|
Скачати 64.65 Kb.
|
Урок читання в 4 класі Тема. Григір Тютюнник "Ласочка". Мета. Ознайомити дітей з біографічними відомостями про Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам'ять, уміння швидко орієнтуватися у тексті, ділити його на частини. Збагачувати словниковий запас. Розвивати діалогічне мовлення, допитливість, спостережливість. Заохочувати у фантазіях. Створити важливу для виховання активного мислення дитини ілюзію самостійного бачення і спостереження того, що вона прочитала, допомогти дитині зрозуміти, а отже й полюбити світ живої природи, осягнути складності взаємин тварин - а через них і людських взаємин, виховувати уміння керувати своїми вчинками, стримувати примхи. Тип уроку: урок ознайомлення з новим твором. Обладнання: портрет Г. Тютюнника, ілюстрації , фішки-рибки для заохочення, солом'яний бриль діда Арсена. Хід уроку I.Організаційний момент. Подивилися на мене, Усміхнулися усі: Всі готові до роботи. Всі бадьорі. Молодці! - Сьогодні у нас урок незвичайний. Всі ви любите екскурсії в природу. А зараз ми вирушимо на риболовлю. І хоча вона буде уявною ,та я думаю, що вам буде цікаво. II. Вправи на розвиток навичок читання. 1.Вправа для розвитку мовленнєвого апарату. Скоромовка Випірнай-но, Рибко, Близько, Розсипай-но Срібні Бризки,- Щоб зловив я Карася, Карася - З порося! 2. Мовленнєва вправа на оволодіння доречністю мовлення. Складіть словосполучення з даного ряду слів шляхом об'єднання їх за змістом. Ранок, сонце, погода, ріка, птахи - співучі, тепла, гарна, яскраве, літній. 3.Вправа "Досвідчені рибалки" Роздивитися ілюстрації і вибрати назви ставкових та річкових риб краснопірка карась ласкирь(морський карась) лящ жерех лин сом окунь судак плотва сальпа оселедець III .Перевірка домашнього завдання. IV. Актуалізація опорних знань. Загадки Танцюристка мружить очі, Хутро пестячи руде: - В парі з півником я хочу Станцювати па-де-де! (Лисиця) Знань чимало в нього є, Читачам їх віддає. Міста Книг він будівельник- А зовуть його…(письменник) -Спробуйте об'єднати ці два слова-відгадки в одне речення. V. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. Підготовча робота до сприймання тексту. 1.Повідомлення теми і мети уроку. На уроці ми ознайомимося з біографією Григора Тютюнника та його твором "Ласочка" .І разом з головним героєм оповідання підемо на риболовлю. А рибка буде незвичайна, бо вона ловитиметься на ваші правильні відповіді під час роботи на уроці.(Використання рибок-фішок) 2.Самостійне читання статті про письменника. 3.Вибіркове читання за запитаннями. ( Де народився письменник? Яким був у дитинстві? Для кого писав твори? Які у нього збірки для дітей?) 4. Розповідь учителя. На 49 років життя доля приготувала Григору багато випробувань, починаючи з раннього дитинства. Голод 33-ого не обминув і Тютюнників - забрав старенького дідуся, а півторарічний хлопчина перестав ходити, говорити, навіть сміятися. Коли Григору було 6 років він залишився без батька. Але усе своє життя письменник з теплотою і ніжністю згадував його. Хлопчика забрав до себе жити батьків брат. Під опікою дядька і його дружини почав майбутній письменник свою освіту. У 1938 р. Григiр пiшов до школи в укра?нський перший клас, який нараховував сiм учнiв, а тому через деякий чає був розформований, i хлопця перевели в росiйський клас. З того часу i до 1962 року, як зазначав сам Тютюнник, вiн розмовляв, писав листи (iнодi оповiдання) виключно росiйською мовою. Почалася Велика Вітчизняна війна, знову голод. В автобіографії письменник згадував: "Я їв тоді картопляну зав'язь, жолуді, пробував конину". В одинадцять років хлопчик пішки пішов додому з Донбасу на Полтавщину до мами, у своє село. Добирався два тижні, довелося від голоду навіть просити милостиню. А вдома,хату, в якій жили Тютюнники, зруйнувала бомба, і вони опинилися в чужих людей. Потім було навчання у ремісничому училищі, куди Григір пішов тому, що там давали сяку - таку одежину і 700 г глевкого хліба в день. Цей хліб допоміг вижити їм з мамою у сорок сьомому році. А потім ще й важка хвороба - туберкульоз легенів. Всі ці випробування тягарем лягли на його зболену душу. У 1951 р. Тютюнник пiшов до армi?, служив у морфлотi радистом на Далекому Сходi. Пiсля демобiлiзацi? закiнчив вечiрню школу, працював токарем у вагонному депо.Під час армійської служби почав листуватися зі старшим своїм братом Григорієм, який уже публікувався. Він заступив йому батька, став найпершим літературним учителем. Допомагав матеріально, підтримував морально, наполегливо, але делікатно схиляв Григора до української мови, рецензував його оповідання. Згодом брати часто зустрічатимуться в Шилівці, де до ранку простоюватимуть за розмовами на містку через річку, стануть справжніми друзями. Смерть Григорія в 1961 р. стане для Григора непоправною втратою, що мучитиме все подальше життя, відгукнеться болем не в одній новелі. За всієї зовнішньої сили та мужності насправді був він незахищеним дитям на цій землі, вразливим, щирим, чесним. Починав писати Григір Михайлович російською мовою. оскільки понад двадцять років перебував у російськомовному середовищі. А коли прочитав словник Грінченка, з українською мовою більше не розлучався. Майже більше половини написаного Григором Тютюнником - про дітей, яких він любив по-особливому. Сюжети дитячих творів Гр. Тютюнника народжені спостережливістю письменника, любов'ю до своїх героїв. Вони будуються як своєрідні діалоги між людиною і природою. Сьогодні ми прочитаємо одне з його оповідань. VI. Опрацювання оповідання Г. Тютюнника "Ласочка" 1. Словникова робота. Туркотіли припутні : туркотіти - видавати неголосні низькі переливчасті звуки ; припутень-лісовий голуб великої породи , найбільший з наших диких голубів, є типовим мешканцем широколистих лісів , мостить на дереві просте гніздо з кількох покладених навхрест паличок . Вепри -дикі кабани. Скімлення - видавання протяжних, жалібних звуків. На кручі - на високому стрімкому березі. Ожеледець - тонкий шар льоду на поверхні землі, на деревах. 2. Первинне читання тексту. -Прочитайте і дайте відповідь на питання: "Про кого цей твір? " 3. Повторне читання тексту учнями і робота над текстом. а) читання ланцюжком; б) поєднання колективного читання з індивідуальним; в) композиційний аналіз з елементами вибіркового читання: -- Прочитайте опис ранку? Які звуки сповіщали про його прихід? -- З ким зустрівся Арсен? Як ви думаєте, чому лисеня з"явилося на кручі? -- Прочитайте, яким вперше побачив Арсен лисеня? -- Прочитайте слова, які описують зовнішність, рухи, звуки звірятка? - Як Арсен упізнав Ласочку в дорослій лисиці? г) формулювання дітьми запитань, котрі починаються зі слів: Чому? Де? Коли? Як? і зачитування відповідей з тексту ; д) аналіз вчинків дійових осіб та їх мотивів; - За що лисеня сподобалось рибалці? Як про це говориться у тексті? -- Чи можна дії лисеняти розцінювати, як його розмову з дідом? Хто цю розмову передав? -- Чому рибалка назвав лисеня Ласочкою? Від якого слова ? (Ласочка - від ласувати, їсти щось смачненьке ) -З чого видно, що Ласочка була розумною, терплячою, спостережливою? -- Знайдіть і прочитайте, чого навчилося лисеня у Арсена. Як Ласочка допомагала рибалити? VII.Застосування знань на основі творчої роботи над текстом. 1. Поділ тексту на частини; 2. Складання плану. Визначення частин плану, які відповідають зачину, основній частині, кінцівці. План 1). Ранок у лісі 2). Незвичайне знайомство 3). Риболовля вдвох 4). Зимова розлука 5). І знову разом 3.Переказ за планом; 4.Визначення головної думки твору; - Яка головна думка твору? - Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з "братами нашими меншими" і це стане окрасою вашого життя. . За ваше добро вам заплатять любов"ю і вірністю. Добро і любов повинно йти з вами разом все ваше життя. 5. Характеристика героїв оповідання. - Яким ви уявляєте рибалку Арсена? - Яка у нього зовнішність? - Який характер? - Доведіть це словами тексту. (Арсен - це уже старий чоловік, любить рибалити. За характером спостережливий, небагатослівний, терплячий, добрий, веселий, щедрий. Турботливий). - Подумайте, якою була Ласочка? (Розумною, не набридливою, скромною, терпеливою, спостережливою, здібною, меткою, доброзичливою.) 6. Словесне малювання - До якої частини підходить ілюстрація у підручнику? - А який словесний малюнок зробили б ви? ( робота в групах) 7. Розвиток зв'язного мовлення. - Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію. 8. Зіставлення запропонованого прислів'я із прочитаним текстом; - А як розумієте прислів'я: "Природа - це казка, яку треба читати серцем"? - А що конкретно можемо зробити ми? -Так, ми з вами повинні щоденно показувати приклад дбайливого ставлення до природи, займатися озелененням класу, школи, не руйнувати пташині гнізда, вчасно зупинити того, хто нищить природу. Треба серцем сприйняти довколишню красу і оберігати її, дбати, щоб ніколи не змовкав хор травневого ранку, вічно шуміли над нами крислаті дуби, ніжним рожевим квітом веселилися яблуні, співали чарівні пісні солов'ї, бо Природа - це казка, яку можна прочитати лише серцем! 9. Ведення діалогу з героєм твору рибалкою Арсеном. (Учень, який " наловив" найбільше рибок-фішок одягає солом'яний бриль діда Арсена, а діти задають йому запитання,що стосуються не тільки змісту тексту, але і риболовлі взагалі) VIII.Підсумок уроку. - Який твір читали? - Чому у нього така назва? - Який цей твір за жанром: оповідання, казка чи науково -популярний твір? Доведіть свою думку. - Чого навчає нас автор своїм оповіданням? IХ.Домашнє завдання. - Читати та переказувати оповідання. Підібрати інші заголовки; - Виписати найвлучніші слова для характеристики героїв; - Скласти діалог з автором; |
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном» ... |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…» Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся... |
Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного... Опрацювати з учнями текст новели, розкрити глибину і щирість почуттів вірності, сердечної ніжності, кохання і трагедії знедоленого... |
Урок читання в 4 класі Отже, я запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Вправа «Очікування» |
Урок читання в 4 класі Тема. «У чому секрет успіху» В. Чемерис «Чорна... Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями, які чекають на нас сьогодні на уроці. ( Завдання написані на квітці... |
Урок позакласного читання в 11 класі Мета: розкрити красу високого почуття через зразки світової поезії про кохання |
Урок з читання 3 клас Тема. Буду я природі другом Розвивати мислення, уяву, фантазію, діалогічне і монологічне мовлення, навички читання. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення... |
Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного... Тема: Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка» |
Урок фізики в 10 класі Тема: «Зоряний час графіків. Кінематика.» Навчальна: закріпити знання кінематичних величин та термінів, узагальнити та систематизувати матеріал з теми: «Основи кінематики»,... |
Урок читання, 2 клас Тема. Вступ до теми. Де ховаються казки? ... |