|
Скачати 78.08 Kb.
|
Українська мова.5 клас. Барви рідного слова Тема. Підсумковий урок з розділу «Лексикологія». Тренувальні вправи. Мета. Закріпити знання учнів про лексикологію; вдосконалювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова. Обладнання. Підручник, дошка, картки, карта подорожі, тлумачний словник, книги про слова: «Таїна слова» Вихованця, «Життя і пригоди знайомих незнайомців» Коваль, «Диво калинове» і «Чари барвінкові» Д. Білоуса. Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу, поглиблення знань. Форма уроку: урок-подорож. Епіграф до уроку. Ти постаєш в ясній обнові, як пісня линеш, рідне слово. Ти наше диво калинове, кохана материнська мово! Д.Білоус. Хід уроку
Доброго дня, діти! Сідайте! Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну прекрасну, в країну чудову, Що всіх нас навчає й збагачує мову II. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
III. Перед тим, як вирушити в подорож, проведемо Розумову розминку.
- Що ви знаєте про пряме і переносне значення слова? - чи є у епіграфі нашого уроку слова з переносним значенням? IV. Естафета «Морський словник». Допуск на лайнер. — На картках записані в колонку «морські слова». Ви повинні пояснити лексичне значення кожного слова (усно). (По черзі учні повинні розтлумачити слова).
V. «Загадковий» словник. — Раз ми так добре знаємо «морські слова», можна вирушати в круїз. Щоб завести лайнер, слід відгадати загадку: Тарасик набігавсь, примчав із двора. Уже й за уроки сідати пора. Ось віршика вивчив, задачі зробив. В щоденник як глянув — тривогу забив. Гласить неодмінний шкільний записник: «Принести до школи клумачний словник». Завдання у класі він сам записав. А що за словник то — і досі не взнав. Прибіг до бабусі, що прала рушник:
Загадку відгадали, рушаймо. VI. Країна Синонімів.
Черкати — теж не краща справа, мабуть, і гірша. Тож пишеш недбало. А дряпати, шкрябати — то нікудишня писанина! Уявіть собі, що який-небудь недбалець дряпає, шкрябає. За подібні дії не будемо його хвалити. Адже пишуть тоді нерозбірливо. Ми з вами повинні не строчити, не черкати і ні в якому разі не дряпати і не шкрябати. Ми повинні писати. Отже, до роботи! В країні Синонімів живуть слова-побратими, тобто ті, які в усьому готові стати за свого названого брата, прийти на допомогу, замінити його в потрібну хвилину. Гра «Аукціон». На дошці записано по одному слову з синонімічного ряду. Діти називають слова синоніми. (після кожного варіанту вчитель, відзначаючи молоточком, проголошує: «Слово … - раз, …. два, …. три, …. слово прийняте, синонімічний ряд доповнений». Учень, який останнім закінчує синонімічний ряд, оголошується переможцем. Смуток (журба, печаль, ….) Сильний (дужий, міцний, ….) Хуртовина (віхола, завія, ….) Лагідно (любо, приязно, ….) VІІ Країна Антонімів. Повернувши штурвал вліво, капітан побачив у воді незвичайну пляшку, в якій містилася стара книжечка з прислів’ями, а прочитати не може, деякі слова стерлися: Важко в навчанні, але … в роботі. Маленька праця краща за … безділля. М’яко стеле , та … спати. Що вранці не зробиш, то … не наздоженеш. На чорній землі … хліб родить. Які слова пропущені? Як їх можна назвати? - Отже, ми потрапили в країну Антонімів. А тепер спробуймо попрацювати в групах. Адже усі розмістилися в окремих каютах. Робота в групах. Естафета “Хто швидше ?” Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова (завдання на картках) 1 команда 2 команда 3 команда сухий одяг - чисті руки - свіжий хліб - суха погода - чиста совість - свіжий журнал - сухий хліб - чисте небо - свіжа сорочка - суха мова - чистий сніг - м’який клімат - сухе літо - чиста ріка - м’який матрац – Гра «Скажи без затримки». Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч), товстий (тонкий). VIII.Країна Омонімів. — Ми знаємо, що тезками називають людей з однаковими іменами. Слова, що живуть у цій країні, однакові за звучанням і різні за значенням, також можна назвати тезками. Як називаються такі слова? (Омоніми). 1. Загадки.
З гостряками мурованих веж. Щойно зміниш ти наголос слова – То одразу будову замкнеш. (Замок-замок) - І прийменник я і нота, Завжди в мене є робота. (До) 2 Вправа 569 (1).
IX. Повернення в порт. —У кожній країні ви отримали подарунок: завдання на згадку про жителів. Поки пливемо додому, виконаємо завдання слів-тезок, тобто омонімів. — Намалювати з пам'яті два предмети: перший ряд малює косу, а другий — ручку. Вправа «Редактор». Виправити помилки в тексті.(завдання від слів-побратимів, тобто синонімів) На море та землю спустився тихий вечір. Засвітилися вікна будинків приморського міста. На маленькому острівку засвітився ліхтар маяка. У небі засвітилися зорі, а між ними засвітилися червоні й зелені вогники літака. На всіх кораблях у порту засвітилося електричне світло. — Записати прислів'я, підкреслити антоніми. (Завдання від «слів з протилежних берегів»), З великої хмари малий дощ іде. Хвилинка мудрих думок На дошці записані прислів’я і приказки, у яких пропущено слово , що є антонімом до одного із записаних. Треба дібрати його й записати.
Робота в парах. — Нас зустрічають слова з переносним значенням. Впізнайте їх і запишіть. (один записує слова з прямим значенням, інший з переносним) Розпалити сварку — розпалити в печі. Холодна вода — холодна людина, розбиті мрії — розбиті тарілки, спить ліс — спить людина, співає душа — співає дівчина, гострий ніж — гострий язик, теплий день — теплий погляд, шепоче хлоп'я — шепоче трава. Х У порту. Оцінювання знань і вмінь учнів. Настав час завершити нашу подорож.(Оцінювання знань і вмінь учнів.)Ви сьогодні показали свої прекрасні й глибокі знання, уміння, довели, що добре володієте рідною мовою. Тож хай рідна мова пригорнеться до вас і зміцнить вам творчі крила у майбутньому! І скажу я про це поетичними рядками Л.Забашти. Пригорнись до мене, слово, Коли щира ллється мова. Відвернись від мене, слово, Коли думка, як полова. XІ. Підсумок уроку.
XII. Творча робота (резерв). Вправа 554. — Скласти твір-опис за малюнком. XIII. Повідомлення домашнього завдання. - Скласти твір – мініатюру про мову, використавши синоніми. Ознайомлення з виставкою книг. — Розповісти про одну з прочитаних книг (Вихованця, Коваль, Білоуса]. , |
Тема. Підсумковий урок-гра «Поле чудес» з розділу «Апаратне забезпечення... Повторити і узагальнити знання учнів з теми «Апаратне забезпечення інформаційних систем» |
Урок №54 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратні рівняння. Формула коренів квадратного рівняння. Теорема Вієта» |
Тема: «Підсумковий урок за романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля... Тема: «Підсумковий урок за романом Джонатана Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера. «Подорож до Ліліпутії» |
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі |
Урок №63 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для... |
Тема. Підсумковий урок Мета Обладнання й матеріали: Комп’ютерний клас обладнаний в мережу, програмне забезпечення, роздатковий матеріал |
Урок №4 Тема. Розділові знаки між частинами складносурядного речення Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень |
Урок №2 Тема. Складносурядне речення, його будова і засоби зв’язку в ньому Лексикологія і фразеологія: засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складних речень |
Урок №62 Тема. Підсумковий урок Мета: повторити, систематизувати та узагальнити знання учнів щодо змісту означень тригонометричних функцій гострих кутів, тригонометричних... |
Тема. Лексикологія. Лексичне значення слова. Ознайомлення із тлумачним словником Сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися із наукою, що допомагає з’ясовувати значення слів. Ім’я їй «Лексикологія». Допомагатиме... |