|
Скачати 0.63 Mb.
|
Ізяславська загальноосвітня вечірня школа ІІ-ІІІст. Захаревич Наталія Олександрівна вчитель біології Застосування дидактичних ігор на уроках біології під час навчання у вечірній школі м. Ізяслав 2013 Зміст Вступ…………………………………………………………………….3 Розділ І. Теоретичні аспекти дослідження використання дидактичних ігор на уроках біології під час навчання у вечірній школі.
ігор…………………………………………………………………9
Розділ ІІ. Практичне спрямування дидактичної гри під час вивчення біології у вечірній школі. 2.1. Інтелектуальна гра: «Що?», «Де?», «Коли?» для учнів 10 класу……….14 2.2. Інтелектуальна гра "Знавці генетики" (для учнів 11 класу)…………...17 2.3. Інтелектуальна гра "Брейн-ринг" до теми: «Еволюційне вчення» для учнів 12 класу……………………………………………………………21 Висновки………………………………………………………………...28 Додатки………………………………………………………………...29 Використанні джерела…………………………………………………63 Вступ Вечірня школа - це загальноосвітній навчальний заклад, що забезпечує навчання для тих учнів, що не мають можливості навчатися у школах з денною формою навчання. Наша мета залучити до школи неповнолітніх та вже дорослих людей, які свого часу загубилися у круговерті різних подій суспільного, сімейного, особистого характеру, зробили помилку в житті, пройшовши повз школу, не здобувши необхідного рівня освіти та не отримавши державного документа про освіту. Біологічні знання є важливим елементом культури освіченої людини. У сучасних умовах розвитку суспільства знання про природу залишаються одним з основних складників змісту біологічної освіти, проте вони визначаються потрібними не самі по собі, а для розв’язання важливих життєвих проблем особистості. З огляду на це мені варто створити в умовах вечірньої шкли такий навчальний процес, за допомогою якого кожен учень мав би можливість застосувати майбутні знання у своїй життєдіяльності. Враховуючи те, що віковий контингент учнів у вечірній школі різний, дивлячись на один і той самий предмет, вони бачать його по різному. Моє завдання полягає у тому, щоб зацікавити учнів до навчання, зробити навчальний процес цікавим та заохочуючим і в той же час науковим та пізнавальним. Тому я спробувала включити у процес вивчення біології дидактичну гру, так як ігрова ситуація сприяє більш швидкому і доступному засвоєнню знань і умінь. Реалізація цього завдання об’єктивно вимагає нового підходу до навчання, до організації всього пізнавального процесу. Крім того, вечірня школа ставить перед собою мету навчити кожного учня самостійно вчитися. Чим більше самостійності ми надаємо учням у виконанні навчальних завдань, тим ефективнішим буде навчальний процес. І це є серйозною підставою для більш широкого використання дидактичної гри в організації процесу навчання. Розділ І. Теоретичні аспекти дослідження використання дидактичних ігор на уроках біології під час навчання у вечірній школі.
Процес навчання - це динамічна взаємодія (співробітництво, партнерство) учителя та учнів, у ході якої здійснюється стимулювання і організація активної навчально-пізнавальної діяльності учнів з метою засвоєння системи наукових знань, навичок, розвитку, і всебічної вихованості особистості. Головною проблемою вечірньої школи – небажання учнів вчитися, велика інформаційна завантаженість. У процесі гри навіть самий пасивний учень включається в урок. Учні здатні виконати обсяг завдань, які в кілька разів перевищують звичайний урок. Тому перед нашою школою постає завдання: у порівняно короткий термін виховати і озброїти учня такими знаннями, щоб він міг знайти гідне місце в суспільстві і приносити йому максимальну користь. Одним з найважливіших напрямків вирішення цієї проблеми є інтенсифікація навчального процесу, тобто розробка і впровадження таких форм і методів навчання та навчально-методичного матеріалу, які передбачили б цілеспрямований розвиток розумових здібностей учнів, розвиток у них інтересу до навчання, самостійності і творчості. Для того, щоб оволодіти новим матеріалом учневі необхідно здійснити повний цикл навчально-пізнавальних дій: сприймання нового матеріалу, його первинне і наступне осмислення, запам'ятовування, вправляння в застосуванні теорії на практиці, повторення з метою поглиблення і засвоєння знань, умінь і навичок. Виховання у наших учнів самостійності, активності – вимога наших днів. Внаслідок цього виникає необхідність постійно вдосконалювати структуру навчального процесу, його методи та організаційні форми, вносити елементи новизни в способи і хід виконання навчальних завдань, розв’язання задач. У навчальному процесі, не отримуючи все знання в готовому вигляді, учні повинні на основі принципових установок вчителя набувати значну їх частину самостійно в ході пошукових завдань, проблемних ситуацій і інших засобів, які активізують пізнавальну діяльність. Підвищення активності учнів досягається сукупністю методів організації та управління навчально-пізнавальною діяльністю, які прийнято називати активними. Активні форми та методи навчання сприяють формуванню в учнів інформаційної бази, творчого мислення, практичних навичок. Методи активного навчання поділяють на: не імітаційні та імітаційні. Імітаційні методи поділяються на неігрові та ігрові. Більш докладно я розповім про ігрові методи. Гра – один із видів активної діяльності. Вона в рівній мірі сприяє як придбання знань, активізуючи цей процес, так і розвиток багатьох якостей особистості. На жаль, в нашій педагогічній діяльності гра далеко не завжди використовується в якості рівноправної форми навчання і розвитку дітей. Функція вчителя це – не стільки бути джерелом знань, скільки організувати процес пізнання, створити таку атмосферу в класі, в якій не можливо не вчитися. Шкільна практика свідчить про те, що навчальна ігрова діяльність, як форма навчання, у повній мірі відповідає актуальній задачі методики, дидактики, психології та педагогіки, які прагнуть активізувати навчальний процес. Навчальна гра володіє такою ж структурою, як і всяка навчальна діяльність, тобто вона включає в себе мету, засоби, процес гри і результат. Крім виховної, гра переслідує одночасно ще дві мети: ігрову та навчальну. З одного боку - це засіб моделювання навколишньої дійсності, а з іншого – методичний прийом навчання. Творча атмосфера, свобода від шаблону, що використовують у процесі гри, сприяють розкріпаченню творчих резервів людської психіки, нейтралізують відчуття тривоги, створюють відчуття спокою, полегшують спілкування. Також величезний позитивний вплив гра чинить на інтелектуальну діяльність інтелектуально-пасивних учнів, яких у нашій школі більшість. В іграх різні відомості і знання учень отримує вільно. Тому часто те, що на уроці здавалося важким, навіть недоступним для учня, під час гри все легко засвоюється. Інтерес і задоволення – найважливіші психологічні ефекти гри.
Дидактичні ігри - це різновид ігор з правилами, спеціально створені педагогікою з метою навчання і сприйняття учнів, тому ці обидва процеси нерозривно пов’язані. Добираючи ту чи іншу дидактичну гру, вчитель має пам’ятати , що процес створення гри містить ряд показників:
Реалізація ігрових прийомів і ситуацій при урочній формі занять відбувається за такими основними напрямами:
Місце і роль ігрової технології в навчальному процесі, поєднання елементів гри й навчання багато в чому залежить від розуміння вчителем функцій і класифікації педагогічних ігор.
Пропоную ряд методичних рекомендацій з розробки та використання дидактичних ігор.
Ефективність використання дидактичних ігор залежить від усіх вище перерахованих радів. Грамотне проведення дидактичних ігор забезпечується чіткою організацією, знанням методики проведення.
Дидактичні ігри можна поділити на такі категорії: |
Методичні рекомендації щодо облаштування і використання Розроблено на замовлення НМЦ організації розробки та виробництва засобів навчання Міністерства освіти i науки України |
Методичні рекомендації до проведення У збірнику вміщено методичні рекомендації та розробки уроків на допомогу педагогічним працівникам навчальних закладів для проведення... |
ВСТУП РОЗДІЛ ВИКОРИСТАННЯ ДИДАКТИЧНИХ І МЕТОДИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ ВЧИТЕЛЕМ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО... Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу |
Урок засвоєння нових знань за технологією «Збільшення дидактичних одиниць» Застосування технології «Збільшення дидактичних одиниць» на уроках української мови |
Методичні рекомендації щодо використання ІКТ під час викладання іноземних мов Основний зміст діяльності з навчання іноземної мови зосереджений на пріоритеті комунікативної мети, збалансованому навчанні усних... |
Загальні методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного... З метою організованого переходу на новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти Міністерство освіти і науки... |
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової... Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти... |
Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової... Методичні рекомендації щодо використання годин варіативної складової навчальних планів для історичної та суспільствознавчої освіти... |
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни... Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій... |