1
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Головне управління освіти і науки Черкаської облдержадміністрації
ДНЗ «Уманський професійний аграрний ліцей»
Лабораторно-практичні роботи
«Системи та агрегати двигуна тракторів та автомобілів»
Методичний посібник
Підготувала:
Осюнько Н.В.
викладач спецдисциплін
2012
Методичний посібник: Лабораторно-практичні роботи «Системи та агрегати двигуна тракторів та автомобілів».
Розробник Осюнько Н.В. – Умань: ДНЗ «Уманський професійний аграрний ліцей», 2012.
В навчально-методичному посібнику представлені лабораторно-практичні роботи з курсу «Трактори і автомобілі» по першому розділу програми «Двигуни». Розглядаються механізми, системи карбюраторних і дизельних двигунів тракторів та автомобілів.
Даються короткі теоретичні відомості, порядок осмислення теоретичного матеріалу, виконання практичної роботи, індивідуальні завдання, контрольні питання для самоперевірки знань.
Для викладачів та учнів (студентів) професійно-технічних закладів.
Матеріали схвалені на засіданні методичної комісії.
Протокол №8 від 28.03.2012р.
Зміст
1. Загальні вказівки по організації і проведенню лабораторно-практичних робіт.
2. Підготовка до виконання лабораторно-практичних робіт (ЛПР).
З . Вимоги до звіту про виконання лабораторно-практичних робіт (ЛПР).
4. Техніка безпеки і протипожежні заходи
5. Лабораторно-практичні роботи;
№1 .Класифікація та загальна будова тракторів і автомобілів.
№2.Класифікація, загальна будова та принцип роботи автотракторних двигунів.
№3.Кривошипно-шатунний механізм автотракторних двигунів.
№4. Газорозподільний і декомпресійний механізм автотракторних двигунів.
№5.Система охолодження автотракторних двигунів.
№6.Система мащення двигунів внутрішнього згорання.
№7.Система живлення карбюраторних двигунів внутрішнього згоряння.
№8.Система живлення карбюраторних двигунів, які працюють на газі.
№9.Система живлення дизельних двигунів внутрішнього згоряння.
-
№10.Система пуску карбюраторних і дизельних двигунів.
Література.
Додатки.
Загальні вказівки по організації і проведенню
лабораторно-практичних робіт
Мета лабораторно - практичних робіт (ЛПР) - закріпити теоретичні знання призначення, різновиду, конструкції та роботи всіх систем та механізмів двигунів внутрішнього згорання тракторів і автомобілів, їх складових частин та деталей; засвоєння практичних прийомів розбирання і збирання основних складових частин та деталей систем та механізмів автотракторних двигунів.
Лабораторно-практичні роботи вимагають від студентів самостійної і високої творчої активності.
В кожній роботі ставиться мета, даються короткі теоретичні відомості, визначається порядок виконання ЛПР, її практичної частини, зміст звіту, індивідуальні завдання і контрольні запитання, на які учні (студенти) повинні дати відповіді після виконання лабораторно-практичної роботи.
Індивідуальне завдання вибирається із таблиць по двом останнім числам шифру (власного номеру) учня (студента). Роботи, виконані не по своєму варіанту, не розглядаються.
Для виконання завдань ЛПР навчальна група ділиться на підгрупи, які виконують відповідну роботу.
Підготовка до виконання ЛПР.
Виконання кожної лабораторно-практичної роботи складається із чотирьох самостійних етапів, тісно пов'язаних між собою.
-
Самостійна підготовка студентів до ЛПР.
Для цього необхідно вивчити порядок проведення даної роботи, повторити відповідний розділ теоретичного матеріалу і ознайомитись з літературними джерелами з питань даної роботи, короткими теоретичними відомостями, представленими в роботі.
Шляхом опитування декількох учнів (студентів), перевіряють підготовку групи до виконання завдань ЛПР, визначать мету і зміст занять, послідовність виконання роботи.
-
Виконання ЛПР.
Лабораторно-практичну роботу виконують у відповідності до порядку її виконання, відпрацьовуючи відповідний теоретичний матеріал, працюючи з наочністю, роздатковим матеріалом, проводячи практичну роботу по розбиранні і складанні основних деталей та вузлів автотракторних двигунів.
-
Оформлення звіту і захист його.
Захист звіту проходить у вигляді бесіди студентів з викладачем. Студенти повинні відповідати на поставлені запитання. Невиконання студентами заданого об'єму самостійної підготовки, низька якість виконання і недодержання правил техніки безпеки можуть бути причиною для переносу чергової лабораторної роботи на додаткове заняття.
Вимоги до звіту про виконання ЛПР.
Після виконання роботи ланка студентів показує викладачу звіт. Звіти по ЛПР оформляють в окремому зошиті. Звіти повинні містити в собі тему, мету, обладнання , порядок виконання лабораторно-практичної роботи та її практичної частини, індивідуальні завдання, відповіді на контрольні питання. Схеми в звітах повинні бути виконані олівцем (фломастером) під лінійку.
Техніка безпеки і протипожежні заходи.
Щоб запобігти травматизму при виконанні лабораторних робіт необхідно дотримуватись правил техніки безпеки і пожежної безпеки. До лабораторних робіт допускаються (учні) студенти тільки після вивчення вказаних правил, що підтверджується їх підписом в спеціальному журналі.
Лабораторно-практична робота №1
Тема: Класифікація та загальна будова тракторів і автомобілів
Мета роботи: Ознайомлення з класифікацією та загальною будовою
тракторів і автомобілів.
Обладнання: плакати, схеми, наочності, підручники, методичні розробки.
1.1. КОРОТКІ ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ
Трактори й автомобілі - основні енергетичні засоби для виконання механізованих робіт у сільському господарстві і перевезення різних вантажів.
Автомобіль - це самохідний транспортний засіб, призначений для перевезення вантажів, людей, виконання спеціальних операцій.
Автомобілі класифікують за наступними ознаками:
- по призначенню розрізняють вантажні (які поділяють по вантажопідйомності на наступні класи особливо малий (0,3... 1,0 тон); малий (1,0.. .3,0тон); середній (3,0...5,0тон); великий (5.0.. 8,0 тон); особливо великий (понад 5 гон)), пасажирські (які поділяють на легкові - для перевезення невеликої групи пасажирів (до 8 чоловік) і автобуси - для масових перевезень пасажирів) і спеціальні автомобілі (автокрани, пожежні автомобілі, збиральні, ремонтні майстерні та ін.).
по типу шасі автомобілі поділяють на рамні і безрамні.
по типу двигуна автомобілі поділяють на автомобілі з карбюраторними, електричними двигунами і дизелями.
Трактор - це самохідна машина, яка використовується як енергетичний засіб для пересування і приведення в дію с/г і інших машин, а також для буксирування причепів. Двигун трактора може приводити в дію робочі органи стаціонарних с/г машин через вал відборупотужності (ВВП) чи за допомогою привідного шківу.
Трактори класифікують за наступними ознаками:
по призначенню с/г трактори поділяють на три групи: загального призначення, універсально-просапні, спеціальні.
по конструкції ходової частини трактори бувають: гусеничні і колісні.
по номінальному тяговому зусиллю трактори поділяють на 10 класів, що розрізняються між собою по конструкції. 10 тягових класів складають типаж с/г тракторів.
Типаж - це технічно й економічно обґрунтована сукупність усіх моделей тракторів, що рекомендуються у виробництво. У діючому типажі трактори класифікують по тягових класах відповідно до номінального тягового зусилля, що трактор здатний розвивати на робочій передачі при русі його по стерні на грунтах середньої вологості і твердості з найбільшою продуктивністю. У кожному тяговому класі є базові моделі і модифікації, на яких встановлені уніфіковані з базовими моделями двигуни і ряд інших складових частин. Уніфікація складових частин полегшує виготовлення й експлуатацію тракторів.
Трактор і автомобіль - це складні самохідні машини, що складаються з окремих механізмів і складальних одиниць.
Незалежно від особливості конструкції трактори складаються з двигуна, трансмісії, ходової частини, механізмів керування, робочого і допоміжного обладнання.
Двигун - це джерело механічної енергії.
Трансмісія являє собою сукупність механізмів, що передають крутний момент від колінчастого вала двигуна до ведучих коліс, змінюючи його і частоту обертання ведучих коліс за значенням і напрямом. До її складу входять зчеплення, з'єднувальна муфта, коробка передач і задній міст.
Ходова частина необхідна трактору для пересування. Обертальний рух коліс при зчепленні їх з поверхнею ґрунту перегворюеться в поступальний рух трактора.
Робоче обладнання застосовується для використання потужності двигуна при виконанні різних с/г робіт. До нього відносяться вал відбору потужності, причіпний пристрій, начіпна система, привідний шків.
Допоміжне обладнання - це кабіна з підресорним сидінням, опаленням і вентиляцією, капот, прилади освітлення, сигналізації і т.д.
Основні частини автомобіля за принциповою схемою розташування і призначенню такі ж, як у колісного трактора. Одна зі складових і відмінних частин автомобіля - це кузов. Трансмісію, ходову частину і механізм керування автомобіля і трактора в зборі називають шасі.
У механізм керування входить рульове керування за допомогою якого змінюють напрям руху автомобіля і гальмова система , що дозволяє знизити швидкість руху чи зупинити автомобіль.
До допоміжного обладнання автомобіля відносять лебідку, опалення і вентиляцію кабіни, тягово-зчіпний пристрій і т.д.
1.2.ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Розглянути і описати класифікацію тракторів і автомобілів та типаж тракторів.
1.5.2.Ознайомитися з технічною характеристикою та системою позначення тракторів і автомобілів.
Розглянути і описати загальну будову тракторів і автомобілів, призначення їх основних складальних одиниць, робочого та допоміжного обладнання.
Дати відповіді на контрольні питання.
Скласти звіт про виконання ЛПР.
1.3. 3ВІТ ПРО ВИКОНАННЯ ЛПР
1.6.1 Звіт про виконання ЛПР повинен включати в себе, назву, мету та обладнання, інструменти та навчальні посібники, порядок виконання роботи та відповідні її завдання, відповіді на контрольні запитання.
1.6.2.Згідно варіанту описати технічну характеристику тракторів і автомобілів та замалювати принципову схему їх загальної будови.
1.4. КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ
1.7.1. Історичний огляд розвитку автомобіле- і тракторобудування.
1.7.2.Що називається трактором і автомобілем ?
1.7.3 За якими ознаками класифікують трактори ?
1.7.4.3а якими ознаками класифікують автомобілі ?
1.7.5.Що розуміють під типажем тракторів ?
1 .7.6.Як класифікують трактори в діючому типажі тракторів ?
1.7.7.3 яких основних частин складається трактор? Їх призначення.
1.7.8.3 яких основних частин складається автомобіль? Їх призначення.
1.5.ІНДИВІДУАЛЬНЕ ЗАВДАННЯ
1. Тех.характеристика Т-16М. 11. Тех.характеристика К-701.
2. Тех.характеристика МТЗ-80. 12. Тех.характеристика Т-25А.
3. Тех.характеристика Т-70С. 13. Тех.характеристика К-700.
4. Тех. характеристика МТЗ-82 14. Тех. характеристика ЮМЗ-6А.
5. Тех.характеристика Т-150К. 15 .Тех. характеристика УАЗ – 45
6. Тех. характеристика Т-150 16.Тех. характеристика ЛуАЗ-969М.
7. Тех. характеристика ДТ-75МВ. 17.Тех. характеристика КамАЗ-5320.
8.Тех. характеристика Т-40М . 18.Тех. характеристика ЗІЛ-130.
9.Тех. характеристика Т-4А . 19.Тех. характеристика ГАЗ-53.
10.Тех. характеристика Т-130М 20.Тех. характеристика ВАЗ-2101.
Варіанти завдань
Передостання
|
Номер
|
Остання
|
Номер
|
цифра шифру
|
завдання
|
цифра шифру
|
завдання
|
|
|
|
|
1
|
3
|
1
|
20
|
2
|
6
|
2
|
12
|
3
|
13
|
3
|
9
|
4
|
1
|
4
|
5
|
5
|
7
|
5
|
4
|
6
|
8
|
6
|
15
|
7
|
18
|
7
|
16
|
8
|
2
|
8
|
17
|
9
|
10
|
9
|
11
|
0
|
14
|
0
|
19
|
Література: 2. с.З - 6; 3. с.3-9; 4. с.З - 15; 5. с.5 -8; 6. с.3-13; 7. с.3-12; 8. с.5-12; 9. с.3 - 10; 10. с.3-24; 11.с.12- 15
Лабораторно - практична робота №2
|