|
Скачати 60.65 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Міський відділ народної освіти Полтавська загальноосвітня школа 1-3 ступенів № 26 УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…» (ПОЛТАВЩИНА У ТВОРЧОСТІ Н.І.ГРИНЬ) Підготувала старший учитель Полтавської зш № 26 Дяченко С.В. Полтава Тема уроку: «В моїй душі співає соловей…» (Полтавщина у творчості Н.І.Гринь) Мета уроку: Познайомити учнів із творчістю полтавської поетеси Надії Гринь про рідний край, удосконалювати навички виразного читання, аналізу поетичного твору, формувати духовно багату особистість, розвивати логічне мислення учнів, виховувати почуття малої батьківщини, любов до пісні. Тип уроку: Урок літератури рідного краю. Обладнання: Портрет поетеси Н.І,Гринь, збірки поезій, відеокасета «Інтерв’ю з Н.Гринь», відеомагнітофон,телевізор, диск із записами пісень «Полтава, ти серце моє», «Полтава», комп’ютер, мультимедійний проектор, книжкова виставка. План уроку 1.Повідомлення теми та мети уроку, їх мотивація. 2.Вступне слово вчителя: а) звучить пісня «Полтава, ти серце моє», б) екскурс по Полтаві з переглядом відео матеріалів. 3.Ознайомлення з біографією Надії Гринь (відеоматеріали, питання). 4.Вивчення поетичної, пісенної творчості письменниці та піснярки. 5.Виставлення оцінок, їх мотивація. 6.Домашнє завдання. 7. Підведення підсумків уроку. ХІД УРОКУ Я на світі живу, щоб писати І співати душевні пісні Надія Гринь 1.Повідомлення теми та мети уроку, їх мотивація. 2. Вступне слово вчителя. а) Звучить пісня «Полтава, ти серце моє», б)Екскурс по Полтаві з переглядом відео матеріалів. Красуня Полтава… Величава, трепетна, ніжна… Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини:Маруся Чурай і Григорій Сковорода,Іван Котляревський і Микола Гоголь,Панас Мирний і Архип Тесленко, Володимир Малик і Григір Тютюнник, Василь Симоненко і Григорій Тютюнник. Полтава – це край композитора Лисенка і художника Ярошенка, учених Остроградського і Кондратюка, співачки Р.Кириченко. Та літературна Полтавщина геніальна не лише вчора, вона сповнена високих злетів і сьогодні. 3.Ознайомлення з біографією Надії Гринь (відеозапис). Ми сьогодні презентуємо автора, якого добре знають у Полтаві. Надія Іванівна Гринь народилася на Полтавщині, в Лубенському районі, де багата і родюча на красу земля. Там пройшло її дитинство, там закінчила середню школу з золотою медаллю. Тоді вона і почала писати просто для розваги. Після закінчення школи Надія Іванівна вступила до Київського торгівельно- Економічного інституту, але, закінчивши його, вона зрозуміла, що це не зовсім те, чого вона хотіла. Вірші не давали їй спокою. Спочатку вони народжувалися в душі, потім з’являлися на папері. Це було її найулюбленішим захопленням. Життя Надії Іванівни було нелегким. Пізніше доля закинула її до Херсону, де вона готувала смачні обіди у кав’ярнях. На всіх ярмарках висіли стенди, виконані за її віршами, про пиріжки, вареники та іншу смакоту. Але і тут вона не знаходила морального задоволення. І поїхала на Чукотку шукати свого жіночого щастя, так як була впевнена, що «під лежачий камінь вода не біжить». І вона своє щастя знайшла, воно вилилося у віршах щирих, відкритих, сповнених любові. Вона писала про те, що її хвилювало, що непокоїло серце. Питання учнів до письменниці, яка присутня на уроці 1.Коли Ви відчули в собі поетичний дар? 2.Чи надихає Вас на творчість Ваша родина? Як саме? 4.Вивчення творчості письменниці та піснярки. а) ПОЕЗІЯ «ПОЛТАВСЬКА ЗЕМЛЯ» Виразне читання вірша. Бесіда: 1.Якою перед нами постає Полтавщина? 2.Які почуття передано у творі? 3.Які образи вірша передають настрій особливо виразно? 4.Які образотворчі засоби підсилюють ці настрої? 5.Як ви розумієте образ сонячної жар – птиці? Б) Особливо чарівна Полтава восени. Надія Гринь пише: Такої осені давно вже не було, Тендітної, чарівної, дзвінкої, Яка несла і ласку, і тепло. Не пам’ятаю осені такої. І кожну мить у сонячній красі Переливалось золото на листі, Жоржини й айстри, квіти ще усі Палахкотіли в світі променистім… ПОЕЗІЯ «ЛИСТОПАД ШЕЛЕСТИТЬ У МОЄМУ САДУ…» Багато поезій про осінь створила Надія Гринь. Композитор Людмила Єрмакова поклала на музику одну із таких поезій Надії Іванівни «Життя мов танок журавля.
в)ПОЕЗІЯ «МГАРСЬКИЙ МОНАСТИР» На мольберті Надії Гринь майже вся Полтавщина, а саме рідна Лубенська земля, де на високій горі серед золотавого листя видніється Мгарський монастир.
Поетеса закликає нас до душевної чистоти, до очищення сердець через зображення величності Агарського монастиря. Його стіни чули голоси «гетьманів славетних і поетів знаних», а зараз вони прислухаються до нас. Поетеса використовує епітети: мальовничий край…, метафору: дзвони кличуть. Ця поезія приваблює нас тим, що розповідає про історичну пам’ятку Полтавщини – Мгарський монастир. г) ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ ПОЕЗІЙ «МАРУСІ ЧУРАЙ» ТА «БЕРЕГИНЯ. РАЇСА КИРИЧЕНКО»
Бесіда:
Зучить пісня у виконанні Р.Кириченко «Я вдячна вам». 4.Ці дві легендарні полтавки дуже схожі, об’єднує їх, як і всіх жінок, любов до поезії, пісні, рідного краю, родини. Ці поезії випромінюють кохання. І Надія Гринь створює пісню «День Святого Валентина», музику до якої написав Едуард Бриляєв, виконав її Народний артист України Віктор Шпортько. Діти виконують пісню. На екрані текст поезії «Хор співає». д) ПОЕЗІЯ «ХОР СПІВАЄ». Бесіда: 1.Які у вас були відчуття, коли співали пісню «День Святого Валентина»? 2.Виразне читання поезії, спроектованої на екран. 3.Як характеризує поетеса дитячий хор? (…мов птах, дзвінкий і світлий співець, сріблисте джерело, маленькі янголи…). 4. Про що говорять ці художні засоби? (Дуже любить дітей, свій народ, Полтавщину і вірить у її світле майбутнє). е) СЛОВО НАДАЄТЬСЯ ПОЕТЕСІ, ПІСНЯРЦІ НАДІЇ ІВАНІВНІ ГРИНЬ. Питання до письменниці: 1.Поетом можна стати будь-кому чи це вроджене? 2.Який вірш із тих, що Ви написали, Ваш улюблений і чому? 3.Як Ви ставитесь до того, що Ваші вірші композитори беруть для музики і створюють пісні? 4.Прочитайте щось із неопублікованого про нашу Полтаву. є) Полтавська осінь разом з Надією Гринь дарують вам ці чарівні листочки з найкращими побажаннями і автографом письменниці. ЗВУЧИТЬ ПІСНЯ «ПРОТАВА», ДІВЧИНКА – ОСІНЬ РОЗДАЄ З КОШИКА КЛЕНОВІ ЛИСТОЧКИ З ПОБАЖАННЯМИ. 5.Виставлення оцінок, їх мотивація. 6.Домашнє завдання: а) Середній рівень. Вивчити один із віршів Н.Гринь напамять. б) Достатній рівень.Зробити ідейно – художній аналіз одного з віршів про Полтаву. в) Високий рівень. Написати твір – мініатюру «До яких думок спонукає поезія Н.Гринь». У виконанні домашнього завдання вам допоможуть збірки поезій Н.Гринь,які ви бачите на нашій книжковій виставці. 7.Підведення підсумків уроку. - Що ви нового дізналися на уроці? - Чим збагатили свою душу? |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ У 10 КЛАСІ ТЕМА: МАЛА ПРОЗА ІРИНИ НЕВИЦЬКОЇ МЕТА: познайомити учнів з оповіданнями письменниці, навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього... |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |
Урок літератури рідного краю\ ДОВЖЕНКО Н. Г учитель української мови та літератури НВК «Олімп» МЕТА: допомогти учням ввійти в багатогранний світ поезії Галини Анатоліївни Могильницької |
Літературне краєзнавство є важливим компонентом вивчення історії... Останнім часом інтерес до письменства рідного краю помітно зростає, що є закономірним фактом. У контексті епохи національного відродження,... |
Уроки літератури рідного краю: технологія підготовки та проведення Співпраця учитель (методист) митець (художній твір) учень (читач) досягне органічної єдності, якщо, добираючи матеріал до уроків... |
Урок з української літератури в 9 класі Тема. Т. Г. Шевченко. Творчість періоду заслання Шевченка-художника, розвивати образне мислення, формувати естетичні смаки, вчити розуміти поезію, грамотно висловлювати власні думки;... |
Урок літератури рідного краю «Люблю тебе, мій рідний краю!» Слово донести до дітей почуття любові до природи; вдосконалювати навички аналізу поетичних творів; формувати соціальну, пізнавальну,... |
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських... |
Урок №2 Тема. Тварини рідного краю Мета: формувати природничу компетентність учнів, розширити і доповнити знання дітей про тварин, зокрема тварин рідного краю, вчити... |
Урок літературний портрет Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю |