд. Якщо він утримує його довше, то м'яч віддається супротивнику. Якщо кожна зі сторін намагається затягувати час, суддя повинен дати їм фол.

10. Суддя повинен стежити за діями гравців і за фолами, а також повідомляти рефері, про три, зроблених підряд фолах. Він наділяється владою дискваліфікувати гравців відповідно до Правила 5.

11. Рефері повинен стежити за м'ячем і визначати, коли м'яч знаходиться в грі (у межах площадки) і коли іде в аут (за межі площадки), яка зі сторін повинна володіти м'ячем, а також контролювати час. Він повинен визначати враження цілі, вести запис забитих м'ячів, а також виконувати будь-які інші дії, що звичайно виконуються рефері.

12. Гра складається з двох половин по 15 хвилин кожна з перервою в п'ять хвилин між ними.

13. Сторона, що закидала більше м'ячів у цей період часу є переможцем.

Ці правила були опубліковані в 1894 році, який і рахується роком народження баскетболу. Перші баскетбольні команди складались не із п'яти гравців, як сьогодні, а з дев'яти. Крім того баскетболіст, отримавши м'яч, не міг переміщуватися з ним, навіть на один крок, оскільки це означало порушення правил.

2. Сучасні правила гри в баскетбол

Баскетбол - гра між двома командами по 5 гравців у кожній, які намагаються закидати м'яч у кошик команди супротивника.

Гра починається з підкидання м'яча, і по 1 гравцю з кожної команди в стрибку борються за оволодіння ним.

Гра складається з двох частин по 20 хвилин. Хронометрується тільки чистий час гри. Після кожного свистка судді час зупиняється.

Після перерви команди міняються площадками. Якщо в основний час гра закінчується нічиєю, призначаються додаткові 5 хвилин для виявлення переможця.

Підрахунок очків. За більшість влучень у кошик привласнюється 2 очка, при влученні зі спеціальної 3-очкової зони (6,25 м від кошика) дається 3 очка. Якщо кидок невдалий, то обидві команди борються за оволодіння м'ячем.

Схожі:

«Розділові знаки між частинами складносурядного речення»
Навчальна – ознайомити учнів з особливостями інтонації та правилами розстановки розділових знаків між простими реченнями у складі...
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових...
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння...
Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному
...
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями»
Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені
Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:...
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Безсполучникове складне речення. Пояснення про безсполучникове складне...
Распітін Світлана Володимирівна вчитель української мови та літератури Миколаївської вечірньої школи №1
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
План-конспект уроку української мови в 5 класі Тема
Мета: поглибити поняття про звертання, формувати вміння визначати звертання (поширені й непоширені; риторичні) в реченнях, правильно...
«Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному. Підсумковий урок»
Розвиваюча – розвивати вміння аргументації власної думки та розстановки розділових знаків у ССР, удосконалювати мовну компетенцію...
  урок-дослідження
Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка