|
Скачати 80.04 Kb.
|
Урок № 4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення. Мета: поглибити знання про складне речення, його будову, засоби зв’язку, інтонаційну завершеність, смислові відношення між частинами складносурядного речення; ознайомити із уживанням розділових знаків, розвивати вміння і навички знаходити в тексті складносурядні речення, визначати смислові відношення, засоби зв’язку в них, члени речення, пунктограми, будувати власне висловлювання, використовуючи виражальні можливості складносурядних речень; виховувати культуру мовлення, повагу до батьків, старших людей, любов і бережливе ставлення до природи. Соціокультурна змістова лінія: я і національна історія та культура. Внутрішньопредметні зв’язки Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень. Культура мовлення і стилістика: інтонація складного речення, синоніміка складного і простого речень. Текст(риторичний аспект): використання складних речень у різних стилях мовлення. Тип уроку: урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції). Обладнання: підручник, словники, навчальні посібники із пунктуації, орфографії. Форми і методи роботи: індивідуальна робота з картками, «Атака на учня», «Що я знаю – про що дізнаюся – що хочу дізнатися», мовознавче дослідження, робота в групах, робота з текстом, комунікативний практикум, пунктуаційний практикум, творча робота, «Мікрофон». Перебіг уроку І. Організаційний етап ІІ. Перевірка д.з.: *пояснення вправи (з підручника) ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань
2.Складне речення – це… 3.Чому речення називається складним? 4.Як пов’язані між собою його частини? 5.Який зв'язок інтонаційний, який – сполучниковий? 6.Сполучник – це… 7.Яка різниця між сполучниками сурядності та підрядності? 8.Для чого в мовленні використовуються складні речення? 9.Відмінність між складним і простим реченнями. 10.Складне сполучникове речення. 11.Складне безсполучникове речення. 12.Види складного сполучникового речення. 13.Сполучники сурядності. 14.Сполучники підрядності. 15.Основні ознаки складного речення.
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Настановчо-мотиваційний етап 1. Робота з таблицею (очікувані результати)
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу 1. Мовознавче дослідження: * запис речень; * пояснення пунктограм(орфограм); * зіставлення прикладів із правилами (підручник – с. 63, с.65; навчальний посібник із пунктуації). 1. Рясніє дощ, і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття. Вітер то затихав і летів городами в степ, то він налітав із повною силою. 2. Мороз прилине синьо і прозоро, розвісить скрізь інею сивий дим; і на шибках невидимі узори він намалює генієм своїм. Не всі серця дадуться хробаку, не всі шляхи у круг закуто; і проросте зелена рута на жовтому піску. 3. Ще мить – і битва загримить. Дощик перестав – і все навколо запахло. Він нічого не бачить, але чує далекий шум – то шумлять смереки. 1. Попереду було село і виднівся ставок. Тільки вітер гуде в полі та дівоча пісня дзвенить. Хай наше слово не вмирає і наша правда хай дзвенить! Весна і молодість!
Розділові знаки в складносурядному реченні Кома ставиться: – якщо частини з’єднані єднальними, протиставними, розділовими сполучниками: Вранці прибули машини, і солдати кинулись до ставу. Кома не ставиться:
Крапка з комою ставиться: – якщо частини з’єднані сполучниками а, але, проте, все ж, однак, також:
Тире ставиться: – якщо частини з’єднані сполучниками і(й), та(=і), та й, а, виражають:
Кома і тире ставиться: – у віршованих текстах при передачі швидкої зміни подій: Ніч колихала так ласкаво, – проте не спалося ніяк. VІ. Виконання системи завдань і вправ творчого характеру 1.Робота з підручником у групі *Вправа 96. Спишіть, розставляючи розділові знаки між частинами складносурядних речень. 1. Минуло тільки два тижні а вже готові до походу в море півсотні добрих чайок (А. Кащенко). 2. Отаман перехрестився і всі козаки поскидали шапки й почали хреститися, посилаючи рідній Україні своє останнє вітання (А. Кащенко). 3. Одягнувши шапку, кошовий махнув рукою і вмить сотні весел, ударивши в прозорі . хвилі річки, заблищали срібною сльозою а блискуча пелена Дніпра скаламутилася (А. Кащенко). 4. Минає час а Київ не минеться, не згасне шлях від маминого серця до серця України крізь віки (Д. Павличко). 5. Повітря склом виблискує ламким і тиша ніжно дзвонить над гаями (М. Рильський). 6. Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок (М. Стельмах). *Вправа 100. Відгадайте загадки. Спишіть текст загадок, доповнюючи їх відгадками й розставляючи потрібні розділові знаки. Підкресліть граматичні основи речень. 1. Батько лежить у сповитку а син пішов по світу. 2. Брат до брата в гості прийшов а той од нього ховається. 3. Чорний собака висить а білий на нього кидається. 4. Матір сина породила а син — матір (Народна творчість). ІІ. Із словами-відгадками складіть власні загадки. Запишіть їх і запропонуйте відгадати однокласникам. *Вправа 101. Виконайте тестове завдання. У якому складносурядному реченні між частинами не треба ставити кому? А У долинах співали струмки і кожен з них мав свій голос (М. Стельмах). Б Вечір був місячний, ясний і зорі лагідно сіяли (Леся Українка). В На Дніпрі тремтіли окремі вогники і від кожного з них тягнулася блискуча доріжка (В. Собко). Г Тільки невсипуще море бухкає десь здалеку та зорі тремтять у північній прохолоді (М. Коцюбинський). Вправа 102. Складіть і запишіть складносурядні речення, використавши подані слова та сполуки слів як спільний другорядний член у цих реченнях. Раптом, за лісом, уночі, на видноколі, кругом, без сумніву, мабуть. 2. Творча робота. Складання пейзажного етюду Етюд — 1. Замальовка частин майбутнього твору образотворчого мистецтва, виконаного з натури. 2. Вправа з техніки виконання в музиці, шахах, авторському мистецтві тощо. 3. Музичний твір віртуозного характеру. 4. У літературі — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру. Поряд із поняттям етюд уживаються термінологічні синоніми — образок, ескіз, що вказують на свідому незавершеність твору.
Вправа 103. Прочитайте образок сніданку на природі. Як М. Рильський використав стилістичні можливості синтаксису української мови — чергування простих і складних речень? Снідання Тараня світиться навпроти сонця — Чумацька, справжня! Хліб — як золотий, Насичений вітрами степовими І краяний смаглявою рукою Мисливця, риболова, косаря! Баклажка вигляда з трави лукаво — Попробуй догадатись, що у ній! Ще кілька огірків — твердих, зелених, Оце і все. Неначе білі пави, Пливуть хмарки у небі. В полині Цвіркоче коник. Дівчина далека Співає пісню рідну та близьку. Темніє обрій. Добродушний грім Спросоння заревів — але над нами Ще ясно й синьо. О! Дивися! Крижні, В повітрі блиснувши разком перловим, На озерце спустились польове! *Вправа 104. Прочитайте пейзажний етюд. Знайдіть у ньому складносурядні речення. Поясніть уживання розділових знаків. Сьогодні теж ішов дощ. Почався він якось непомітно. Я пропустила його народження. Великі краплі легко торкнули скло — і воно радісно задзвеніло у відповідь, та я не відразу почула його передзвін. Але краплі ставали все сильніші й настирливіші, примушуючи скло виправдовуватися голосніше. Нарешті я підняла голову, і дощик, зрадівши, застукав із подвійною силою, ніби вітаючи мене. Він дзвенів склом, шарудів листям і торкав тонкими пальцями парасольки та капюшони перехожих. З неба лилася фантастична музика й летіли яскраві прозорі кульки. Скоро все це перетвориться на радісну веселку (3 учнівського твору). * Самостійна робота. Складіть і запишіть власний пейзажний етюд, уважно спостерігаючи за сьогоднішньою погодою. Чи доречним буде використання в такому творі складносурядних речень? Відповідь обґрунтуйте. 3.Комунікативний практикум. Аналіз творчих робіт за схемою:
VІІ. Систематизація й узагальнення знань
Осінь… Різнобарвність кольорів чарує око, а ще зелене листя гріє літнім настроєм душу. Так хочеться поринути у теплий рай сонця, зелені, повіву леготу, однак назад немає вороття. Чому природа така мінлива? Чи вона навмисне грається з нашими почуттями, чи випробовує нас матінка-природа? Та як приємно шелестить жовтогаряче листя, кидає останній прощальний погляд сонце; і киває берізка тонкостанна своїми диво-сережками. Один подих вітру – і зронить їх красуня прямо під ноги. А ти йдеш, йдеш по листяному килимові, перебираєш подумки хвилини, дні, роки… Осінь і невблаганний час! Або ви зі мною або ні? Я думаю, осмислюю… 2.«Мікрофон». Дати відповіді на запитання 1.Складносурядне речення – це…
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія 1. Заповнення таблиці (очікувані результати) 2. Оцінювання навчальної діяльності ІХ. Домашнє завдання 1. § 10, впр. 105; 107 (на вибір). |
«Розділові знаки між частинами складносурядного речення» Навчальна – ознайомити учнів з особливостями інтонації та правилами розстановки розділових знаків між простими реченнями у складі... |
урок-дослідження Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення |
Узагальнення вивченого. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні Мою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчі вміння моделювати й конструювати... |
Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному ... |
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:... |
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями» Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені |
Тема: Правопис Навчальна – поглиблювати засвоєнні в початкових класах знання про основні ознаки речення (за метою висловлювання та інтонаційним... |
Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:... Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення |
Тема. Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв'язком.... Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація за темою до уроку, роздатковий матеріал |
Урок №7 ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ Христос воскрес! Село не спить — воно ж бо чекало цієї радості й іде назустріч їй до церкви. З уст в уста передається щаслива звістка:... |