|
Скачати 93.54 Kb.
|
Урок 1 з теми «Лексикологія» у 5 класі Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова. Ознайомлення із тлумачним словником. Мета:
Обладнання : тлумачні словники, малюнки квітів. Тип уроку: засвоєння нових знань. «Хто вміє віночок вити – той уміє життя любити» Народне прислів’я Хід уроку І. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності. Бесіда за запитаннями
Творче завдання На дошці записані букви к,л, м, о, с, а, р. Складіть із них якнайбільше слів. ІІ. Оголошення теми і мети Слово вчителя Ви склали різні слова з однакових букв. Кожне із ваших слів має своє значення. Іноді важко пояснити значення слова, тим більше, якщо слово запозичене. Сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися із наукою, що допомагає з’ясовувати значення слів. Ім’я їй «Лексикологія». Допомагатиме нам у цьому «Тлумачний словник». А щоб нам було затишно і гарно, то на допомогу позвемо квіти нашої України. Учні записують тему і епіграф уроку до зошитів. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Пояснення вчителя Предметом вивчення лексикології є слово. Тому лексикологія – наука, що вивчає лексичний склад мови. Лексичне значення слова – це те, що слово означає. Значення слова пов’язане з предметами й явищами навколишньої дійсності. Воно пояснюється тлумачних словниках. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника Словниковий диктант Український, оберіг, віночок, краса, волосся, коса, впліталося, багато, найпочесніше, місце, ромашки, біленькі, мальви, любисток, волошки, деревій, народ, квіточки, краса. Бесіда
Учні за словником з’ясовують значення слова деревій Творча робота Із слів словникового диктанту скласти речення. Гра «Квітковий калейдоскоп» Учні діляться на три групи. Кожна вибирає собі квіткову назву із словникового диктанту. Описують свою квітку за допомогою опорних слів:найкраща, галявина, квітник, рослина, шкільне подвір’я, віночок, символізують, радість,доглядати, оберігати, український, звичай, традиція. Робота із словником За словником учні визначають значення слів звичай, традиція, оберіг. ІV. Підведення підсумків уроку V. Домашнє завдання Опишіть квітку чорнобривець. Урок 2 Тема. Однозначні й багатозначні слова. Мета:
Обладнання: тлумачні словники. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Опитування
Перевірка домашнього завдання Учні зачитують опис квітки чорнобривець. ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вивчення нового матеріалу Слово вчителя Слова можуть мати не одне, а кілька лексичних значень. Цю їх властивість називають багатозначністю. Вдома ви описували квітку чорнобривець. А чи знаєте, що чорнобривцями за чорні брови називають хлопців. Я прочитаю вам легенду. Уважно слухайте. Придумайте заголовок до тексу. Легенда пор чорнобривці В одному селі росли три сини. Чорноброві,красиві парубки. Один вирізав із дерева квіти, птахів. Другий малював їх, а третій ткав на килимах та доріжках. Цар захотів зробити їх придворними майстрами. Та хлопці захотіли творити на волі для простого люду. Цар не стерпів непокори і наказав вбити братів. А на ранок на тому місці, де пролилася їх кров, зацвіли квіти. Люди назвали їх чорнобривцями. Зоровий диктант Рожа рожева У кожного народу є свої квіти. Мальва здавна була популярною в Україні. Її стебла з розкішними квітками прикрашали мало не кожну садибу. Нарівні з чорнобривцями мальву дівчата вплітали у свої вінки. Робота із тлумачними словником Учні діляться на з групи. Завдання. Доведіть, що слова квітка,вінок, розкішна є багатозначними. Складіть з ними кілька словосполучень, щоб кожне з них вживалося з новим відтінком значення. Розподільний диктант Учні записують у два стовпчики слова: однозначні і багатозначні. Домівка, поле, квіти, земля, рослини, дерево, голова, коси, пам'ять, дорога, небо, очі, вітер, шепіт, колоски, пшениця, барвінок, килим. ІІІ. Підведення підсумків уроку ІV. Домашнє завдання Уявіть себе казкарем. Напишіть міні-казку «Заснули мальви коло хати» Урок 3 Тема. Вживання багатозначних слів у прямому й переносному значенні . Мета:
Обладнання : тлумачні словники. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку І. Оголошення теми й мети уроку ІІ. Перевірка домашнього завдання ІІІ. Вивчення нового матеріалу Орфографічна розминка Заснула дитина – заснули мальви; прийшла весна – у серці весна; пливе човен – пливе місяць; шепочуть дівчата – шепоче вітер; ллється вода – ллється пісня. Завдання:
Пояснювальний диктант Сонце голубило землю, як мати голубить дитя. Квіти заснули серед тихого вечора. Місяць кинув золотий промінь на село. Зорі підморгували одна одній.З берегу потягло сирістю. Стелився туман. Учитель У художній літературі переносне значення слів дуже поширене. Воно дає змогу словами малювати яскраві, образні картини. Отже, всі слова в переносному значенні треба вживати відповідно до контексту. Тільки тоді наше мовлення буде точним, багатим, виразним, красивим. Завдання «А ви це знали?»
Діти, зверніть увагу на те, що рослини здатні радіти або засмучуватись при зустрічі з нами. І це не фантазія. Нещодавно вчені дослідили, що грубі слова згубно впливають на рослини. Тоді вони в’януть. Коло ж до них звертаються з ласкавими словами, – розквітають. Отож, робімо висновки. Не хай, шановне товариство, у нашому мовленні буде більше ласкавих звертань. Випромінюймо енергію добра, добродії. ІV. Узагальнення й систематизація вивченого Бесіда
V. Домашнє завдання Підготуйте для виразного читання уривок поезії, в якій вжито слова з переносним значенням. Урок 4 Тема: Групи слів за значенням. Омоніми. Синоніми. Антоніми Мета:
Обладнання: словник синонімів, антонімів, омонімів. Тип уроку: Засвоєння нових знань. Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності учнів Оголошення теми і мети Учитель Мова постійно розвивається. Один і той самий предмет може змінювати свою назву. Людина часто хоче бути більш точною у висловлюванні і підбирає влучніші слова. Наприклад, іде, шкандибає, кульгає, плентає, повзе, біжить, летить,лізе, котиться. Одне й те саме поняття можна передати по-різному. Для одного й того самого поняття цілий букет назв : обрій, горизонт, видноколо, небозвід, небосхил, крайнебо, виднокруг,круговид, кругогляд,овид. Такі слова ми називаємо синонімами. Але хоч її об’єднує спільне значення, кожне має свій відтінок, що відрізняє його від інших. ІІ. Вивчення нового матеріалу Завдання Поясніть відтінки значень поданих слів Дружити, товаришувати, приятелювати, ладити, ладнати, водитися, плутатися. Завдання Послухайте вірш О. Підсухи. Випишіть синонімічні ряди. Ой, яка чудова українська мова! Де береться все, звідкіля і як? Є в ній ліс, лісок, лісочок, пуща, гай, діброва, Бір, перелісок, чорноліс. Є ще й байрак. І така ж розкішна і гнучка, як мрія. Можна звідкіля і звідки, і відкіль. Є у ній хурделиця, віхола, завія, Завірюха, хуртовина, хуга, заметіль. Спостереженням над мовленням Запишіть пари слів. Порівняйте їх значення. Друг-ворог, сумно-весело, говорити-мовчати, багатий-бідний, молодий-старий, любов-ненависть, щастя-горе, радість-смуток. Самостійна робота з підручником Знайти відповідь на запитання « Які слова ми називаємо антонімами?» Завдання на картках До виділених слів доберіть антоніми. За допомогою звертайтесь до словника. Цікава книжка. Розпочинати роботу. Хмарний день. Прийти рано. Сміливий вчинок. Високо літати. Сильний характер. Веселі вихідні. Щирі слова. Рубрика «Хочеш стати кмітливим?» Запишіть вірш, поставивши наголос у словах. Мешкає в дереві наша Сова, Чув я від неї кумедні слова: «Замок замкнула я на замок, Дощик пішов і замок мій замок. В замок не втраплю – заіржавів замок, Бо він під дощиком замок». А.Мілн Учитель В українській мові є такі слова, які мають однакове звукове оформлення, але різне лексичне значення. Такі слова називаються омонімами. Вони виникають внаслідок збігу звучання слів: гостра коса і дівоча коса; пара води і пара коней; внаслідок втрати схожості між багатозначними словами: топити в печі і топити смалець; у зв’язку із запозиченнями слів: бал – танцювальний вечір і бал – оцінка. Пояснювальний диктант Запишіть речення. Поясніть лексичне значення омонімів. Моторні сини й онуки, читайте байку для науки(Леонід Глібов). Корсет зелений з байки або сукна (Марко Вовчок). Дядько був станом високий, очі чорні. (Марко Вовчок). У польовому стані зійшлися на вечерю косарі (Юрій Нагнибіда). ІІІ. Узагальнення й систематизація вивченого Бесіда
ІV. Підведення підсумків уроку Домашнє завдання Опрацювати теоретичний матеріал підручника. Придумати загадки, щоб у них використовувались синоніми, антоніми, омоніми. |
Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т. Українська мова: Підруч для 10-11... Тема заняття. Українська лексикологія як учення про лексичний склад української мови. (Слово як лексична одиниця. Лексичне значення... |
Рекомендовано Міністерством освіти і науки України Мова і мовлення" та "Текст", а також відповідно до нової мети шкільного мовного курсу — формування комунікативного мовлення — вивчають... |
Тема: Лексикологія. Професійна лексика. Терміни «терміни» та «професіоналізми»; розвивати вміння доцільно вживати у власному усному та писемному мовленні ці лексичні одиниці; формувати... |
Слово. Значення слова Прочитай. В одну колонку запиши словосполучення, в яких слова мають пряме значення, а в другу – переносне значення |
Фразеологізми, їх лексичне значення. Вживання у мовленні Мета: дати учням поняття про фразеологічні звороти; вчити доречно вживати фразеологізми у мовленні; ознайомити учнів зі структурою... |
Загальне уявлення про спілкування і мовлення. Види мовленнєвої діяльності... Бесіда, робота з тлумачним словником, метод мікрофона, міні лекція, робота з таблицею, усні повідомлення, навчальне аудіювання |
Урок засвоєння нових знань. Ім’ я уроку. «Андрій Малишко поет-пісняр» Тема. ПОНЯТТЯ ПРО БАГАТОЗНАЧНІ Й ОДНОЗНАЧНІ СЛОВА. ПРЯМЕ Й ПЕРЕНОСНЕ ЗНАЧЕННЯ СЛОВА. ОСНОВНІ ТИПИ ПЕРЕНОСНИХ ЗНАЧЕНЬ: МЕТАФОРА, МЕТОНІМІЯ,... |
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Димитровської міської ради УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ «ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ [ Е ] [ И ] В КОРЕНІ СЛОВА. РОБОТА З ТЕМАТИЧНИМ СЛОВНИКОМ» |
Тема. Підсумковий урок з розділу «Лексикологія» Мета. Закріпити знання учнів про лексикологію; вдосконалювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати... |
Математика 4 клас Ознайомлення з лічильною одиницею – тисячею. Утворення і назви чисел у межах мільйона. Лічба тисячами, десятками тисяч, сотнями тисяч.... |