Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5 Смілянської міської ради Черкаської області Яковлєва І. О. Анотація


Скачати 219.35 Kb.
Назва Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5 Смілянської міської ради Черкаської області Яковлєва І. О. Анотація
Дата 10.11.2013
Розмір 219.35 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5

Смілянської міської ради

Черкаської області

Яковлєва І.О.





Анотація
До навчально-методичного посібника увійшли завдання для самостійної роботи на уроках біології та екології у 7 – 11 класах, які забезпечують систематичність та послідовність застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання.

Запропоновані завдання доступні і посильні для школярів, забезпечують взаємозв’язок різних видів самостійної роботи учнів в процесі навчання.

У посібнику містяться міні-підручник з теми «Птахи» (8 клас), роздатковий матеріал з теми «Нервова система» (9 клас).

Для вчителів біології загальноосвітніх шкіл.
Пояснювальна записка
В умовах, коли якість навчання майбутніх випускників школи набуває особливого значення, проблема самостійності і самостійної навчально – пізнавальної діяльності учнів у навчальному процесі повстає особливо гостро.

В державних документах про освіту «Освіта. Україна ХХІ століття», «Доктрина національної освіти в Україні» та інших йдеться про докорінне реформування навчального процесу у сучасній школі, про забезпечення особистісто-орієнтовного навчального процесу, з чим і пов’язаний перехід до концептуально нової організації навчання.

Для того, щоб дитина могла вільно і міцно засвоювати знання, треба розвивати її аналітичне мислення, навчати виділяти істотне у навчальному матеріалі, порівнювати, робити узагальнення, доводити окремі положення, оцінювати явища і події, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки .

Сутність самостійної діяльності полягає в тому, що учень виконує завдання без допомоги вчителя, спираючись на своє знання, мислення, вміння, життєвий досвід .

Для того, щоб самостійна робота учнів була ефективною, потрібно дотримуватись певних умов.

  1. Чіткої, конкретної постановки завдань перед учнем.

  2. Характер завдань і запитань для самостійної роботи та їх складність на різних етапах навчання повинен змінюватись.

  3. Завдання для самостійної роботи мають бути доступними і посильними.

  4. Повинна бути диференціація завдань для самостійної роботи.

  5. Повинна дотримуватися систематичність і послідовність застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання .

  6. Важливо дотримуватись взаємозв’язку різних видів самостійної роботи учнів в процесі навчання.

  7. Повинен існувати взаємозв’язок класної і домашньої роботи.

7 клас. Ботаніка
Завдання для самостійної роботи на уроках біології

1. Доповніть речення:

а). Рослина – це...

б). 3 яких органів складається суниця?

  • корінь

  • стебло







в). На які групи поділяються перелічені рослини?

(клен, ліщина, дуб, калина, малина, барвінок, ромашки, ялина)...

г). Чим розмножуються рослини?

2. Чому рослини відносять до живої природи?

Що спільного та чим відрізняються між собою клен і сосна?

3.  Заповни таблицю. Запиши, які дерева, кущі та трав'янисті рослини ростуть у твоїй місцевості.

Дерева

Кущі

Трав'янисті рослини

Береза

Калина

Ромашки











—  Що спільного між деревом та кущем? Чим вони відрізняються?

—  Доведи, що смородина — це кущ.

4. За допомогою чого розмножуються рослини?

—      Плід – це...

— Серед перелічених умов життя рослин підкресліть ті, які позитивно впливають на їх життєдіяльність: сонце, вода, шум, повітря, бруд, поживні речовини.

5. Обери вірну відповідь.

Рослини розмножуються: насінням, плодами, листками, стеблом, кореневищем, цвітом, цибулинами, вусами, корою.

6. Заповни таблицю.

Чим розмножуються

Приклади рослин

1. Вусами

Полуниця, суниці

2. Коренем




3. Живцями




4. Бульбами




5. Листками




6. Цибулинами




7. Насінням











7. Гра „Де мій дім". Учні повинні назвати, де ростуть рослини (на городі; у лісі; в полі, річці). Підбирають рослини чи їх зображення та обґрунтовують свою відповідь.

8. Напиши пам'ятку „Як доглядати за кімнатними рослинами"; „Як слід себе поводити з рослинами у лісі".

9. Склади розповідь „Що ми робили для того, щоб охороняти рослини."

10.  Заповніть табличку.

Рослини

Зернові

Овочеві

Технічні

1. Пшениця

2....

3....

4….

1. Кабачки

2....

3....

4....

1. Картопля

2....

3....

4....



8 клас. Зоологія
Варіант №1

  1. РИБИ. Із переліку органів (1-22) виберіть ті, які відповідають кожній з названих систем (I - VII). Заповніть третю колонку таблиці.




Системи

Органи

І

нервова система




ІІ

кровоносна система




ІІІ

травна система




ІV

дихальна система




V

видільна система




VI

система опори і руху




VII

статева система.






Органи, які утворюють систему

  1. Плавці

  2. Зябра

  3. М’язи

  4. Вени та артерії

  5. Хребет

  6. Сечовий міхур

  7. Череп

  8. Печінка

  9. Ребра

  10. Шлунок

  11. Плечовий пояс

  12. Сечівник

  13. Нирки

  14. Головний мозок

  15. Сім’яники

  16. Спинний мозок

  17. Нерви

  18. Яєчник

  19. Передній мозок

  20. Яйцеклітина

  21. Мозок

  22. Серце


2. Характеристика ряду Лускаті, риси пристосування до довкілля.

3. Пристосування скелету птаха до польоту.
2 варіант

  1. КЛАС ЗЕМНОВОДНІ та ПЛАЗУНИ . З переліку органів (1-21) виберіть ті, які відповідають кожній із названих систем(І -VIII).




Системи

Органи

І

нервова система




ІІ

кровоносна система




ІІІ

травна система




ІV

дихальна система




V

видільна система




VI

система опори і руху




VII

статева система.




VIII

покривна система






Органи, які утворюють систему

  1. Стегно

  2. М’язи

  3. Клоака

  4. Шкіра

  5. Стопа

  6. Серце

  7. Легені

  8. Плече і передпліччя

  9. Сім’яники

  10. Шкіра з роговими лусочками

  11. Кисть і пальці

  12. Артерії та вени

  13. Яєчники

  14. Нерви

  15. Ноги

  16. Спинний мозок

  17. Пояс передніх кінцівок

  18. Головний мозок

  19. Кишечник

  20. Шлунок

21.Нирки, сечовий міхур.




  1. Прогресивні риси риб.

  2. Які особливості проявляють птахи під час шлюбного періоду.

3 варіант
1. Назвати представників класу птахів і розподілити їх по рядам.

Клас Птахи
Ряд Ряд Ряд Ряд Ряд

_________ _________ ________ ______ _________
----------------- ------------ ----------- ----------- ---------------

ПРЕДСТАВНИКИ РЯДУ

2. Відмінність між хрящовими і кістковими рибами.

3. Прогресивні риси земноводних.
Тема: «Плоскі та Первиннопорожнинні черви»

Завдання

Дати відповіді «Так» чи «Ні» на наступні запитання:

  1. До типу Плоскі черви входять класи: Війчасті, Сисуни, Стьожкові черви.

  2. Представники класу Війчасті черви є виключно паразитами.

  3. У паразитичних червів відбувається чергування поколінь хазяїв: остаточного і проміжного.

  4. До класу Стьожкові черви належить Сисун котячий.

  5. Остаточний хазяїн – це особина, в тілі якої паразит розмножується статево.

  6. Проміжний хазяї – це особина, в тілі якої паразит розмножується нестатево.

  7. До типу Плоскі черви належить клас Круглі черви.

  8. Аскарида людська паразитує в кістках людини.

  9. Проміжним хазяїном ціп’яка бичачого є свиня.

  10. Аскариді людській характерна міграція по організму під час її розвитку.

  11. Серед представників типу Первиннопорожнинні є паразити рослин, тварин, людини.

  12. Паразитичні черви є корисними для живих організмів.

Тема: «Кільчасті черви»

Опорна таблиця

Загальні риси типу Кільчасті черви


  1. Найбільш високоорганізовані серед всіх червів.

  2. Тіло всіх черв сегментоване. Сегменти схожі на кільця (назва типу).

  3. Серед них майже немає паразитів.

  4. В процесі еволюції з’являється целом (див. словник).

  5. На відміну від Круглих черв в процесі еволюції розвинулась і функціонує кровоносна система замкненого типу (див. словник).

  6. На відміну від Круглих черв регенерація розвинена сильно.

7. У багатьох розрізняють головний відділ, тулуб, анальну лопать.

Систематика типу Кільчасті черви

Класи









Багатощетинкові

Малощетинкові

П’явки

Нереїс звичайний

Черв’як дощовий,

П’явка медична

Піскожил,

Черв’як земляний австралійський,




Палоло тихоокеанський

Трубочник





Мешкають:

у солоних водоймах

у прісних водоймах

у грунті

багатощетинкові

п’явки та деякі малощетинкові

дощовий черв




Словник. Целом – вторинна порожнина тіла, яка в процесі еволюції з’явилась у Кільчаків і діє у всіх вищих хребетних і безхребетних; основна функція – удосконалений захист внутрішніх органів.

Кровоносна система – система внутрішніх органів, до складу якої входять серце, кровоносні судини. Є два типи кровоносної системи: незамкнена – кров виливається в порожнину тіла , замкнена – кров тече по судинах, не виливаючись в порожнину тіл

Питання з теми


  1. Які риси будови в процесі еволюції з’являються у кільчиків вперше і цим роблять їх більш організованими?

  2. Які класи належать до типу Кільчасті черви?

  3. Які з них мешкають у прісних, які в солоних водоймах, а які у грунті?

  4. Як п’явку медичну використовують в медицині?




для учнів 8-х класів

Розробила вчитель біології

Яковлєва І.О.


2012-2013 н. р.

Загальна характеристика класу Птахи

  • Хто такі птахи ?

До класу Птахи належать понад 8500 видів тварин, пристосованих до польоту.

Всі вони мають пір’євий покрив. Передні кінцівки перетворилися на крила, тоді як задні слугують для пересування по землі, гілках дерев тощо. Птахи розмножуються, відкладаючи яйця.


  1. Прогресивні риси представників класу Птахи.

    • мозкова частина черепа значно більша, ніж у плазунів ;

    • птахи – теплокровні тварини;

    • чотирикамерне серце;

    • кров не змішується;

    • мускулатура більш диференційована, ніж у плазунів;

    • з’являються відносно великі півкулі переднього мозку;

    • виключного розвитку досягають органи зору.

- поява зовнішнього вуха.

  1. Пристосування птахів до польоту.

    • обтічна форма тіла;

    • пір’євий покрив;

    • наявність порожнин у більшості кісток, а, отже, їхня легкість;

    • наявність кілю – кістки, до якої кріпляться м’язи, що рухають крилами;

    • передні кінцівки перетворилися на крила;

    • добре розвинена мускулатура, пов’язана з польотом;

    • наявність подвійного дихання;

    • відсутність у самок одного яєчника.

    • наявність легеневих мішків.

4. Зовнішня будова птаха (самостійна робота з малюнком № 1) .

  • знайти частини тіла птаха;

  • які органи містяться на голові?

  • де містяться крила?

- з яких частин складаються задні кінцівки ?

5. Систематика класу Птахи

Схема №1

Клас Птахи

Надряд



Безкільові Пінгвіни Кілегруді

або Бігаючі або Плаваючі або Літаючі
страуси, пінгвіни Ряд Куроподібні

ківі, (куріпки, фазани,

ему, рябчики)

нанду, Ряд Гусеподібні

казуари (гуси, качки,

лебеді)

Ряд Соколоподібні

( грифи, орли,

соколи)

Ряд Горобцеподібні

(ворона, галка, грак,

горобець)

Ряд Дятлоподібні

(дятли)

  1. Покриви птахів


Подібно до шкіри плазунів, шкіра птахів позбавлена залоз. Лише при основі хвоста міститься куприкова залоза, що виділяє жир, яким вони за допомогою дзьоба змащують пір’євий покрив. Краще розвинена ця залоза у водоплавних птахів, вона не дає пір’ю намокнути, а птахам потонути.

Пір’я вкриває не все тіло птахів, а його певні ділянки. Пір’я має неоднакову будову і виконує різні функції.

Схема №2

Види пір’я



------------------- --------------------- ---------------



___ ________ __________
Запитання

  1. Які тварини називаються теплокровними ?

  2. Чому птахи є теплокровними тваринами?

  3. Які риси відрізняють птахів від їх попередників ( земноводних , плазунів) ?

  4. Яким чином птахи адаптовані до польоту ?

  5. Чому пінгвіни та страуси не здатні до польоту , горобці . граки , гуси, ворони – здатні ?



Зовнішня будова птаха


1 - піддзьобок; 2 - язик; 3 - наддзьобок; 4 - восковиця ; 5- ніздря; 6 - голова

7- око; 8 - вушний отвір ; 9 - шия; 10 - тулуб; 11 - крило; 12 - хвіст;

13- гомілка; 14- цівка ; 15 - палець з кігтем.


9 клас. Біологія людини
Тема: Тканини організму людини

Завдання. Установити відповідність між тканинами та їхніми функціями.

А. Епітеліальна 1. Пересування людини і рух частин тіла,

скорочення стінок внутрішніх органів і

зміна діаметру судин.

.

Б. Сполучна 2. Збудливість , гальмування, провідність.
В. М’язова 3. Захисна , видільна , секреторна .
Г. Нервова 4. Захисна , опорна ,заповнює проміжки між

органами.



А

Б

В

Г














Тема : Організм людини – біологічна система

1. Головна умова існування організму людини – збереження сталості внутрішнього середовища – гомеостазу – за будь-яких умов життя. Які системи органів забезпечують гомеостаз?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


  1. Чому для правильного уявлення про організм як цілісну систему необхідні знання про процеси, які відбуваються в клітинах і тканинах?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Організм людини – біологічна система. Обгрунтувати це твердження .

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Роздатковий матеріал з теми «Нервова система»
І варіант


  1. Підписати частини нейрона.

  2. Коротка характеристика частин нейрона.




ІІ варіант


  1. Дати визначення рефлекторної дуги.

  2. Охарактеризувати тип рефлекторної дуги.



Підпишить складові частини головного мозку.

1_________________

2_________________

3_________________

4_________________

5_________________

6_________________

7_________________

8_________________


Підпишіть складові частини зовнішньої поверхні мозку.
1_________________

2_________________

3_________________

4_________________


При вивчені розділу «Розмноження і розвиток» доцільно роздати учням пам’ятки.
Пам’ятка для особистості підліткового віку


  • Підлітки – це вже не діти, але і не дорослі;

  • Підвищена секреція статевих гормонів та перебудова в ЦНС обумовлює підвищену емоційність, занепокоєння, збудливість тому слід намагатися контролювати свої емоції;

  • У цьому віці закладається багато рис особистості і характеру , вміння управляти своїми вчинками і настроєм, тому велике значення мають: самовиховання, авторитет дорослих цілеспрямованість і обов’язкове дотримання здорового способу життя.

10 клас
Тема: «Клітина – структурно-функціональна одиниця живої матерії»
Знайди правильну пару
Лізосома двомембранна органела, що містиь хлорофіл.
Мітохондрія двомембранна органела, внутрішня мембрана

якої утворює кристи.

ЕПС одномембранна органела,що містить

гідролітичні ферменти, здатні розщеплювати

органічні речовини.
Хлоропласти існують два вида: гранулярна і гранулярна.
Комплекс Гольжі порожнини в цитоплазмі, оточені мембраною

і заповнені рідиною.
Вакуолі структурною одиницею є діктіосома.

Тема « Тканини рослин і тварин»
Перед учнями таблиця з цифрами, за якими запитання, цифри вони обирають самі.

1

2

3

4


5

6

7

8


9

10

11

12





  1. Які покривні тканини характерні для рослин?

  2. Як побудований нейрон – структурно-функціональна одиниця нервової

тканини тварин?

  1. До якого типу тканин відноситься кров, лімфа і міжклітинна речовина?

  2. Які функції виконує аеренхіма?

  3. Які зародкові листки закладаються під час ембріогенезу у вищих тварин?

  4. Які види меристеми вам відомі?

  5. Які види представляють м’язову тканину?

  6. До якої тканини належить гемолімфа членистоногих?

  7. Які тканини приймають участь в підтримці гомеостазу?

  8. Яку функцію виконує асиміляційна паренхіма в рослинному організмі?

  9. З чого утворений нектар рослин?

  10. В якій тканині майже відсутня міжклітинна речовина і чому?



Тема «Віруси. Вплив на організм людини і тварини»
Заповнити схему « Вплив на організм тварин».
Тварини


Хвороби



_______________ ______________ ______________



11 клас. Загальна біологія

Тема : Мінливість організмів
Закономірності мінливості
1. ВИДИ МІНЛИВОСТІ.



__________________ ______________________



Зміни-
_____________________ _____________________

Зміни- Зміни-

2. ВИДИ МУТАЦІЙ (на рівні біологічних об’єктів)

________________ _______________ __________________

НАСЛІДКИ



__________________ __________________ _____________________


11 клас. Екологія.
І варіант

1 рівень ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь)

Завдання. Дописати визначення біологічного терміну .

  1. Екологія – це…

  2. Біогеоценоз - це…

  3. Фітоценоз - це…

  4. Продуценти – це…

  5. Редуценти – це…

  6. Біосфера – це…

2 рівень (2 бала )

Завдання. Скласти ланцюг живлення в біогеоценозі – ліс. (Врахувати видове різноманіття флори і фауни в даному типі біогеоценоза).

3 рівень (3 бала )

Завдання. Вписати пропущені слова для логічного завершення думки (використовувати слова у довіднику ).

… – біогеоценози в сукупності на одній … зоні – тундра, … .

Види … на території України це …, …, Карпати, … .

Всі біоми планети – це … .

ДОВІДНИК. Природничо – кліматична, біосфера, південний берег Криму, вологий тропічний ліс, біоми, широколистяні ліси степ біоми, біосфера.

4 рівень (4 бала )

Завдання. Розкрити сутність правила екологічної піраміди. Охарактеризувати типи екологічних пірамід .

ІІ варіант

1 рівень ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь ).

Завдання. Дописати визначення біологічного терміну .

  1. Популяція – це …

  2. Біоценоз – це …

  3. Зооценоз – це …

  4. Консументи – це …

  5. Біом – це ……

  6. Біосфера – це …


2 рівень ( 2 бала )

Завдання. Скласти ланцюг живлення в біогеоценозі – Чорне море. (врахувати видове різноманіття флори і фауни в даному типі біогеоценоза).

3 рівень (3 бала )

Завдання. Вписати пропущені слова для логічного завершення думки

(використовувати слова в довіднику ).
В природі часто зустрічаються різні типи безпосередніх міжвидових контактів особин або популяцій . Існують такі типи симбіозів як … , … , … , … . Серед них є як … , а саме … , так і … - коменсалізм ( квартиранство )

… є негативною формою співіснування, оскільки стосунки , що складаються між видами є ….

ДОВІДНИК. Хижацтво , паразитизм , взаємовигідні , мутуалізм , коменсалізм , нейтральні , ворожі , мутуалізм , паразитизм.
4 рівень (4 бала )

Завдання. Характеристика основних груп екологічних чинників , що впливають на життєдіяльність живої матерії в біосфері.

9 клас

Тема «Організм - біологічна система. Тканини. Фізіологічні системи органів»

Учні обирають карточку і дають характеристику обраній тканині.









Завдання на відповідність між органами і фізіологічними системами , що входять до них.

  1. Ендокринна система.

  2. Органи чуття.

  3. Травна система.

  4. Дихальна система.

  5. Нервова система.

  6. Статева система.

  7. Кровоносна система.

  8. Видільна система.

  9. Опорно – рухова система.


А) очі:

Б) матка;

В) серце;

Г) зуби;

Ґ) щитоподібна залоза;

Д) головний мозок;

Є) шкіра;

Е) грудина;

Ж) трахея;

З) гортань;

І) шлунок;

И) аорта.
Тема «Кровообіг»

Завдання. Поставити в правильній послідовності частини кровоносної системи для здійснення нею кровообігу (велике коло кровообігу).
Праве передсердя, лівий шлуночок, нижня порожниста вена, сонна артерія, верхня порожниста вена, аорта, печінкова вена, воротна вена, капіляри.
Завдання. Знайти правильні твердження.

  1. Серце людини це трикамерний орган.

  2. Артерія це судина, по якій кров тече від серця до органів.

  3. Капіляри це найменші кровоносні судини.

  4. Вени це судини по яких венозна кров.

  5. Кола кровообігу починаються з передсердь.

  6. Мале коло кровообігу називається легеневим.

  7. По аорті тече венозна кров.

  8. По легеневій вені тече артеріальна кров.

  9. Середня оболонка серця це епікард.

  10. Навколосерцева сумка має назву перикард.

  11. З нижньої частини тіла кров до серця рухається по сонними артеріям.

  12. Аорта це найбільша кровоносна судина в організмі людини.



Тема «Опорно – рухова система».
Заповнити схему по темі « Класифікація кісток».
Види кісток


___________ _____________ _________________

____________ ______________ __________________

_____________ _______________ __________________

_____________ ______________ __________________




ПРИКЛАДИ КІСТОК



Схожі:

ВІДДІЛ ОСВІТИ ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ МЕТОДИЧНИЙ...
«Інтегрування оптимальних педагогічних технологій та ефективних форм і методів роботи для створення ситуації успіху для кожного учня...
Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів...
Анотація: Стаття присвячена хімічним речовинам довкілля і їх впливу на організм людини. Її можна використати як додатковий матеріал...
Управл і ння освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради Методичний...
Смілянського природничо-математичного ліцею Смілянської міської ради Черкаської області, Волошина Марія Сергіївна, учитель фізики,...
10-й (11-й) клас ЕТИКА ДІЛОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ
Г. Р. Уперенко, методист методичного кабінету відділу освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області; С....
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ...
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ КОМАНДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕКТИВІ
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ...
РОЗДІЛ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРIЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
СТАТУТ Учнівського самоврядування Черкаської загальноосвітньої школи...
Ити демократію в суспільстві, усвідомлюючи відповідальність перед Богом, власною совістю, попереднім, нинішнім та майбутнім поколінням...
СОНЕЧКО “ М Е Т А
Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 ім. М. П. Бажана Уманської міської ради Черкаської області
Використання презентацій при вивченні фізики у середній школі
Канівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Канівської міської ради Черкаської області
І. М. ГЕРАСИМЕНКО, вчитель іноземної мови Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів...
Стаття присвячена одному з важливих методів навчання іноземній мові – діалогу. Зокрема, в роботі наводиться алгоритм діяльності вчителя...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка