На уроках біології”


Скачати 188.89 Kb.
НазваНа уроках біології”
Дата21.04.2013
Розмір188.89 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Біологія > Урок










ВІДДІЛ ОСВІТИ КАТЕРИНОПІЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ. РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ.

Використання інтерактивних та комп’ютерних технологій 

на уроках біології”

З досвіду роботи вчителя біології Бойченко Лариси Федорівни

Шостаківського навчально-виховного комплексу

«Дошкільного навчального закладу – загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів»

Катеринопіль 2010 рік.
Розділ: Інформаційно-комунікаційні технології в освітньому процесі

Автор: Бойченко Лариса Федорівна

Посада: вчитель біології



Матеріали схвалені на засіданні педагогічної ради школи

Протокол № 2 від 16. 03. 2010 р.

Зміст


  1. Анотація ...........................................................................................................5

  2. І. Використання інтерактивних технологій навчання

при вивченні біології людини у 9 класі....................................................7

  1. ІІ. Використання комп’ютерних технологій навчання

при вивченні біології людини у 9 класі. (додаток на СD – R)

    • відео фрагменти;

    • презентації;

    • флеш-анімації;

    • фото;

    • ілюстрації;

    • кросворди.

    • Використання інтерактивних технологій навчання при вивченні теми.doc Microsoft Word.

4. Бібліографія......................................................................................................18


Анотація

на матеріали виставки перспективного педагогічного досвіду, підготовлені Бойченко Ларисою Федорівною, учителем біології Шостаківського НВК

І-ІІ ст., спеціалістом вищої категорії.

Бойченко Лариса Федорівна – учитель-новатор, людина постійного творчого пошуку, фанат педагогічної справи. На всі нововведення в освітній науці реагує оперативно, іде в ногу з часом. За роки роботи у Шостаківському навчальному закладі виросла до висококласного фахівця. Уроки проводить ефективні та високоефективні.

Лариса Федорівна виробила власний педагогічний почерк, має науково обґрунтовану систему роботи. В організації навчально-виховного процесу використовує особистісно-зорієнтований підхід, створює ситуацію успіху, що сприяє організації повноцінної діяльності кожної дитини. Володіє глибокими знаннями з навчального предмету, в галузі педагогіки, методики, психології.

Працює над реалізацією пошуково-методичної проблеми ”Використання інтерактивних та комп’ютерних технологій на уроках біології”, що передбачає використання активних методів навчання. У своїй практиці послуговується науковою теорією педагогічних цілей, розробленою американським психологом Бенджаміном Блумом, який окреслив шість рівнів освітніх цілей для визначення розвитку мислиннєвих навичок учнів (таксономія Блума): знання → розуміння → використання → аналіз → синтез → оцінювання.

Творчо опрацьовуючи кожну тему уроку, учитель знаходить і використовує на уроці оптимальні форми і методи, де переважає „евристичний”, дослідницький, пошуковий підхід, інтерактивні технології. Кілька років поспіль учитель працює над створенням комп’ютерних презентацій, які вдало використовує на уроках.

Матеріали науково обґрунтовані, відповідають основним державним стандартам, принципам педагогічної діяльності, викладені системно і логічно. Добре продумано кожен елемент. Матеріали оригінальні за змістом, використані оригінальні педагогічні технології – пошуково – дослідницький метод. Матеріал доступний, відповідає віковим можливостія учнів. Забезпечено виховну, навчальну, розвиваючу спрямованість. Наявний ілюстративний матеріал є доцільним.

Цінність роботи полягає у її значущості: учителю вдалося зацікавити учнів предметом, залучити до роботи учнів різного рівня, створити умови співпраці та співтворчості.

Оформлено роботу естетично грамотно. Матеріали можуть бути використані у фахових педагогічних виданнях з метою поширення передового педагогічного досвіду, використання колегами на уроках біології, в організації позакласної роботи.

Директор НВК: Т.В.Калінічук

І. Використання інтерактивних технологій навчання

при вивченні біології людини у 9 класі.

Розділ 3 „Кров і лімфа”.

Розділ 4 „Кровообіг і лімфообіг” .

Активне навчання використовує систему методів і прийомів, спрямовану головним чином не на повідомлення готових знань, їх запам’ятовування, а на організацію учнів для самостійного здобування знань, засвоєння умінь і навичок у процесі пізнавальної та практичної діяльності

1. Створення психологічного клімату

Для успішного впровадження технологій розвивального навчання необхідно пам’ятати, що уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Тому дуже важливо на початку заняття створити позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме розвитку особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати.

Для вирішення цієї проблеми рекомендується використовувати „розминку”, яка замінює так звані організаційні моменти уроку і до того ж відіграє певну роль в обґрунтуванні навчання.

1.1. Розминка до теми „Формені елементи крові. Еритроцити.”

Чи відомо вам, що легенди мають під собою реальні основи? Лікарі стверджують, що вампіризм - це ознака захворювання крові, прояв рідкісної хвороби під назвою «порфірія». Вважається, що порфірія найбільш поширена в Трансільванії (батьківщина Дракули), де створювались шлюби між близькими родичами.

Які зміни в стуктурі крові приводять до симптомів цієї хвороби - світлобоязні, підвищеної активності вночі, зміни кольору зубів?

Чому ці хворі не можуть їсти часник?

Чи покращують порфірики своє становище, п'ючи чужу кров?

(Учні обговорюють у парах завдання, пропонують свої пояснення)

Вчитель коректує відповіді і пропонує перейти до наступного етапу уроку, вивчення нового матеріалу, який дасть змогу вивчити будову і функції еритроцитів і встановити зв’язок їх будови з функцією, що вони виконують, а отримані знання дадуть можливість зробити правильні висновки (в кінці уроку), щодо роз’яснення причин симптомів цієї загадкової хвороби.

Матеріал для вчителя. Під час протікання рідкісної хвороби під назвою порфірія порушується відтворення білків крові. Небілкова частина стає токсичною і починає роз'їдати підшкірні тканини хворого. Інші симптоми цієї хвороби - це світлобоязнь, відклади порфірії на зубах, від чого вони стають кроваво - коричневі, підвищена активність вночі.

Нестача в еритроцитах заліза робить цих людей залежними від темної пори. Внаслідок чого страждає ендокринна система, що в свою чергу робить шкіру порфиріків блідою, а волосся більш схожим на шерсть тварин, нігті стають незвичайного кольору та форми.

Для довершення картини хворі не могли їсти часник, що підсилював пошкодження підшкірних тканин. Це страшне захворювання може бути викликане і деякими отрутами. Але, п’ючи чужу кров порфірики погіршують своє становище: сира кров викликає тяжкі форми хвороб шлунка, печінки та нирок. А це значить, що хворий не зможе покращити своє становище чужою кров'ю.

Тема: Групи крові. Резус фактор.

(Напередодні учням дається завдання дізнатися, яка в них група крові.)

Дослідники вважають, що група крові визначає характер людини. Я пропоную виконати дослідження і перевірити, чи дійсно впливає група крові на характер людини. Виберіть із переліку якостей характеру ті, які властиві саме вам. (переліки якостей характеру подаються блоками без розкриття заголовків, потім учні співставляють, чи відповідає їх група крові якостям характеру поданих зразків)

Група крові 0 (I) "Мисливець" ( Нею володіють від 40 до 50% всіх людей.)

Ці люди володіють сильним характером.

Вони рішучі і впевнені в собі.

Їх девіз: "Боротися й шукати, знайти і не здаватися".

Дуже рухливі, неврівноважені і збудливі.

Боляче переносять будь-яку, навіть най справедливішу критику.

Група крові А (II) "Хлібороб" (Нею володіють 30 - 40% людей.)

Дуже товариські, легко адаптуються в будь-якій обстановці, тому такі події, як зміна місця проживання або роботи, не є для них стресовими. Старанні. Люблять гармонію і порядок.

Але іноді виявляють упертість і нездатність розслабитися.

Дуже уразливі, важко переносять образи і засмучення.

Група B (III) "Кочівник" (Нею володіють 10 - 20% людей.)

Вони відкриті і оптимістичні. Ставлять високі вимоги до себе і оточуючих.

Комфорт їх не приваблює, а все звичне і повсякденне навіює нудьгу.

Їх тягне до пригод, а тому вони ніколи не пропустять нагоди щось змінити у своєму житті. Воліють ні від кого не залежати.

Не терплять несправедливого ставлення до себе.

Група крові АВ (IV) "Загадка" (Нею володіють тільки 5% людей)

Вони відрізняються м'яким і лагідним характером.

Завжди готові вислухати і зрозуміти інших. Ними керують емоції і почуття. Врівноважені. З труднощами приймають рішення. Більш за все конфліктують самі з собою.

1.2. Цікаві факти про кров.

 У дорослої людини серце за день виштовхує 10000 літрів крові. За один поштовх в аорту викидається приблизно 130 мілілітрів. В стані спокою частота пульсу - 60-80 уд./хв., в жінок сердце скорочується на 6-8 уд./хв частіше, ніж у чоловіків. При важкому фізичному навантаженні пульс може прискорюватися до 200 і більше уд./хв. Для порівняння: частота пульсу у слона - 20 уд./хв., у бика - 25, у жаби-30, у кроля - 200, а у миші - 500 уд./хв.

 Загальна довжина кровоносних судин в организмі людини - приблизно 100.000 км.

 Ось як розподіляється кров організмом в стані спокою: 25% загального об’єму знаходиться в м’язах, інші 25% - в нирках, 15% - в судинах стінок кишківника, 10% - в печінці, 8% - в мозку, 4% - в коронарних судинах серця, 13% - в судинах легень та в інших органах.

 Кожний еритроцит містить бльзько 270 млн. молекул гемоглобіну.

 В дорослої людини за годину гине мільярд еритроцитів, 5 мільярдів лейкоцитів і 2 мільярда тромбоцитів. На зміну їм з’являються нові клітини, які утворюються в кістковому мозку і в селезінці. За добу оновлюється приблизно 25 г. крові.

 Кістковий мозок дорослої людини, важить в середньому 2600 г. За 70 років життя він дає 650 кг. еритроцитів і тону лейкоцитів.

  • Dragon Blood tree (dracaena cinnabari)  – дерево драконової крові назване так за свою кроваво–червону смолу. Протягом століть з цієї смоли виготовлювали художні фатби та лак. Те, що червоний колір надають смолі стійкі пігменти дракорубін та дракокармін, відомо вченим давно, але їхнє біологічне значення до цих пір залишається таємницею.

Росте дерево в горах острова Сокотра (в перекладі з арабскої – «Базар драконової крові»), що розміщений біля узбережжя Ємена, впівнічно–західній частині Індійського океану. Відноситься до родини драцен (рос.) (від грецького dracaina – дракониха), висота в середньому 6–9 м., українська назва — «Драцена кіноварно–червона».

1.3. Парадоксальна розповідь

Парадоксальна розповідь – це розповідь, яка містить хибні або неправильні твердження. Спираючись на свої знання, учням необхідно виділити парадоксальні моменти та довести, у чому полягає їх хибність. Під час виконання цієї вправи розвиваються вміння швидко і логічно мислити, стисло конспектувати, чітко висловлювати свою думку.

Наприклад

1. Гомеостаз - відносно сталий склад внутрішнього середовища організму. Внутрішнє середовище складають кров, лімфа, міжтканева рідина. Хімічний склад і концентрація хімічних речовин у цих рідинах не має значення для нормального функціонування клітин. На рівні клітин відбуваються окиснення органічних речовин (наприклад, червоний кістковий мозок продукує нові еритроцити, тромбоцити, лейкоцити), синтез необхідних білків, оновлення тканин (клітинне дихання).

Відповідь учня:

Гомеостаз - відносно сталий склад внутрішнього середовища організму. Внутрішнє середовище складають кров, лімфа, міжтканева рідина. Хімічний склад і концентрація хімічних речовин у цих рідинах має значення для нормального функціонування клітин. На рівні клітин відбуваються окиснення органічних речовин (клітинне дихання), синтез необхідних білків, оновлення тканин (наприклад, червоний кістковий мозок продукує нові еритроцити, тромбоцити, лейкоцити).

2. Еритроцити - без’ядерні клітини здатні до поділу, мають гемоглобін, який легко приєднує і легко віддає кисень;

- лейкоцити - є багато видів, учасники згортання крові;

- тромбоцити – працюють на імунітет;

Відповідь учня:

Еритроцити - без’ядерні клітини (втрачають ядро при дозріванні, тому не діляться), мають гемоглобін, який легко приєднує і легко віддає кисень;

- лейкоцити - є багато видів, але всі працюють на імунітет;

- тромбоцити - учасники згортання крові

1.4. Бліц-інтерв`ю

Цей вид роботи використовується для перевірки знань, які отримані на попередніх уроках. Тривалість вправи залежить від цілей та типу уроку (5 – 10 хв.) учні самостійно готують запитання, що будуть ставити під час „інтерв’ю”. Найголовніша вимога – вони мають бути чіткі та лаконічні. Під час виконання цієї вправи школярі навчаються із фактів виділяти головні думки, на основі яких і будують запитання, що вимагають відповіді двома-трьома словами. До того ж розвивається взаємоповага та коректне ставлення один до одного. Для проведення „інтерв’ю” колектив поділяється на „експертів” та „журналістів”. „Експерти” займають місце в центрі, „журналісти” по черзі ставлять запитання.

Наприклад, під час вивчення теми „Лейкоцити. Імунітет.” (Біологія людини 8-й клас) учні можуть запропонувати такі запитання:

- Яке значення імунітету?

- Чому одні люди хворіють на грип, а інші за таких самих умов - ні?

 - Які особливості повсякденного життя посилюють імунітет? які ослаблюють?

  • Чому під час епідемії не можна проводити вакцинацію?

  • Чи можна проводити вакцинацію від правця при підвищеній температурі організму до 37°С?

  • Чому під час інфекційних захворювань протягом кількох днів спостерігається слабкість?


Інтерактивні технології базуються на постійній активній взаємодії всіх учасників навчального процесу. Це співнавчання, взаємонавчання, тісна взаємодія в міні-колективі (групі, ланці, команді), коли і учні, і вчитель є рівноправними суб’єктами навчання.

2. Технології колективно-групового навчання

2.1. Мозковий штурм.

Опираючись на життєвий досвід та знання, всі учасники обговорення вільно висловлюють свої думки. Мозковий штурм спонукає учнів виявляти творчість, розвиває вміння швидко аналізувати ситуацію.

За короткий термін (до 3 хв.) вдається зібрати велику кількість ідей (записуються на дошці). На завершальному етапі ці ідеї систематизують, аналізують, обговорюють та виділяють абсурдні, хибні й ті, що допоможуть розв’язати проблему. Пропозиції щодо вирішення проблеми зберігаються протягом уроку й використовуються як опорний конспект під час узагальнення і систематизації вивченого матеріалу.

Перед виконанням завдання учнів ознайомлюють з правилами мозкового штурму:

  1. Висловлюйте все, що спадає на думку.

  2. Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.

  3. Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.

  4. Розширення вже озвученої ідеї заохочується.

Наприклад :

1. Людина з ІІ групою потрапила в автокатастрофу і втратила велику кількість крові. Молодий лікар, користуючись загальною схемою переливання, перелив кров І групи.

- До яких наслідків може привести таке переливання?

- Як уникнути небажаних результатів переливання крові?

2. Хвора на СНІД жінка народила дитину.

- Чи є імовірність того що, дитина отримає від матері ВІЛ?

- Як уникнути зараження дитини на ВІЛ, якщо вона народилася здоровою?

2.2. Мікрофон

Ця технологія є різновидом загальногрупового обговорення певної проблеми, яка дає можливість кожному сказати щось швидко, відповідаючи по черзі.

Організація діяльності учнів.

Перед класом ставиться запитання. Учням пропонується олівець, що імітує мікрофон, який вони будуть передавати один одному, по черзі беручи слово. Говорити може тільки той, хто тримає олівець. Якщо учень не має що сказати, він передає слово однокласнику. Важливо не обговорювати і не критикувати чужі відповіді. По закінченню вчитель або учень, який добре володіє цією темою, підбиває підсумок.

  1. Чому під час напруженої розумової роботи змінюється кровопостачання органів?

  2. Чому для підвищення розумової діяльності пропонують випити склянку солодкого чаю?

  3. Що спонукає новонароджену дитину зробити перший вдих?

  4. Чим відрізняється хімічний склад еритроцитів венозної та артеріальної крові?

  5. Чому у хворого на СНІД відсутня повноцінна імунна реакція організму?


2.3. Вирішення ситуаційних задач

Ситуації слугують для учнів конкретними прикладами для ідей та узагальнень, забезпечують основу для високого рівня абстрагування й мислення, зацікавлюють та захоплюють, допомагають пов`язати навчання з досвідом реального життя, дають шанс реального застосування знань.

Ця вправа навчає учнів ставити запитання, відрізняти факти від думок, виділяти важливі та другорядні обставини, аналізувати та приймати рішення.

Ситуаційна задача. Дізнайтеся групу крові своїх батьків. Проаналізуйте чию групу крові ви успадкували. Як ви вважаєте, чи може дитина мати іншу групу крові не ту, що в обох батьків?

Успадкування групи крові



Група крові матері

Група крові батька

1 (OO)

2 (AO)

3 (BO)

4 (AB)

1 (OO)

1 (00) — 100 %

1 (00) — 50 %
2 (A0) — 50 %

1 (00) — 50 %
3 (B0) — 50 %

2 (A0) — 50 %
3 (B0) — 50 %

2 (AO)

1 (00) — 50 %
2 (A0) — 50 %

1 (00) — 50 %
2 (A0) — 50 %

1 (00) — 25 %

2 (A0) — 25 %
3 (B0) — 25 %
4 (AB) — 25 %

2 (A0) — 50 %
3 (B0) — 25 %

4 (AB) — 25 %

3 (BO)

1 (00) — 50 %

3 (B0) — 50 %

1 (00) — 25 %
2 (A0) — 25 %
3 (B0) — 25 %
4 (AB) — 25 %

1 (00) — 50 %
3 (B0) — 50 %

2 (A0) — 25 %
3 (B0) — 50 %
4 (AB) — 25 %

4 (AB)

2 (A0) — 50 %
3 (B0) — 50 %

2 (A0) — 50 %
3 (B0) — 25 %
4 (AB) — 25 %

2 (A0) — 25 %
3 (B0) — 50 %

4 (AB) — 25 %

2 (A0) — 25 %
3 (B0) — 25 %
4 (AB) — 50 %



Ситуаційна задача. В 5 л крові людини може розчинитися біля 10 мл кисню, а для підтримання життєдіяльності організму кисню необхідно близько 200 мл на 1 хвилину. Як організм людини отримує потрібну кількість кисню?

Відповідь:

Якщо кров не забезпечує потребу організму в кисні, розчиняючи його в собі, це означає, що в крові повинні бути речовини, які здатні хімічно зв'язувати кисень та у вигляді сполук транспортувати його до тканин.

Очікувана відповідь:

Дихальні пігменти (складні білки, до складу яких входить залізо) – це речовини крові, які зв’язують молекулярний кисень. При високих концентраціях кисню пігмент легко його приєднує, а при низьких – швидко віддає.

Ситуаційна задача. В крові тварин присутні різні дихальні пігменти. Наприклад, у деянких черевоногих і ракоподібних гемолімфа містить гемоціанін (білок, який містить мідь), y головоногих молюсків і деяких кільчастих червів– гемоеритрин, а кров деяких червів містить хлорокруонін (залізовмісний білок). Найпоширенішим дихальним пігментом є гемоглобін.

Чому серед усіх дихальних піментів найбільш поширений гемоглобін?

Очікувана відповідь:

Очевидно, в порівнянні з іншими пігментами гемоглобін може зв’язувати більше кисню.
Таблиця. Зв’язування кисню пігментами, що містяться в 100 мл крові

Пігмент

Об’єм зв’язаного кисню, мл

Гемоціанін
Хлорокруонін
Гемоглобін (риби та земноводні)
Гемоглобін (ссавці)

2–8
9
9–11
до 25


Ситуаційна задача. Відомо, що серце людини скорочується в середньому 70 разів за 1 хвилину, при кожному скороченні виштовхуючи близько 150 см3 крові. Який об’єм крові перекачує ваше сердце за шість уроків у школі?

Розв’язок. 70 х 45 = 31 500 разів скоротиться серце за урок.
3150 х 150 = 472500 см3 = 472,5 л крові буде перекачено за урок.
475,2 х 6=2835 л крові перекачує сердце за 6 уроків.

Чим же пояснити таку високу працездатність серця?
Розглянемо будову серця та механізм його роботи.

2.4. Мозаїка

Ця технологія використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу.

Для виконання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи. Працюючи з додатковою літературою чи іншими джерелами інформації, члени групи складають блок-схеми експертної оцінки. Після завершення роботи утворюються консультаційні групи, до яких входять по кілька учнів з кожної експертної групи. Визначити зміст функції крові.

Учні поділяються на три експертні групи. Завдання членам груп, довести що досліджувана ними функція крові найнеобхідніша для забезпечення життєдіяльності організму.

  1. Група. Транспортна функція крові.

  2. Група. Регуляторна функція крові.

  3. Група. Захисна функція крові.

Діти обмінюються результатами експертиз, аналізують матеріал у цілому, занотовують необхідну інформацію, а після завершення роботи повертаються до своїх експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.

2.5. Зворотній зв’язок

За принципом біологічного диктанту учні пишуть відповідь на запитання,

далі принцип механізму відтворення написаного, за термінами потрібно розкрити поняття, дати йому пояснення, коротко і змістовно.

1. Рух крові по кровоносних судинах. (Кровообіг.)

2. Найбільша судина. (Аорта.)

3. Червоні кров'яні клітини. (Еритроцити.)

4. Процес пожирання чужорідних тіл лейкоцитами. (Фагоцитоз.)

5. Кров, насичена вуглекислим газом. (Венозна.)

6. Спадкове захворювання, що виражається в схильності до кровотеч в результаті незгортання крові. (Гемофілія.)

7. Шлях крові від лівого шлуночка до правого передсердя. (Велике коло кровообігу.)

8. Препарат з убитих чи ослаблених мікроорганізмів. (Вакцина.)

9. Білі кров'яні клітини. (Лейкоцити.)

10. Здатність організму захищатися від інфекційного впливу. (Імунітет.)

11. Кровоносні судини, по яких кров рухається до серця. (Вени.)

12. Людина, що надає частину своєї крові для переливання. (Донор.)

13. Речовина, що входить до складу еритроцитів. (Гемоглобін.)

14. Рідка частина крові. (Плазма.)

1 5. Група крові універсального донора. (1 або 00.)

16. Речовина, що виробляється лейкоцитами на чужорідний білок або організм. (Антитіло.)

17. Кров, насичена киснем. (Артеріальна.)

18. Коливання стінок судин, викликане змінами тиску крові в судинах в ритмі скорочення серця. (Пульс.)

19. Шлях крові від правого шлуночка до лівого передсердя. (Мале коло кровообігу.)

20. Судини, що несуть кров від серця. (Артеріі.)

Бібліографія

1. Біологія: Підручн. для 9 кл.загальноосвіт.навч.закл./ Т.І. Базанова та ін.. –

Х.: Світ дитинства. – 296 с.: іл.

2. Інновації на уроках біології/Т.Л. Савустьяненко, А.В.Савустьяненко.- Х.:

Вид. Група „Основа”, 2007.-192с.

3. Використання інтерактивних технологій під час вивченя екологі /

О.О.Загубинога, Г.С.Науменко.-Х.: Вид група „Основа”, 2008. – 314с.

4. Педагогічна майстерня вчителя біології. Випуск 2/ Уклад. К.М. Задорожний.- Х.: Вид.група „Основа”, 2009. – 140с.

5. Інформаційні технології на уроках біології / Уклад. К.М.Задорожний Х.:

Вид.група „Основа”, 2009. – 127с.

6. http://images.google.com.ua/imgres?imgurl=http

7. http://novynar.img.com.ua/img/forall/a/354/78.jpg

8. http://images.google.com.ua/imgres?imgurl=http://i.actualno.com/club.bg/

9. http://www.tchaikapharma.com/mambo/images/tch/ss/ss-sistema_clip_

10. http://www.savebloodsavelives.org/assets/images/9033B.jpg

11. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Hemoglobin.gif

  1. http://antirak-center.ru/upd/Blood_Platelets.jpg

  2. http://images.google.com.ua/imgres?imgurl=http

  3. http://science.compulenta.ru/upload/iblock/dde/m175473-thrombus-spl.jpg

  4. http://mindhobby.com/images/3/body/8.jpg

  5. http://images.km.ru/images/health/09/0201.jpg

  6. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/

  7. http://images.google.com.ua/imgres?imgurl=http://www.office-post.ru

  8. http://www.afew.org/fileadmin/data/Knowledge_Centre_RUS/GR08_2007

  9. http://podrobnosti.ua/upload/news/2009/12/23/653647_3.jpg

  10. http://img1.liveinternet.ru/images/attach/b/3/15/123/15123686_1172505085.jpg

  11. http://1.bp.blogspot.com/_kUXbb6d



Схожі:

Досвіду: «Навчально-дослідницька робота учнів на уроках біології...
Громова Тетяна Василівна, вчитель біології Черкаської спеціалізованої школи №33 ім. Василя Симоненка Черкаської міської ради
«Формування інтелектуальних вмінь та навичок учнів на уроках біології»
Криворучко Мар’яна Володимирівна, вчитель біології, заступник директора з навчально-виховної роботи Смілянського навчально-виховного...
Історія вивчення клітини. Методи цитологічних досліджень
Лугова Т. О. Опорні схеми і таблиці на уроках біології «Клітинний рівень організації живої матерії»
Методичні рекомендації з розробки і використання дидактичних
Застосування дидактичних ігор на уроках біології під час навчання у вечірній школі
Тема : Будова головного мозку людини
Відкритий урок з біології у 9-В класі вчителя біології Криворізької гімназії №95 Науменко Тетяни Володимирівни
«ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ ВИВЧЕННІ БІОЛОГІЇ»
Проектні технології та їх використання під час вивчення матеріалу з курсу біології
Використання опорних схем на уроках біології
В наш час є багато форм і методів викладання курсу біологія в школі. Одним з ефективних методів є використання методики опорних схем...
Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5 Смілянської міської...
До навчально-методичного посібника увійшли завдання для самостійної роботи на уроках біології та екології у 7 – 11 класах, які забезпечують...
Зміст контрольної роботи відповідає програмі з біології для студентів...
Кожен з варіантів включає 41 завдання низького, середнього, достатнього та високого рівнів
Формування інноваційної особистості на уроках біології: ресурсне забезпечення освітнього процесу
Реформування системи біологічної освіти – одне з найважливіших завдань сьогодення. Традиційне навчання не може бути провідним у цілісному...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка