|
Скачати 456.85 Kb.
|
Уроки української мови з використанням інтерактивних технологій. Уроки у 5 класі ТЕМА. Фонетика. Орфоепія. Орфографія Урок 1 ТЕМА. Звуки і букви. Голосні й приголосні звуки Мета: ознайомити учнів із такими розділами науки про мову, як фонетика, орфоепія, графіка, орфографія; розширити знання школярів про звуки мови, про поділ їх на голосні та приголосні; виробляти навички правильно вимовляти голосні й приголосні звуки; виховувати в учнів чуйність, доброзичливість, співчутливість. Обладнання: картки для словникової роботи, схема. Тип уроку: вступний. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент !!. Повідомлення теми і мети уроку
- ознайомитися з розділами науки про мову; розширити знання про звуки мови; - вчитися правильно вимовляти голосні й приголосні звуки; - виробляти навички фонетичного розбору слів; - розвивати фонетичний слух. III. Ознайомлення зі змістом нового матеріалу Загальний огляд т Подивіться на структурно-часову модель теми. Це ті теми, які ми повинні вивчати протягом 10 уроків, а потім застосувати на тематичному оцінюванні і надалі використати у повсякденному житті. -2- -Де вам можуть знадобитись знання з фонетики? IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу Актуалізація опорних знань Яка найменша одиниця мови? — З яких звуків складається наше мовлення? Словникова робота Фонетика (від гр. рhопе — звук) — розділ мовознавства, який вивчає звукову систему мови. Орфоепія (від гр. оrthos — правильний, ероs — слово, мова) — розділ мовознавства, що вивчає правильність вимови слів. Графіка (від гр. grafo •— пишу, малюю) — розділ мовознавства, який досліджує співвідношення між літерами й звуками. Орфографія (від гр. оrthos -- правильний і grapho — пишу) — система загальноприйнятих правил, що визначають правопис слів та їх форми. Орфоепічна хвилинка Дзвенять джмелі у гаї, весняний грім гримить, Вода у водограї тихенько плюскотить, Пташки в саду співають, і поїзди гудуть, Хлоп'я на скрипці грає, в танок дівчата йдуть. Ці звуки кожен знає, та не про них розмова, Бо п'ятий клас вивчає чарівні звуки мови. Завдання —- Прослухати вірші. Виписати з них голосні звуки, які я найбільше виділятиме голосом. Скільки їх? Айстра квітне у саду, Аїр у лузі я знайду. «Е-е! — сказала буква Е,- — Звір мене не здожене!» Синиця пищить — Зиму віщить. Івасик іграшками грався, а по двору ішов індик. Івась побачив — і злякався, і від індика в дім утік. Оленя одне блукало. Оленя когось шукало. -3- Уранці Уляна Уласа ураз умивати взялася. Улас утікав, ухилявся: учора уже умивався! --Як утворюються голосні звуки? Розумова хвилинка (колективна робота) --Прослухати слова. Якими звуками різняться слова кожної пари? --Чи вплинула зміна звука на значення слова? Чайка — лайка, луг — лук, фазан —- казан, форма — норма, фото —- лото, горе — море. Узагальнююча бесіда --Як утворюються приголосні звуки? --Скільки приголосних звуків в українській мові? Самостійна робота Відгадати загадки. Записати відгадки, показати, якими звуками вони відрізняються одна від одної. З [к] дерева захищає І на них вона завжди; З [н] звірятко заховає, Коли треба, від біди. (Кора, нора) На далекому на Сході І завжди в морській воді; Коли [к] на [г] заміниш, Стану деревом тоді. (Краб, граб) На неї птах сідає, Вона його гойдає. А коли [г] на [б] змінить, Звірятком стане вмить. (Гілка, білка) (Перевіряємо способом взаємоперевірки, один з учнів читає вголос, інші — перевіряють.) Колективно-індивідуальна робота на дошці --Виписати з вірша слова з буквосполученням [дж], [дз], [дз'', передати їх у звуковому записі. ДЖ і ДЗ запам'ятай, Одним звуком промовляй: Джерело, ходжу, бджола, Дзьоб, дзвіночки, дзеркала. Творче завдання (усно) --Конкурс на краще речення зі словом із цього вірша. -4- V. Закріплення вивченого матеріалу Колективне складання схеми Голосні Приголосні Ненаголошені Наголошені дзвінкі тверді тверді м'які ДЗВІНКІ глухі ВСіХ-38 глухі м'які Звуки ми вимовляємо й чуємо V. Домашнє завдання Впр. № 219 Уявіть ситуацію: звуків, як найменшої одиниці мови, не існує. Скласти невеликий усний текст-міркування за темою «Чи могли б ми спілкуватися?» VI. Підсумок — Вивчення якої теми ми розпочали сьогодні на уроці? Який розділ мовознавства вивчає звукову систему мови? — Як поділяються звуки нашої мови? Чи потрібно розвивати навички правильно вимовляти голосні й приголосні звуки? Займенник. Узагальнення знань. Урок у 6 класі. ТЕМА. Узагальнення та систематизація знань. Розряди займенників. Відмінювання займенників, використання їх у мовленні. Засвоєння групи орфограм Мета: узагальнити й систематизувати вивчене про займенник як частину мови; удосконалити вміння учнів визначати розряди, відмінювати займенники, пояснювати орфограми, правильно використовувати займенники в усному та писемному мовленні; розвивати увагу, спостережливість, пам'ять, логічне мислення; виховувати інтерес до вивчення української мови, любов до поезії, до рідного слова. Обладнання: підручник, магнітофон, таблиця (будиночок займенників). Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. Епіграф уроку: Барвистість одвічна народної мови - Це щось невимовне, прекрасне, казкове: І ласка любові, й зелена калина, І пісня досвітня в гаях — солов'їна. П. Усенко ХІД У РОКУ І. Організаційний момент 1. Проблемна ситуація Учитель. Діти, пригляньмося уважно до цього будиночка. Хто здогадався, чому саме на 9 поверхів його поділено? Які це поверхи, як вони називаються? Прослухайте казку і дайте відповідь на питання. 2.Інсценування казки КАЗКА ПРО ЗАЙМЕННИК У казковому лісі на просторій зеленій галявині жили собі займенники, їх було багато, і всі такі різні. Тому часто сперечалися, а інколи навіть до бійки доходило. -2- Одного разу проходив тим лісом чарівник. Дивиться — якісь дивні створіння на галявині, до того ж не в настрої. Одні сваряться, інші б'ються, а деякі сидять і сумують. -- Хто ви? — запитав чарівник.— І що трапилось? Щось! — Нічого! --Казна-що! — навперебій почали вигукувати займенники. Стривайте! Хто мені пояснить, що тут діється? — Кожний Сам! Хтось! Ніхто! - Той - Цей! - Абихто! — знову наввипередки закричали займенники.
— Чарівник махнув своєю паличкою, і перед здивованими займенниками виріс чудовий дев'ятиповерховий будинок. (На дошці малюнок будинку. Кожен поверх підписаний назвою певного розряду займенників, у віконцях видніються обличчя, підписані назвами займенників.) Удруге махнув —і кожен займенник зайняв свій поверх. Тепер вони мали власні кімнати, перестали сваритися й охоче ходили один до одного в гості. 3. Бесіда Учитель. А тепер ви можете дати відповідь на поставлені питання? — Чому саме на 9 поверхів чарівник поділив цей будиночок? Які це поверхи? Як вони називаються? II. Повідомлення теми та мети уроку Учитель. Сьогодні ми не тільки повторимо розряди займенників, а й пригадаємо особливості їх відмінювання, будемо удосконалювати вміння вводити займенники у речення. III. Актуалізація опорних знань 1. Робота над епіграфом уроку Учитель. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку - це слова з поезії П. Усенка, вони вчать нас любити й шанувати рідну мову. (Учень зачитує епіграф. Учні записують у зошити тему уроку та епіграф.) -3- 2. Бесіда Учитель. Нагадайте, чому ця частина мови має таку назву. .(Тому що займенники вживаються замість іменників, прикметників, числівників.) -Як називаються в російській мові іменник, прикметник, числівник? -А як займенник називається в угорській мові Подібно до російської мови утворилось і українське слово «займенник» (замість імен). 3. Поетична хвилинка Учитель. Учень нашого класу минулого уроку отримав індивідуальне завдання. Він повинен був самостійно знайти вірш про займенник та вивчити його напам'ять. А ви уважно послухайте вірш та доберіть до нього назву. ЗЛИТКИ ЗОЛОТІ Чи ти задумувавсь, відкіль оті У нашій мові злитки золоті? Як намистини, диво калинове — Частини мови! Який співець, поет, який письменник Уперше слово вигадав — іменник? Іменник! Він узяв собі на плечі Велике діло — визначати речі... ...А поспитай звичайного займенника, За кого він у мові? За іменника! (Хоч може цей наш скромний осередок Замінювать числівник і прикметник.) (Д. Білоус) Учитель. Автор цього вірша відомий український поет Дмитро Білоус. Свою поезію він назвав «Злитки золоті». Спробуйте пояснити цю назву. Яку роль в мові виконує займенник? IV. Узагальнення і систематизація знань 1.Практичне завдання г (На дошці записані речення ) Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові, в палкому, гарячому, гарному слові? Мова, наша мова, мова кольорова, в ній гроза травнева й тиша вечорова. -4- Завдання. Прочитати речення. Назвати слова, що вказують на предмет, ознаку, кількість, але не називають їх. Визначити розряди займенників. 2. Відмінювання словосполучень із займенниками Учитель. А як змінюється ця частина мови? Зараз ми продовжимо роботу над відмінюванням займенників. Завдання. Провідміняти словосполучення. Ввести їх у речення. Своє село, уся робота, цей рік, стільки учнів. 3. Колективна робота з підручником (впр. 413) Учитель. А тепер давайте з'ясуємо, яку ж синтаксичну роль виконує займенник в реченні. 4. Робота з віршем М. Сингаївського Завдання. Прочитати вірш, визначити тему, головну думку. Учитель. А зараз потренуємося визначати граматичні ознаки займенників. Всі, хто за нас поліг у вирвищах смертей, ви — в пам'яті землі, ви — у серцях дітей... Ви з нами кожен день — у творчості, в труді. І на землі дітей Довічно молоді. (М. Сингаївський) Завдання. Записати займенники, які ви почули у вірші, визначити їх розряд, рід, число і відмінок. 5 Гра «Займенник у народній творчості» Учитель. Зараз ми пограємо в гру. Для нього потрібно утворити 3 команди. Виграє та команда, яка швидше впорається із завданням. Треба навести загадки, які б починалися питальними займенником, та прислів'я і приказки, які б починалися відносним займенником. Загадки відгадують дві інші команди. 6. Диктант-тест
би питальним і відносним. -5-
7)Випишіть лише займенники: хтозна-де, будь-який, коли-небудь, будь-як, будь-що, абиколи, абихто. V. Підбиття підсумків уроку 1. Інтерв'ю Учитель. Діти до нас прийшли гості.(До класу заходить дівчина) Кореспондент. (Вчителем застосовується метод інтегрованого навчання – «Інтерв'ю» ) -Я кореспондент шкільної газети. Дозвольте взяти інтерв'ю. - Чим ви сьогодні займались на уроці? -А яка частина мови називається займенником? - Що нового ви дізнались про займенник? - Розкажіть про особливості правопису цієї частини мови.
-Чим різняться відносні займенники від питальних? --Яку синтаксичну роль виконують вони в реченні? V!. Оцінювання V!!. Домашнє завдання (диференційоване)
Творчість Ліни Костенко Уроки літератури в 6 класі УРОК № 1 ТЕМА. Ліна Костенко. Розповідь про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в поезіях «Дощ полив...», «Пісенька про космічного гостя» Мета: познайомити учнів з поетесою та її віршами; дати поняття про пейзажну лірику; навчити розрізняти уявне, фантастичне та реальне; оцінювати ставлення автора до природи, людей, подій; розвивати навички аналізу поетичного твору; виховувати доброзичливе ставлення до світу природи, до людини, бажання творити добро, вміння спілкуватись. Обладнання: портрет поетеси, ілюстрації, збірка поезій, аудіозаписи, підручник «Українська література. 6 клас» (автор А. О. Дудіна). Міжпредметні зв'язки: живопис, музика. Тип уроку: засвоєння нових знань. Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: розповідати про поетесу, епізоди з її життя як неординарної особистості нашого часу; аналізувати вірші, розрізняти фантастичне та реальне; виявляти власне ставлення до природи, людини та поезії. Орієнтовний план і методи проведення уроку
-2- ХІД УРОКУ І. Актуалізація знань, мотивація навчальної діяльності Запитання до учнів: --Яких поетів ви знаєте, які поетичні твори пам'ятаєте? --Як на вашу думку, поезія чи проза місткіше, виразніше, лаконічніше говорить нам про світ, явища, предмети, людей? Наведіть приклади віршів, що можуть довести сказане вище. Учитель. Слова з вірша Ліни Василівни Костенко «Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі» найповніше висловлюють думку про поезію — одне з різновидів мистецтва слова. II. Оголошення теми, мети та очікуваних результатів Учитель. Безцінний дар, яким володіє людина,— це слово, а ще можливість спілкуватися з природою, людьми. На уроці ми познайомимося з геніальною сучасницею — Ліною Костенко та її чудовими віршами «Дощ полив...» та «Пісенька про космічного гостя». III. Вивчення нового матеріалу 1. Самостійна робота учнів Читання статті «Ліна Костенко» (С. 126) та формулювання запитань за змістом статті (сформульовані запитання записати в зошити), поставити запитання одне одному (робота в парах).
Запитання до учнів:
4. Учитель. Сформулюйте свій варіант відповіді на запитання: -- Що «невідоме» відкрила для нас поезія «Дощ полив...»? — Продовжте речення: «Коли я слухала вірші, уявляла...». 5. Самостійно прочитати вірш «Пісенька про космічного гостя». Пропоную об'єднатися в групи для виконання завдань. -3- Підготувати розгорнену відповідь на запитання. І група Події, зображені у вірші «Пісенька про космічного гостя », справжні чи фантастичні ? Доведіть, поміркуйте. // |
Фонетика і графіка. Орфоепія і орфографія Системно відображаючи програмний матеріал, такі завдання сприяють об’єктивному і всебічному оцінюванню рівня його засвоєння, аналізу... |
Уроки-змагання Вона виділяє: уроки змістовної спрямованості; уроки на інтегративній основі; уроки-змагання; уроки суспільного огляду знань; уроки... |
Уроки-бесіди, уроки-конференції, уроки-зустрічі з письменниками,... Головне управління освіти і науки Дніпропетровської державної обласної адміністрації |
Урок 2 (3-4) Тема. Відрізки і їх довжини Уроки геометрії в 7 класі Розділ І. Найпростіші геометричні фігури та їх властивості |
Урок 1 (1-2) Тема. Точки і прямі Уроки геометрії в 7 класі Розділ І. Найпростіші геометричні фігури та їх властивості |
Уроки математики в 6 класі Розділ Подільність натуральних чисел В. Г. Бевз, Г. П. Бевз. Уроки математики в 6 класі Розділ Подільність натуральних чисел |
Уроки математики в 6 класі Розділ Подільність натуральних чисел В. Г. Бевз, Г. П. Бевз. Уроки математики в 6 класі Розділ Подільність натуральних чисел |
Уроки математики в 6 класі Розділ Подільність натуральних чисел В. Г. Бевз, Г. П. Бевз. Уроки математики в 6 класі Розділ Подільність натуральних чисел |
ФОНЕТИКА. ОРФОГРАФІЯ Голосні це звуки, під час вимови яких струмінь... Голосні — це звуки, під час вимови яких струмінь повітря не натрапляє на перешкоди в ротовій порожнині, вони утворені за допомогою... |
УРОКИ №53-54 Тема. Розв'язування прикладних задач Мета: розвиток пізнавальної активності учнів шляхом розв'язування прикладних задач, що передбачають застосування знань і вмінь,... |