|
Скачати 123.55 Kb.
|
РІЗДВЯНИЙ ДЕТЕКТИВ ЛУЩЕВСЬКОЇ ОКСАНИ «ДИВНІ ХИМЕРИКИ, АБО ТАЄМНИЦЯ СТАРОВИННОЇ СКРИНЬКИ» 5-й клас Світлана Миколаївна Якубовська, учитель української мови та літератури КЗО ліцей природничо-наукового навчання м. Жовтих Вод, Дніпропетровської області Мета: увести учнів у світ сучасної дитячої письменниці Оксани Лущевської; ознайомити п’ятикласників зі змістом різдвяного детективу; продовжити формувати вміння читати та переказувати прочитане, користуючись текстом; вчити аргументовано висловлювати свої думки; розвивати зв’язне мовлення, творчі здібності, уяву, фантазію; вчити робити висновки; виховувати любов до рідного слова, традицій українців. Поняття: Химера Детектив Різдво Вертеп Вміння:
Тип уроку: урок позакласного читання з елементами інтерактивного навчання. Обладнання: різдвяні малюнки, мультимедійна дошка. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина. ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Твори, з якими ми познайомилися на уроках української літератури в 5 класі, – це лише та невеличка часточка, що написано для дітей. Дехто вважає, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. І це справді так, бо такий твір повинен бути надзвичайно яскравим, захоплюючим, щоб дитина виявила свою зацікавленість, їй захотілося наслідувати героїв, учитися в них добра й справедливості. Тому авторка нашого твору й поставила собі за мету «… бажання бачити всюди Світло, з пошуку Казки посеред буднів…». А ще їй захотілося «побути дитиною, хоч у глибині душі». Особливо ці почуття загострюються, коли починаються зимові свята. Мабуть, і наша сьогоднішня гостя засумувала за морозними днями і святковими подарунками родичів, що радо чекають на прихід дітей. А ще їй приємно було згадати про той час, коли й вона з купою дітлахів бігала по тісних вулицях міста Тального, що на Черкащині… Хто ж вона? Це – поетеса, дитяча письменниця Оксана Лущевська, для якої життя – це «постійний пошук і відкриття. Поставлене запитання; знайдена відповідь». IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Виступи учнів:
Народилася в м. Тальному на Черкащині. Закінчила філологічний факультет Уманського державного педагогічного університету ім. П.Г.Тичини. Нині мешкає в м. Пітсбурзі, штат Пенсільванія(США). Вона лауреат і переможець різних літературних конкурсів; автор дитячого різдвяного детективу «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки», що вийшов у видавництві «Грані - Т» в 2009 році.
Літературний твір, як відомо, пише письменник. Та люди не змогли б прочитати його, якби не було Видавця – того, хто готує до друку книжки, журнали. Тому Видавець прагне випустити у світ для нас більше творів, а головне – найкращих. Завдяки видавництву «Грані - Т» сьогодні ми познайомимося з різдвяною казкою від Оксани Лущевської.
Здається, час народних казок минув, мрії людей стали іншими. Але, виявляється, фантазія людей не має меж, життя підказує все нові і нові сюжети,а ще й незвичайні жанри, як, наприклад, різдвяний детектив. Ось тепер знайшлася робота й для тих, хто полюбляє заглядати в різні довідкові скарбнички.
Скарбничка 1. Химера
Скарбничка 2. Детектив – літературний твір або кінофільм, присвячений розкриттю заплутаної таємниці, злочину. (На щастя, у нашому творі не буде злочину). Цей жанр в літературі не такий уже й юний. У 2012 році йому виповнюється 171 рік. Проте популярність його зростає з кожним днем. Скарбничка 3. Різдво Христове Святкується 7 січня. Найбільш широко і урочисто, як і інші народи світу, відзначають українці християнське свято народження Ісуса Христа. Вечір напередодні Різдва (Коляда, Святий вечір) називався ще «Багатою кутею». До нього ретельно готувалися: розтоплювали піч 12 полінами, що висушувалися 12 днів, пекли й варили 12 ритуальних страв: різдвяну кутю з товченої пшениці, узвар, горох, квасолю, смажену капусту, рибу, вареники, картоплю, гриби, кашу гречану з конопляним молоком, голубці з пшоном, коржі з маком. У цій багатій, але пісній вечері, господиня представляла найголовніші плоди поля, городу і саду. Ніби звітувала новому рокові за свій багатий врожай у минулому році. За повір'ям, ніщо не могло бути у Свят-вечір поза домом, у чужих руках - позичене чи десь забуте. Всі члени родини теж мали бути вдома. У цей день не можна сваритися. Добре помиритися з ворогами, але не завжди відомі ці вороги, і, щоб не помилитися чи когось не забути, господиня заворожувала всіх разом. Для цього вона затикала всі дірки в лавках та ослонах і заклинала: «Не дірки затикаю, а роти моїм ворогам, щоб їх напасті не зловили мене через увесь рік». А ще зав'язувала ґудзики на мотузці - стільки їх, скільки має ворогів, клала перед собою, коли сідала вечеряти, і промовляла: «Щоб так мої вороги мовчали, як ці ґудзі мовчать!» До святкової вечері готувалися заздалегідь. На покутті, під образами, розстеляли чисте сіно, на яке ставили горщики з кутею і узваром. На підлогу стелили солому або сіно, які виносили з хати на третій день Різдва і палили біля воріт на дорозі або в садку. Скрутнями із різдвяної соломи обв'язували фруктові дерева, щоб вони краще родили наступного року. Протягом всього дня напередодні Різдва не можна було їсти, доки на небі не зійде перша вечірня зірка, що знаменувало собою народження Христа. Святкова трапеза мала урочистий характер і відбувалась як справжній ритуал. Столу, за яким збиралася вся сім'я, належала важлива роль. За традицією, його притрушували соломою, по кутках клали часник (який виконував роль оберегу), а потім покривали скатертиною, на яку і виставлялася святкова вечеря. Під вечір до хати вносили дідуха – обжинкового снопа, якого на радість дітям розцяцьковували цукерками, різнокольоровими стрічками, іншими прикрасами. Важливо, що саме його величність Хліб, як символ найбільшого багатства України, був у центрі свята. Вважалося, що дідух, як і всі інші хатні речі, набуває чудодійної сили і приносить щастя та успішну працю. По вечері дітей виряджали до родичів і близьких з дарунками й кутею, аби поминути душі померлих. Скарбничка 4. Вертеп – старовинний ляльковий театр на Україні. Зародився у XVII ст. , поширився у XVIII – XIX ст. Вертеп являв собою поєднання релігійної (християнської) різдвяної драми й світської, елементів усної народно–поетичної творчості. Перша згадка про вертеп належить до 1667 року. Вистави відбувалися в спеціальній скриньці, яка зовнішнім виглядом схожа на макет двоповерхового будиночка, на своєрідну двоярусну сцену. Ляльки приводились у рух за допомогою ниток. У верхній частині розігрувалися сцени на біблійні сюжети, у нижній – народно-побутові. Вертепні вистави влаштовувалися на торгових площах, у будинках заможних козаків та міщан. Дійовими особами вертепних вистав були селяни, козаки, «москалі», «ляхи», євреї, попи та інші герої, широко показувалися народний побут і звичаї. Дотепні сцени із життя можновладців, панів та священиків часто містили сатиру, за що їхні автори переслідувалися урядовцями. V. Актуалізація опорних знань.
Отже , діти, ми матимемо справу з 13 розділами казки «Дивні химерики, або Таємниця старовинної скриньки» О. Лущевської, де мова піде про пригоди уві сні та наяву Лялі та її друзів: Славка, Костика та малої Натусі під час різдвяних свят.
Розділ 1
Мовчала дівчинка, легенько торкаючись вузлика, адже вона везе вечерю до бабусі, то хіба сніг чи мороз може стати на перешкоді? »
« – Ось! – промовила бабуся, знімаючи мішковину зі своєї «таємниці». – Ось, Лялечко, й скринька. Та вона не проста! Це вертеп – театральна скринька, маленький старовинний ляльковий театр. – Театр? – Лялю, вертеп! – Вертеп!!! – зраділа Ляля, вистрибуючи з–під теплої ковдри. Театральна скринька, а чи вертеп, була схожа на невеличкий двоповерховий будиночок, зроблений із міцного картону. Його верхній поверх був просторий і світлий, а нижній – щільно обклеєний хутром. На двох поверхах виднілися міцно прикріплені дроти. Обмацуючи всі деталі, Ляля час від часу допитливо поглядала на бабусю. – Бабцю, – не витримала нарешті, – а хто ж міг виступати в такому малесенькому будинку? Адже недавно ми ходили до театру, то там виступали діти ростом із мене... А дротики ці навіщо? – Хто виступав? Та ж ляльки там виступали, ляльки. – Ляльки? – Не може бути! Я маю купу ляльок, але жодна з них, запевняю вас, бабусю, жодна не виступає в театрі. Бо вони ж ляльки – та й годі! – Гм, а звідки тобі те, онучко, відомо? Ляльки, як і люди, бувають різні. – Та ні, ні! Ось, погляньте, – Ляля виймала з валізи різноманітні іграшки. – Ось, дивіться! Хіба вони можуть виступати в театрі? – Лялю, Лялю, – похитала головою бабця, – коли я була така, як ти, то таких ляльок і не мала, і не бачила. – А які, – допитувалася дівчинка, – а які ж ляльки ви мали, бабусю? – Чарівні, онучко! То були чарівні ляльки!.. – сказала бабуся і, побажавши Лялі гарних снів, хотіла вже йти... – Бабуню, але ж ви ще про вертеп мені не розказали... та й про ляльки чарівні... Не розповіла, дитинко, бо година вже пізня. Але ти, Лялечко, спи міцненько, а завтра я тобі все–все розкажу, — мовила бабуся й зачинила двері кімнати.» Розділ 2
Зачитаймо цей уривок твору.
Розділи 3-7
Скласти характеристики Лялі та дітей родини Колодіїв: Славка, Костика, Натусі. Завдання виконується письмово в зошиті за планом, який записаний на дошці. План характеристики літературного героя
Розділ 8
Розділи 9-12
1. Переступивши поріг клубу, діти побачили: (1 бал) а) світло; б) химерників; в) вертеп. 2. Діти потрапили до: (1 бал) а) казки; б) вертепу; в) лісу. 3. Колодії та Ляля стали свідками: (1 бал) а) народження Ісуса; б) перемоги царів; в) згасання зірки. 4. Хто забув ліхтарики в лісі? (1 бал) а) Славко; б) Ляля; в) Костик. 5. На ярмарку діти побачили: (1 бал) а) ляльок діда Маркіяна; б) односельців; в) батьків. 6. Де загубилися товариші Лялі? (1 бал) а) у лісі; б) у клубі; в) на ярмарку. 7. Хто сказав, звертаючись до Лялі, такі слова: «Заплач, Марійко, - дам копійку, а заридай – то дам і дві»? (1 бал) а) циганка; б) химерики; в) козак Максим. 8. Химерики це: (1 бал) а) діти; б) невеликі чорненькі і волохаті чоловічки, які мали тоненькі хвостики і маленькі ріжки; в) цигани. 9. Що клав до кишені козак Максим: (2 бали) а) печиво, пиріжки; б) яблука, льодяники; в) горіхи, насіння; 10. Уві сні Ляля перелякано закричала й покликала: (2 бали) а) батьків і бабусю; б) дядька Юрка і тітку Олесю; в) Савка, Костика і Натусю. Розділ 13
Виявляється, що всі пригоди, які трапилися з Лялею та її друзями – це сон.
Завершуючи роботу над змістом твору про різдвяні пригоди дітей, ми відчуваємо, що ці пригоди не лише героїв твору, а й самої авторки. Звичайно, історія, що трапилася, добряче перебільшена, але цілком ймовірна для сну.
Підготувати презентацію пригодницького твору Катерини Лебедєвої «Птаха корабель» Література
Альфа-Прес, 2004. – 304 с.
|
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА» Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням... |
Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко,... Тема. Урок позакласного читання за творчістю О. Дерманського, Л. Денисенко, О.Ільченка. «Життя видатних дітей» |
Тема: Вічна загадка людської душі… (за новелою М. Коцюбинського «Сон») Мета Тип уроку: урок позакласного читання, урок вивчення та аналізу художнього твору (духовно-естетичне сприйняття твору) |
Урок позакласного читання в 11 класі Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання |
Урок позакласного читання Мета: вчити учнів аналізувати художній твір, давати характеристику персонажам, порівнювати різні твори |
Українське читання. 3 клас Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку... |
Урок позакласного читання казки «Потерчата» Обладнання: Медіапроектор, презентація Power Point, малюнки та поробки учнів, текст твору, демонстраційні картки |
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю... Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;... |
Тернопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №4 До Сяючої Вершини по Кам’янистій Стежині Урок позакласного читання за збіркою В. Сухомлинського «Казки школи під голубим небом» у 8 класі |
Байка. Особливості в українській і світовій літературі. Сміючись,... Мета: дати уявлення учням про байку, ознайомити з історією, особливостями структури |