|
Скачати 203.27 Kb.
|
Ігрова форма роботи «Лови помилку» на уроках узагальнення та повторення з української літератури у 8 класі Історичні пісні 1. Термін історична пісня вперше увів в українську фольклористику Микола Костомаров . ( М. Гоголь ) 2. І донині живе знаменита « Пісня про Байду» , присвячена першому гетьману України Івану Сіркові . ( Дмитру Вишневецькому ) 3. Богдан Хмельницький був високоосвіченою людиною : володів українською , російською , польською , грецькою , турецькою , китайською мовами , добре знав історію , юриспруденцію , військову справу . ( Латинською , татарською ) 4. У пісні « Зажурилась Україна» витоптав « кіньми маленькії діти» вражий турок . ( Орда ) 5. У пісні « Чи не той то хміль» «… їде козаків сорок тисяч хорошої вроди» . ( Ляхів ) 6. Ой з-за гори та з-за кручі буйне військо виступає , Попереду Іван Сірко сивим конем виграває . ( Морозенко ) 7. На знаменитій картині В. Васнєцова « Запорожці пишуть листа турецькому султану» відображено момент складання цього колективного послання . ( Іллі Рєпіна ) 8. Одним із найулюбленіших народних героїв першої половини ХІХ ст.. був Максим Кармелюк . ( Устим ) 9. У рядку Зібрав собі славних хлопців ( з пісні « За Сибіром сонце сходить») використано гіперболу . ( Епітет ) 10. Маруся Чурай народилася в Полтаві в сім'ї хороброго й чесного козака Василя Чурая . ( Гордія ) 11. Марусю палко кохав благородний і хоробрий козак війська Богдана Хмельницького Григорій Бобренко . ( Іван Іскра ) 12. У пісні « Засвіт встали козаченьки» проводжає в похід Марусенька миленького . ( Мати сина ) Народні думи 1. Українські народні співці , які були творцями й виконавцями історичних пісень і дум , називались гуслярами . ( Кобзарями , лірниками , бандуристами ) 2. Дума – це великий народний віршований епічний твір героїчного або соціально- побутового змісту , який виконується маршовим співом . ( Речитативом ) 3. Науковий термін « дума» вперше запровадив Пантелеймон Куліш . ( Михайло Максимович ) 4. До кобзарів , які виконували думи та пісні так , як їх навчили у кобзарських братствах , належали кобзар Михайло Кравченко , Петро Ткаченко , Федір Кушнерик , Єгор Мовчан , Євген Адамцевич , Павло Носач , Володимир Перепелюк та ін. ( Були творцями власних творів ) 5. Багато років успішно діє в Україні прославлена Національна заслужена академічна капела бандуристів імені Остапа Вересая – один із найвідоміших професійних музичних колективів України . ( Г. І. Майбороди ) 6. За концертно-виконавську діяльність , пропаганду кобзарсько-лірницького мистецтва лауреатом Національної премії імені Андрія Шута 2005 року став народний артист України , кобзар-лірник Василь Нечепа . ( Тараса Шевченка ) 7. Невольники запитували у Марусі Богуславки : «…Що в нашій землі християнській за день тепера ? Що двадцять літ у неволі пробуваєм , Божого світу , сонця праведного у вічі собі не видаєм …» ( Тридцять ) 8. Маруся дяківна їм відповідала : «…А завтра святий празник , роковий День Пасха ». ( Попівна , Великдень ) 9. Маруся випустила невільників із темниці і просила , щоб вони забрали її з собою додому . ( Зайшли у місто Богуслав і переказали батькові щоб він не збував своїх статків і її не викупляв із полону , бо вона уже змінила свою віру ) 10. Три рідні брати потрапили у бурю на Чорному морі із однойменної думи . ( Два рідні брати й « чужий-чужениця » ) 11. Брати хотіли , щоб чужинець їх визволив із бурі . ( Батькова і материна молитва ) 12. Постійні народні епітети , повтори , звертання належать до поетичної форми дум . ( До мовних ознак ) Слово про похід Ігорів 1. Одна із найвідоміших пам'яток історії, культури й літератури епохи Київської Русі « Слово про похід Ігорів , сина Святослава , внука Ярослава» є перли – ною української пісенної творчості . ( Олега , героїчного епосу ) 2. Учені визначають приблизну дату написання твору – 1185 рік . ( 1187 ) 3. Під час війни із Карлом Великим у Москві згоріла велика кількість старовинних рукописів , у тому числі й оригінал « Слова…». ( Наполеоном ) 4. Бажання захопити владу у всіх князівствах Київської Русі у другій половині ХІІ ст. лягло в основу знаменитого « Слова…». ( Довести князем Ігорем свою відданість Руській землі ) 5. Літературознавці – дослідники літературної пам'ятки вважають славнозвісного Бояна автором « Слова про похід Ігорів…». ( Обдарованого поетичним талантом учня Бояна ) 6. Плач Ярославни , вірної сестри князя Ігоря , « у Путивлі на забралі» містить четверта частина твору . ( Дружини , третя ) 7. « Хочу-бо , сказав Ігор , - Списа приломити кінець поля Турецького; З вами , русичі , Хочу голову свою положити або напитися шоломом із Дніпра ! » ( Половецького , Дону ) 8. Руські воїни на полі бою шукали собі багатства , а князю - слави . ( Честі ) 9. Тричі повторюються у тексті слова « О Руськая земле , уже за горами єси ! » ( Двічі ) 10. Князь Ігор промовив до своєї дружини слова : « Браття і дружино ! Лучче ж би потятим бути , аніж полоненим бути» перед другою битвою . ( Першою ) 11. Ярославна зверталася до свого батька Ярослава , щоб той допоміг звільнити Ігоря з полону . ( До сил природи : вітру , Дніпра , сонця ) 12. Вільне переказування віршами ; те , що є повторенням відомого , сказаного , написаного ; власний твір автора , створений на основі сюжету , змісту , образів , ідей іншого твору , називається перекладом . ( Переспівом ) Тарас Шевченко 1. Тарас Шевченко народився 10 березня 1814 року в с. Моринцях Звениго- родського району Черкаської губернії . ( 9 , повіту , Київської ) 2. Майбутнього поета друзі викупили із кріпацтва 22 квітня 1838 року , продавши портрет імператора , намальований Карлом Брюлловим . ( Василя Жуковського ) 3. Учителем Тараса у Петербурзі був Іван Сошенко , відомий майстер декоративних розписів . ( Василь Ширяєв ) 4. Шевченко у Петербурзі познайомився з найвідомішими діячами української і російської культур : Євгеном Гребінкою , Іллею Рєпіним , Олексієм Венеціано - вим , Олександром Пушкіним . ( Карлом Брюлловим , Василем Жуковським ) 5. Коли Тарас став вільною людиною , його зарахували на навчання у Петербурзький університет . ( Академію мистецтв ) 6. Саме віршем «Заповіт» відкривається збірка « Кобзар» , яка побачила світ 1840 року . ( « Думи мої , думи мої…» ) 7. Закінчивши навчання у Петербурзі , поет 1846 року повернувся в Україну і влаштувався на роботу у Київську історико-літературну комісію . ( Археологічну ) 8. За участь у Кирило-Мефодіївському братстві та написання революційних творів у 1849 році поета заарештували і згодом заслали у Новопетровськ . ( 1847 , Оренбург ) 9. На вироку Шевченкові імператор Микола ІІ власноруч зробив помітку : « Під найсуворіший нагляд із забороною листуватися» . ( Микола І , «…писати і малювати» ) 10. На засланні у Орській фортеці , Оренбурзі , на Аралі і в Новопетровському укріпленні поет провів 12 років . ( 10 ) 11. 1858 року Рада Академії мистецтв присвоїла Тарасові Шевченку звання професора – гравера . ( 1860 , академіка ) 12. 10 березня 1860 року у Києві помер народний поет . ( 1861 , Петербурзі ) Іван Франко 1. Іван Франко народився в с. Нагуєвичі неподалік від Івано-Франківська у бідній родині хлібороба . ( Львова , заможній , коваля ) 2. Коли Іванові виповнилося 6 років , батьки віддали його навчатися до так званої « нормальної школи» Трускавця . ( 8 , Дрогобича ) 3. Франко почав заробляти на життя у 20 років , пишучи і видаючи свої вірші . ( У 10 р. , однокласникам твори ) 4. Під час навчання у Дрогобицькій гімназії Франко втратив батька . ( Матір ) 5. Навчаючись у Львівському університеті , поет увійшов до складу редакції журналу « Слово» . ( « Друг» ) 6. Також поет навчався у Варшавському і Віденському університетах , де здобув учений ступінь доктора філології . ( Чернівецькому , філософії ) 7. Іван Франко мав феноменальну пам'ять , художні твори писав не лише українською , а й польською , англійською , російською , перекладав з багатьох мов світу . ( Німецькою ) 8. Історичну повість « Іван Вишенський» Іван Франко присвятив своєму другові Михайлу Кобилецькому . ( Поему , Агатангелу Кримському ) 9. У своїй поемі Франко згадує монастир , у якому довгий час жив Іван Вишенський : « … Стихли дзвони , у повітрі Довго ще тремтів їх голос , В монастирі Іверону Заскрипіли ретязі …» ( « … І в монастирі Зографу …» ) 10. Віру Івана Вишенського у печері підтримували хліб , хрест , небо , море . ( Камінь , сонце ) 11. Греки-католики просили Івана Вишенського : « … Будь ти нам духовним батьком , Будь нам прикладом високим , Будь молитвою душ наших , Нашим гаслом бойовим …» ( Українці-православні із Луцька ) 12. Мовний засіб , що використовується у рядках : «… Се є вхід в живу могилу, у печеру пустельницьку …» , називається алегорією . ( Оксиморон ) Леся Українка 1. Лариса Миколаївна Косач народилася 25 лютого 1871 року в Новограді- Волинському в родині українських селян . ( Петрівна , інтелігентів ) 2. Леся захворіла на туберкульоз кісток після святкування Різдва . ( Водохреща ) 3. Дівчина прекрасно грала на роялі , знала майже 20 європейських мов , а у 19-річному віці для свого брата написала книжку « Стародавня історія східних народів» . ( Фортепіано , 10 , сестри ) 4. Свій перший вірш поетеса склала у 15 років . ( 9 ) 5. Коли дівчині виповнилося 22 роки , світ побачила її перша поетична збірка « Давня весна» . ( « На крилах пісень» ) 6. Через тяжку недугу Леся Українка змушена була виїздити у різні краї на лікування: у Карпати , Крим , Грецію , Єгипет , Грузію . ( Італію ) 7. Вірш « Давня весна» належить до патріотичної лірики . ( Автобіографічної ) 8. Уривок « Все ожило , усе загомоніло – зелений шум , веселая луна !» узятий із вірша « Хотіла б я піснею стати» . ( « Давня весна» ) 9. Художній засіб , який вживається у вірші « Ви щасливі , пречистії зорі» , називається оксимороном . ( Анафора ) 10 . Рядки « …Трудно навіть розказати , Що за лихо стало в краю , - Люди мучились , як в пеклі , Пан втішався , як у раю» , містять засіб , який називається анафора . ( Антитеза ) 11. У творі « Давня казка» слова « …Золотих не хочу лаврів , - З ними щастя не здобуду , Як я ними увінчаюсь , То правдивим вже не буду …» належать Бертольдові . ( Поетом , поетові ) 12. Основною проблемою балади « Давня казка» є прагнення людини до самовдосконалення . ( Поеми , служіння своїй Батьківщині ) Володимир Сосюра 1. Дитячі роки поета промайнули в с. Дев'ята рота , куди переїхали батьки з м. Дебальцеве Донецької області . ( Третя рота ) 2. За словами Володимира Сосюри « мати його була сербкою , а батько – німець» . ( Француз ) 3. Вищу освіту поет здобув на філологічному факультеті Харківського інсти – туту народної освіти . ( Робітничому ) 4. У історичному романі « Третя рота» В. Сосюра відверто і чесно розповів не лише про дитячі роки , а й про формування людини як особистості у радян – ській країні . ( Автобіографічному ) 5. Вірші « Сад» і « Любіть Україну !» належать до пейзажної лірики . ( Громадянської ) 6. Вірш « Васильки» , у якому настрій ліричного героя викликаний особистими переживаннями , належить до філософської лірики . ( Особистої ( інтимної)) 7. Рядки « У квітці й пташині , в кривеньких тинах , у пісні у кожній , у думі…» взяті з вірша « Сад » . ( « Любіть Україну !» ) 8. Вірш В. Сосюри « Любіть Україну !» написаний двоскладовою стопою – амфібрахієм . ( Трискладовою ) 9. Поетичні твори , у яких думки й переживання викликані суспільно-політич – ними подіями , називаються філософською лірикою . ( Громадянською ) 10. Поетичні твори , у яких передано думки й почуття , викликані складними проблемами буття : життя і смерті , розвитку суспільства , природи та ін., належать до особистої ( інтимної ) лірики . ( Філософської ) 11. Долю вірша « Любіть Україну !» вважають «тернистим шляхом» , бо наша держава мала багато перешкод на шляху до своєї незалежності . ( Бо поета і його вірш неодноразово критикували журналісти ) 12. У вірші « Васильки» В. Сосюра навчає нас цінувати природу рідного краю. ( Своє життя ) Борис Олійник і Володимир Підпалий 1. Борис Ілліч Олійник є Лауреатом Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка 2003 р. ( 1983 р. ) 2. У рядках « … від лютої зими Затуляла нас крильми , Прихилялася Теплим леготом …» поет говорить про рідну хату . ( Матір ) 3. Вірш « Вибір» є зразком громадянської лірики . ( Філософської ) 4. Багато віршів Бориса Олійника про матір , рідний край , про добро та людські чесноти стали народними думами . ( Піснями ) 5. Художній прийом , коли члени простого речення перетворюються на окремі неповні речення , які відокремлюються крапкою , називаються переспівом . ( Парцеляцією ) 6. Секундантом із вірша Б. Олійника « Ринг» був друг ліричного героя . (Честь) 7. Володимир Олексійович Підпалий – автор відомих збірок поезій : « Зелена гілка», « Тиха елегія» , « Вишневий цвіт» . ( « В дорогу - за ластівками» ) 8. В дитинстві у поета найбільшим враженням були сумні очі людей , « коли вони важко живуть» . ( Волів ) 9. Вірш « Тиха елегія» є зразком пейзажної лірики . ( Громадянської ) 10. Один із жанрів лірики – вірш , у якому виражені настрої смутку , журби , задуми , туги , називається поетика . ( Елегія ) 11. Ліричний герой у вірші В . Підпалого « Запросини» шукає золотий човен . ( Золоті весла ) 12. Вірш , у якому рядки не римуються , називається ліричним . ( Білим ) Іван Малкович 1. Івана Малковича було визнано у 15 – річному віці найкращим поетом на Всеукраїнському семінарі молодих авторів . ( 19 – річному ) 2. Понад 10 років тому І. Малкович заснував нині найвідоміше в Україні видавництво дитячої літератури « Світоч » . ( « А – ба – ба – га – ла – ма- га » ) 3. « Від 2 до 20 » - такий віковий читацький діапазон визначає І. Малкович для своїх видань . ( « Від 2 до 102 » ) 4. Друкована форма літери ї з'явилася в українському алфавіті у ХVІІІ ст. ( У ХVІ ст. ) 5. Ліричний герой вірша «Свічечка букви Ї » звертається до читача . (Дитини) 6. У вірші « Свічечка букви Ї » сільський учитель радить дитині захищати саме букви ї та є , бо вони пізніше з'явилися в алфавіті . ( Входять саме в український алфавіт ) 7. У вірші « Музика , що пішла» ліричний герой бере із собою в дорогу хліба окраєць. ( « Землі окраєць» ) 8. Вірш « Музика , що пішла» є зразком інтимної лірики . ( Філософської ) 9. Твір І. Малковича « Із янголом на плечі » за жанром є піснею . ( Баладою ) 10. День символізує свіча у вірші – баладі « Із янголом на плечі » . ( Життя ) 11. Ліричного героя із вірша « Із янголом на плечі » у спину жене скажений вітер . ( « Сірий маятник життя» ) 12. Мальованками називають художньо оформлені букви . ( Буквицями ) Іван Карпенко - Карий 1. Іван Карпович Тобілевич народився у родині кріпаків . ( У збіднілій дворянській родині) 2. Іван Карпенко-Карий , Микола Садовський , Панас Саксаганський та їхній друг Марія Садовська-Барілотті становили основу знаменитого « театру драматургів» . ( Сестра , корифеїв ) 3. І . Карпенко-Карий був одним із основоположників укр. професійного театру, видатним романістом , актором та режисером . ( Драматургом ) 4. Помер Іван Карпович 15 вересня 1907 року у рідному хуторі Надія . ( У м. Берліні ) 5. Письменник , який написав твори для постановки на сцені , називається корифеєм . ( Драматургом ) 6. У трагедії « Сто тисяч» бідний селянин Герасим Калитка погодився на сумнівну й ризиковану справу – купівлю фальшивих грошей у Бонавентури . ( Комедії , багатий , Невідомого ) 7. Драматичні твори класифікуються на два головні жанри : трагедію , комедію . ( Три , + власне драма ) 8. У творі І . Карпенка-Карого « Сто тисяч» висміюється надмірна жадоба головного героя Герасима Калитки до їжі . ( … до збагачення ) 9. Авторські пояснення у драматичному творі стосовно умов і часу дії , зов- нішнього вигляду й поведінки дійових осіб називаються словами автора . ( Ремарками ) 10. Живучи у Києві , драматург написав свої найкращі твори : « Сава Чалий» , « Хазяїн» , « Сто тисяч» , « Суєта» . ( У хуторі Надія на Кіровоградщині ) 11. Слова « жид – то діло , а копач – морока» належать героєві трагедії « Сто тисяч» Савці . ( Комедії , Герасиму ) 12. Під час обміну фальшивих грошей Калитка обдурив Невідомого . ( Невідомий обдурив Калитку ) Михайло Коцюбинський 1. У автобіографії письменник згадував , що його старша сестра допомогла йому сформувати вишуканий естетичний смак , « тонку й глибоку душевну організацію» та « любов і розуміння природи» . ( Мати ) 2. Під час навчання у Барській початковій школі та Вінницькому духовному училищі на Михайла особливе враження справляли поети та письменники , яких часто запрошувала мати . ( Шаргородському , лірники та бандуристи ) 3. Літературним дебютом М . Коцюбинського стали дитячі казки « Харитя» , « Ялинка» , « Маленький грішник» . ( Оповідання ) 4. Великої популярності серед творів Михайла Коцюбинського , які вийшли на екранах , набув художній фільм Харківської кіностудії « Дорогою ціною» . ( Київської ім. О. Довженка ) 5. Останній твір письменника « Тіні забутих предків» надихнув кінорежисера Марка Донського на створення чудового фільму , який уразив увесь світ . ( Сергія Параджанова ) 6. Рядки « То були втікачі . Два дні і дві ночі сиділи вони у вогкості й пітьмі , ховаючись від козачих пікетів , розкиданих по лівому березі Дніпра » взяті з оповідання « Дорогою ціною» . ( Дунаю , повісті ) 7. У змалюванні очерету в тексті « Комиш шумів . Він їжився перед нею , тіснив із боків , настигав іззаду, ловив корінням за ноги , колов і різав шорст- ким листом…» використано художній засіб , який називається гіперболою . ( Персоніфікацією ) 8. Кульмінацією повісті « Дорогою ціною» є загибель Остапа у водах Дунаю . ( Соломії ) 9. Композицію ліричного твору становлять експозиція , зав'язка , розвиток дії , кульмінація та розв'язка . ( Епічного ( прозового)) 10. Вступ , що містить розповідь про події , які передували основній розповіді , називається епілог . ( Пролог ) 11. У своїй повісті Михайло Коцюбинський вживає циганські , польські , румун- ські слова та власні назви . ( Турецькі ) 12. У повісті « Дорогою ціною» головною є тема непереможного кохання Соломії і Остапа . ( Споконвічної мрії укр. селянства « здобути бажану волю , а ні - то полягти кістками на вічний спочинок » ) Осип Назарук 1. У роки першої світової війни Осип Назарук брав участь у бойових діях у складі Червоної армії . ( Українських Січових Стрільців ) 2. Письменника постійно приваблювала побутова тематика . ( Історична ) 3. Історична повість « Проти орд Чінгісхана» першою із творів Осипа Назарука була надрукована . ( « Князь Ярослав Осмомисл » ) 4. Перебуваючи у еміграції , письменник редагував журнал « Січ» , газету « Україна » . ( « Америка» ) 5. У роки Української Народної Республіки Осип Назарук очолював Мініс – терство преси та інформації . ( Управління ) 6. Роксолана , Хуррем , Хасекі – так величали Марію Гаврилівну Лісовську , яка стала дружиною турецького султана Сулеймана І І . ( Анастасію ) 7. Крім Осипа Назарука про Роксолану написали художні твори Д. Січинський , С. Плачинда та Ю. Колісниченко , І. Драч , Г. Якимович , М. Лазорський . ( П. Загребельний ) 8. Головну роль у фільмі « Роксолана » зіграла відома українська актриса Ната- лія Сумська . ( Ольга ) 9. У Х І І І – Х І V ст.ст. на українські землі постійно нападали турки й татари , убивали мирне населення , масово вивозили в ясир жінок , дітей , сильних чоловіків . ( Х V І – Х VІ І ст.ст. ) 10. Царгород або Константинополь – нині найбільше місто Греції . ( Туреччини ) 11. Історичною правдою називається народжена творчою уявою письменника художньо видозмінена дійсність . ( Художній вимисел ) 12. Рядки « Настуня глянула на Сулеймана і на ікону та мимохіть і собі схи- лила голову . Вид Володимирської Богоматері був строгий…» взяті із роз – ділу « Перша подорож на прощу Роксоляни » . ( Іверської ) Володимир Дрозд 1. Раннє дитинство письменника припало на часи Першої світової війни . ( Другої ) 2. Двадцятирічним юнаком В. Дрозд видав першу збірку поезій і відразу ж був прийнятий до Спілки письменників України . ( Новел і оповідань ) 3. Зображення життя письменника увійшло до історичного роману під назвою « Ірій» . ( Автобіографічної повісті ) 4. Фантастичним називають такий прозовий твір , у якому органічно поєднують- ся елементи реального та вигаданого , побутового та міфологічного , дійсного та уявного , таємничого . ( Химерним ) 5. « Святою , схожою на іконну Марію , «… зі звичкою різати у вічі правду» вважав герой твору свою рідну тітку Дору . ( Матір ) 6. Рядки « У сірім фетровім капелюсі набакир , у темно-сірому , хоч і припо – рошеному пакульською пилюкою кителі , в юхтових чоботях і генеральсь – кому галіфе з малиновим полум'ям лампасів …» містять опис образу батька письменника . ( Дядька Дениса ) 7. « Директор на зашеданії …», - ця репліка належить одній із прибиральниць школи . ( Монтерові ) 8. Дочка голови пакульського колгоспу була першим коханням у житті Михаля. ( Дівчина з відривного настінного календаря ) 9. Рядки із повісті «Ірій» « …Не загубитися в плетиві її вуличок , провулків , сліпаків , дворищ , городів , цвинтарів , садів , глинищ , пустирів…» являють собою зразок тавтології . ( Градації ) 10. « … Стрижень - це країна , куди щовесни повертаються із сонячного , казко- вого щедрого на барви Ирію перелітні птахи…». ( Пакуль ) 11. « Мало тебе сьогодні ганяли . І як цей Степан терпить ? Я навів би порядок. Водопій – то водопій , нічого витанцьовувати , ніби у цирку»,- злісно подумав хлопчак про білого коня . ( Вас , білий кінь про двох молодих кобилок ) 12. Ідея оповідання « Білий кінь Шептало» - головне , щоб кожен знав про свою білизну, а про чуже око краще « прикидатися сіреньким та покірненьким». ( Уміння зберегти власну індивідуальність - важлива риса характеру людини ) Володимир Самійленко 1. Свої перші вірші Володимир Самійленко почав писати на батьківщині в с.Великі Сорочинці . (У Полтавській гімназії ) 2.Вивчення французької , італійської , іспанської та польської мов , поглиблення знань давньогрецької і латини сприяли створенню письменником поетичних творів цими мовами . (Формуванню його як майбутнього перекладача ) 3.Безмежну прірву , у якій зникають його думки , називав поет безоднею . (Будь-яке місце , де складав якісь речі , бо там здебільшого панував безлад ) 4.Значну частину літературного доробку Володимира Самійленка становлять історичні твори . (Гумористичні та сатиричні ) 5.У вірші «Патріоти» « задля діла сятого» і жив , і « в землю б поліг» другий хлопець. ( Третій ) 6.Із вірша « Україна» взяті рядки : В тій крїні люблять волю , Всяк її шука по змозі І про нєї розмовляє – У острозі ,острозі . («Ельдорадо») 7. «Там зібрались всі народи : Руські та «хахли» , поляки , І живуть вони так дружно – Як собаки , як собаки»,- так писав В. Самійленко у своєму вірші «Патріоти». ( Москалі ,«Ельдорадо») 8. Гумором називається особливий спосіб відображення дійсності , який полягає в гострому осудливому висміюванні негативного . (Сатирою) 9.Зіставлення протилежних явищ , понять , характерів для посилення враження називають іронією . (Антитезою) 10.У своїх творах Володимир Самійленко використовував сатиру для осмію- вання здебільшого часткових недоліків у цілому позитивних явищ , окремих смішних рис у характері людини , при цьому не заперечуючи їх . (Гумор) 11.Уживання просторічних слів та слів у невластивому значенні , поєднання логічно несумісних понять , використання дотепних фразеологізмів , іронії , гіперболи , антитези є засобами творення трагічного у віршах Володимира Самійленка . (Комічного) 12.Володимир Самійленко відомий у літературі як дослідник мови , журналіст , письменник. (Перекладач) Євген Дудар 1. Евген Степанович Дудар народився 24 січня 1933 року в м. Тернополі . ( Михайлович , в с. Озерна на Тернопільщині ) 2. Письменник видав чимало сатиричних збірок своїх оповідань : « Слон і му- хи» , « Вуглеводи і віники» , « Операція « Сліпе око», « Дон Жуан у спідниці» та інші . ( « Коза напрокат» ) 3. У короткому інтерв'ю з «Автопортрета з натури » Є. Дудар казав : « Для того, щоб не розчаровуватися , не треба перед тим дуже зачаровуватися !» Це твердження він називав аксіомою . ( Залізним правилом ) 4. Є. Дудар щасливий , бо живе за принципом такого французького прислів'я : « Сміх заради життя , а не життя заради сміху ! » . ( « Коли нема того , що любиш , то люби , що маєш!» ) 5. У оповіданні « Слон і мухи» мухи хвалили слона , бо дуже поважали його. ( Гудили його , « бо ніякого Слона в природі ніколи не було і нема!..») 6. « Лісову казку» Є. Дудар рекомендує дитячій аудиторії . ( Дорослій ) 7. Керівні установи в «Лісовій казці» мали таку ієрархію (від вищої до нижчої): міністерство – трест - главк . ( Міністерство – главк – трест ) 8. Із керівних установ у лісгосп приходили матеріали про те , як берегти ліс від шкідників . ( Від буреломів та від пожежі ) 9.Бабуся дала своїй внучці цукерку за допомогу по господарству . (Свою пенсію , бо боялася свою внучку ) 10. Героєм назвала Червона Шапочка мисливця , який спішив їй на допомогу . ( Браконьєром , бабусі ) 11.Є. Дудар переробив казку Г. К. Андерсена , додавши в неї сатиричного змісту. ( Ш. Перро ) 12. У своїй казці « Червона Шапочка» Є. Дудар використав художній засіб , який називається гіпербола і полягає у поділі складного речення на окремі короткі . ( Парцеляція ) |
Календарне планування з української літератури І семестр (8 кл.) Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой,... |
Календарне планування з української мови І семестр (7 кл.) Мова – скарбниця духовності народу. Повторення й узагальнення вивченого в шостому класі |
Соціально -побутові пісні. «Ой на горі тай женці жнуть», «Стоїть... У роботі подається матеріал для використання на уроках української літератури у 7 класі. Інформація для вчителя та учнів пропонується... |
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації... |
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності... Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної... |
Урок позакласного читання з елементами інтерактивного навчання ... |
На уроках української мови Посібник "Дидактичний матеріал з розвитку мовлення на уроках української мови у 4 класі" |
Уроку української мови у 4-му класі на тему: «Повторення і узагальнення вивченого про Займенник» Мета: Повторити і узагальнити знання про займенник як частину мови, сприяти розвитку творчих здібностей учнів та логічного мислення,... |
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист... Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика... |
Форми і методи роботи на уроках української мови і літератури в умовах... «Пам’ятайте, що кожна дитина приходить у школу зі щирим бажанням добре вчитися. Вона ніби яскравий вогник, що освітлює світ дитячих... |