|
Скачати 69.72 Kb.
|
Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного мислення (для шкіл з російською мовою навчання) Тема: Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка». Мета: розширити знання учнів про обрядову поезію, зокрема про обжинкові пісні та значення хліба в житті людини; формувати в учнів навички свідомого читання; збагачувати словниковий запас; виховувати повагу до хліборобсь- кої праці та любов до українського фольклору. Обладнання: картки з текстами №1, 2, 3,4 для кожної групи; листочки з номерами 1, 2, 3, 4 для кожної групи; картки з літерами. Х ІД УРОКУ І Організація учнів до уроку ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів 1.Вправа «Мікрофон». - Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, продуктивним, світлим, навчальним…) - А ви на уроці якими повинні бути? (Уважними, старанними, зібраними, активними, наполегливими, розсудливими…) - Працювати всі разом будемо під девізом: Щоб робота в нас кипіла, Працювати будемо: Швидко, дружно, вміло! 2.Робота з забавкою. Учні разом з учителем промовляють слова, виконуючи відповідні рухи. Печу, печу хлібчик Саджай – виймай! Дітям на обидчик. Саджай – виймай! Меншому – менший, Ріжу, ріжу, Більшому – більший. Я куштую, Шусть у піч! Я куштую, Шусть у піч! Гай! 3.Робота з акровіршем. Хвалить його кожен, Любить його кожен, І дня ми прожити Без нього не можем. -У всі часи це слово вимовляли з пошаною, бо хліб – основа життя. Він з нами в повсякденному житті, в горі і в радості. Люди завжди пов´язували з ним свою турботу і любов, віддавали йому свою працю і талант. IІІ Повідомлення теми і завдань уроку.
IV Вивчення нового матеріалу. 1.Вступне слово учителя. - Життя українця важко уявити в розкошах і бездіяльності. Без зайвої скромності можна заявити, що наш народ – один із найпрацелюбніших у світі, але основна його відмінність полягає не в цьому. Прагнення перетворити навіть буденну одноманітну працю, важкий тягар фізичної напруги на свято, уміння оспівати труд, «оздобити» у яскраві пісні, звичаї та обряди. Обжинки – старовинний народний звичай святкування закінчення жнив, що покликаний забезпечити майбутній багатий урожай. 2.Виступ доповідачів. Народні звичаї і традиції «Хліб наш насущний».
3.Робота над статтею «Обжинкові пісні». А)Читання учителем першого абзацу (учні слухають і слідкують). Б)Напівголосне читання в парах (один читає речення, другий слухає і навпаки). В)Міркування над прочитаним. Взаємні запитання у парах. Г)Запитання вчителя. - Чим займався український народ з давніх давен? - Який обряд пов´язаний із хлібом – сіллю? 4.Словникова робота. Женчики – ті, хто серпами жнуть. Корогва – військовий або церковний прапор. Пильнувати – бути уважним. Стодола – будівля для зберігання снопів. 5.Робота в групах. «Інформаційна пилка». Клас ділиться на домашні групи, в кожній групі 4 учні. -На парті у вас 4 листочки з номерами і завданням. Оберіть собі листочок і знайдіть текст з відповідним номером. За одну хвилину ви повинні прочитати свій текст. Працюємо. Текст №1. Свято першого снопа – урочисте відзначення початку жнив. Вийшовши в поле на зажинки, господиня розстеляє скатертину або рушник із хлібом – сіллю та свічкою. Тричі кланяється ниві, промовляючи: «Дай, Боже, легко почати, а ще легше дожати». Жнива починають у «легкі» дні: вівторок або п´ятницю. Починати косити мусить найшановніший в селі чоловік, який уславився як найкращий хазяїн. Щоб не боліла спина, за пояс втикають гілку ясеня або дуба. Подекуди перший зажинок (дві жмені) господиня кладе навхрест на обочині, і вони мають так пролежати до кінця жнив. Текст №2 Перший сніп ставлять у хаті на почесному місті під образами. Він обмолочується окремо, зерна з нього святять у церкві, а перед сівбою їх змішують із насінням. Соломою з першого снопа годують худобу, аби не хворіла, а корови щоб давали багато молока. Крім зажинків, існує ще й обряд «закрутки», щоб рука лихої людини не могла зіпсувати хліба: одна з жінок, узявши жменю колосся, закручує його вузлом. Інші цього часу співають відповідних пісень. Текст №3 В останній день жнив женці збираються гуртом і під обжинкові пісні в´яжуть останній сніп. У цьому снопі зібрана вся життєдайна сила поля, він має назву дідух. Його прикрашають калиною, квітами, перев´язують стрічками й урочисто заносять до хати. На Новий рік його ставлять на покуті, а виходячи в поле для першого засіву, домішують до насіння вимолочені з нього зерна. Не можна оминути й обряду завивання Спасової бороди. «Бородою» слугує невелика кількість нескошених колосків, що їх залишають у полі, розраховуючи таким чином забезпечити плодоріддя на наступний рік. «Бороду» перев´язують червоною ниткою або стрічками, кладуть біля неї скибку хліба, сіль і склянку з водою. Довкола «бороди» водять хоровод, танцюють, співають. Це символізує годування землі на знак вдячності за те, що вона родить. Текст №4 По закінченні жнив женці качаються по полю, щоб спина не боліла. Жінки ж ворожать на врожай, тричі кидаючи позад себе серпа: як удариться гострим кінцем об землю, то наступного року буде врожай, а як удариться тупим або держаком, то це поганий знак. Наступне дійство пов´язане з виплітанням вінка зі збіжжя, що ним увінчують голову обраній дівчині – жниці (як правило, найліпшій робітниці) – «княгині» («царівні», «княжні»). Подальші дії полягають у поході під спів пісень до двору найкращого господаря, складання йому обжинкового вінця (як символа достатку і радості), виспівування відповідних бажань. Після цього починається пригощання і частування женців із танцями та піснями.
6. Підсумок роботи в групах. Гра «Вірю – не вірю».
7.Робота над піснею «Кругом, женчики, кругом». 1)Читання пісні вчителем. - Коли співають женці цю пісню – на початку чи наприкінці жнив? 2)Читання пісні учнями «мовчки». - Що планують робити женці після жнив? 3)Виразне читання пісні. -Прочитайте рядки, у яких висловлено головну думку пісні. 8.Робота над піснею «Ой я жала, жала». 1)Самостійне читання пісні учнями напівголосно. - Від якої особи ведеться оповідь у пісні? - Прочитайте рядки, у яких дівчина зрозуміла, що помилялася. У чому вона помилялася? 9.Робота над піснею «Пісенька житнього віночка». 1)Виразне читання пісні підготовленими учнями. 2)Конкурс «Кращий читач». V Узагальнення і систематизація знань. 1.Бесіда. - Чому обжинкові пісні так називають? Коли їх виконували? - З якими народними обрядами вони пов´язані? 2.Складання прислів´їв, їх пояснення. Хліб – батько, не буде біди в дорозі. Без хліба душа веселиться. Коли хліб на возі - вода – мати. Пшениця колоситься - суха бесіда. 3. Вправа «Сенкан». 1-й рядок – слово, яке позначає тему (іменник). 2- й рядок – прикметники. 3-й рядок – дієслова. 4-й рядок – фраза, яка виражає ставлення до теми. 5-й рядок – слово-асоціація до теми; синонім. ХЛІБ Духмяний, запашний, смачний Прийшов, накормив, зарум´янився Хліб – усьому голова Хазяїн VІ Підсумок уроку. 1.Вправа «Мікрофон». Незакінчені речення. Сьогоднішній урок навчив мене… Мені було ціківо… Мене здивувало… Я запам´ятав… 2. Вправа «Абетковий суп». ( Із розрізаної абетки учитель вилучає літери «ь, и, й, ї». Учні за бажанням витягають по одній літері із торбинки і придумують підсумкове речення на тему уроку, яке б починалося з цієї літери). - Здоров´я і щастя вам, діти, хай завжди буде пахучий хліб на вашому столі. Запитав у Зіни Гліб: - А звідкіль береться хліб? Розвела руками Зіна: - Звідкіля ж? Із магазину! - Ви теж так думаєте, як Зіна? Література 1.Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П. Критичне мислення: як цього навчати. Науково-методичний посібник.- Х.: Видавнича група «Основа»: «Тріада+», 2007. 2.Інтерактивні технології навчання у початкових класах/ Авт.- упорядник. І. І. Дівакова – тернопіль: Мандрівець, 2010. 3.Макаренко В. М., Туманцова О. О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2008. 4.Шкода М. Н. Люба моя Україна. Свята, традиції, звичаї, обряди, прикмети та повір´я українського народу. – Донецьк: ТОВ «ВКФ «БАО», 2011. |
Урок з використанням технології критичного мислення «очікування» ... |
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології... Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості.... |
За програмою з української мови для шкіл з російською мовою навчання Чернівці: Букрек, 2005, автори – Н. В. Бондаренко, Біляєв та ін год на тиждень |
1. Орфоепічні норми української та методика формування орфоепічних... ПЛАНИ-ВІДПОВІДІ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ПОЧАТКОВА ШКОЛА) – для іспиту «Педагогіка з частковими методиками» |
УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ... Мета: Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»» на навчальний рік методами критичного мислення, галузями... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання Українська мова є державною мовою України, що передбачає її пріоритетне використання в усіх сферах суспільного життя. Знання цієї... |
Технології розвитку критичного мислення” Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну... |
Уроку навчальні Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного... |
Урок позак ласного читання з використанням стратегій методики розвитку... Актуалізація опорних знань: літературна вікторина за творами Всеволода Нестайка ( «У країні сонячних зайчиків», «Незнайомка з країни... |
Методика вивчення дієслова в 6-му класі школи з російською мовою навчання. Виконав За програмою, дієслово вивчається в 6-му класі. На вивчення цілої теми «Дієслово» відводиться 20 навчальних годин. В рамках цієї... |