Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення


Скачати 80.04 Kb.
Назва Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення
Дата 08.02.2014
Розмір 80.04 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
Урок № 4

Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення.

Мета: поглибити знання про складне речення, його будову, засоби зв’язку, інтонаційну завершеність, смислові відношення між частинами складносурядного речення; ознайомити із уживанням розділових знаків, розвивати вміння і навички знаходити в тексті складносурядні речення, визначати смислові відношення, засоби зв’язку в них, члени речення, пунктограми, будувати власне висловлювання, використовуючи виражальні можливості складносурядних речень; виховувати культуру мовлення, повагу до батьків, старших людей, любов і бережливе ставлення до природи.

Соціокультурна змістова лінія: я і національна історія та культура.

Внутрішньопредметні зв’язки

Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень.

Культура мовлення і стилістика: інтонація складного речення, синоніміка складного і простого речень.

Текст(риторичний аспект): використання складних речень у різних стилях мовлення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань(формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, словники, навчальні посібники із пунктуації, орфографії.

Форми і методи роботи: індивідуальна робота з картками, «Атака на учня», «Що я знаю – про що дізнаюся – що хочу дізнатися», мовознавче дослідження, робота в групах, робота з текстом, комунікативний практикум, пунктуаційний практикум, творча робота, «Мікрофон».


Перебіг уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка д.з.:

*пояснення вправи (з підручника)

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань

  1. «Атака на учня»

  1. Що вивчає синтаксис?

2.Складне речення – це…

3.Чому речення називається складним?

4.Як пов’язані між собою його частини?

5.Який зв'язок інтонаційний, який – сполучниковий?

6.Сполучник – це…

7.Яка різниця між сполучниками сурядності та підрядності?

8.Для чого в мовленні використовуються складні речення?

9.Відмінність між складним і простим реченнями.

10.Складне сполучникове речення.

11.Складне безсполучникове речення.

12.Види складного сполучникового речення.

13.Сполучники сурядності.

14.Сполучники підрядності.

15.Основні ознаки складного речення.

  1. Смислові відношення?



IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Настановчо-мотиваційний етап
1. Робота з таблицею (очікувані результати)


Що я знаю?

Про що дізнаюся?

Що хочу дізнатися?












V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

1. Мовознавче дослідження:

* запис речень;

* пояснення пунктограм(орфограм);

* зіставлення прикладів із правилами (підручник – с. 63, с.65; навчальний посібник із пунктуації).
1. Рясніє дощ, і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.

Вітер то затихав і летів городами в степ, то він налітав із повною силою.
2. Мороз прилине синьо і прозоро, розвісить скрізь інею сивий дим; і на шибках невидимі узори він намалює генієм своїм.

Не всі серця дадуться хробаку, не всі шляхи у круг закуто; і проросте зелена рута на жовтому піску.
3. Ще мить – і битва загримить.

Дощик перестав – і все навколо запахло.

Він нічого не бачить, але чує далекий шум – то шумлять смереки.
1. Попереду було село і виднівся ставок.

Тільки вітер гуде в полі та дівоча пісня дзвенить.

Хай наше слово не вмирає і наша правда хай дзвенить! Весна і молодість!

  1. Коментар учителя

Розділові знаки в складносурядному реченні

Кома ставиться:

– якщо частини з’єднані єднальними, протиставними, розділовими сполучниками: Вранці прибули машини, і солдати кинулись до ставу.

Кома не ставиться:

  1. якщо частини з’єднані одиничним сполучником і(й), та(=і), чи, або і мають спільний другорядний член, вставне слово, частки лише (тільки), ще, навіть: На степовій дорозі зрідка пробігали машини й смугами зривалася пилюка. Тільки коники сюрчать та перепел іноді підпадьомкає;

  2. якщо частини з’єднані одиничним сполучником і(й), та(=і), чи, або і є односкладними безособовими чи називними, питальними, спонукальними чи окличними реченнями: Вечоріє надворі та темніє навкруг. Сади й степи. Хто ви і чого вам треба?



Крапка з комою ставиться:

– якщо частини з’єднані сполучниками а, але, проте, все ж, однак, також:

  • дуже поширені;

  • мають усередині свої розділові знаки(коми);

  • далекі за змістом;

  • виділені автором як відносно самостійні: Все зраділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, молодий, теплий, погожий.



Тире ставиться:

– якщо частини з’єднані сполучниками і(й), та(=і), та й, а, виражають:

  • швидку зміну подій;

  • протиставлення;

  • неочікуваний результат: Дощ пройшов – і Київ зеленіє.



Кома і тире ставиться:

– у віршованих текстах при передачі швидкої зміни подій: Ніч колихала так ласкаво, – проте не спалося ніяк.
VІ. Виконання системи завдань і вправ творчого характеру

1.Робота з підручником у групі

*Вправа 96. Спишіть, розставляючи розділові знаки між частинами складносурядних речень.

1. Минуло тільки два тижні а вже готові до походу в море півсотні добрих чайок (А. Кащенко). 2. Отаман перехрестився і всі козаки поскидали шапки й почали хреститися, посилаючи рідній Україні своє останнє вітання (А. Кащенко). 3. Одягнувши шапку, кошовий махнув рукою і вмить сотні весел, ударивши в прозорі . хвилі річки, заблищали срібною сльозою а блискуча пелена Дніпра скаламутилася (А. Кащенко). 4. Минає час а Київ не минеться, не згасне шлях від маминого серця до серця України крізь віки (Д. Павличко). 5. Повітря склом виблискує ламким і тиша ніжно дзвонить над гаями (М. Рильський). 6. Посеред неба гнеться на південь Чумацький Шлях і між його доспілими зорями тремтить і осипається на край землі срібний пилок (М. Стельмах).
*Вправа 100. Відгадайте загадки. Спишіть текст загадок, доповнюючи їх відгадками й розставляючи потрібні розділові знаки. Підкресліть граматичні основи речень.
1. Батько лежить у сповитку а син пішов по світу. 2. Брат до брата в гості прийшов а той од нього ховається. 3. Чорний собака висить а білий на нього кидається. 4. Матір сина породила а син — матір (Народна творчість).
ІІ. Із словами-відгадками складіть власні загадки. Запишіть їх і запропонуйте відгадати однокласникам.
*Вправа 101. Виконайте тестове завдання.

У якому складносурядному реченні між частинами не треба ставити кому?
А У долинах співали струмки і кожен з них мав свій голос (М. Стельмах).

Б Вечір був місячний, ясний і зорі лагідно сіяли (Леся Українка).

В На Дніпрі тремтіли окремі вогники і від кожного з них тягнулася блискуча доріжка (В. Собко).

Г Тільки невсипуще море бухкає десь здалеку та зорі тремтять у північній прохолоді (М. Коцюбинський).
Вправа 102. Складіть і запишіть складносурядні речення, використавши подані слова та сполуки слів як спільний другорядний член у цих реченнях.
Раптом, за лісом, уночі, на видноколі, кругом, без сумніву, мабуть.
2. Творча робота. Складання пейзажного етюду

Етюд — 1. Замальовка частин майбутнього твору образотворчого мистецтва, виконаного з натури. 2. Вправа з техніки виконання в музиці, шахах, авторському мистецтві тощо. 3. Музичний твір віртуозного характеру. 4. У літературі — невеликий за обсягом, переважно безсюжетний твір настроєвого характеру. Поряд із поняттям етюд уживаються термінологічні синоніми — образок, ескіз, що вказують на свідому незавершеність твору.


  • Усне виконання вправ 103-104

Вправа 103. Прочитайте образок сніданку на природі. Як

М. Рильський використав стилістичні можливості синтаксису української мови — чергування простих і складних речень?

Снідання

Тараня світиться навпроти сонця —

Чумацька, справжня! Хліб — як золотий,

Насичений вітрами степовими

І краяний смаглявою рукою

Мисливця, риболова, косаря!

Баклажка вигляда з трави лукаво —

Попробуй догадатись, що у ній!

Ще кілька огірків — твердих, зелених,

Оце і все.

Неначе білі пави,

Пливуть хмарки у небі. В полині

Цвіркоче коник. Дівчина далека

Співає пісню рідну та близьку.

Темніє обрій. Добродушний грім

Спросоння заревів — але над нами

Ще ясно й синьо.

О! Дивися! Крижні,

В повітрі блиснувши разком перловим,

На озерце спустились польове!

*Вправа 104. Прочитайте пейзажний етюд. Знайдіть у ньому складносурядні речення. Поясніть уживання розділових знаків.

Сьогодні теж ішов дощ. Почався він якось непомітно. Я пропустила його народження. Великі краплі легко торкнули скло — і воно радісно задзвеніло у відповідь, та я не відразу почула його передзвін. Але краплі ставали все сильніші й настирливіші, примушуючи скло виправдовуватися голосніше. Нарешті я підняла голову, і дощик, зрадівши, застукав із подвійною силою, ніби вітаючи мене. Він дзвенів склом, шарудів листям і торкав тонкими пальцями парасольки та капюшони перехожих. З неба лилася фантастична музика й летіли яскраві прозорі кульки. Скоро все це перетвориться на радісну веселку (3 учнівського твору).
* Самостійна робота. Складіть і запишіть власний пейзажний етюд, уважно спостерігаючи за сьогоднішньою погодою. Чи доречним буде використання в такому творі складносурядних речень? Відповідь обґрунтуйте.
3.Комунікативний практикум. Аналіз творчих робіт за схемою:

  • розкриття теми, основної думки;

  • стиль і тип мовлення;

  • добір мовних засобів;

  • використання ССР.

VІІ. Систематизація й узагальнення знань

  1. Пунктуаційний практикум. Записати текст, пояснити розділові знаки у ССР

Осінь… Різнобарвність кольорів чарує око, а ще зелене листя гріє літнім настроєм душу. Так хочеться поринути у теплий рай сонця, зелені, повіву леготу, однак назад немає вороття. Чому природа така мінлива? Чи вона навмисне грається з нашими почуттями, чи випробовує нас матінка-природа?

Та як приємно шелестить жовтогаряче листя, кидає останній прощальний погляд сонце; і киває берізка тонкостанна своїми диво-сережками. Один подих вітру – і зронить їх красуня прямо під ноги. А ти йдеш, йдеш по листяному килимові, перебираєш подумки хвилини, дні, роки… Осінь і невблаганний час! Або ви зі мною або ні? Я думаю, осмислюю…
2.«Мікрофон». Дати відповіді на запитання

1.Складносурядне речення – це…

  1. Засоби зв’язку в ньому?

  2. Назвати єднальні сполучники.

  3. Які сполучники протиставні?

  4. Розділові сполучники?

  5. Які сполучники одиничні, які повторювані, а які парні?

  6. Інтонація ССР?

  7. Чому частини рівноправні?

  8. Смислові відношення між частинами?

  9. Як сполучники впливають на зміст речень?

  10. Коли ставить кома, коли ні?

  11. Крапка з комою потрібна…

  12. Тире ставиться?

  13. Кома і тире як…



VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Заповнення таблиці (очікувані результати)

2. Оцінювання навчальної діяльності
ІХ. Домашнє завдання

1. § 10, впр. 105; 107 (на вибір).

Схожі:

«Розділові знаки між частинами складносурядного речення»
Навчальна – ознайомити учнів з особливостями інтонації та правилами розстановки розділових знаків між простими реченнями у складі...
  урок-дослідження
Тема: Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв’язком. Кома між частинами складного речення
Узагальнення вивченого. Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Мою, двокрапки, тире в безсполучникових складних реченнях; розвивати увагу, пам'ять, мислення, творчі вміння моделювати й конструювати...
Розділові знаки між простими реченнями в складносурядному
...
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:...
Дидактичний матеріал до теми «Речення зі звертаннями»
Спишіть речення, розставляючи розділові знаки при звертаннях. Назвіть звертання, визначте, які з них поширені
Тема: Правопис
Навчальна – поглиблювати засвоєнні в початкових класах знання про основні ознаки речення (за метою висловлювання та інтонаційним...
Урок засвоєння нових знань. Форми організації пізнавальної діяльності:...
Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Тема. Складні речення з безсполучниковим та сполучниковим зв'язком....
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, презентація за темою до уроку, роздатковий матеріал
Урок №7 ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ. ОКЛИЧНІ РЕЧЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ
Христос воскрес! Село не спить — воно ж бо чекало цієї радості й іде назустріч їй до церкви. З уст в уста передається щаслива звістка:...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка