|
Скачати 74.05 Kb.
|
Українська література, 11 клас Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного трикутника» в новітній інтерпретації. Образ любові як втілення високої християнської цінності Мета уроку:
Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій. Обладнання: портрет письменника, виставка його творів. Епіграф: Любов - одне з найпрекрасніших психологічних захворювань. Створити худо:жній твір - значить у чомусь вичерпати себе. ГТютюнник ХІД УРОКУ: 1. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з талановитим словом новеліста Григора Тютюнника, яке є джерелом глибокого пізнання свого «Я», свого національного коріння, без якого українська людина не може існувати. Свою провідну тему письменник чітко сформулював в одному інтерв'ю: «Кожен письменник обирає собі тему найближчу, найріднішу в його життєвому досвіді і – неодмінно – своєму ідеалові людини в тому часі, в якому він живе. Найдорожчою темою, а отже, й ідеалом для мене завжди були й залишаться доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших їх виявах». Людей з такою душею ви зустрінете чи не в кожному творі письменника. Пишучи, Григір Тютюнник не шукав якихось виняткових історій, карколомних подій, незвичайних героїв - розповідав про те, чим живе, чим щоденно заклопотана людина-трудівник. Проте з його творів поставали характери небуденні, долі такої драматичної напруги, які завжди були окрасою літератури. Отже, на уроці ми спробуємо розгадати «таємницю» новели "Три зозулі з поклоном" , розкрити її високий гуманістичний пафос, дати відповідь на питання, про що та новела. 2. Актуалізація опорних знань. 2.1. 3аслуховування творів-роздумів "Чи пронесуть своє коханих, як першу зав'язь, чистим і великим через усе :життя Соня і Микола, чи не зміліють їхні душі і серця в життєвому вирі?" 2.2. Прийом « Мозковий штурм». Що таке новела? Які її особливості? Хто з письменників звертався до цього жанру? (Обговорення у парах). Цитата для роздумів: «Новела - це необхідність сказати багато за короткий час». (Бернард Маламуд, американський прозаїк ХХ ст .. ) Новела - твір порівняно невеликого розміру, в якому автор висвітлює якесь соціальне (політичне) питання і при цьому засобами художнього слова глибоко розкриває психологію персонажів, Їх поведінку, настрої, почуття, переживання. За своїми жанровими ознаками новела близька до оповідання, але ці твори мають видові відмінності. Особливості новели: побудова сюжету на основі справжньої невигаданої події; конфлікт більш загострений, ніж в оповіданні; події розвиваються напруженіше, динамічніше, часті раптові повороти дії, несподіване закінчення, посилення уваги до окремих художніх деталей; стислість розповіді про події та персонажів; короткий час дії основних дійових осіб (2-3); прозова форма; невеликий обсяг. Наприкінці ХІХ - на початку ХХ століття особливо інтенсивно розвивалася психологічна новела (В.Стефаник, М.Коцюбинський, А. Чехов, О.Кобилянська, М. Хвильовий) Учитель. Характерна особливість новел Григора Тютюнника - настійна увага до гострих суспільних проблем, переважно в морально – етичних аспектах. Письменник звертався до найсокровеннішого, негаласливо любив людей і свою землю, загострював увагу читача на болючому, з першого погляду наче непомітному. 3. Сприйняття та усвідомлення мaтepiaлу уроку. 3.1.Робота в групах пошуково – дослідницького характеру. Розподіл учнів на творчі групи. Завдання для 1 групи. Пояснити, що означає назва новели «Три зозулі з поклоном»? (У народі існувала віра не лише у приворотне зілля й приворотні замовляння, а й про відворотнє зілля й відворотні замовляння. Щоб позбавити мук палко кохану людину, якій не могли відповісти взаємністю, через старця чи малу дитину їй передавали своєрідне привітання: «Три зозулі з поклоном», що означало: забудь, покинь, залиш мене, відпусти. Оскільки зозуля гнізда не мостить, то таким чином людина мала зрозуміти, що її кохання приречене, тому треба забути, розлюбити. Зозуля – це символ туги, тривоги, провіщення нещастя.) Завдання для 2 групи. Розповісти про історію написання новели «Три зозулі з поклоном». (Із щоденникових записів: "Я виношую ще один жіночий образ. Образ жінки, котра дуже любила мого батька. Коли у нас сталося нещастя, мама в горі кинулась саме до неї. Жінка була набагато старша за батька. Але обоє, батько й мати, ніколи не посміли зневажити ту любов, велику і безвзаємну. Отож Марія пекла коржики, збирала все необхідне, бо мама ридала та побивалась. Удвох вони й поїхали розшукувати батька, не знаючи, що слід його загубився вже навіки… Ти подивись, яке благородство й краса обох жінок, самозреченість моєї тоді ще зовсім молодої мами… Мабуть, одна вона в цілім світі шукала підтримки в своєї суперниці, співчувала їй і жаліла. І якщо доля дасть мені таланту… Не дивись так скептично… Не таланту – Бог із ним… Якщо поталанить мені щось написати – воздам хвалу жінці й красі…» Григір Тютюнник довго не міг опублікувати цю новелу, цю, без перебільшення, художню перлину – у застійні роки не допускали навіть натяку на жахіття сталінщини. Хоч у творі ніде прямим текстом про це й н сказано. Врешті «Три зозулі з поклоном» надрукував журнал «Ранок». Однак з однією невинною поправкою. Якщо чиясь «нерішуча рука» не наважилася закреслити місце ув’язнення, то в 1977-му – інша «десниця» виявилася рішучою і твердою (мабуть, от давнього страху); «Сибір неісходиму» було виправлено на «цей світ неісходимий». Ніби дрібниця, але як вона характеризує недавню добу з її безсоромною брехнею і фарисейством.) Завдання для 3 групи. Пояснити, чому присвячена новела. Що цим підкреслено? (Любові всевишній присвячується. Епітет «всевишній» у нашій мові використовується у сполученні зі словом «Бог», а тому в даній присвяті підкреслено велич найбільшого людського почуття). 3.2. Евристична бесіда. Як побудований твір? Що головніше в новелі: зображення подій чи вираження почуттів? Які ознаки жанру наявні? (Твір має мозаїчну будову, що є композиційною особливістю. Більше того, перед нами – новела, а в ній, що притаманно хіба що романові, - цілих три сюжетні лінії, пов’язаних одним почуттям людей. Ще однією відмінною рисою є обрамлення. У кожному його фрагменті є інший головний герой: оповідач – студент, Софія, Марфа, Михайло. Новела психологічна, у якій сюжетним ядром є не тільки соціальний конфлікт, а й психологічний, що надає твору сильного ліричного забарвлення)підкреслено?
Надвечірнім простором солоним, Подолавши даль гірких років, Три зозулі прилетять з поклоном До квітчасто чистих рушників. І душа здригнеться рушниково, І дитинність вирветься з оков Як джерельце - Григорове слово - З первозданним іменем: любов? 3.3. Робота з текстом твору в групах. Завдання для 1 групи. Через усю новелу проходить наскрізна деталь «сосни». Поспостерігайте, як автор вводить читача у текст, які використовує епітети. Що символізує цей улюблений образ автора? (Щоб загострити увагу на образі «татової сосни» автор вживає такі епітети: «маленькі сосни», «великі сосни», «ті, що твій тато посадив». Вона є конкретною і символічною: для сина, для матері, дружини – як пам'ять, для односельців – як спогад про добру людину, яку безневинно знищив сталінський режим. Для батька сосна, ним посаджена, - символ рідного дому). Завдання для 2 групи. Перечитайте останній лист Михайла. Чим вразив він вас? ("Останній лист від тата" - це новела в новелі, і розкриває він не тільки цілий світ почуттів батька - сум за родиною, за втраченою свободою та самим, очевидно, життям, а й безмежну любов до дружини (" ... моя єдина в світі Соню ... "), сина, до рідного краю, природи. Лист із заслання - це чесність батька, сповідь душі). Завдання для 3 групи. Відшукайте у творі ключові фрази, які б характеризували героїв новели. Складіть таблицю - характеристику.
4. Закріплення знань, умінь і навичок. Експрес - інтерв'ю на тему "Як вирішується проблема так званого "любовного трикутника" в новелі "Три зозулі з поклоном"? (Нетрадиційно. Це любов душі, яка перейшла тілесний рівень. Кохання, в якому кожен залишається чесним перед самим собою. Це безпретензійне кохання, в якому не було й тіні заздрощів до суперниці. Софія не сердиться на Марфу, бо : "У горі , сину, ні на кого серця немає. Саме горе." Співчуття, любов до ближнього, милосердя і всепрощення є визначальними для персонажів новели. Ці риси характерні для української людини, яка сповідує християнську мораль. Кохання Марфи до чужого чоловіка – її глибока інтимна проблема, якою жінка ні з ким не ділиться. Марфа не претендує на чуже щастя.) 5. Підсумок уроку. Учитель. Як уже мовилося, Григір Тютюнник ніс правдиві й невтішні вісті про свій час. І при всьому тому його душа не озлобилася - вона була в нього чиста, світла, аж промениста. Співчутлива до чужого горя й радісно усміхнена до добра й краси. Тому - то й твори його сповнені людського тепла, ласки й милосердя до всього живого й сущого.
- Які наскрізні проблеми і мотиви ви могли б виділити в творах Г.Тютюнника? 6. Домашнє завдання. Написати твір - роздум "Новела Г. Тютюнника, яка найбільше мені сподобалась" . |
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном» ... |
Аудіювання тексту художнього стилю Поштовхом для написання Г. Тютюнником новели «Три зозулі з поклоном» послужила незначна подія |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…» Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся... |
Урок читання в 4 класі Тема. Григір Тютюнник "Ласочка" Г. Тютюнника, з оповіданням про життя тварин. Вчити виразному і свідомому читанню, вдосконалювати техніку читання, зорову пам'ять,... |
Урок №49 Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…» «Чом, чом, земле моя…». Вірш-пісня, що стала народною. Відтворення художнім словом почуття любові до рідної землі. Причини популярності... |
УРОК №19 Тема уроку Мета уроку: дати означення середньої лінії трикутника; довести теорему про властивість середньої лінії трикутника; розв'язувати задачі,... |
Тема. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності... Азного читання, переказу тексту, дослідницької діяльності, вміння аргументовано висловлювати власні судження, аналізувати і порівнювати... |
Урок вивчення нового матеріалу) 5 клас Тема уроку: Образ Лиса Микити... Мета: охарактеризувати образ Лиса Микити; набути умінь і навичок аналізувати художній образ |
Урок №37 Тема. Порівняння сторін і кутів трикутника ... |
Урок №47 Тема. Площа трикутника ... |