Соціально -побутові пісні. «Ой на горі тай женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін,гомін по діброві», «Ой у степу криниченька». Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхне ідейно- художнє багатство


Скачати 370.24 Kb.
Назва Соціально -побутові пісні. «Ой на горі тай женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін,гомін по діброві», «Ой у степу криниченька». Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхне ідейно- художнє багатство
Сторінка 1/4
Дата 10.02.2014
Розмір 370.24 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
  1   2   3   4
Зміст

Анотація…………………………………………………………… 4

Урок № 1…………………………………………………………… 5

Урок №2……………………………………………………………. 17

Урок № 3………………………………………………………….... 29

Додатки …………………………………………………………… 42

Список використаних джерел…………………………………. 49



Анотація

У роботі подається матеріал для використання на уроках української літератури у 7 класі. Інформація для вчителя та учнів пропонується у порядку, який відповідає змісту даного уроку. Для кращого засвоєння нових знань учням для ознайомлення пропонують тексти суспільно – побутових пісень.

Матеріал підготовлено з метою поглиблення знань семикласників про усну народну творчість, зокрема про суспільно-побутові пісні. Ознайомлення учнів із кращими зразками козацьких та чумацьких пісень, діти повинні навчитися аналізувати їх зміст, образи, настрої, з’ясовувати художні засоби, специфічні ознаки та пафос; розвивати навички вдумливого та виразного читання пісень, їх коментування. Знайомимо школярів з новим для них пісенним жанром — коломийкою, з’ясовується їх особливість, побудова, ритм. Подано схеми аналізу програмових коломийок. Як і на кожному уроці у моєму матеріалі належну увагу приділено культурі зв’язного мовлення, увазі , пам’яті, умінню грамотно висловлювати власні думки. Вчитель має допомогти збагнути жанрово-тематичне розмаїття народних пісень на основі розробки відповідного уроку. Використовуються методи ,які розвивають навички аналізу пісенних творів.

Головне завдання яке вчитель виконує підчас проведення уроку – це виховання естетичних смаків та інтересу до вивчення народних пісень у учнів, формування світогляду учнів; прищеплення любові і поваги до народної творчості.

Урок № 1

Тема: Соціально –побутові пісні. «Ой на горі тай женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін,гомін по діброві», «Ой у степу криниченька». Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхне ідейно- художнє багатство.

Мета: поглибити знання семикласників про усну народну творчість, зокрема про суспільно-побутові пісні; допомогти збагнути жанрово-тематичне розмаїття народних пісень; розвивати навички аналізу пісенних творів; виховувати естетичні смаки, інтерес до вивчення народних пісень.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: збірки українських народних пісень, висловлювання про українську пісню, виписані та оформлені учнями.

Методи, прийоми, форми  роботи: випереджувальні завдання, програвання, розповідь учителя, виразне читання, читання з позначками.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Звучить українська народна пісня.

2. Актуалізація суб’єктного досвіду.

– Ви любите народні пісні? А ваші батьки? Чому?

– Справді, магічну силу має пісня: вона об’єднує людей, робить їх кращими, благороднішими. Про цю дивну силу пісні згадує Григір Тютюнник в оповіданні „Оддавали Катрю”: „Від цієї давньої, ущерть налитої смутком пісні, з якою виросло не одне покоління хуторян і не одне покоління пішло на той світ, у жінок бриніли сльози на віях, а чоловіки хмурилися, сумнішали очима й прохмелялися”. Сусіди, які вчора сварилися, сьогодні „плечима до пліч сиділи за столами й

співали пісню, знану ще з дитинства, і були схожі на слухняних та поштивих дітей одних батька-матері. Вони то були – і не вони”.

ІІ. Цілевизначення та планування.

Оголошення концепту теми, окреслення кола проблем, які будуть розв’язуватися.

Учні записують тему уроку, епіграф

Українська пісня – геніальна поетична біографія українського народу (О.Довженко), коментують його.



Аналіз та обговорення у класі визначених учителем цілей.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Перевірка домашнього завдання.

Виразне декламування напам’ять (виконання соло, дуетом, гуртом) улюбленої народної пісні.

Оцінювання.

Читання та коментар виписаних учнями висловлювань про українську пісню (Див. додаток до уроку).

2. Розповідь учителя з елементами бесіди.

 (Під акомпанемент ліричної мелодії учитель виразно читає слова М.Стельмаха).

– Віки мужності і звитяги, віки з шаблею в боях і за плугом на кров’ю политому полі, віки мук на невольничих торговицях і віки боротьби проти загарбників, віки надії в очах і сльози на віях, віки журби в серці і нескореної думи на чолі, грозові ночі повстань і тугою пересновані дні жіночого чекання – така наша народна пісня. Вона, як і наша доля, виростала на чорному хлібі історії. Гинули її геніальні творці, ромашка і житечко проростали з їхніх сердець, а їхні пісні розходилися по всій Україні, вростали у вічність і ставали для нащадків хвилюючою історією.

Справді, у пісні – історія нашого народу. А ще його щира душа і весела вдача. . Цікаво, скільки ж пісень склав наш народ? Щонайменше 500.000. А повне видання їх охопило б 200 томів по 1000 сторінок кожен том . За своїм змістом народні пісні дуже різноманітні.

– Пригадайте, що таке пісня. Назвіть види пісень.

– Які з цих пісень вам відомі? Пригадайте, які пісні відносимо до календарно-обрядових. Чи доводилося вам співати їх?

–  Напевно, добре відомі вам і родинно-побутові пісні – це пісні про кохання, родинні стосунки, колискові. А про що може йтися у суспільно-побутових піснях?

3. Робота з підручником. Читання з позначками (робота у парах).

Учитель пропонує прочитати статтю підручника, роблячи відповідні позначки: V – прочитане підтверджує те, що ви знаєте – – прочитане відрізняється від того, що ви знаєте; + – прочитане несе нову для вас інформацію; ? – ви натрапляєте на інформацію, про яку хочете знати більше.

Самостійне опрацювання учнями матеріалу підручника.

Аналіз читання з позначками.

4. Читання зразків суспільно-побутових пісень (робота над виразністю читання), прослуховування фонозаписів, визначення різновидів пісень, їхніх мотивів та настроїв.

Ой на Горі тай Женці жнуть

Ой на Горі тай Женці жнуть

А попід Горою яром-долиною Козаки йдуть

Гей долиною гей широкою Козаки йдуть !

Попереду Дорошенко

Веде своє військо військо запорізьке хорошенько

Гей долиною гей широкою хорошенько !

Посеpединi/посереду пан хоpунжий

Пiд ним кониченько,

пiд ним воpоненький сильно дужий
Гей долиною гей широкою сильно дужий !

А позаду Сагайдачний

Що проміняв жінку на тютюн та люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний !

Гей вернися Сагайдачний

Візьми свою жінку віддай тютюн-люльку необачний

Гей долиною гей широкою необачний !

З жінкою в поході не возиться

А тютюн та люлька Козаку в дорозі знадобиться !

Гей долиною гей широкою знадобиться !

Гей хто в лісі озовися

Та викришем вогню та затягнем люльку не журися!

Гей долиною гей широкою не журися !


  1   2   3   4

Схожі:

«Ми роду козацького діти…»
Під пісню «Ой, на горі та й женці жнуть» хлопці із козацьким прапором заходять до залу. За ними дівчата
Тема родинного свята. Пісня – душа людини Мета
Мета: ознайомити учнів з пісенною творчістю українського народу;вивчити пісні різних жанрів;поповнювати знання учнів про народні...
Календарне планування з української літератури І семестр (8 кл.)
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой,...
Музика в житті людини
Вступне слово. Ми проводимо виховну годину під час якої ви дізнаєтесь про значення музики,послухаєте влучні висловлювання відомих...
Пісні Марусі Чурай (Засвіт встали козаченьки) скорочено Історичні пісні
Він змушений покинути матір, кохану дівчину. І просить свою неньку, коли з ним щось трапиться, прийняти його дівчину Марусю як за...
Тема. Л. Дичко. Варіації для фортепіано «Українські писанки»
Мета. Виховувати любов до музики, народних звичаїв, традицій; проаналізувати розриття теми писанкарства у варіаціях «Українські писанки»...
Сценарій свята «Українська пісня – єднає нас»
Сцена прикрашена українськими рушниками та вінками. В залі лунають українські пісні
До теми «Народні дитячі пісні та малі жанри»
Як називається короткий віршик, який допомагає під час гри визначити чергу учасників? (Лічилка)
Календарне планування з української літератури (9 кл.) І семестр
Процес виникнення фольклору. Родинно-побутові пісні. «Місяць на небі, зіроньки сяють», «Цвіте терен, цвіте терен», «Сонце низенько,...
7: Українські народні звичаї та традиції
Навчальна мета: Вивчити з особовим складом українські народні звичаї та традиції
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка