|
Скачати 219.35 Kb.
|
Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5 Смілянської міської ради Черкаської області Яковлєва І.О. Анотація До навчально-методичного посібника увійшли завдання для самостійної роботи на уроках біології та екології у 7 – 11 класах, які забезпечують систематичність та послідовність застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання. Запропоновані завдання доступні і посильні для школярів, забезпечують взаємозв’язок різних видів самостійної роботи учнів в процесі навчання. У посібнику містяться міні-підручник з теми «Птахи» (8 клас), роздатковий матеріал з теми «Нервова система» (9 клас). Для вчителів біології загальноосвітніх шкіл. Пояснювальна записка В умовах, коли якість навчання майбутніх випускників школи набуває особливого значення, проблема самостійності і самостійної навчально – пізнавальної діяльності учнів у навчальному процесі повстає особливо гостро. В державних документах про освіту «Освіта. Україна ХХІ століття», «Доктрина національної освіти в Україні» та інших йдеться про докорінне реформування навчального процесу у сучасній школі, про забезпечення особистісто-орієнтовного навчального процесу, з чим і пов’язаний перехід до концептуально нової організації навчання. Для того, щоб дитина могла вільно і міцно засвоювати знання, треба розвивати її аналітичне мислення, навчати виділяти істотне у навчальному матеріалі, порівнювати, робити узагальнення, доводити окремі положення, оцінювати явища і події, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки . Сутність самостійної діяльності полягає в тому, що учень виконує завдання без допомоги вчителя, спираючись на своє знання, мислення, вміння, життєвий досвід . Для того, щоб самостійна робота учнів була ефективною, потрібно дотримуватись певних умов.
7 клас. Ботаніка Завдання для самостійної роботи на уроках біології 1. Доповніть речення: а). Рослина – це... б). 3 яких органів складається суниця?
в). На які групи поділяються перелічені рослини? (клен, ліщина, дуб, калина, малина, барвінок, ромашки, ялина)... г). Чим розмножуються рослини? 2. Чому рослини відносять до живої природи? Що спільного та чим відрізняються між собою клен і сосна? 3. Заповни таблицю. Запиши, які дерева, кущі та трав'янисті рослини ростуть у твоїй місцевості.
— Що спільного між деревом та кущем? Чим вони відрізняються? — Доведи, що смородина — це кущ. 4. За допомогою чого розмножуються рослини? — Плід – це... — Серед перелічених умов життя рослин підкресліть ті, які позитивно впливають на їх життєдіяльність: сонце, вода, шум, повітря, бруд, поживні речовини. 5. Обери вірну відповідь. Рослини розмножуються: насінням, плодами, листками, стеблом, кореневищем, цвітом, цибулинами, вусами, корою. 6. Заповни таблицю.
7. Гра „Де мій дім". Учні повинні назвати, де ростуть рослини (на городі; у лісі; в полі, річці). Підбирають рослини чи їх зображення та обґрунтовують свою відповідь. 8. Напиши пам'ятку „Як доглядати за кімнатними рослинами"; „Як слід себе поводити з рослинами у лісі". 9. Склади розповідь „Що ми робили для того, щоб охороняти рослини." 10. Заповніть табличку.
8 клас. Зоологія Варіант №1
Органи, які утворюють систему
2. Характеристика ряду Лускаті, риси пристосування до довкілля. 3. Пристосування скелету птаха до польоту. 2 варіант
Органи, які утворюють систему
21.Нирки, сечовий міхур.
3 варіант 1. Назвати представників класу птахів і розподілити їх по рядам. Клас Птахи Ряд Ряд Ряд Ряд Ряд _________ _________ ________ ______ _________ ----------------- ------------ ----------- ----------- --------------- ПРЕДСТАВНИКИ РЯДУ 2. Відмінність між хрящовими і кістковими рибами. 3. Прогресивні риси земноводних. Тема: «Плоскі та Первиннопорожнинні черви» Завдання Дати відповіді «Так» чи «Ні» на наступні запитання:
Тема: «Кільчасті черви» Опорна таблиця Загальні риси типу Кільчасті черви
7. У багатьох розрізняють головний відділ, тулуб, анальну лопать. Систематика типу Кільчасті черви Класи
Мешкають:
Словник. Целом – вторинна порожнина тіла, яка в процесі еволюції з’явилась у Кільчаків і діє у всіх вищих хребетних і безхребетних; основна функція – удосконалений захист внутрішніх органів. Кровоносна система – система внутрішніх органів, до складу якої входять серце, кровоносні судини. Є два типи кровоносної системи: незамкнена – кров виливається в порожнину тіла , замкнена – кров тече по судинах, не виливаючись в порожнину тіл Питання з теми
для учнів 8-х класів Розробила вчитель біології Яковлєва І.О. 2012-2013 н. р. Загальна характеристика класу Птахи
До класу Птахи належать понад 8500 видів тварин, пристосованих до польоту. Всі вони мають пір’євий покрив. Передні кінцівки перетворилися на крила, тоді як задні слугують для пересування по землі, гілках дерев тощо. Птахи розмножуються, відкладаючи яйця.
- поява зовнішнього вуха.
4. Зовнішня будова птаха (самостійна робота з малюнком № 1) .
- з яких частин складаються задні кінцівки ? 5. Систематика класу Птахи Схема №1 Клас Птахи Надряд Безкільові Пінгвіни Кілегруді або Бігаючі або Плаваючі або Літаючі страуси, пінгвіни Ряд Куроподібні ківі, (куріпки, фазани, ему, рябчики) нанду, Ряд Гусеподібні казуари (гуси, качки, лебеді) Ряд Соколоподібні ( грифи, орли, соколи) Ряд Горобцеподібні (ворона, галка, грак, горобець) Ряд Дятлоподібні (дятли)
Подібно до шкіри плазунів, шкіра птахів позбавлена залоз. Лише при основі хвоста міститься куприкова залоза, що виділяє жир, яким вони за допомогою дзьоба змащують пір’євий покрив. Краще розвинена ця залоза у водоплавних птахів, вона не дає пір’ю намокнути, а птахам потонути. Пір’я вкриває не все тіло птахів, а його певні ділянки. Пір’я має неоднакову будову і виконує різні функції. Схема №2 Види пір’я ------------------- --------------------- --------------- ___ ________ __________ Запитання
Зовнішня будова птаха 1 - піддзьобок; 2 - язик; 3 - наддзьобок; 4 - восковиця ; 5- ніздря; 6 - голова 7- око; 8 - вушний отвір ; 9 - шия; 10 - тулуб; 11 - крило; 12 - хвіст; 13- гомілка; 14- цівка ; 15 - палець з кігтем. 9 клас. Біологія людини Тема: Тканини організму людини Завдання. Установити відповідність між тканинами та їхніми функціями. А. Епітеліальна 1. Пересування людини і рух частин тіла, скорочення стінок внутрішніх органів і зміна діаметру судин. . Б. Сполучна 2. Збудливість , гальмування, провідність. В. М’язова 3. Захисна , видільна , секреторна . Г. Нервова 4. Захисна , опорна ,заповнює проміжки між органами.
Тема : Організм людини – біологічна система 1. Головна умова існування організму людини – збереження сталості внутрішнього середовища – гомеостазу – за будь-яких умов життя. Які системи органів забезпечують гомеостаз? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ 3. Організм людини – біологічна система. Обгрунтувати це твердження . __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Роздатковий матеріал з теми «Нервова система» І варіант
ІІ варіант
Підпишить складові частини головного мозку. 1_________________ 2_________________ 3_________________ 4_________________ 5_________________ 6_________________ 7_________________ 8_________________ Підпишіть складові частини зовнішньої поверхні мозку. 1_________________ 2_________________ 3_________________ 4_________________ При вивчені розділу «Розмноження і розвиток» доцільно роздати учням пам’ятки. Пам’ятка для особистості підліткового віку
10 клас Тема: «Клітина – структурно-функціональна одиниця живої матерії» Знайди правильну пару Лізосома двомембранна органела, що містиь хлорофіл. Мітохондрія двомембранна органела, внутрішня мембрана якої утворює кристи. ЕПС одномембранна органела,що містить гідролітичні ферменти, здатні розщеплювати органічні речовини. Хлоропласти існують два вида: гранулярна і гранулярна. Комплекс Гольжі порожнини в цитоплазмі, оточені мембраною і заповнені рідиною. Вакуолі структурною одиницею є діктіосома. Тема « Тканини рослин і тварин» Перед учнями таблиця з цифрами, за якими запитання, цифри вони обирають самі.
тканини тварин?
Тема «Віруси. Вплив на організм людини і тварини» Заповнити схему « Вплив на організм тварин». Тварини Хвороби _______________ ______________ ______________ 11 клас. Загальна біологія Тема : Мінливість організмів Закономірності мінливості 1. ВИДИ МІНЛИВОСТІ. __________________ ______________________ Зміни- _____________________ _____________________ Зміни- Зміни- 2. ВИДИ МУТАЦІЙ (на рівні біологічних об’єктів) ________________ _______________ __________________ НАСЛІДКИ __________________ __________________ _____________________ 11 клас. Екологія. І варіант 1 рівень ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь) Завдання. Дописати визначення біологічного терміну .
2 рівень (2 бала ) Завдання. Скласти ланцюг живлення в біогеоценозі – ліс. (Врахувати видове різноманіття флори і фауни в даному типі біогеоценоза). 3 рівень (3 бала ) Завдання. Вписати пропущені слова для логічного завершення думки (використовувати слова у довіднику ). … – біогеоценози в сукупності на одній … зоні – тундра, … . Види … на території України це …, …, Карпати, … . Всі біоми планети – це … . ДОВІДНИК. Природничо – кліматична, біосфера, південний берег Криму, вологий тропічний ліс, біоми, широколистяні ліси степ біоми, біосфера. 4 рівень (4 бала ) Завдання. Розкрити сутність правила екологічної піраміди. Охарактеризувати типи екологічних пірамід . ІІ варіант 1 рівень ( 0,5 бала за кожну правильну відповідь ). Завдання. Дописати визначення біологічного терміну .
2 рівень ( 2 бала ) Завдання. Скласти ланцюг живлення в біогеоценозі – Чорне море. (врахувати видове різноманіття флори і фауни в даному типі біогеоценоза). 3 рівень (3 бала ) Завдання. Вписати пропущені слова для логічного завершення думки (використовувати слова в довіднику ). В природі часто зустрічаються різні типи безпосередніх міжвидових контактів особин або популяцій . Існують такі типи симбіозів як … , … , … , … . Серед них є як … , а саме … , так і … - коменсалізм ( квартиранство ) … є негативною формою співіснування, оскільки стосунки , що складаються між видами є …. ДОВІДНИК. Хижацтво , паразитизм , взаємовигідні , мутуалізм , коменсалізм , нейтральні , ворожі , мутуалізм , паразитизм. 4 рівень (4 бала ) Завдання. Характеристика основних груп екологічних чинників , що впливають на життєдіяльність живої матерії в біосфері. 9 клас Тема «Організм - біологічна система. Тканини. Фізіологічні системи органів» Учні обирають карточку і дають характеристику обраній тканині. Завдання на відповідність між органами і фізіологічними системами , що входять до них.
А) очі: Б) матка; В) серце; Г) зуби; Ґ) щитоподібна залоза; Д) головний мозок; Є) шкіра; Е) грудина; Ж) трахея; З) гортань; І) шлунок; И) аорта. Тема «Кровообіг» Завдання. Поставити в правильній послідовності частини кровоносної системи для здійснення нею кровообігу (велике коло кровообігу). Праве передсердя, лівий шлуночок, нижня порожниста вена, сонна артерія, верхня порожниста вена, аорта, печінкова вена, воротна вена, капіляри. Завдання. Знайти правильні твердження.
Тема «Опорно – рухова система». Заповнити схему по темі « Класифікація кісток». Види кісток ___________ _____________ _________________ ____________ ______________ __________________ _____________ _______________ __________________ _____________ ______________ __________________ ПРИКЛАДИ КІСТОК |
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ МЕТОДИЧНИЙ... «Інтегрування оптимальних педагогічних технологій та ефективних форм і методів роботи для створення ситуації успіху для кожного учня... |
Навчально-виховний комплекс «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів... Анотація: Стаття присвячена хімічним речовинам довкілля і їх впливу на організм людини. Її можна використати як додатковий матеріал... |
Управл і ння освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради Методичний... Смілянського природничо-математичного ліцею Смілянської міської ради Черкаської області, Волошина Марія Сергіївна, учитель фізики,... |
10-й (11-й) клас ЕТИКА ДІЛОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ Г. Р. Уперенко, методист методичного кабінету відділу освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області; С.... |
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ... ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ КОМАНДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕКТИВІ |
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ... РОЗДІЛ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРIЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ |
СТАТУТ Учнівського самоврядування Черкаської загальноосвітньої школи... Ити демократію в суспільстві, усвідомлюючи відповідальність перед Богом, власною совістю, попереднім, нинішнім та майбутнім поколінням... |
СОНЕЧКО “ М Е Т А Уманська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11 ім. М. П. Бажана Уманської міської ради Черкаської області |
Використання презентацій при вивченні фізики у середній школі Канівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 Канівської міської ради Черкаської області |
І. М. ГЕРАСИМЕНКО, вчитель іноземної мови Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів... Стаття присвячена одному з важливих методів навчання іноземній мові – діалогу. Зокрема, в роботі наводиться алгоритм діяльності вчителя... |