Формування інноваційної особистості на уроках біології: ресурсне забезпечення освітнього процесу


Скачати 52.65 Kb.
Назва Формування інноваційної особистості на уроках біології: ресурсне забезпечення освітнього процесу
Дата 18.12.2013
Розмір 52.65 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Географія > Урок
Формування інноваційної особистості на уроках біології: ресурсне забезпечення освітнього процесу.

      Реформування системи біологічної освіти – одне з найважливіших завдань сьогодення. Традиційне навчання не може бути провідним у цілісному освітньому процесі. Значущими стають ті складові, які розвивають суб’єктність школяра, створюють всі необхідні умови для його саморозвитку, самовираження.

      Провідним інструментом реформування є інноваційна діяльність на всіх рівнях освіти, що розглядається як процес внесення якісно нових елементів в навчально – виховний процес. Об'єктом інноваційної діяльності є інноваційна, креативна особистість. 

      Сьогодні спостерігається відродження особистості, її інтелектуального потенціалу. Перед нами, вчителями,  постали нові завдання.

А саме:

            - виховання та розвитку високоосвіченого, ініціативного, соціально адаптованого підростаючого покоління, здатного творчо реформувати наше суспільство, збільшити потенціал країни, відновити її духовну культуру;

       -     забезпечення умов для найповнішого розкриття її здібностей школяра.

       Аналізуючи навчально – виховний процес в цілому і з біології, бачимо, що реалізація цих завдань значно залежить від умов та вміння якісно створити ресурсну базу для учасників освітнього процесу. Місією нашої школи є: ми батьки, вчителі, об'єднані ідеєю добра, своїм дітям буденно створювати умови для вільного розвитку інноваційної особистості шляхом співпраці у ресурсному забезпеченні освітнього процесу.

      Ресурсне забезпечення освітнього простору – це сукупність допоміжних засобів, що дозволяють в рамках школи забезпечити раціональне функціонування і розвиток повноцінних якостей та властивостей оточуючого середовища, необхідних учасникам навчально – виховного процесу.

      Для забезпечення якісного варіативного, креативного сучасного навчально – виховного процесу вчитель повинен мати сучасну методично – дидактичну та техніко – інформаційну підтримку. Потреба суспільства в активних громадянах, здатних до самоосвіти і саморозвитку, швидкої адаптації до нових умов, зумовлює пошук таких методів навчання, які поєднували б інтереси особистості й суспільства. Тому використовуючи комп'ютерні та мультимедійні технології велику увагу приділяю проектній технології. Метод проектів стимулює інтерес учнів до навчання через організацію їхньої самостійної діяльності, постановки перед ними цілей і проблем, розв'язування яких допоможе набути нові знання і вміння. Цей метод можна означити як спільну діяльність педагога і учнів. Я виступаю консультантом, партнером, не веду в навчанні, а супроводжую його. Щоб організувати спільну роботу педагога і учня, треба створити умови для психологічного, авербального, діяльнісного комфорту, при цьому виключити дискомфортні ситуації, а створити установки на успіх. Це допомагає дитині зрости успішною, відчути радість від подолання труднощів, формує переконання. Я намагаюсь розбудити, зміцнити джерело внутрішніх сил дитини, джерело, яке дасть енергію для подолання труднощів і формування бажання вчитися.

     Важливою функцією ресурсного забезпечення на мій погляд є функція зворотного зв'язку. Завдання якої, забезпечити позитивну динаміку розвитку закладу на основі глибокої громадської взаємодії. Актуалізація потреб суспільства, підтримування партнерських стосунків. Саморозвитку, самовдосконаленню, самореалізації особистості сприяє впровадження державно – громадського управління загальноосвітнього навчального закладу з усіма його повноцінними складовими: педагогічними, учнівськими, батьківськими.

      За період моєї педагогічної практики навчальні програми перероблялися тричі. Посилено їхнє практичне спрямування за рахунок збільшення кількості практичних та лабораторних робіт. В програмі змінився не тільки зміст, але і її структура. Після кожної теми даються вимоги до знань і вмінь учнів, що можуть виражатися в різних видах навчальної діяльності 

(індивідуальних, практичних тощо): називати, наводити приклади, характеризувати обґрунтовувати, пояснювати, визначати, порівнювати, висловлювати власну думку, застосовувати набуті біологічні знання і вміння в ситуаціях, наближених до життєвого досвіду школяра. Учні повинні мати не тільки теоретичні знання, але і спеціальні уміння, зокрема такі важливі, як уміння вести спостереження, виконувати експеримент, самостійно отримувати і переробляти інформацію.

       У сучасних умовах розвитку біологічної освіти, знання про природу залишаються одними з основних складників змісту біологічної освіти, проте вони визначаються потрібними не самі по собі, а для розв'язування важливих життєвих проблем особистості.

       В ході планування своєї роботи спостерігаються певні труднощі навчання біології. Більш ретельного вивчення потребує питання досягнення в навчальних програмах оптимального співвідношення всіх компонентів змісту освіти: практичних, лабораторних робіт та інших навчальних форм діяльності.

       Протиріччя між необхідністю обмеження обсягу навчального матеріалу та спробами відібрати для вивчення найбільш життєво важливе не повністю були розв'язані у процесі розроблення державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти. Укладачам програм з біології для старшої профільної школи не вдалося досягти оптимізації їхнього змісту. Найбільш суттєвим недоліком у реалізації профільного навчання є відсутність необхідної матеріально – технічної бази та навчально – методичного забезпечення. Відсутні сучасні навчальні програми факультативів і курсів з біології, а методичні посібники, маючи різні назви та різних авторів, мають так званий «ксероксний матеріал». Великою проблемою є використання навчальної літератури в загальноосвітніх навчальних закладах, що не пройшла експертизу Науково – методичної ради з питань освіти. Додаткова література, що видається в регіонах, має низький науковий рівень, містить значну кількість теоретичних помилок. Загальна забезпеченість засобами навчання лабораторним обладнанням кабінетів біології значно знизилось. Все це призводить до загального зниження рівня навчальних досягнень.

       Тому для формування інноваційної особистості на уроках біології необхідно нове ресурсне забезпечення, для посилення практичного спрямування навчання біології, яке враховуватиме змістову та процесуальну специфіку навчального предмета, необхідно повніше використовувати його навчальні, виховні та розвивальні можливості учнів.

      Ресурсна база кабінетів біології - недостатня, тому готуючись до уроку, варто планувати використання різноманітних форм та методів навчальної діяльності учнів: створення атмосфери зацікавленості кожного учня у роботі всього класу; стимулювати учнів до висловлювань; моделювання життєвих ситуацій; створення педагогічних ситуацій спілкування, обміну думками, які дозволяють кожному учню проявити ініціативу, самостійність, винахідливість у способах роботи; передбачати роботу учнів з підручником, живими об'єктами, виконання дослідів, ведення спостережень; оцінювання навчальної діяльності учнів не лише за кінцевим результатом, а й за процесом його досягнення в нагоді стає комп'ютерна підтримка предмету і проектні технології. На допомогу нам впродовж останніх років підготовлено ряд електронних посібників, які пройшли апробацію це:

-         «Віртуальна біологічна лабораторія для 10 – 11 класу»,  

-          Дистанційний курс «Шкільний курс біології 6 – 11 класи», тощо.

     На сьогоднішній день це посібники вже є застарілі, але вони орієнтовані як на інформаційну підтримку проведення уроків, так і для самостійної позаурочної роботи учнів. Також значну допомогу надає  Інтернет. Вчитель може розшукати каталог біологічних сайтів України, ознайомитися із сучасними напрямками роботи провідних наукових інститутів журналів, отримати останню інформацію про проведення наукових конференцій, вебінарів, що використовуємо як на уроках так і в позаурочній роботі зі здібними учнями, при підготовки проектів.

      Одне з завдань сучасної освіти не стільки забезпечити дітей знаннями, а скільки (не примушуючи першого) навчити ці знання здобувати і раціонально використовувати.

       Отже, я вбачаю прогрес біологічної освіти в активному оновлені ресурсної бази освітнього процесу в  школі.

Схожі:

Досвіду: «Навчально-дослідницька робота учнів на уроках біології...
Громова Тетяна Василівна, вчитель біології Черкаської спеціалізованої школи №33 ім. Василя Симоненка Черкаської міської ради
Формування компетентностей особистості школяра на уроках української мови та літератури
Практичний аспект діяльності учителя щодо формування ключових компетентностей особистості школяра
ВИХОВНА СИСТЕМА ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ...

На уроках історії як метод формування творчого учня
України процесу виховання патріотів з активною громадянською позицією, я обрала проблему, над якою працюю в ході своєї роботи. Це...
Урок-конференція «Інформаційно комунікаційний простір як середовище...
На початку уроку назва конференції презентувалась як «Інформаційно комунікаційний простір», а по завершенню – вона логічно була продовжена...
ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ...
Мов для поступального, повноцінного, всебічного розвитку особистості. Для того, щоб навчити дітей жити, успішно діяти у світі, самовизначитися...
ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В КОНТЕКСТІ ФОРМУВАННЯ У СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ...
Мов для поступального, повноцінного, всебічного розвитку особистості. Для того, щоб навчити дітей жити, успішно діяти у світі, самовизначитися...
«Формування інтелектуальних вмінь та навичок учнів на уроках біології»
Криворучко Мар’яна Володимирівна, вчитель біології, заступник директора з навчально-виховної роботи Смілянського навчально-виховного...
ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА: ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ЦІННОСТЕЙ І ДУХОВНИХ ПРІОРИТЕТІВ...
Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради
ПРОГРАМА поглибленого вивчення математики в X XI профільних класах
Математика є унікальним засобом формування не лише освітнього, але і розвиваючого та інтелектуального потенціалу особистості
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка