|
Скачати 112.48 Kb.
|
Урок з читання 3 клас Тема. Буду я природі другом. Дмитро Павличко « Птиця», «Мрія». Мета. Вчити дітей правильно і влучно висловлювати свої думки, розкрити красу дитячих людяних вчинків, удосконалювати уміння інтонувати вірші відповідно до зображених почуттів, розширити і поглибити знання дітей про лелек. Розвивати мислення, уяву, фантазію, діалогічне і монологічне мовлення, навички читання. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до її багатства. Хід уроку 1. Організаційний момент. 2. Актуалізація опорних знань учнів. 2.1. Фронтальна перевірка знань про життєвий і творчий шлях Дмитра Павличка (презентація). - Пригадайте, будь ласка, з якою літературною постаттю ми ознайомились на минулому уроці? Спробуємо перевірити наскільки ви добре знайомі з його життєвим та творчим шляхом. - Чим відомий Дмитро Васильович Павличко? (чи правильною є ваша відповідь ми зараз переконаємося з слів журналістів чи навіть самого поета) - В якій школі навчався Дмитро Павличко? - В якому році Дмитро Васильович написав свій перший вірш? - Автором якої пісні, відомої на весь світ, є Дмитро Павличко? Молодці, чудово справились із завданням. - Яким було ваше домашнє завдання? (Вивчити вірш «Розмова» Павличка в ролях, намалювати ілюстрацію до його вірша «Гном» і ще ми працювали в творчих групах – збирали інформацію про лелек) 2.2. Перевірка домашнього завдання а) Виставка ілюстрацій до вірша «Гном». б) Інсценізація вірша Павличка «Розмова». Додаткові запитання до учнів, які розповідали вірш: - Що таке жолоб? - Про що ще, крім тварин писав у своїх віршах Дмитро Павличко? - Як автор по - різному звертався до кішки? - Що таке онуча? 3. Вправи для розвитку читацьких навичок. 3.1. Складання слів з розкиданих складів. Розбіглися склади, мов мишенята. Потрібно котику їх позбирати та швиденько прочитати найулюбленіші слова. Мо ми ка ко ло ші риб - Ось що полюбляє киця! Ще одним доказом того, що Павличко був спостережливим і дуже любив тварин, а саме кошенят є його вірш про кота Мартина, текст якого знаходиться у вас на парті. 3.2. Робота з картками. Читання вірша. Кіт Мартин мишей не їсть, А за рибою аж плаче! За одну щупачу кість Плем'я дав би він мишаче! Він учився риб ловить, Входив довго в ту науку, І в одну прекрасну мить Витягнув із річки щуку. Д. Павличко а) Читання вірша вголос одним з учнів. - Яка улюблена страва Кота Мартина? б) Словникова робота - Плем'я - група, категорія людей, об'єднаних якою-небудь спільною ознакою. в) Читання вірша мовчки. г) Читання вірша «дощиком», «грозою». 4. Мотивація навчальної діяльності учнів. - Домашнє завдання ви виконали на совість, розминочку зробили, тепер сядемо зручніше і переглянемо новини та дізнаємося, чим сьогоднішній день відзначився в історії. 4.1. Перегляд відеоролика. Ви дивитесь новини. Сьогодні середа, 20 лютого. В студії працює Анастасія Горинюк. Вітаю вас. Чим запам’ятався це день в історії? І ще одна важлива подія – гімназія №3 приймає гостей – вчителів Чернівецької області. Вибачте, ми змушені перерватися на екстрене повідомлення. Щойно ми отримали листа від матінки-природи з терміновим зверненням до всіх людей планети. Дозвольте зачитати його. Мої звертання до людей, Дорослих і малих дітей, Погляньте, де ми живемо, Що на Землі ми творимо. Чом плаче матінка – природа? Куди зникає її врода? Чом ріки наші обміліли? А квіти наші де поділись? Будуєм все, руйнуєм за що? Цього й самі не знаєм ми. Невже такі ми всі ледачі. Ніщо не здатні зберегти? Нехай політик і учений Школяр і навіть немовля Билинку кожну зберігає, Щоб цвітом вкрилася земля. Й справді, наша планета в небезпеці! Зараз до вашої уваги пряме включення з третьої гімназії, де учні 3 – В класу не залишаються байдужими до проблем Землі. Вони закликають бути природі другом. 4.2. Бесіда про охорону природи. - Отже, тема нашого уроку – «Буду я природі другом!» - Подумаймо разом: чи завдамо ми шкоди природі, якщо, збираючи горіхи, зламаємо кілька гілочок, просто так зірвемо 2-3 гарненьких квіточки, піймаємо одного-єдиного красивого метелика? -Так, природі буде гірше! Кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожен пійманий метелик, - це маленька рана, нанесена природі. І якщо одну рану нанесеш ти, другу – твій товариш, третю, четверту, п′яту – хтось іще, то що ж станеться з природою? Природі важко заліковувати навіть найменші рани. - Чи любиш ти бувати на природі? - Що найбільше любиш робити, перебуваючи на природі? - Чи доводилося тобі надавати допомогу тваринам, рослинам? Яку саме? - Як ви вважаєте, чого не любить природа? ( вогнища, пляшок, сміття…) - Які книги про природу ти читав? Які поради ми можемо дати всім людям? (1.Вчися розумiти природу, стань її другом i захисником. 2.Радій кpaci природи, не зашкодь їй своїм недбалим ставленням. 3. В природi поводься тихо непомітно, дивись, слухай, не галасуй. 4. Користуйся будь-якою нагодою, щоб зробити для природи щось корисне. 5.Будь другом вcix живих істот, не муч i не вбивай тварин. 6.Стеж за чистотою природного середовища, не залишай за собою слiдiв перебування в ньому. 7. Допомагай тим, хто турбується про природу. Захищай її.) Дмитро Павличко теж є справжнім другом природи і в цьому ми переконаємося з його поезії, а саме вірша «Птиця». 5.Опрацювання вірша Д.Павличка «Птиця». 5.1.Ччитання вірша вчителем. - Чому затріпотіло серце пташки? 5.2. Словникова робота. Але перш ніж ми перейдемо до читання, вияснимо значення деяких слів, щоб не виникло проблем з розумінням змісту вірша. Кривда - несправедливий учинок, ставлення до когось або чогось; несправедливість. Синонім – шкода. Гомінкий - який багато говорить, видає звуки, шумить. Синоніми: говіркий, гомінливий. Тріпотати, тріпотіти – часто й посилено битися (про серце). Потоки - струмки із стрімкою течією. 5.3. Читання мовчки – «Німе кіно» - Як хлопчик ставився до птиці? - Що просила пташка в хлопчика? 5.4. Читання слів, важких для читання. Вітрець птиці Зеренець пшениці Крилець гомінкому Кривди потоки - Доберіть синоніми до слів гомінкий, кривда, потоки. Які з наведених слів римуються? - Знайдіть слова у вірші, які варто виділити за допомогою логічного наголосу. 5.5. Читання вірша вголос по строфі. 5.6. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання. - Що обіцяв хлопчик? Який догляд за пташкою? - Чи зумів переконати хлопчик пташку? - Прочитайте, як хлопчик умовляв птицю? - Як відповідає на це пташина? - Доведіть словами тексту, що хлопчик любить птицю. - З якими словами прохання звернулась птиця до хлопчика? - Чи зрозумів це хлопчик? - Отже, яким був хлопчик і чому? 5. 7. Ковзне читання. Доведіть або заперечте мою думку словами оповідання:
в руках моїх не чує доброти.
Хіба в полях уже зерна нема?!
Моя пташино, тільки не лети!
І все, що треба, я знайду сама.
дорожче зерно, ніж воля твоя!
ні кривди, ні біди не принесе! 5. 9. Художній аналіз вірша. А ви ніколи, діти, не замислювалися над тим, як письменник знаходить ті влучні слова та вирази? Автор любить природу всім серцем, всією душею. Він не тільки любить природу, але й спостерігає за всім, що відбувається в природі. Тому і слова в нього живі. Декілька слів і ціла картина. Він цінує кожне слово, не вживає його абияк. - Знайдіть епітети, які вживає автор у вірші з такими словами: Птиця – (піймана) Руки – (легенькі) Небо – (гомінке) -Знайдіть у вірші порівняння. (руках легеньких, як вітрець) Чи є у вірші звертання? Які розділові знаки ми ставимо при звертанні? -Чи є у вірші антоніми? (Свобода – неволя) 5.8. Підготовка до читання вірша в особах. - З якою інтонацією слід читати слова хлопчика? Як змінюється інтонація до кінця розмови? - З яким почуттям слід читати слова пташки? 5.8. Читання вірша в особах (ляльковий театр) 5.9. Підсумок. - У яких рядках висловлено головну думку вірша? - Подумайте: ці слова автор спрямовує тільки пташці? - Ні. - А кому ще? (Учні відповідають). Правильно. Усім людям. У тому числі й нам з вами. - Що залишилось від твору у вашій душі? 6. Фізхвилинка Пташка високо літає, Зайчик весело стрибає, Тихо лис десь пробіжить, Кабан під деревом сидить. Десь в барлозі спить ведмідь. Всіх звіряток цих любіть! 7. Бесіда про птахів - Які пташки зимують в нас? (Сизий голуб, хатній горобець, сіра ворона, галка, сороки) - Яких перелітних птахів ви знаєте? (Качки, гуси, журавлі, ластівки, лебеді, орли, зозулі, дрозди) Ви готували ще одне домашнє завдання – збирали найцікавішу інформацію про лелек. Ви уважно слухайте інформацію і зверніть увагу, які синоніми до слова лелека ви почули? 8. Звіт творчих груп 1 група- «Художники» Зображення лелеки здавна використовувалось у емблемах. Він символізує чистоту, благочестя, воскресіння. Вважається також охоронцем домашнього вогнища. У птаха біла шия, груди, вся передня частина тулуба, лише чорний хвіст (гуз). Звідси і давня українська назва птаха - «чорногуз». 2 група- «Природолюби» Що нам скаже “Словничок” про цього красеня-птаха? Лелека - птах родини лелекових, ряду лелекоподібних. Великий перелітний птах із довгим прямим дзьобом та довгими ногами. Слово лелека прийшло до нас із південних країв, з кримсько-татарської мови. 3 група-«Поети» Поетична назва лелеки – “гайстер”, тобто “білий птах з чорною відзнакою”. “Назва гайстер поширена в західних областях України, походить вона з німецької мови, означає “велика сорока”. Про лелеку складено багато віршів. Летять великі птахи Ліси, поля минають Ту хату де осядуть - Щасливою вважають. Лелека-чорногузка Це - символ України, Як оберіг у хаті Великої родини. На білих крилах птаха- Хвиляста чорна смуга, Неначе розлилася За рідним краєм туга. Бояться його миші Та пухлі, товсті жаби, Але про нього кажуть Лелека щастя вабить!!! 4 група- «Літератори» Існує багато легенд про походження лелеки. Ось одна із них. Легенда “Як лелеки дітей врятували”. Давно це було, коли на українські землі нападали орди кочівників. Налетять, підпалять хати, виженуть худобу, заберуть у полон жінок і дітей. А малюків залишали самих в лісі. Це побачили лелеки і стукотом дзьобів почали кликати на допомогу. Але далеко були козаки, не почули. І тоді птахи, підхопивши на крила потерпілих малюків, піднялися високо-високо над землею. Почули козаки своїх дітей і відтоді кажуть, що лелеки малюків приносять. Навіть існує закличка : Бузьку, бузьку, принеси Маруську. 5 група – «Науковці» Ми науковці, на кілька днів стали орнітологами, тобто вченими, які вивчають життя птахів Ми дізнались, що: - Довжина дзьоба у лелеки біля 19 см. - Вага білого лелеки досягає 3,5 – 4 кг, довжина крила – 58-61 см. - Живуть боцюни близько 20 років. - Лесики у гнізді перебувають 70 днів. - Протягом дня бусли приносять їжу одномісячним пташенятам 9 разів. - Чорногузи долають водний простір лише тоді, коли бачать протилежний берег. - Летять лелеки до вирію зі швидкістю 150 км /год, а коли повертаються додому – вдвічі швидше.
Більшість лелек селяться біля житла і вважаються священними птахами, які дарують щастя. Лелека робить своє гніздо на хаті, на електричному стовпі, або на високих деревах, що ростуть на подвір’ї чи в саду. І в’є своє гніздо лелека не на один рік. Якщо бузьки оселяться десь, то живуть там багато років. Старі лелеки летять на свої гнізда, а молоді будують собі нові. Якщо хтось хоче запросити чорногуза до себе на подвір’я, то треба покласти на хату, стовп чи дерево колесо. І птахи обов’язково приймуть ваше запрошення, якщо ви добрі люди. З давніх-давен існує повір’я, що лелеки гніздяться лише біля осель добрих людей. У народі кажуть : Лелека хату від лиха береже. Де лелека водиться, там щастя родиться Лелека хату від лиха береже. Хто лелеку ображає, той велику шкоду має. Де лелека водиться, там щастя родиться. 7 група-«Синоптики» Наша група досліджувала, які висновки зробили люди на основі спостережень за цими птахами і змінами в поході. Лелека починає непокоїтися — на погану погоду. Активно тріщить увечері дзьобом — завтра буде сонячний день. Стоїть на одній нозі — значить треба чекати похолодання. Якщо не відлітає далеко від гнізда, а тримається поблизу, — на негоду. Коли птах погожого дня тримається сухого місця, то й наступний буде сонячним. Перед тим, як здійметься вітер, лелеки довго кружляють біля своїх гнізд. Рано прилетів — буде тепле літо. По дев'ятім березні лелека в гнізді. - То як можна ще назвати лелеку?
7. Робота над віршем «Мрія» 7.1. Читання вірша вчителем - Яка мрія була у хлопчика? 7.2. Словникова робота. Клекіт пташиний - звуки, що подають деякі види птахів, відлітаючи у вирій (лелеки, журавлі). 7.3. Читання вірша мовчки - Які сни уявляє хлопчик? 7.4. Читання вірша вголос - Навіщо хлопчик хотів збудувати хату? А для чого колесо? 7.5. Читання вірша напівголоса, закриваючи нижню, верхню половину літер. - В якому темпі, з якою інтонацією треба читати цей вірш? 7.6. Прочитай вірш, вибираючи з ряду синонімів те слово, яке вжив автор. Як виросту – збудую (дім, будинок, хату), На хаті колесо (приладнаю, приб’ю, прикріплю), А там я поселю (крилату, летючу, літаючу), Лелечу, клекітну (родину, сім’ю, пару). Нехай розводяться, (селяться, гніздяться) По всіх деревах і (будинках, хатах, оселях), Нехай мені щоночі (сниться, ввижається, здається), Що я літаю,наче (пташка, птиця, птах). 7.6. Гра «Золота рибка» (Робота в парах) - У кожного на парті є чарівна золота рибка, яка виконає любе ваше бажання. Напишіть своє бажання і відпустіть рибку в море. (Діти виходять до дошки, зачитують свої бажання і прикріплюють рибку на дошку). Продовжіть речення: Як виросту - ___________________________________ 8. Підсумок уроку. 8.1. Робота в групах. Скдадання сенкану. Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків. 1. перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник) 2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника) 3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова). 4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. 5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок. Групи дітей складають сенкани до слів сонце, природа, квіти, птах, лелека, мрія, книга, люди. 9. Оцінювання. 10. Домашнє завдання Вірші «Птиця» та «Мрія Дмитра Павличка» на с. 46 – 47 виразно читати. Підібрати загадки про птахів. Горинюк Оксана Володимирівна, СПШ №26 м.Чернівців |
«Буду я природі другом» Мета: підсумувати пізнавальні інтереси учнів, прияти вихованню в них почуття прекрасного; формувати вміння встановлювати взаємозв`язок... |
Урок читання, 2 клас Тема. Вступ до теми. Де ховаються казки? ... |
«Будь природі другом» Мета: розширити знання учнів про природу; виховувати інтерес до пізнавальної діяльності, любові до природи та бережливого ставлення... |
Урок №9 Тема: Історичні пісні Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний... |
Урок у 7 класі Тема: Різноманітність голонасінних рослин. Роль голонасінних... Мета: ознайомити учнів із багатоманітністю хвойних рослин, розкрити їх значення в природі та житті людини |
Урок читання 3 клас І семестр Урок узагальнення. Пригадайте, поміркуйте. Казки Мета «секретів» створення казки, розвивати логічне мислення, мовлення школярів, увагу, пам'ять, виховувати активну читацьку позицію |
Уроку читання 4 клас. Вчитель Карпенко Ю. М. Тема : Вадим Скомаровський... Мета : Формувати вміння аналізувати віршовані твори, удосконалювати навички виразного читання; збагачувати активний словник учнів;... |
Українське читання. 3 клас Мета. Учити дітей самостійно добирати тексти для позакласного читання на задану тему, розвивати усне мовлення, удосконалювати техніку... |
Я третім не буду, я зайвим не буду |
Урок позакласного читання з української літератури 11 клас за творчістю... Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом лауреата Шевченківської премії Тараса Мельничука,розкрити багатогранність діяльності;... |