Тема: Лексикологія. Професійна лексика. Терміни


Скачати 128.69 Kb.
Назва Тема: Лексикологія. Професійна лексика. Терміни
Дата 12.11.2013
Розмір 128.69 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Інформатика > Урок
Урок №____

Пекар. Кондитер. Тістороб. Машиніст тісторобних машин.

Тема: Лексикологія. Професійна лексика. Терміни

Мета: узагальнити та систематизувати знання про слово як предмет вивчення лексикології; сформувати уявлення учнів про спільні та відмінні риси понять «терміни» та «професіоналізми»; розвивати вміння доцільно вживати у власному усному та писемному мовленні ці лексичні одиниці; формувати вміння працювати зі словником; виховувати повагу до різних професій.

Тип уроку: комбінований.

Випереджувальне завдання: підготувати теоретичний матеріал.

Комплексно-методичне забезпечення: підручник (Українська мова: підруч. для 10 кл. Загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту / О.В. Заболотний. ­ К.: Генеза, 2010. ­ 224 с.), картки для робити в групах, презентація, мультимедійна установка, словники (тлумачний, синонімів).

Міжпредметні зв’язки: спецтехнологія хлібопекарського виробництва, кулінарна характеристика страв.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя.

За висловом Василя Сухомлинського “Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним –­ велике мистецтво. Словом можна створити красу душі, а можна й спотворити її ”. Ви, як майбутні кваліфіковані майстри своєї професії, повинні доцільно вживати у власному усному та писемному мовленні термінологію та професійну лексику. Тому слово стане предметом нашого вивчення.
ІІІ. Актуалізація навчального матеріалу

Використання інтерактивної дошки

Вправа «Допиши речення»

  1. Наука, яка вивчає лексичний склад мови називається…

  2. Одиниця мови, яка служить для найменування предметів, дій і процесів, властивостей ….

  3. Найбільш чутливою до змін у суспільстві…

  4. Головна функція мови…

  5. Усі слова в мові за значенням поділяються на…

  6. Наука, яка вивчає функціональні стилі мовлення…

  7. Словник, у якому подаються лексичні значення слів…

  8. Значення слова встановлюється за допомогою…

  9. Слова з прямо протилежним значенням називаються…

  10. Слова, які мають близьке або тотожне значення, але відрізняються звучанням, називаються…

  11. Слова однакові за своїм звуковим складом, але різні за значенням, називаються…

  12. Слова подібні між собою за звучанням і частково за будовою, називаються…


ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Використання інтерактивної дошки

Слово вчителя

Усі слова української мови становлять її словниковий склад. Він є найбільш рухливим, бо в ньому відбиваються усі зміни в житті суспільства.

Розділ мовознавства, який вивчає лексичний склад мови, називається лексикологія.

У лексикології слово вивчається не тільки саме по собі, а й у тісному зв’язку з іншими словами.

(слайд 1) Лексикологія досліджує словниковий склад мови, враховуючи різні аспекти:

  • походження (слово утворилося на рідному ґрунті чи запозичене з іншої мови);

  • історичний вплив на формування лексичного складу (слово застаріле чи сучасне);

  • вживання (слова активного чи пасивного вжитку);

  • семантику (слова багатозначні чи однозначні; синоніми, антоніми, омоніми, пароніми);

  • соціальний і територіальний вплив на розвиток словникового складу (загальновживані слова, професійна лексика, терміни, діалектизми).

У словниковому складі української літературної мови особливе місце посідає спеціальна лексика ­ – терміни і професійні слова.

Виступи учнів за підготовленим викладачем матеріалом

1-й учень

(слайд 2) Терміни ­ – це слова, що вживаються для точного визначення певного поняття якої-небудь галузі науки, техніки, мистецтва тощо. Наприклад: ненормований робочий день, поставка продукції, температура, реалізація хлібобулочної продукції.
(слайд 3) Види термінів
Загальновживані Вузькоспеціальні
Поширені в різних галузях знань: Уживаються в одній галузі знань:
Процес, еквівалент, аналіз, корінь кислота, луг, температура
Терміни у межах однієї галузі знань мають одне значення. Наприклад, слова корінь багатозначне, але в мовознавстві під ним розуміють лише морфему, а в ботаніці ­ – тільки орган рослини.
(слайд 4) Стилістичні особливості термінологічної лексики

Терміни застосовуються:

  • офіційно-діловому стилі;

  • науковому стилі;

  • публіцистичному.


2-й учень

(слайд 5) Професійними називаються такі слова та словосполучення, які властиві мовленню певної професійної групи людей. Наприклад, фахівці комп’ютерної справи користуються такою професійною лексикою: комп, вінч, собака, аська.

Професіоналізми найчастіше виникають тоді, коли певна галузь не має сформованої термінології, як розмовні неофіційні замінники наявних у цій галузі термінів.

(слайд 6) Відмінність професійної лексики від термінології

  • професійна лексика виникає стихійно на власній мовній основі, на відміну від термінів, які творяться свідомо;

  • професіоналізми не мають назв для широких категорій, кожна назва за походженням і структурою ізольована від іншої;

  • професійна лексика можуть бути слова загальновживані, використані у специфічному значенні: вікно ­– незаповнений час між заняттями;

  • професійну лексику в більшості випадків використовують в усному мовленні, у писемному мовленні застосовують у спеціальних виданнях, які розраховані на фахівців (використовують із певним застереженням).


V. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу
Робота з підручником
Вправа 165

І. Прочитайте терміни. Визначте, які з них загальновживані, а які вузькоспеціальні? Якими з поданих термінів користуєтеся ви під час навчання? Значення незрозумілих вам термінів з’ясуйте за тлумачним словником.

Середньовіччя, важкі метали, синтаксис, аксіома, ресурсозабезпеченість, косинус, напівшпагат, формула, похідна функція, епітет, гіпотеза, цитоплазма, реактивний рух, опорний стрибок, півострів.
ІІ. З двома термінами (на вибір) складіть усно речення.
Робота в групах
Учні об’єднуються в 5 груп по 5-6 осіб, розподіляють ролі в межах групи (голова, секретар, 4 доповідача).

Завдання. Випишіть із запропонованих текстів по 6-7 терміни. На основі виписаних слів виконайте завдання: складіть список термінів в алфавітному порядку. Зазначте галузь їхнього використання.
Завдання для І групи

Шоколад

Шоколад – ­кондитерський виріб, що складається з шоколадної маси, начинки або без неї, сформований у вигляді плиток, батонів або фігур різних обрисів. Шоколадну масу готують із какао тертого, цукрової пудри, какао-масла з додаванням ароматизаторів. Багато видів шоколадної маси включають інші речовини, що поліпшують органолептичні властивості, склад і харчову цінність шоколаду: горіхи смажені терті і подрібнені, молоко і вершки сухі, молоко згущене, ізюм, фосфатиди, глюкозу, вафлі подрібнені, коньяк, лікер тощо.

Приготування шоколадних мас починається зі змішування тонко подрібнених напівфабрикатів: нагрітого до температури 55-60 0С какао тертого і цукрової пудри, потім до них додають близько половини передбаченого рецептурою какао-масло.
Завдання для ІІ групи

Пекарні камери

Конструкції пекарних камер сучасних печей визначаються за асортиментом виробів. Вони призначені забезпечити такі параметри середовища, щоб здобути продукцію відмінної якості. Залежно від асортименту виробів, продуктивності й організації виробничого процесу пекарні камери поділяються на тупикові, прохідні, тунельні і кільцеві.

Для запобігання втрат теплоти в навколишнє середовище пекарна камера повинна мати герметичне огородження з теплоізоляційного обмурівкою. Щоб забезпечити мінімальну вентиляцію камери, бажано розташувати верхній край посадочних і вивантажувальних вікон нижче за найнижчу теплопередавальну поверхню, тобто має виконувати принцип газозливного простору, який не обігрівається. Це дозволяє зводити до мінімуму вентиляційні втрати, тому що нагрітий легкий газ перебуватиме вище за ці вікна.

Завдання для ІІІ групи

Фруктовий сік

Фруктовий сік – це натуральний рідкий харчовий продукт, одержаний зі свіжих, здорових, зрілих плодів і ягід.

Більша частина соку виділяється із плодів при пережовуванні. Решта соку виділяється із клітин у процесі переварювання в шлунку й кишківнику. Тверді залишки плода, які організмом людини не засвоюються, містять ці в основному, целюлозу, протопектин, частину татінових і барвники. У соку містяться речовини, корисні для нашого організму – цукри, кислоти, білкові речовини, ароматичні й барвники, вітаміни, солі мінеральні, мікроелементи.

Соки у фруктах і ягодах не мають потреби, по суті, в переробці або зміні. Для використання в харчуванні соки необхідно одержувати й зберігати до моменту споживання такими, якими створила їх природа. Усілякі зміни, викликані добавками, домішками або різними впливами, віддаляють їх від натуральності, зменшують біологічну цінність соку.



Завдання для ІV групи

Носії інформації

Під час роботи комп’ютера всі пристрої, хоча б тимчасово, бувають носіями інформації. Однак, як правило, цей термін використовується у разі тривалого зберігання даних.

Інформація може зберігатися на різних матеріальних носіях, які забезпечують її запис, зберігання та відтворення. Розрізняють магнітні, оптичні, перфоровані, паперові та екранні носії. До магнітних носіїв належать магнітні стрічки і диски, до оптичних – лазерні компакт-диски, до перфорованих – перфокарти і перфострічки, до паперових – папір друкарських пристроїв, до екранних – екрани дисплеїв.
Завдання для V групи

Перша допомога при кровотечах

При ушкодженні судин легенів або грудної стінка та кровотечі у плевральну порожнину розвивається гемоторакс. При незначній крововтраті ( до 300 мл) симптоми можуть бути стертими. При значній внутрішньо плевральній кровотечі постраждалий скаржиться на загальну слабкість, задишку, біль і відчуття тяжкості в грудній клітці з боку ураження. Спостерігається блідість шкіри, пришвидшений слабкий пульс, знижений артеріальний тиск, часте поверхове дихання.

При кожному виді кровотечі той, хто надає допомогу, повинен діяти швидко і обережно. Його завдання полягає в тому, щоб найшвидше та найпростіше зупинити кровотечу без зайвого турбування потерпілого.
Розминка «Назви одним словом»

Завдання для класу (використання інтерактивної дошки).

І. Назвіть слова за їх описом ( виберіть їх з довідки).

  1. Спортивна гра, коли м’яч б’ють ногами і намагаються провести його у ворота супротивника.

  2. Кулачний бій між двома спортсменами.

  3. Кінцевий пункт дистанції в спортивних змаганнях.

  4. Гравець, який захищає свої ворота.

  5. Спортивна гра, при якій м’яч перекидають через сітку від одної команди до другої.

Довідка: теніс, фініш, хокей, приз, матч, арбітр, волейбол, форма, шахи, тайм, бокс, футбол, баскетбол форвард, дебют, турнір, спартакіада, період, голкіпер, заміна.
ІІ. Якими синонімами можна замінити виділені слова довідки? (При потребі користуйтеся словником синонімів) Запишіть їх у зошит.

Робота з картками
Прочитайте текст. Знайдіть у ньому професійні слова. Вкажіть, якої професії вони стосуються.
Завдання для І групи

Простора майстерня, освітлена сонцем, нагадувала велику музейну кімнату, в якій хаотично висіли різні картини, етюди, портрети, все багатство, яке створив він за багато років. Його власний світ, витвір його фантазії і невтомних рук… Намальовані ним портрети, здавалось, оживали й розмовляли з ним лише очима… Біла і червона фарби надавали їм такого вигляду. Береговець часто розглядав знайомі малюнки і пригадував, коли й за яких обставин з’явилися вони в майстерні… Кілька років тому був у рідній Кобзівці на Пслі, і все те, що побачив, схвилювало його, відбивалося в пам’яті і тепер мало вилитися на полотно. (За І. Цюпою.)
Завдання для ІІ групи

Ми з батьком піднялися на комбайн. За хвилю рівно завуркотів двигун, задрижала у нас під ногами металева підлога, замахав крилами хедер, забираючи оберемки дзвінких пшеничних стебел, попливло навстріч золотаве гаряче безмежжя. Вірно застугоніла молотарка, і полилося за нашими спинами в бункер важке янтарне зерно! Все, що діялося довкола мене, здавалося мені незвичною казкою. І ми з батьком не просто спостерігали ту казку, а самі її робили.
Завдання для ІІІ групи

Аж до самого вечора тривала напружена подготовка до оборони. Будували і маскували різні курені і намети, що мали хвилюючі назви: склад боєприпасів, пункт спостереження, майстерня по ремонту зброї, медпункт, бомбосховище... Копали окопи, кулеметні гнізда, мінували підходи до табору, тягли лінії телефонного зв’язку... У всіх, і у Ігоря, особливо, був такий схвильований, радісний настрій, ніби вони чекали великого свята.

І от маєш! Лежи і дивись на чотири кущики, що стирчать серед простого лугу. Навіть немає телефону, щоб поговорити з штабом. (І. Багмут.)
Завдання для ІV групи

Справді, в нашій школі було декілька таких учнів, як Парася. Вони не хотіли братись ані за книжку, ані за ручку. На сьогодні всі вони, крім Парасі, взялися за навчання. Правда, саме вони й одержували ті двійки, що так турбували завуча. Але вже навіть те, що діти почали вчитись, було досягненням. Та й навіть Парася тепер стала іншою.

Кінець першої чверті приніс свої радості і свої болі. На мій подив, хоч ще було й рано, в учительській зібрались майже всі вчителі, схилилась над класним журналом Елеонора Степанівна. Я повернувся до своєї кімнати, сів готуватися до уроків. (За Ю. Збанацьким.)
Завдання для V групи

Немає більшої радості.., як докошувати останню ниву. Недарма ж у народі кажуть: “Кінець ­ ділу вінець ”. Жнива завжди клопітна справа... Трапляється так, що все відразу дозріє –­ горох, ячмінь і пшениця та овес... Добре, що вони... вже давненько взялися сіяти різні сорти пшениць – ­ “одеську”, “миронівську” і “охтирчанку”, сіяли навіть яру, яка дозрівала трохи пізніше.

Вже й ніч зайшла, а комбайни не покидають поля. Залишилося зібрати гектарів з тридцять – ­ і кінець жнивам.

Тепла ніч пливе на зоряних парусах, пахне стернею, жнивною курявою і дозрілістю врожайного колоса. Впали останні покоси, зашерехтіли стебла, як тихе зітхання літа. (За І. Цюпою.)
Різнорівневі завдання
Робота біля дошки (середній рівень знань)

Завдання. Запишіть кілька професіоналізмів, уживаних у мовленні:

а) лікарів;

б) продавців;

в) пекарів;

г) кухарів;

д) водіїв.
Робота в парах (достатній і високий рівні знань)

Складіть і розіграйте зо особами діалог (10-12 реплік), який міг би відбутися між вами і спеціалістом певної галузі: а) на заводі; б) у магазині; в) у ресторані; г) на фермі.
Редагування

Відредагуйте подані речення.

1. Представники підприємств заключили договір про співробітництво. 2. По слідуючому питанню виступить голова зборів. 3. У засіданні приймали участь представники міської ради. 4. Не дивлячись на несприятливі погодні умови, фермерське господарство не зазнало великих збитків. 5. Лист-попередження про штрафні санкції надіслали заказним листом по адресу підприємства. 6. Магнітофон і програвач списано за непридатністю. 7. На зборах акціонерів деякі виразили протест проти впроваджуваних нововведень. 8. Перевірка стану охорони праці на підприємстві триватиме на протязі двох тижнів. 9. Згідно до діючого законодавства в цьому році ваш заклад має пройти чергову атестацію та продовжити ліцензію. 10. Цей працівник звільнився по власному бажанню два місяці назад. 11. Довідка надається по вимозі бухгалтерії. 12. Виплати проведено відповідно із законом.
Робота з підручником

Вправа 170

Прочитайте текст, визначте його тип і стиль мовлення. Розкажіть, що вас вразило в роботі хірурга Олександра Шалікова. Завдяки чому, на вашу думку, він досяг високих результатів у праці?

Хірург Шалімов

Кажуть, людина не марно прожила життя, якщо виростила дітей і посадила дерево. В академіка Олександра Шалімова двоє прекрасних синів, а дерево ­ його школа українських хірургів, у якій більше 150 докторів, кандидатів медичних наук і тисячі спеціалістів-практиків. Він розробив майже 50 нових методик проведення операцій. Вдячні пацієнти називають інститут у Києві, який хірург створив і в якому багато років працював, не інакше як “інститут Шалімова”.

Один з учнів талановитого хірурга доктор медичних наук Іван Тодуров пригадує:

­Олександр Шалімов завжди рано приходив на роботу. Запізнитися в операційний день вважалося злочином... Операції в інституті починалися о дев’ятій одночасно на 12 столах, і Олександр Олександрович переходив від одного до іншого. На одному столі оперували серце, на другому ­ стравохід, на третьому ­ печінку, далі лежали пацієнти із судинною патологією...

Це була одержима людина. Уявіть: Шалімов у відпустці, пливе по Дунаю на теплоході. В одному з портів йому повідомляють, що комусь терміново потрібне хірургічне втручання. Він тієї ж миті відправляється на берег, щоб надати хворому медичну допомогу.

На операціях шеф був спокійним. Ніколи не коментував, що кому робити. Адже перед тим, як ставати до операційного столу, всі дії відпрацював до автоматизму. Навіть коли ситуація виходила з-під контролю (наприклад, виникала сильна кровотеча), Шалімов залишався незворушним. Правда, міг дати інструментом по руках, які полізли не туди, куди треба. Ми, молоді медичні працівники, спеціально підставляли руки, щоб отримати кілька ударів, вважаючи синці певною ознакою причетності до вищого світу хірургії. Знали, що шеф, вийшовши з операційної, одразу все забуде. Він вірив: людина зможе виправитися.

Коли Олександр Олександрович перестав оперувати, він приходив до нас поговорити, дізнатися новини. Ми розповідали, які методики операцій розробили, і в нього очі сяяли: “Як же я раніше до цього не додумався!” Але того, що він зробив, вистачило б кілька життів (З газети).
Мікрофон

Чи в кожній професії, на вашу думку, можна досягти високих результатів? Яка праця буде успішною?
VІ. Підсумок уроку

Бесіда

Що вивчає лексикологія?

Чому багатозначність та синонімія небажані явища в термінології?

Назвіть терміни вашого фаху?

Що таке професійна лексика
Заключне слово вчителя

  1. Термін є ідеальним найменуванням певного поняття в науці, техніці, мистецтві, має точний і визначений зміст, вирізняється змістовою однозначністю, сталістю функціонування. Термінологія проникла майже в усі сфери людської діяльності. Недосконалість термінології може призвести до помилок у практиці.

  2. Професійні слова найчастіше застосовуються в усному неофіційному мовленні людей певної професії і сприяють кращому взаєморозумінню.


Оцінювання роботи учнів на уроці та мотивація оцінок
VІІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати текст підручника ст. 96-97

  2. Письмова робота

Вправа 176





Схожі:

Скуратівський Л. В., Шелехова Г. Т. Українська мова: Підруч для 10-11...
Тема заняття. Українська лексикологія як учення про лексичний склад української мови. (Слово як лексична одиниця. Лексичне значення...
Тема Теоретичні відомості
Державний гімн України, музика професійна, народна та професійна в народному дусі
Тема: Власне українська лексика. Синонімічне багатство мови. Складні випадки слововживань
Узагальнити знання учнів з тем «Власне українська лексика», «Синоніми»; удосконалювати вміння проводити синонімічну заміну з метою...
Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова. Ознайомлення із тлумачним словником
Сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися із наукою, що допомагає з’ясовувати значення слів. Ім’я їй «Лексикологія». Допомагатиме...
Урок брейн-ринг з української мови: Лексика і фразеологія в 10 класі”...
Вище звання командирського складу військово-морських сил. (Адмірал) Винагорода, яку вручають переможцеві в конкурсі. (Приз)
Конспекти до курсу «Професійна етика» Тема Професійна етика як навчальна...
Тема Професійна етика як навчальна дисципліна і як засіб регулювання професійної діяльності
Сьогоднішнього уроку „Професійна лексика в куховарстві” оскільки...
Я вам задавала до дому завдання підготувати рекламу нашого навчального закладу і своєї професії – кухар кондитер. Будь ласка, прочитайте,...
Тема. Не з іменниками. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів і явищ
Тема уроку
Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія. Засвоєння нових слів. Граматика. Способи морфологічного вираження звертань
Тема. Відмінювання іменників ІІІ і ІV відмін. Мета
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів і явищ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка