«Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному. Підсумковий урок»


Скачати 79.67 Kb.
Назва «Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному. Підсумковий урок»
Дата 17.12.2013
Розмір 79.67 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Розробка уроку з української мови у 9 класі

Вчителя І категорії

Іващенко С. М.

НВК №16 м. Мелітополя, 2011 р.

Тема. «Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному. Підсумковий урок»

Цілі уроку:

  • Навчальна – закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами ССР

  • Розвиваюча – розвивати вміння аргументації власної думки та розстановки розділових знаків у ССР, удосконалювати мовну компетенцію та пунктуаційну грамотність, увагу, логічне мислення, усне й писемне мовлення, зорову й слухову пам'ять;

  • Виховна – виховувати любов до природи, шанобливе ставлення до рідної мови, повагу до найкращих людських чеснот.

Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу.

Обладнання: підручник, мультимедійна система, роздатковий матеріал, листи самооцінки.

Хід уроку

ПОЧАТОК УРОКУ

Організаційний момент.

І. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми та мети уроку. (СЛАЙД №24)

- Але для чого, діти, нам ще потрібні знання теми нашого сьогоднішнього уроку?

(Щоб бути сьогодні успішною людиною, ми повинні бути грамотними, уміти спілкуватися, логічно викладати думки, правильно застосовувати речення в мовленні, читати схеми, працювати з текстом, створювати власне судження).

Мотивація: незабаром у вас екзамен. Мені б хотілося, щоб ви сьогодні добре по-працювали, і цей матеріал став би вам у нагоді.

ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Ти – мені, я – тобі.

Учні ставлять один одному запитання відповідно до тем, які було вивчено на попередніх уроках

  1. Яке речення називається складним?

  2. Яке речення називається складносурядним?

  3. Які існують групи сполучників?

  4. Які бувають відношення між частинами ССР?

  5. Коли між частинами ССР ставить ся кома?

  6. Коли між частинами ССР вживається тире?

  7. В яких випадках між частинами ССР кома не ставиться?

  8. Коли між частинами ССР ставиться крапка з комою?

  1. Робота в групах. Гра «Асиндетон».

Учні одержують картки зі складносурядними реченнями, в яких пропущено сполучники. Завдання груп – правильно і швидко відновити пропущені сполучники. перемога дістається тій групі, яка першою виконає завдання і правильно визначить смислові відношення між частинами ССР.

І ГРУПА.

  1. Гасне притьма знов в алмазних гранях, … чогось так довго біль не зажива.

  2. Сонце уже зійшло, … його ще не було видно із-за темного лугу; небо освітилося ясно … погожо, … луг теж посвітлішав і прихорошився.

  3. Мовні проблеми є в усьому світі, … там вони природніше, гуманніше … розв’язуються, де більше свободи.

  4. Улесливість породжує друзів, … правда – ненависників.

ІІ ГРУПА.

  1. Жінок у нас вродливих – як беріз, вони, можливо, станом і гарніші, … я до тебе мріями приріс, … я тобі присвячую ці вірші.

  2. не вода повесні, рвучи греблі … розносячи загати, гуде та клекоче, … вигуки здіймаються вгору серед неугавного людського гомону.

  3. Кожна мова доповнює іншу, … разом – вони витвір світового колективного людського розуму.

  4. Найбільша радість у житті людини – бути коханою, … не менша – самій кохати.

ІІІ ГРУПА.

  1. … … йому доля не слугувала, … … його ще час не настав?

  2. Зелена трава ворушилась у воді, … голубе небо нерухомо лежало в ній.

  3. Християнство стверджує божественну сутність мови, … здатність людей говорити – як Божий дар.

  4. Друга довго шукають, ледве знаходять, … важко його вберегти.

ІІІ. Виконання вправ на закріплення знань, умінь і навичок.

1. Робота в групах. Гра «Принцип попелюшки».

Кожна з гру одержує аркуші з 12 складносурядними реченнями, які їм треба «посортувати» за смисловими зв’язками між частинами ССР. Учні групи, які першими правильно виконають завдання, вважаються переможцями.

  1. І буде син, і буде мати, і буду я, і будеш ти.

  2. Горі з горою не зійтись ніколи, а людські душі в’яжуться вузлом.

  3. Чи це буття принижує людину, чи ми себе принижуєм самі?

  4. Нехай людям лихо сниться, а ми заспіваймо.

  5. Летять метелики квітчасті, і дебютують солов`ї.

  6. Козацьке сонце високо підбилось угору; і зорі вкрили все небо, як ризу.

  7. На вокзалі кричать паровози, і трамваї дзвенять за вікном.

  8. З однієї квітки змія бере отруту і бджола бере мед.

  9. Не оралось наше поле ясними плугами, а оралось наше поле гострими шаблями.

  10. То перенизують небо низкою дикі качки, дрібно тіпаючи гострими крильцями, то пересунеться важкий бусел, простягнувши свої довгі, як ломаки, ноги.

  11. Ані птиця не пурхала, ані вітер не віяв.

  12. Тікає ніч у нетрі таємничі, і торжествує вранішня зоря.

2. Робота в групах. Гра «Комбінаторика». (СЛАЙД №25)

Учні одержують по 5-6 слів, з якими вони мають скласти якомога більше ССР протягом обумовленого часу. Та група, якій вдасться придумати найбільшу кількість речень, правильно розставивши розділові знаки в них, вважається переможцем.

І ГРУПА. Серце, кохання, хрест, мати, грати.

Зразок: Грає серце – і матимеш хрест кохання.

ІІ ГРУПА. Мова, любити, знати, краса, чистота, берегти.

Зразок: Мова потребує любові і знання, а краса – збереження в чистоті.

ІІІ ГРУПА. Добро, краса, творити, жити, мудрість.

Зразок: Мудро творимо добро – і життя красивішає!

3. Робота в групах. Гра «Синтаксичний катрен». (СЛАЙД №26)

Один з учнів складає ж ССР; склавши речення, передає його сусідові, а той має придумати ССР, яке б римувалося з попереднім – і так по колу, поки всі учні не складуть по одному реченню. Через встановлений проміжок часу складені вірші зачитуються та оцінюються, переможцям гри – тим, хто склав найцікавіший, найзмістовніший, найоригінальніший або найдотепніший вірш, – ставляться найвищі оцінки.

1-й учень. Весна іде, і раді квіти.

2-й учень. Все ожило, й сміються діти.

3-й учень. Дерева сплять, а птах співає.

4-й учень. Ледь вітер дме, та сонце сяє,

5-й учень. А я радію і співаю!

4. Метод «Прогнозування». (СЛАЙД №27)

- Давайте спробуємо спрогнозувати, про що цей текст, прочитавши заголовок: “ ”. (діти розмірковують і висловлюють власні думки) 

ПЕРЕДВЕСНА

- А тепер спробуйте визначити тему тексту, прочитавши перший абзац.

Лютий – місяць контрастів. Сонце до весни хилить, а зима знай своє робить: то хуртовинами закрутить, то тріскучими морозами вдарить. Ось чому так багато народних назв має цей місяць. «Сніжень» – від великої кількості снігу, «лютий» - від суворих холодів. Та, мабуть, найточніша – «бокогрій»: то подобрішає «лютневими вікнами», то багатоденними хуртовинами завіє.

Але в цілому зима вже втомилася і от-от підніме «білий прапор». А поки що – передвесна! Час і суворий, і прекрасний. Суворий тому, що важкий для лісових мешканців: все, що подарувало їм літо, вже спожито. Прекрасний тому, що все живе трепетним очікуванням красуні-весни.

5. Робота з текстом. Робота в групах.

І ГРУПА. Визначити функцію заголовка і підібрати можливі варіанти заголовка. (обґрунтувати свою думку);
ІІ ГРУПА. Пояснити виділені орфограми;
ІІІ ГРУПА. Визначити тип і стиль мовлення, проаналізувавши лексику;
ЗАВДАННЯ ДЛЯ ВСІХ ГРУП. Знайти в тексті складносурядне речення і зробити повний синтаксичний розбір.

6. Лінгвоестафета. Робота в групах.

Клас поділено на три групи, в кожній з яких по 5 учнів. Кожна з груп одержує картку з певною кількістю різнотипних завдань, виконати які мають по черзі всі члени групи. Картка переходить до наступного учня тільки в тому разі, коли його попередник виконав свою частку завдання. Отримає максимальну кількість балів та група, яка найшвидше впоралася із завданням.

І ГРУПА. Усе потомилось, чекає, бажає спочинку, і сонце само поспішає до моря скупатись у хвилях холодних.

ІІ ГРУПА. В той тихий і праведний час, зітхнувши легенько ще раз вітерцем, земля засипає, і море вітає її блиском сліпучим.

ІІІ ГРУПА. Земля загорнулась в темний серпанок щільніше, мовчить, а море лютує, реве, скаженіє.

ЗАВДАННЯ:

1 УЧЕНЬ – розставте розділові знаки (речення подаються без розділових знаків), виділіть головні й другорядні члени речення.

2 УЧЕНЬ – дайте характеристику членам речення (наприклад: простий підмет (ПП), складений іменний присудок (СІП), прямий додаток, неузгоджене означення, обставина часу тощо).

3 УЧЕНЬ – зробіть синтаксичний розбір ССР.

4 УЧЕНЬ – схарактеризуйте кожну з частин ССР за структурою (наприклад: просте, двоскладне, поширене, повне, ускладнене … ).

5УЧЕНЬ – складіть схему речення.

ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП УРОКУ

ІV. Рефлексія.

Гра «Тавтограма». (СЛАЙД №28)

Учням пропонується скласти ССР, усі слова в якому, за виключенням сполучників, починатимуться тією самою літерою. Перемогу в грі одержує та група, чиє речення міститиме найбільшу кількість слів і буде найхудожнішим.

Зразок: Сонце сонно сипало своє слабке сяйво, і сірий світанок спинався серед степу, сповнюючись сили.

V. Оцінювання.

Учня заповнюють листи самооцінки.

ЛИСТ САМООЦІНКИ

П.І.П.__________________________________


з/п

Вид роботи

Бали

Викликало

труднощі завдання:

1.

Ти – мені, я – тобі. (1бал)




2.

Гра «Асиндетон» (0 – 3бали)




3.

Гра «Принцип попелюшки» (0 – 3бали)




4.

Гра «Комбінаторика» (0 – 3бали)




Вміння лишилося

невідпрацьованим:

5.

Гра «Синтаксичний катрен»(0 – 3бали)




6.

Робота з текстом (0 – 3 бали)




7.

Лінгвоестафета (0 – 6балів)




8.

Гра «Тавтограма» (0 – 2бали)




Загальна кількість балів





VІ. Диференційоване домашнє завдання. (СЛАЙД №29)

Для всіх: Підготуватися до тематичного оцінювання за темою «Складносурядне речення»;

  1. Вправа № ;

  2. Написати твір-мініатюру на самостійно обрану морально-етичну тему з використанням ССР у двох варіантах – українською та російською мовами.

Схожі:

Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному
...
«Розділові знаки між частинами складносурядного речення»
Навчальна – ознайомити учнів з особливостями інтонації та правилами розстановки розділових знаків між простими реченнями у складі...
1. Між реченнями, що входять до складного безсполучникового речення,...
Було, мабуть, гарно: вночі випав сніг, і сліпучо-біла вулиця леліла сріблом; крізь просвічені скісним сонцем шибки вікон зеленіло...
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень
Уроку І Організаційний момент
Мета: удосконалювати навички постановки й аргументування розділових знаків між простими реченнями в складному
Розділові знаки у складносурядному реченні Мета
Українець завжди брав із собою в далеку подорож пучечок чебрецю. Його гострий гарячий аромат нагадував про тепло рідної домівки,...
«Смислові зв’язки між простими реченнями в ССР»
Навчальна – ознайомити учнів зі смисловими зв`язками, які бувають між частинами ССР, формувати вміння визначати такі зв’язки, пояснити...
Тема. Особливості структури та семантики сполучникових, безсполучникових...
Мета. Узагальнити і систематизувати знання учнів з синтаксису складного речення, набуті в попередніх класах, перевірити рівень оволодіння...
Тема: Складносурядні речення. Тренувальні вправи. Мета
Мета: Поглибити знання учнів про складносурядні речення, вживання розділових знаків при них, а також про смислові зв`язки між простими...
RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < U
У такий спосіб, базовим критерієм визначення чи є відношення між знаками інтерсеміотичними є відмінність знаків за їх субстанцією...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка