Загальне уявлення про спілкування і мовлення. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо). Навчальне аудіювання Мета


Скачати 123.9 Kb.
Назва Загальне уявлення про спілкування і мовлення. Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо). Навчальне аудіювання Мета
Дата 11.12.2013
Розмір 123.9 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема. Загальне уявлення про спілкування і мовлення.

Види мовленнєвої діяльності (аудіювання, читання, говоріння, письмо).

Навчальне аудіювання
Мета: дати учням поняття про мову як систему виражальних засобів, що вживаються для висловлення думки та спілкування, і мовлення як використання виражальних засобів мови у процесі спілкування; ввести до словника дітей терміни мовець та адресат мовлення; дати уявлення про чотири види мовленнєвої діяльності, у доступній формі пояснити структуру кожного з видів мовленнєвої діяльності; розвивати логічне мислення, мовлення; виховувати повагу до праці.

Обладнання: підручник, таблиця, текст для прослуховування в аудіозаписі.



Очікувані результати:

- Формування активної життєвої позиції;

- Прагнення працювати творчо;

- Виробляти навички працювати самостійно з додатковою літературою;

- Виробляти ораторські навички .
Методи і прийоми:

1.Бесіда, робота з тлумачним словником, метод мікрофона, міні - лекція, робота з таблицею, усні повідомлення, навчальне аудіювання.
«Для того, щоб створити щось

важливе і цінне, треба тяжко

і самовіддано працювати»
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІІ. Вивчення нового матеріалу (засвоєння мовленнєвознавчих понять).
Бесіда.

  • Чому стверджують, що найважливішим засобом спілкування й пізнання є мова?

  • Чому саме мова є знаряддям мислення?

  • Як пов’язані мова і мовлення?

  • Чи може розвиватися мова, не спираючись на мовлення? Чому?

  • Чи можливе існування мовлення без мови? Чому?

III. Перевірка домашнього завдання. (Метод мікрофона) Пояснити лексичне значення слів аудіювання, адресат, адресант, мова, мовлення, звернувшись до тлумачного словничка.

Міні - лекція вчителя.

Мовленнєва діяльність включає чотири види:

- аудіювання (слухання й розуміння),

- читання,

- говоріння

- письмо.

Той, хто говорить або пише (мовець), вкладає певний зміст у власне, самостійно створене висловлювання. Той, хто слухає або читає (адресат мовлення), вилучає зміст із створеного кимось висловлювання.

Кожен із чотирьох видів мовленнєвої діяльності включає в себе три частини.

Передовсім мовець або адресат мовлення має зрозуміти, з якою метою він вступає у спілкування (навіщо він це слухатиме, говоритиме тощо).

Друга частина – це сприйняття і розуміння закладеної у висловлювання інформації.

Третя частина – виконавча. Це сприйняття на основі отриманої інформації рішення, що найчастіше супроводжується наступним говорінням або письмом.

За останніми науковими даними час, що витрачається на чотири види мовленнєвої діяльності людини, розподіляється таким чином: аудіювання – 45%, говоріння – 30%, читання – 6%, письмо – 9%.

Сприймання і розуміння усного мовлення забезпечує такий вид мовленнєвої діяльності, як аудіювання. Аудіювання є основою спілкування.

Аудіювання не слід змішувати зі слуханням. Слухання – це передусім акустичне сприймання звукового потоку, тоді як аудіювання включає процес сприймання й розуміння усного мовлення.
IV. Виконання вправи на закріплення
Заповнення таблиці на дошці і у зошиті


Усне мовлення

Писемне мовлення

Аудіювання

Говоріння

Читання

Письмо








Перед навчальним аудіюванням, 2 учні розповідають про автора тексту для аудіювання - В Сухомлинського.

1.Вступне слово вчителя

Якби В.Сухомлинський не писав жодного літературного твору,а тільки мудрі свої педагогічні праці,все одно залишився б письменником. Якби не писав жодної наукової праці, все одно залишився б великим педагогом. А він залишився для нас і великим педагогом, і великим письменником.
- Що ви знаєте про життя і творчість В. Сухомлинського? 1 учень

Народився Василь Олександрович Сухомлинський в Україні у 1918 році. Його батько працював столяром, робив музичні інструменти. Мати працювала у колгоспі, займалася домашнім господарством. У сім ї, крім Василя, було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварили своїх дітей і не наказували. Змалку у них виховували любов до книги. Усі діти Сухомлинських обрали професію вчителя.

2 учень

Під час Великої Вітчизняної війни Василь Олександрович став на захист Батьківщини. Він був двічі поранений, довго лікувався. Але після перемоги повернувся до школи, де пропрацював 35років. Був учителем і директором школи. Його любили батьки і діти.

Для молодших школярів він написав майже 1500 мініатюр, казок. «Людина ,- стверджував великий педагог,- народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний.»
V. Навчальне аудіювання.

Текст для аудіювання

ЛЕГЕНДА ПРО ЗОЛОТЕ ЗЕРНЯТКО ІСТИНИ
У батька було два сини. Коли вони виросли й могли вже тримати в руках заступа, батько сказав їм: "Беріть заступи, підемо копати поле".

Копають вони й копають, і видалася праця братам важкою і незрозумілою.

— Для чого ми копаємо? — питають вони.— І взагалі, для чого ми живемо на світі?

Батько й каже синам:

— Бачите цю велику гору? — І показав рукою на величезну гору, вершина якої вкрилася хмарами.

— Бачимо,— відповіли сини.

—У цій горі — Золоте Зернятко Істини. Можливо, десь у глибині, можливо, на поверхні — ніхто не знає. Кажуть люди: хто знайде це Зернятко, той зрозуміє, для чого людина живе на світі, для чого працює, для чого копає землю і сіє хліб, споруджує будинки і думає про зірки. Ідіть, сини, шукайте Золоте Зернятко Істини.

Підійшли брати до гори, а вона величезна й висока, за день не обійдеш навколо, за три дні не зійдеш на вершину. Як же шукати Золоте Зернятко Істини?

Стали брати біля підніжжя гори. Старший — з одного боку, молодший — з іншого. Почали копати гору, пересипаючи землю жменя за жменею. Золотого Зернятка не було.

Молодший брат підійшов до старшого і каже:

— Я більше не буду копати. Не хочу стати рабом цієї гори. Старший відповідає:

— Хоч і все життя доведеться копати, а я все-таки знайду Золоте Зернятко Істини. Тому що я не раб, а вільна людина. А ти раб, бо не хочеш дізнатися, для чого ми живемо на світі, для чого копаємо землю і сіємо хліб, споруджуємо будинки й думаємо про зірки.

Пішов молодший брат, поселився на березі річки — курінь збудував, рибу ловить і юшку варить. А старший брат копає і копає, кожну жменю землі у порох розтирає. Золоте Зернятко Істини шукає.

Десять років копав старший брат гору, жодного дня не відпочивав. Нарешті, на одинадцятий рік, коли вся гора була розкопана й пересипана на нове місце, знайшов старший брат на самому дні гори Золоте Зернятко Істини. Воно було маленьке, як мачинка. Поклав старший брат Зернятко на долоню, і яскраве світло Істини осяяло весь світ. Дізнався старший брат, для чого людина живе на світі, землю копає і ниву засіває, споруджує будинки й про зірки думає.

Пішов старший брат по землі, побудував Щастя для всіх людей. І став Могутнім і Непереможним. Тому що він — Вільна Людина.

А молодший брат живе в убогому курені, одяг на ньому порвався, відро, в якому він юшку варив, продірявилося, їсть він сиру рибу і водою болотною запиває. Тому що він безвільний раб — раб свого ледарства, неробства і невігластва. Тому що справжня свобода — в умінні працювати день і ніч для того, щоб пересунути гору з місця на місце, побудувати Щастя для людей.

Василь Сухомлинський (427 слів)
1. Коли сини виросли, батько сказав:

А) "Беріть коси, підемо косити поле

Б) "Беріть плуг, підемо орати поле

В) "Беріть граблі, підемо волочити поле

Г) "Беріть заступи, підемо копати поле
2. Видалася праця братам

А) Важкою і незрозумілою

Б )Легкою і бажаною

В )Марною, але цікавою

Г)Рабською та виснажливою
3. Хто знайде Золоте Зернятко, той

А) Зрозуміє, для чого людина живе на світі

Б) Зрозуміє, чому приходить зима

В) Зрозуміє, чому палить сонце

Г) Зрозуміє, чому світить місяць
4. Молодший брат відмовився копати гору, щоб

А) Не розтратити своєї молодої сили

Б) Не згайнувати даремно час

В) Не стати рабом цієї гори

Г ) Не розгнівати бога гори
5.Старший брат відповів, що буде копати гору. бо

А) Так захотів батько

Б)Це йому подобається

В)Він раб

Г)Він вільна людина.
6. У цей час молодший брат

А)Відпочиває, пісні співає

Б)Косу гострить, сіно косить

В) Курінь збудував, рибу ловить і юшку варить

Г)Будинок збудував, землю оре, поле засіває

7. А старший брат

А) Золоте Зернятко Істини шукає

Б)Скарб давній шукає

В)Материн заповіт виконує

Г)Чесною працею розбагатіти прагне
8. Золоте Зернятко Істини знайдено на самому дні гори, коли

А) Вся гора була розкопана й пересипана на нове місце

Б) Пройшло сім років у тяжкій праці

В)Допоміг молодший брат розкопувати гору

Г)Річка розмила гору під час повені

9. Поклав старший брат Зернятко на долоню і

А)Перетворилося воно на золото

Б) Яскраве світло Істини осяяло весь світ

В)Став розуміти мову птахів і звірів

Г) Став сильним, могутнім і безсмертним
10. Пішов старший брат по землі, і

А) Побудував Щастя для всіх людей

Б)Зупинив усі війни на землі

В)Роздав своє майно всім нужденним

Г)Нагодував усіх голодних
11. Молодший брат живе в убогому курені, бо він

А) Безвільний раб — раб свого ледарства

Б)Розтратив усього себе на життєві дрібниці

В) Заздрив своєму братові

Г)Не цінував свій народ
12. Справжня свобода

А) В умінні працювати день і ніч для того, щоб пересунути гору з місця на місце, побудувати Щастя для людей.

Б) В умінні заробляти багато грошей

В) В умінні бачити майбутнє

Г)В умінні читати людські думки і бажання
VI. Підбиття підсумків уроку.

VII. Домашнє завдання.
Додаток

Варіант №2

В. Сухомлинський «Легенда про Золоте Зернятко Істини»


1. Яке завдання дав батько синам?

а) посадити сад;

б) копати поле;

в) побудувати хату.
2. Вершина у великої гори була

а) вкрита хмарами;

б) заросла лісом;

в) підпирала небо.
3. Що давало людям Золоте Зернятко Істини?

а) багатство і славу;

б) розуміння, для чого люди живуть на світі;

в) свободу від рабства.
4. Як брати шукали Золоте Зернятко Істини?

а) піднімалися на гору;

б) опускалися в підземні печери;

в) копали гору, пересипаючи землю жменю за жменею.
5. Чому молодший брат покинув роботу?

а) знайшов Золоте Зернятко Істини першим;

б) не хотів стати рабом гори;

в) через знесилення не міг більше працювати.
6. Чому старший брат не кидав копати?

а) тому що він був не раб, а вільна людина;

б) боявся не виконати батьків наказ;

в) пообіцяв людям дізнатися, для чого вони живуть на світі.
7. Де поселився молодший брат?

а) в домі свого батька;

б) в землянці серед густого лісу;

в) в курені на березі річки.
8. Скільки років працював старший брат?

а) 1 рік;

б) 10 років;

в) все життя.
9. Що зробив старший брат, коли знайшов Золоте Зернятко Істини?

а) зробив всіх людей вільними;

б) зробив всіх людей багатими;

в) побудував щастя для всіх людей.
10. Рабом чого був молодший брат?

а) ледарства, неробства і невігластва;

б) заздрості, жадібності і зажерливості;

в)злості, егоїзму і гніву.

11. В чому полягає справжня свобода людини?

а) самостійно вибирати собі працю;

б) жити там, де хочеш, і так, як хочеш;

в) в умінні працювати вдень і вночі, щоб побудувати Щастя для людей.
12. Цей твір – це …

а) казка;

б) легенда;

в) оповідання.


Література

1. Левченко Олена Миколаївна учитель вищої категорії, старший учитель

Горлівського НВК № 53 – БПЛ. Аудіювання та читання мовчки в початковій школі.

2.Стаття. Збірник наукових праць НДІ загальної педагогіки АПН СРС.

В.С., Подоляк В.О. Трудове виховання дітей у спадщині В.О. Сухомлинського.

3. Українська мова: Збірник текстів для переказів з творчим завданнями/ Л.В.Скуратівський, Г.Т. Шелехова –К.: Форум, 2002. – 224с.

4. Філософія серця або гуманізм Василя Сухомлинського. «Дзеркало тижня № 39 (363) 6 — 12 жовтня 2001

Схожі:

Розвиток комунікативної компетенції
Оволодіння уміннями говоріння, аудіювання, читання та письма здійснюється шляхом реалізації цих видів мовленнєвої діяльності у процесі...
Методичні рекомендації щодо використання ІКТ під час викладання іноземних мов
Основний зміст діяльності з навчання іноземної мови зосереджений на пріоритеті комунікативної мети, збалансованому навчанні усних...
Й основна думка тексту. Види зв’язку речень у тексті
РЗМ. Жанри мовлення, особливості їх побудови. Навчальне аудіювання тексту художнього стилю
Урок Тема. Мета спілкування і адресат мовлення; мовлення монологічне...
Авилами спілкування; удосконалити вміння розрізняти такі поняття, як види мовленнєвої діяльності, монолог і діалог; розвивати вміння...
Конспект заняття на тему: “ Great inventors and inventions
«Questions for asking more information», тренувати навички читання та перекладу невідомого тексту та розвивати навички аудіювання...
На допомогу учню 9 класу
Мова й мовлення становлять нерозривну єдність. Мовлення – це процес використання людиною засобів мови з метою спілкування. Крім того,...
Англомовні країни. Велика Британія. 8-й клас
Мета практична: повторити матеріал, вивчений з теми "Великобританія", тренувати учнів у вживанні в мовленні тематичної лексики, удосконалювати...
Тема уроку: Читання. Ю. Ярмиш. Їжачки Розвиток мовлення. Слова ввічливості. Діалог Мета
Мета: читання: вдосконалювати навички правильного виразного читання; розвивати усне мовлення шляхом обґрунтування відповідей, групового...
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Тема: Поняття культури мовлення і спілкування
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про умови і правила спілкування, культуру мовлення
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка