На уроках української мови


Скачати 478.58 Kb.
НазваНа уроках української мови
Сторінка1/2
Дата08.02.2014
Розмір478.58 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Медицина > Урок
  1   2
Червонівська неповна середня загальноосвітня школа



Дидактичний матеріал з розвитку мовлення

на уроках української мови

у 4 класі

Червонівська неповна середня загальноосвітня школа

Барикіна В.В.

Посібник "Дидактичний матеріал з розвитку мовлення на уроках української мови у 4 класі"

У посібнику зібрано дидактичний матеріал з розвитку зв'язного усного мовлення та логічного мислення на уроках української мови у 4 класі, який містить загадки, ребуси та цікаві змістовні завдання направлені на розвиток зв'язного усного мовлення та логічного мислення учнів початкових класів.

Посібник буде корисним та рекомендується дітям, батькам та вчителям початкових класів.

Рецензенти :

Тімуш Л. Л. — заступник директора з навчально — виховної роботи Червонівської неповної середньої загальноосвітньої школи, вчитель І категорії Похіл І. В. - керівник творчої групи вчителів Червонівської неповної середньої загальноосвітньої школи, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель.


Схвалено методичною радою Червонівської неповної середньої загальноосвітньої школи.




Передмова
Мовлення - основа всілякої розумової діяльності, засіб комунікації. Уміння учнів порівнювати , класифікувати , систематизувати , узагальнювати формуються у процесі оволодіння знаннями через мовлення учня - показник його розумового розвитку.

Успіхи учнів в зв'язному мовленні забезпечують і в більшості визначають успіх в навчальній роботі з усіх предметів.

В основі висловлювань дитини полягає бажання повідомити іншим про свої враження , про побачене і пережите. Робота по розвитку мовлення потребує різноманітних прийомів та засобів. В процесі занять багаторазово змінюються навчальна ситуація та мотиви мовлення.

Потрібно вимагати від учня розповідати так, щоб слухачі зрозуміли його думку, уявили собі змальовану ним картину, відчули б відношення до розповіді.

Хто хоче розмовляти - повинен вимовляти Все чітко і уміло, було щоб зрозуміло.

Мовлення молодших школярів не завжди звучить гарно. Багато дітей говорять крізь зуби , ковтають закінчення , спішать.

Робота над чіткою вимовою має цілий ряд спеціальних вправ: артикуляційна гімнастика, чистомовки , скоромовки , ребуси і т.д.

Ігри з словами є важливим засобом розвитку мовлення учнів під час всього навчання у школі.

Добре розвинене мовлення кожного школяра - найважливіший засіб пізнання, розвитку, самовиховання.


Робота над синонімами, антонімами, прямим і переносним значенням слів.

  1. Запиши речення . Підкресли синоніми .

Праця робить людину розумною. Пташку пізнають у польоті, а людину в роботі. Посій труд, а слава вродить .

  1. Прочитай вірш . Випиши синоніми до слова говорити .

Хто кричав?

Йшов з лікарні Гнат селом,

А дружки й спитали:

І - Що, брат, боляче було,

Коли зуба рвали?

Ні, - хлопчина їм сказав, - Не дуже боліло...

  • А чого ж то ти горлав

В лікаря щосили ?

  • Та то ж лікар заволав,

Бо я став брикатися,

Йому щипці поламав

І... вкусив за пальця!

Г. Бойко.

  1. Прочитай вірш . Випиши синоніми .

Виступайченко Панас

Завжди виступає.

А для чого ? В котрий раз?

Сам того не знає.

А рука його, рука, -

Мов крило у вітряка.

А язик — ой леле! —

Лопотить та меле!

Захлинається, кричить

І веде до того,

Як в порожнє перелить

Воду із пустого.

Г. Бойко.

  1. Прочитай вірш, випиши антоніми.

Оце він світ. Як на долоні:

Є чорні сили і червоні,

Є табір миру і війни,

Є в світі ми і є вони!

О. Юрченко.

  1. Прочитай і відгадай загадки, випиши антоніми

У вогні я розмокаю,

У воді я висихаю. (Свічка).
Дивиться на землю,

Як зерно клює,

Дивиться на небо,

Як водичку п є. (Курка).




  1. Прочитай і відгадай загадку, випиши антоніми.

Дуже я потрібна всім -

І дорослим, і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу. ( Книга).


  1. Прочитай речення і випиши антоніми.

Ніщо не обходиться нам так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість.


  1. Спиши прислів’я, вставляючи антоніми .

Порожня бочка гучить, а Як є початок, то й ... буде.

  1. До прикметника хоробрий добери і запиши синоніми. Склади з одним із них речення. Запиши.




  1. До дієслова йти добери і запиши синоніми. Склади з одним із них речення і запиши.




  1. До іменників бій, гілка, нероба добери синоніми і запиши.

Баталія, віти, битва, ледар, гілля.


  1. До іменників шлях, учень, хата добери і запиши синоніми.

Школяр, дорога, будинок, путь, дім.

Виправ речення, використовуючи записані гобою синоніми.

Школярі прийшли до школи. Учні навчилися швидко читати.


  1. Спиши речення, вставляючи антоніми.

У великої річки був брат - ... струмок.

Струмок вузенький , а річка... .

Струмок швидко мчав з гори, а річка... несла свої води.



  1. Прочитай речення. З поданих у дужках синонімів вибери потрібне слово і запиши речення.

( Спить, куняє, дрімає ) земля під глибоким снігом.

Машина легко ( повзла, мчала, бігла ) по автостраді.

Дівчинка хитро ( посміхається, регоче, сміється ).

Верби ( сумують, журяться, нудьгують ) над водою.


  1. Прочитай, і запиши прислів’я. Підкресли синоніми.

Відважного куля минає. Сміливим відвага володіє.

Біда розум родить і на розум наводить. Горе гострить розум.

Плачем лиха з хати не виженеш.


  1. Прочитай і запиши прислів’я. Підкресли синоніми.

Без хазяїна і хата сирота. Не дім господаря красить, а господар дім.


  1. Прочитай. Заміни виділені слова антонімами і запиши речення.

Прийшла весна. Дні стали довшими, а ночі — коротшими.

У полях починається гаряча пора.


  1. Почитай. Заміни виділені слова антонімами.

Сонце заходить, прощаючись із землею.

Затихає легенький вітерець. Перестають співати пташки.


  1. Прочитай. Заміни виділені слова антонімами і запиши речення.

Почався урок. У класах і в коридорах - тиша.

Школярі працюють.


  1. Спиши речення. Підкресли слово шовковий, вжите в прямому значенні, однією рискою, а в переносному - двома.

Вітер колише трави шовкові... ( П. Тичина ).

У нашої Оксаночки таке хороше вбраннячко: шовкова спідничка, білі рукавички. ( Н. Забіла ).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в прямому значенні, однією рискою, а в переносному — двома.

На шиї в дівчинки поблискує янтарне намисто.

Горять ліси янтарним листом.

  1. Спиши вірш. Підкресли слова з прямим значенням однією рискою, а з Переносним - двома.

Про що виспівує струмок?

Про літо золоте.

Про що співає колосок?

Про те, як він росте.

Про що виспівує земля?

Про неба синь і шир.

Про що співаємо ти і я?

Про маму і про мир! ( А. Костецький ).
23.Спиши вірш. Підкресли слова з прямим значенням однією рискою, з переносним — двома.

За вікном летять сніжинки І сідають на вікні.

Ми танцюємо круг ялинки І співаємо пісні. (Н. Забіла ).

Гарне жито я посіяв На озернім бережку.

По воді танцюють хвилі

По житах танцюють хвилі. ( Лат. Народна пісня ).


  1. Спиши вірш. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

В білих валянках, в білім кожусі Ходить зимонька в полі і в лузі.

Носить зимонька білий мішок,

Трусить з нього на землю сніжок. ( М. Познанська ).


  1. Спиши вірш. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Гарно! Верби над дорогою Йдуть за вітром навмання.

Берестки вдягли з тривогою

Жовтнем виткане вбрання. ( О. Юрченко).


  1. Спиши вірш. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Не дивуйтеся нітрішки,

Що в берізок молодих Ціле літо чисті ніжки,

Білі — білі, наче сніг,

Це тому, що в хороводі,

Коли ми спимо усі,

По траві берізки ходять - Миють ноги у росі. ( П. Ребро ).


  1. Спиши вірш. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Хвильки плещуть на пісок,

Сміх веселий ллється,

А на березі пісок

Дивиться й сміється. ( Б. Чалий ).



28. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Кошичок з квітами

В літньої жінки

Тихо мережили

Теплі сніжинки. ( Б. Чалий).
29. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Випиши синоніми.

Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.

Пишається калинонька, явір молодіє.

Тополі поволі стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем.

(Тарас Шевченко).
30. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Знайди антоніми

Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують.

(В. Сухомлинський).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.|

Доцвітав, поступово переходячи в день, один із тих вересневих ранків, які бувають тільки ранньою осінню. Дерева ще не збиралися розставатися зі своєю красою. Хмари по небу гуляли високі й спокійні. (Ю. Збанацький).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Добери і запиши синоніми до виділеного слова.

Горобина і ялинка, що росли поряд, часто перешіптувалися між собою. Прийшла осінь, дихнула прохолодою. Спалахнула багрянцем горобина. (Г. Демченко).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Добери і запиши синоніми до виділеного слова.

І знову синіє небо, а на ньому золоте сонце — сипле скрізь гадячими, блискучими бризками. По шляху біжать жваві струмочки — крутяться, підстрибують, танцюють, весело про щось буркочуть.

(С. Васильченко).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.!

Добери і запиши синоніми до виділеного слова.

Ліс ще дрімає в передранішній тиші... А з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, немов од радощів ... Стрепенувся врешті ліс і собі заграв.

(Михайло Коцюбинський).

  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.:

Добери і запиши синоніми до виділеного слова.

Над річкою жовтіли верби, клинове листя горіло зорями по землі.

Стояла осінь. На обрії білими баранцями застиг серпанок. Повітря мало не дзвеніло кришталевим дзвоном.

(Євген Гуцало).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні..

Море стемніло, змінилось. Дрібні хвилі зливались докупи і підкрадались до берега, падали на пісок і розбивалися на піну. Під човном клекотіло, кипіло, шуміло.

(Михайло Коцюбинський).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.|

Випиши антоніми.

Листопад... Чомусь він завжди приходить до нас сумний і похмурий. Може, від того, що робити йому в цю пору нічого? Адже все своє листя його менший брат Жовтень пострушував. Блукає старий Листопад полями, луками, аж поки не дійде до лісу.

(Ю. Старостенко).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.)

Молодий веселий Вітер прилетів здалеку. Він мчав наввипередки з теплими хвилями океану, жартував з високими гнучкими пальмами. Грався в піжмурки з маленькими мавпочками у непрохідних зелених джунглях. Надвечір він зморився і заснув.

(Ю. Ярмиш).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні..

Сонце дивилось на місто радісно й доброзичливо, широко всміхаючись. І та усмішка випромінювала стільки тепла, що крижані скалки танули, підтікаючи свіжою водою, а по димно - сизих бурульках котилися дзвінкі холодні краплі.

(Є. Гуцало).


  1. Спиши речения. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

3 верб уже давно опали сережки. Все зазеленіло, але молоді листочки на кущах і деревах були ще зовсім невеличкі. Осяяні лагідним світлом раннього ранку, свіжі, немов усміхнені...

(Федір Зельтер).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок. Підкресли антоніми.

Клен цілу зиму спав. Крізь сон чув завивання хуртовини. Холодний вітер нагинав його віти. Та ось одного сонячного ранку до клена доторкнулося щось лагідне і тепле. Прокинувся клен. Він зіткнув, розправив плечі. Зазеленіли бруньки. Іде красуня - весна у квітках і стрічках.

(В. Сухомлинський).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Росичка, росинка, роса... Народжується вона потаємно після парких вечорів прохолодними ранками. Та ледь настане ранок, ледь спалахне барвиста зоря на сході, упаде рясна роса на кожне стебло, захитаються на кінчику кожного листка росинки, повиснуть на кожній сережці берези.

(Ю. Збанадський).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Вечоріло. Блакитне небо наче оперезалося широким рожевий поясом. Цвіли яблуні. Тихе повітря дихало пахощами. В останньому промінні сонця грала дрібненька мушка. Гули хрущі та літали, як кулі!

(М. Коцюбинський).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Темно в лісі. Молода струнка яворина, вкривши коріння оксамитовим мохом, тягнеться вгору. Вона хоче скупатись у золотому промінні, хоче поговорити з вільним вітром. Листя тихенько шелестить.

(М. Коцюбинський).


  1. Спиши речення. Підкресли слова, вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Ранок був напрочуд яскравий і веселий. Ліс жив, глибоко дихав живлющим ароматом квітів, райдужно іскрився мільйонами сонць - прохолодних росинок. Дерева, напоєні вранішньою красою, стояли мов заворожені і не ворушилися.

(В. Бичков).

  1. Спиши речення. Підкресли слова , вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Сонце давно вже сіло в рожевий туман. Червоні паруси неба згорталися і спадали слідом за сонцем. Обрій почала огортати все густіша темрява. Трави вкрилися холодною росою. Птахи затихли.

(Г. Тютюнник).


  1. Спиши речення. Підкресли слова , вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Ліс стояв ще зовсім голий. Тільки на деяких дубах видзвонювало мідноголосе сухе листя. Воно пишалося, що залишилося на вітті і не боїться зими. Ранком бували заморозки. Земля дзвеніла під ногами, як склянка.

(О. Донченко).


  1. Спиши речення. Підкресли слова , вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Погожого червневого ранку вирушила в путь весела компанія. На сході розгорялася зеленувато - рожева стрічка. Сосни стояли принишклі, наче прислухаючись до таємниці народження сонця.

(О. Донченко).


  1. Склади і запиши два речення з словосполученнями: холодний вітер, холодний погляд.




  1. Склади і запиши два речення з словосполученнями: світлий зал, світле майбутнє




  1. Склади і запиши два речення з словосполученнями: солодке яблуко, солодке слово.



  1. Склади і запиши два речення з словосполученнями: ласкава мама, ласкавий вітерець.




  1. Склади і запиши два речення зі словом: сміятися, щоб воно було вжито в прямому і переносному значенні.



  1. Склади і запиши два речення зі словом: йти, щоб воно було вжито в прямому і переносному значенні.




  1. Склади і запиши два речення зі словом: плакати, щоб воно було вжито в прямому і переносному значенні.



  1. Склади і запиши два речення зі словом: вільні, щоб воно було вжито в прямому і переносному значенні.




  1. Склади і запиши два речення зі словом: лагідний, щоб воно було вжито в

прямому і переносному значенні.

, .

  1. Склади і запиши два речення зі словом: добрий, щоб воно було вжито в прямому і переносному значенні.




  1. Спиши речення. Підкресли слова , вжиті в переносному значенні.

Придумай заголовок.

Закрутилися сніжинки,

Як веселі комашинки,

Наче зграї білих мух,

Як м’який холодний пух.

(Н. Забіла)


  1. Спиши речення, підкресли антоніми.

Малого коня хвали, великого запрягай.

Не бійся розумного ворога, а бійся дурного приятеля.

З маленького насіннячка виростає велике дерево.

З поганої трави не буде доброго сіна.

З малої іскри великий вогонь буває.

Борода довга, а розум короткий.


  1. Спиши речення, підкресли антоніми.

Великий чобіт на нозі, а малий під лавкою.

Краще добра стежка, ніж поганий шлях.

Добрі діла безшумно ходять, а злі дзвонять як дзвони.

І чорна корова біле молоко дає.

Шапка велика, а голова мала.

Великі речі, починаються з малого.


  1. Спиши вірш, підкресли слова вжиті в прямому і переносному значенні..

Срібний дощ.

Дощ травневий, сонцьовий, не осінній, дрібний, дощ пахучий, польовий - зовсім наче срібний.

Знай співає: “ Припущу! ”

Колосись, мій лане!

Тож від срібного дощу Золотим він стане.

(Д. Куровський).


Загадки
Зріжу голову, вийму серце,

дам пити — буде говорити.
В лісі вирізана,

Гладенько витесана,

Співає, заливається,

Як називається?
У лісі родилося,

В майстерні робилося,

А на руках плаче.
Десь у гаю родилася,

У хаті опинилася;

Була німа і нежива,—

Тепер говорить і співа.
Веселе дерево весело співа,—

Кінь на барана хвостом кива.
Веселий пташок весело співає,

Кінь барана хвостом потягає.
Згорнеш — клинець,

Розгорнеш — млинець.
Що в світі найшвидше?
Хто найдальше бачить?
Що можна бачити з заплющеними очима?
Сім братів віком рівні, іменами різні.
Нас сім братів, літами всі рівні, а іменем різні.

Відгадай — хто ми?
Виходило дванадцять молодців,

випускало п’ятдесят два соколи

та триста шістдесят п’ять лебедів.
Б’ють мене ціпами,

Ріжуть мене ножами;

За те мене отак гублять,

Бо всі мене дуже люблять.
Без обручів, без дна повна бочка вина,

Щоб її полагодити, на те майстра нема.
Котилася бочка з горбочка,

Покотилась та й розбилась;

Нема того бондарця,

Щоб поправив кадібця.
В чому двояка їжа?
Барилко без обручів, без дна,

А в нім два сорти вина.
Пуд води, пуд їди і пуд солі — варю-варю — не солоне.
Кинути вгору — то біле;

Кинути на землю — то жовте.
Розколеш лід — візьмеш срібло,

розколеш срібло — візьмеш золото.
У воді росте, кохається,

Вкинь у воду — злякається.
У воді родиться і води боїться.
Мене не їдять

І без мене не їдять.
Білий камінь у воді тане.
Не горить, а гасити доводиться.
Ріжуть мене ножакою,

Б’ють мене ломакою;

За те мене отак гублять,

Що всі мене люблять.


Б’ють мене старі й малі

І в повітрі, й на землі,

Та від цього не вмираю,

Тільки весело стрибаю.

Як не бий, він не заплаче,

Тільки сам завзято скаче.
Як потрібен — викидають,

не потрібен — підіймають.
Сто один брат — всі в один ряд зв’язані стоять.
Через воду переводить, а сам з місця не сходить.
Хата — не хата, вікон багато, є куди влізти, та нікуди вилізти.
Дірок багато, а нема куди вилізти.

Сімсот воріт, та один вхід.
Їхала пані

В срібнім жупані;

Як уїхала в сад,

Не вернулась назад.
Прийшли татари,

Людей забрали,

А хата вікном утікала.
Несеш — бряжчить, покладеш — мовчить.
Стоїть сутула горбатий

На все село багатий.
Сидить Пахом на коні верхом,

Книги читає, а грамоти не знає.

Не їсть, не п’є, а ходить. і.,б’є.
Хто завжди правду каже?


Сніг на полях,

Лід на річках,

Хуга гуляє —

Коли це буває?

(Зимою)
  1   2

Схожі:

На уроках української мови
У процесі вивчення української мови в початковій школі здійснюється початкова мовна освіта молодших школярів, їх розумовий і мовленнєвий...
Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури
Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації...
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності...
Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної...
М.І. Паніна Вивчення іменника як частини мови на уроках
Дана робота складається з теоретичного та практичного блоку. Вона допоможе молодим спеціалістам з української мови талітератури застосувати...
Уроках української мови Методичні рекомендації підготувала
...
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика у 2015/2016 навчальному році, з метою підвищення якості знань з української...
14 листопада 2007 року у Драбівському районі проходив обласний семінар...
Драбівському районі проходив обласний семінар для керівників районних (міських) методичних об’єднань учителів української мови і...
Використання сучасних педагогічних технологій контролю навчальних...

Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках
Троцька В. К. Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках української мови. Складнопідрядне речення. 9 клас. – Кременчук,...
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка