Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного мислення (для шкіл з російською мовою навчання) Тема : Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом»


Скачати 69.72 Kb.
Назва Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного мислення (для шкіл з російською мовою навчання) Тема : Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом»
Дата 09.02.2014
Розмір 69.72 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок українського читання в 4 класі

з використанням технології критичного мислення

(для шкіл з російською мовою навчання)

Тема: Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка».

Мета: розширити знання учнів про обрядову поезію, зокрема про обжинкові пісні

та значення хліба в житті людини; формувати в учнів навички свідомого

читання; збагачувати словниковий запас; виховувати повагу до хліборобсь-

кої праці та любов до українського фольклору.

Обладнання: картки з текстами №1, 2, 3,4 для кожної групи; листочки з номерами 1, 2, 3, 4 для кожної групи; картки з літерами.

Х ІД УРОКУ

І Організація учнів до уроку

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

1.Вправа «Мікрофон».

- Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, продуктивним, світлим, навчальним…)

- А ви на уроці якими повинні бути? (Уважними, старанними, зібраними, активними, наполегливими, розсудливими…)

- Працювати всі разом будемо під девізом:

Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будемо:

Швидко, дружно, вміло!
2.Робота з забавкою.

Учні разом з учителем промовляють слова, виконуючи відповідні рухи.

Печу, печу хлібчик Саджай – виймай!

Дітям на обидчик. Саджай – виймай!

Меншому – менший, Ріжу, ріжу,

Більшому – більший. Я куштую,

Шусть у піч! Я куштую,

Шусть у піч! Гай!
3.Робота з акровіршем.

Хвалить його кожен,

Любить його кожен,

І дня ми прожити

Без нього не можем.

-У всі часи це слово вимовляли з пошаною, бо хліб – основа життя. Він з нами в повсякденному житті, в горі і в радості. Люди завжди пов´язували з ним свою турботу і любов, віддавали йому свою працю і талант.

IІІ Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Сьогодні на уроці ми дізнаємося про народні традиції шанування хліба, пов´язані зі збиранням врожаю – жнивами; будемо читати обжинкові пісні.

IV Вивчення нового матеріалу.

1.Вступне слово учителя.

- Життя українця важко уявити в розкошах і бездіяльності. Без зайвої скромності можна заявити, що наш народ – один із найпрацелюбніших у світі, але основна його відмінність полягає не в цьому. Прагнення перетворити навіть буденну одноманітну працю, важкий тягар фізичної напруги на свято, уміння оспівати труд, «оздобити» у яскраві пісні, звичаї та обряди.

Обжинки – старовинний народний звичай святкування закінчення жнив, що покликаний забезпечити майбутній багатий урожай.
2.Виступ доповідачів. Народні звичаї і традиції «Хліб наш насущний».

  • Коли народжувалася дитина і йшли на хрестини, неодмінно клали в колиску хлібину – на здоров´я і достаток.

  • На весіллі молодих зустрічали хлібом – сіллю і молоде подружжя схиляло голови перед хлібом, цілувало його, приймаючи благословення.

  • В нову хату входили тільки з паляницею.

  • Виряджаючи сина в далеку дорогу, мати давала йому хліб.

  • Людей, які прийшли з доброю місією і з чистим серцем, завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушнику.

  • Хліб ніколи не купували, щоб на нього не перейшов чужий дух, а випікали тільки круглої форми, як сонце. Тому що на хлібі і на сонці тримається людське щастя.

3.Робота над статтею «Обжинкові пісні».

А)Читання учителем першого абзацу (учні слухають і слідкують).

Б)Напівголосне читання в парах (один читає речення, другий слухає і навпаки).

В)Міркування над прочитаним. Взаємні запитання у парах.

Г)Запитання вчителя.

- Чим займався український народ з давніх давен?

- Який обряд пов´язаний із хлібом – сіллю?

4.Словникова робота.

Женчики – ті, хто серпами жнуть.

Корогва – військовий або церковний прапор.

Пильнувати – бути уважним.

Стодола – будівля для зберігання снопів.

5.Робота в групах. «Інформаційна пилка».

Клас ділиться на домашні групи, в кожній групі 4 учні.

-На парті у вас 4 листочки з номерами і завданням. Оберіть собі листочок і знайдіть текст з відповідним номером. За одну хвилину ви повинні прочитати свій текст. Працюємо.

Текст №1.

Свято першого снопа – урочисте відзначення початку жнив. Вийшовши в поле на зажинки, господиня розстеляє скатертину або рушник із хлібом – сіллю та свічкою. Тричі кланяється ниві, промовляючи: «Дай, Боже, легко почати, а ще легше дожати». Жнива починають у «легкі» дні: вівторок або п´ятницю. Починати косити мусить найшановніший в селі чоловік, який уславився як найкращий хазяїн. Щоб не боліла спина, за пояс втикають гілку ясеня або дуба. Подекуди перший зажинок (дві жмені) господиня кладе навхрест на обочині, і вони мають так пролежати до кінця жнив.

Текст №2

Перший сніп ставлять у хаті на почесному місті під образами. Він обмолочується окремо, зерна з нього святять у церкві, а перед сівбою їх змішують із насінням. Соломою з першого снопа годують худобу, аби не хворіла, а корови щоб давали багато молока. Крім зажинків, існує ще й обряд «закрутки», щоб рука лихої людини не могла зіпсувати хліба: одна з жінок, узявши жменю колосся, закручує його вузлом. Інші цього часу співають відповідних пісень.

Текст №3

В останній день жнив женці збираються гуртом і під обжинкові пісні в´яжуть останній сніп. У цьому снопі зібрана вся життєдайна сила поля, він має назву дідух. Його прикрашають калиною, квітами, перев´язують стрічками й урочисто заносять до хати. На Новий рік його ставлять на покуті, а виходячи в поле для першого засіву, домішують до насіння вимолочені з нього зерна.

Не можна оминути й обряду завивання Спасової бороди. «Бородою» слугує невелика кількість нескошених колосків, що їх залишають у полі, розраховуючи таким чином забезпечити плодоріддя на наступний рік. «Бороду» перев´язують червоною ниткою або стрічками, кладуть біля неї скибку хліба, сіль і склянку з водою. Довкола «бороди» водять хоровод, танцюють, співають. Це символізує годування землі на знак вдячності за те, що вона родить.

Текст №4

По закінченні жнив женці качаються по полю, щоб спина не боліла. Жінки ж ворожать на врожай, тричі кидаючи позад себе серпа: як удариться гострим кінцем об землю, то наступного року буде врожай, а як удариться тупим або держаком, то це поганий знак.

Наступне дійство пов´язане з виплітанням вінка зі збіжжя, що ним увінчують голову обраній дівчині – жниці (як правило, найліпшій робітниці) – «княгині» («царівні», «княжні»). Подальші дії полягають у поході під спів пісень до двору найкращого господаря, складання йому обжинкового вінця (як символа достатку і радості), виспівування відповідних бажань. Після цього починається пригощання і частування женців із танцями та піснями.


  • Час вичерпано. Тепер кожен із членів групи протягом однієї хвилини ознайомить решту учнів з тим, про що він довідався. (№1,2,3,4 протягом однієї хвилини кожен розповідають про прочитане, знайомлять всіх зі змістом прочитаних абзаців).


6. Підсумок роботи в групах. Гра «Вірю – не вірю».

  • Вийшовши на зажинки, господиня розстеляла рушник із хлібом – сіллю та свічкою. (Так).

  • Жнива починалися у середу або четвер. (Ні, вівторок або п´ятницю).

  • Щоб не боліла спина, за пояс втикають гілку вишні. (Ні, ясеня або дуба).

  • Перший сніп ставлять у хаті на почесному місті під образами. (Так).

  • В останній день жнив в´яжуть останній сніп – «Спасова борода». (Ні, Дідух).

  • Довкола «бороди» водять хоровод, танцюють, співають. (Так).

  • По закінченню жнив женці качаються по полю, щоб спина не боліла. (Так).


7.Робота над піснею «Кругом, женчики, кругом».

1)Читання пісні вчителем.

- Коли співають женці цю пісню – на початку чи наприкінці жнив?

2)Читання пісні учнями «мовчки».

- Що планують робити женці після жнив?

3)Виразне читання пісні.

-Прочитайте рядки, у яких висловлено головну думку пісні.

8.Робота над піснею «Ой я жала, жала».

1)Самостійне читання пісні учнями напівголосно.

- Від якої особи ведеться оповідь у пісні?

- Прочитайте рядки, у яких дівчина зрозуміла, що помилялася. У чому вона помилялася?

9.Робота над піснею «Пісенька житнього віночка».

1)Виразне читання пісні підготовленими учнями.

2)Конкурс «Кращий читач».

V Узагальнення і систематизація знань.

1.Бесіда.

- Чому обжинкові пісні так називають? Коли їх виконували?

- З якими народними обрядами вони пов´язані?

2.Складання прислівїв, їх пояснення.

Хліб – батько, не буде біди в дорозі.

Без хліба душа веселиться.

Коли хліб на возі - вода – мати.

Пшениця колоситься - суха бесіда.

3. Вправа «Сенкан».

1-й рядок – слово, яке позначає тему (іменник).

2- й рядок – прикметники.

3-й рядок – дієслова.

4-й рядок – фраза, яка виражає ставлення до теми.

5-й рядок – слово-асоціація до теми; синонім.

ХЛІБ

Духмяний, запашний, смачний

Прийшов, накормив, зарум´янився

Хліб – усьому голова

Хазяїн

VІ Підсумок уроку.

1.Вправа «Мікрофон». Незакінчені речення.

Сьогоднішній урок навчив мене…

Мені було ціківо…

Мене здивувало…

Я запам´ятав…

2. Вправа «Абетковий суп».

( Із розрізаної абетки учитель вилучає літери «ь, и, й, ї». Учні за бажанням витягають по одній літері із торбинки і придумують підсумкове речення на тему уроку, яке б починалося з цієї літери).
- Здоров´я і щастя вам, діти, хай завжди буде пахучий хліб на вашому столі.
Запитав у Зіни Гліб:

- А звідкіль береться хліб?

Розвела руками Зіна:

- Звідкіля ж? Із магазину!
- Ви теж так думаєте, як Зіна?

Література

1.Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П. Критичне мислення: як цього навчати. Науково-методичний посібник.- Х.: Видавнича група «Основа»: «Тріада+», 2007.

2.Інтерактивні технології навчання у початкових класах/ Авт.- упорядник. І. І. Дівакова – тернопіль: Мандрівець, 2010.

3.Макаренко В. М., Туманцова О. О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2008.

4.Шкода М. Н. Люба моя Україна. Свята, традиції, звичаї, обряди, прикмети та повір´я українського народу. – Донецьк: ТОВ «ВКФ «БАО», 2011.

Схожі:

Урок з використанням технології критичного мислення «очікування»
...
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
За програмою з української мови для шкіл з російською мовою навчання
Чернівці: Букрек, 2005, автори – Н. В. Бондаренко, Біляєв та ін год на тиждень
1. Орфоепічні норми української  та методика формування орфоепічних...
ПЛАНИ-ВІДПОВІДІ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ПОЧАТКОВА ШКОЛА) – для іспиту  «Педагогіка з частковими методиками»
УРОК 1 МЕТОДИ ТВОРЧОГО Й КРИТИЧНОГО І МИСЛЕННЯ В ПРОЕКТНІЙ ТЕХНОЛОГІЇ...
Мета: Навчальна ознайомити учнів зі змістом і завданнями курсу «Технології»» на навчальний рік методами критичного мислення, галузями...
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів з російською мовою навчання
Українська мова є державною мовою України, що перед­бачає її пріоритетне використання в усіх сферах суспільного життя. Знання цієї...
Технології розвитку критичного мислення”
Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну...
Уроку навчальні
Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного...
Урок позак ласного читання з використанням стратегій методики розвитку...
Актуалізація опорних знань: літературна вікторина за творами Всеволода Нестайка ( «У країні сонячних зайчиків», «Незнайомка з країни...
Методика вивчення дієслова в 6-му класі школи з російською мовою навчання. Виконав
За програмою, дієслово вивчається в 6-му класі. На вивчення цілої теми «Дієслово» відводиться 20 навчальних годин. В рамках цієї...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка