Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 Димитровської міської ради
УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
2 клас
«ВИМОВА І ПРАВОПИС СЛІВ З НЕНАГОЛОШЕНИМИ [ Е ] [ И ] В КОРЕНІ СЛОВА. РОБОТА З ТЕМАТИЧНИМ СЛОВНИКОМ»
ВЧИТЕЛЬ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
СЛОБОДЯН В.М.
2011-2012 н.р.
ТЕМА: УРОК РОЗВИТКУ ЗВ ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ.
Узагальнення знань учнів про написання ненаголошених [Е] ,[И]в корені слова.
МЕТА:вчити правильно позначати на письмі ненаголошених [Е] ,[И] в коренях слів, удосконалювати вміння перевіряти правопис Е, И шляхом добору споріднених слів або за допомогою словника, закріпляти вміння проводити звуко-буквений аналіз слів, розвивати усне та писемне мовлення, збагачувати лексичний запас учнів, виховувати увагу, старанність, любов до природи, інтерес до творчості Т.Г.Шевченка.
ОБЛАДНАННЯ:репродукції картин «Граки прилетіли» Саврасова, «Березень» Левітана, портрет Т.Г.Шевченка, паперові листочки, макет дерева, картки на кожну карту, тематичні словники, звукозапис «Весна.Березень» Чайковського.
Хід уроку
І. Організація класу
Вчитель:
Наш урок цікавий,
тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей,
І лагідно промовим «Добрий день!»
Діти:
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
що у нашім другім класі
діти- просто молодці!
(діти сідають)
Вчитель:
Діти, подивіться у вікно. Сьогодні останні дні зими. До нас у вікно заглядає весна. Ви бачите її? Уявіть, яка вона. Пофантазуємо! Посміхніться весні, сонечку, птахам , які вже повертаються з вирію. Посміхніться життю, воно прекрасне. Поверніться один до одного, обличчям до обличчя і побажайте успіху. Я хочу, щоб в кінці уроку ви одержали приз=смайлик «Посміхніться життю», а для цього треба гарно працювати на уроці. Чи є у вас таке бажання працювати? (так)
Діти:
Я буду уважний!
Я хочу все знати!
Я буду красиво писати.
Я хочу одержати гарну оцінку.
Я буду активний на уроці.
Я хочу одержати смайлик-приз «Посміхніться життю»
Вчитель:
Удачі, вам, діти!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні у нас урок зв язного усного и пісемного мовлення, закріпимо правопис ненаголошених [Е] ,[И] в корені слова, будемо продовжувати працювати з тематичним словником, який познайомить нас із словами, правопис яких треба запам ятати.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
ІІІ. Систематизація і узагальнення вивченого
Вправа «Очікування» Що на нас чекає? Ви здогадаєтесь, якщо ми виконаємо деякі завдання.
Перед вами репродукції (копія) картин «Граки прилетіли» худ.Саврасов, і «Березень» худ.Левітан.
Яка пора року зображена?
Чому ви так думаєте?
Яка весна? 9рання)
Який місяць?
Які фарби? Веселі? Чому сірі?
Що спільного між цими картинами?
Пофантазуємо на тему «Про що сперечаються Зима з Весною?».
Художник малює весну фарбами. Які фарби візьмемо, щоб намалювати весну?
А чим і як малюють весну композитори? Поети?
Послухайте, як намалював весну П.І.Чайковський.(звучить музика, на фоні вчитель читає вірш І.Франко)
Надійшла весна прекрасна.
Многоцвітна, тепла, ясна,
Ніби дівчина в вінку.
Ожили луги, діброви,
Повно гомону, розмови
І пісень в чагарнику.
Прочитайте на дошці слова і словосполучення. Подумайте, що їх поєднує. Яка орфограма?( [Е] ,[И]). Як перевіряються ненаголошені голосні [Е] ,[И] в коренях слів?
Учень читає вірш «Яку літеру писати [Е] чи [И].
Все важливе в нашій мові,
Ось приміром річ така:
[Е] чи [И] писати в слові-
Часто сумнів виника.
Якщо ясно, та не дуже,
Щоб уникнуть зайвих мук-
Ти під наголос, мій друже,
Зразу став сумнівний звук.
Як виразно зазвучить,
Як писать тебе навчить.
На дошці написані слова, вчитель пропонує дітям вставити букви, підібрати перевірні слова.
Бер зень, с ненькі проліски, т пленький вітерець, рання в сна, пр рода оживає, з мовий сон, в сіяне сонечко, л гкі хмаринки, з лені листочки
Творча робота (робота в парах). У кожного на парті картка з незакінченим реченням. Добрати і дописати речення (слова з довідки). Потім прочитати оповідання, яке склали на тему «Весна». (діти читають своє речення по черзі, за номером картки).
З являється дівчинка-Весна.
Вчитель:
Ой весна, весна,
Ти чого до нас прийшла?
Весна:
Я прийшла до вас з теплом, із зеленим листячком. А ще я для вас приготувала завдання. Допоможіть мені швидше одягнути дерева в листячко, землю прикрасити квітами.
Вчитель: Допоможемо, діти?
Завдання 1.Вправа з каліграфії.
-Якщо правильно виконаєте завдання, то на берізці з явиться перший листочок.
_____________________________________________________________
-вставити пропущені букви, пояснити виділити корінь слова, знайти «зайве» слово.
Л…стячко, л…сточок, л…стя, л…стяний, л…ст., л…стівка.
Яке слово зайве? Як називаються слова, у яких однаковий корінь? Яке слово багатозначне?
(після виконання кожного завдання на берізку прикріплюється листочок)
Завдання 2.
З єднати стрілочками слова з відповідними звуковими схемами.
Лист. Листочок. Листяний.
Звуко-буквений аналіз слів.
Вітерець- 3 скл., 8б, 7зв.
Проміння-3 скл.,8б, 7 зв.
Завдання 3. «Мікрофон»
-що таке корінь слова?
-які слова називаються спорідненими?
-як називається склад, на який падає наголос?
-як називається склад, на який наголос не падає?
-як перевірити ненаголошені [Е] ,[И] в корені слова?
-доберіть перевірні слова:
Верба, зерно, пеньок, сестра, весняний, кленовий, дерев яний, високий, вечірній, широкий, зелений.
-Яке це речення за метою:
Ластівки на крилах весну принесли.
Жайворонки, прилетіть, весну-красну принесіть!
Побачив грака-весну стрічай!
Завдання 4. Фізкультхвилинка.
Ми берізки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці,
Вітер дує нам в лице
І качає деревце.
Вітер тихше, тихше, тихше.
Деревце все вище, вище, вище.
-Весна, які свята ти нам принесла?
Завдання 5. Робота з підручником.
Вправа 141. (усно)
Записати речення з коментуванням. Тарас Григорович Шевченко-видатний український поет.
Вправа 142 (робота в парах, вивчити, повторити, перевірити один одного).
Письмо по пам яті (самоперевірка).
Завдання 6. Робота з тематичним словником.
-гра «Перекладачі». Весняні місяці. Дні тижня.
ІV. Підсумок уроку.
- як перевіряються ненаголошені голосні?
- хто автор «Зоре моя вечірняя»?
- яке дерево було на початку уроку? А яке воно зараз?
- який настрій зараз у вас? Покажіть смайлик.
- кого б ви нагородили призом-смайликом «Посміхніться життю»? (нагородження)
Дякую вам за роботу!
V.Домашнє завдання.
Зошит з друк.основою. с.62
|