Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю видатного Кобзаря


Скачати 79.15 Kb.
Назва Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю видатного Кобзаря
Дата 02.11.2013
Розмір 79.15 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Т. ШЕВЧЕНКО «ТОПОЛЯ». РОМАНТИЧНА ІДЕЯ НЕЗНИЩЕННОСТІ СПРАВЖНЬОГО КОХАННЯ, КРАСИ, ВІРНОСТІ

Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю видатного Кобзаря, зосередивши увагу на його романтичному творі «Тополя»; визначити його ідейно-тематичну спрямованість, проаналізувати казково-фантастичні мотиви, художні засоби, внутрішній світ героїв; розвивати активний словник школярів, увагу, пам’ять, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, формувати кругозір, світогляд; виховувати в учнів любов до рідної літератури; повагу до творчості Т. Г. Шевченка; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, бібліотечка його творів, малюнки-ілюстрації до балади «Тополя»; дидактичний матеріал (тестові завдання, картки), мультиплікаційний фільм за мотивами балади, мультимедійна презентація.

Є різні ліки від кохання,

але немає жодних надійних.

Ф. Ларошфуко

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вікторина «Що мені відомо про Т. Шевченка?»

• Коли і в якій області народився Т. Шевченко? (09.03.1814 р., Черкаській)

• Родина Тараса переїхала до села Кирилівки, коли йому виповнилося... (2 роки)

• Село, яке письменник вважав своєю батьківщиною. (Моринці)

• Змалку у Тараса виявилися здібності до... (Малярства)

• Назвіть 2–3 діячі культури, які брали активну участь у викупленні Тараса Григоровича з кріпацтва. (К. Брюллов, В. Жуковський, О. Венеціанов, В. Григорович, Є. Гребінка)

• В якому закладі навчався майбутній письменник, здобувши волю? (Академії мистецтв)

• Назва поетичної збірки Т. Шевченка, яка була надрукована у 1840 р. («Кобзар»)

• Т. Шевченко був удостоєний срібної медалі другого ступеня Академії за картину... («Хлопчик-жебрак, що дає хліб собаці»)

• Де мріяв Т. Шевченко оселитися і жити серед рідного народу? (Над Дніпром)

• Назва гори за визначенням народу, де був перехований Т. Шевченко. (Тарасова)

• Як ім’я великого Кобзаря вшановується зараз? (Збудовані пам’ятники, відкриті музеї, могила поета — заповідник, ім’я поета присвоєно навчальним закладам, науковим установам, театрам, вулицям, бульварам, площам, пароплавам тощо)

• За рішенням якої організації ювілей поета відзначається майже в усіх державах світу? (ЮНЕСКО)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів

ІV. Основний зміст уроку

1. Теорія літератури ( робота в зошитах- запис основних понять)

1.1. Балада (фр. вallade, від провансальського balada — танцювати) — невеликий за розміром ліроепічний твір фольклорного походження на легендарну чи історичну тему, з драматично напруженим сюжетом. У ньому, як правило, йде оповідь про щось незвичайне, виняткове, героїчне. Особливості балади як жанру художньої літератури:

• реальне часто поєднується з фантастичним;

• невелика кількість персонажів;

• підкреслена узагальненість;

• відсутність деталізації;

• стислість у викладі матеріалу;

• «магічна» музичність.

1.2. Романтичний пейзаж (фр. paysage, від pays — місцевість, країна) — опис, зображення природи, природних явищ, краєвидів у художньому творі, а також створює природу могутню, буйну, бурхливу або служить одним із засобів створення місцевого колориту за допомогою різних засобів: епітетів; порівнянь, метафор тощо. Пейзаж, на відміну від малярського, відтворює також рухи, звуки, запахи й т. ін.

1.3. Метаморфоза — перетворення, зміна чого-небудь.

1.4. Мотив у художньому творі — (фр. motif, від лат. moveo — рух) проста динамічна смислова одиниця розповіді у творі. Комбінація кількох мотивів складає фабулу.

1.5. Романтичний герой — герой романтичного твору, який страждає від відчуження, від неможливості змінити своє становище та оточуючий світ. Він ідеальний: красивий зовнішньо і внутрішньо, здійснює вчинки у відповідності до своїх ідеалів, жертвує собою в ім’я цих ідеалів та людей, суспільства, якому він не потрібен.

2. Опрацювання твору Т. Шевченка «Тополя» (С.-Петербург, 1839)

2.1. Вступне слово вчителя.

Звучить запис пісні «По діброві вітер виє».

— Одинока тополя, широке поле, що синіє в далині, могила... Все це змушує задуматися, чому серед широкого поля росте самотнє дерево. Звідки взялася тут тополя? Хто викохав тонку, гнучку в степу погибати? Самота і велич степу мимоволі будять у душі той настрій, котрий був джерелом для складання казок, міфів, легенд. Людина, побачивши одиноке дерево, скаже: «Ото сиротина!» Почуття самотності підсилюється і тим, що поряд з тополею немає навіть билини, яка теж є символом одинокості, гіркої сирітської долі.

2.2. Виразне читання балади або перегляд мультиплікаційного фільму за мотивами балади .

Післятекстова бесіда.
— Чому твір названо «Тополя»?
— Чому саме з тополею порівнюється дівчина?
— Яку ще народну символіку використано у цій баладі? (Лебедонька, треті півні, місяць, калина, соловейко, рушники.)
— Пригадайте легенду про тополю, яку ми читали, вивчаючи народну баладу «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси ...»
— Символом чого виступає тополя?
— Чим народна балада «Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси ...» подібна до твору «Тополя» Т. Шевченка?

2.3. Ідейно-художній аналіз твору ( презентація)

Тема: розповідь про глибокі переживання дівчини, розлученої з коханим, її звернення до ворожки, розмова з тополею і, нарешті, перетворення самої дівчини на тополю під впливом чудотворного зілля.

Ідея: невмирущість справжнього кохання, возвеличення краси, вірності, незнищенності світлих і благородних людських почуттів.

Основна думка: кохання — це не тільки щире почуття, а й те, через що любляче серце страждає у поневіряннях.

Жанр: балада з казково-фантастичними подіями.

3. Закріплення за допомогою питань

— Яку роль відіграють у баладі пейзажі? (Учні зачитують окремі з них і роблять висновок, що вони всебічно розкривають образи героїнь. Ці пейзажі музичні, яскраві, сприймаються при читанні як окремі твори, тому й стали народними піснями.)

— Завдяки чому ми «чуємо» внутрішній голос героїні? (Учні читають уривки з балад («Така її доля ...» — «Причинна»; «І то лихо — попереду знати ...» — «Тополя») і роблять висновок, що в кожній з балад є окремі ліричні відступи філософського характеру, після прочитання яких виникає враження, що у творі присутній сам автор, який співчуває своїм героїням.)

Робота учнів у парах( дослідження елементів композиції, учні виписують цитати, що ілюструють основні моменти твору)

Композиція.

Експозиція: вступна частина до твору, де поет описує із сумом тополю.

Зав’язка:

Полюбила чорноброва

Козака дівчина.

Розвиток дії: зустрічі дівчини з козаком, які завдали молодій чимало страждань після її розлучення з хлопцем.

Кульмінація: молодиця вирішує скористатися зіллям ворожки для швидкого повернення козака.

Розв’язка: дівчина за допомогою зілля ворожки стала тополею.

Доповнення вчителя:

.Особливості твору, його зв’язок з УНТ:

1) наявність народних звичаїв (сватання, ворожіння);

2) композиція (вступ, основна частина, закінчення);

3) невелика кількість дійових осіб;

4) магічність числа «3» (тричі молодиця пила зілля ворожки);

5) відтворення первісних вірувань людей у можливість переселення душі людини в рослину.

Дерево рішень

Проблематика балади:

• вірність і зрада;

• кохання щире і без почуттів;

• батьки і діти.

Складання сенкану до твору

Дівчина

Чорноброва, вірна

Кохає, страждає, ворожить

Помирає через втрачене кохання

Тополя

Обговорення змісту твору за питаннями:

• Яке значення має пейзаж на початку твору?

• Що символізує тополя? Назвіть відомі вам образи-символи.

• Опишіть зовнішність дівчини.

(...чорнобрива...

Карі оченята,

Біле личко червоніє — ...)

• Про що вона свідчить?

• Як Т. Шевченко описує щирість почуттів молодят?

• Яких страждань зазнала молодиця, коли козак залишив її?

(«Не співає чорнобрива

...Білим світом нудить:

Без милого батько, мати —

Як чужії люди, без милого сонце світить —

Як ворог сміється,

Без милого скрізь могила...

А серденько б’ється»)

(«Сохне вона, як квіточка...»)

• Чому мати була схвильована за долю дочки?

• Що вам відомо про весільний обряд сватання?

• Для чого мати вирішила одружити свою дочку з багатим і одиноким старцем? Як до цього поставилася дівчина?

• Чому молодиця звернулася до ворожки? Чи належить ворожка до представників нечистої сили?

• Чи можна вважати даний твір застереженням для молодих дівчат?

• З якою метою Т. Шевченко використовує прийом контрасту? Як це зазначено у творі?

• Чи можна вважати кохання між головними героями твору палким? Свої міркування обґрунтуйте.

• Чому вчить нас ця балада? Чи трапляються в житті ситуації, зображені у творі? Відповідь вмотивуйте.

• Які риси характеру притаманні молодиці?

Диференційовані завдання

  1. Група більш підготовлених учнів досліджує художні особливості твору.

Метафори: «вітер виє, гуляє..», «море синіє», «серце ниє», «лихо... зострінеться», «серце знає», «личко червоніє», «брови полиняють», «серденько мліло», «чуло серце недоленьку», «серденько б’ється», «чорнобрива сохла», «стань місяць серед неба».

Порівняння: «поле, як те море», «одна, як сирота», «воркує, як голубка без голуба», «сонце світить — як ворог сміється», «сохне..., як квіточка», «пішла стара, мов каламар», «полетіла, мов на крилах».

Повтори: «одна, одна...», «...пала, пала, стала...», «плавай, плавай, лебедонько».

Епітети: «біле личко», «карі оченята», «щира правда».

Звертання: «Легше, мамо, в труні лежати», «Бабусенько, голубонько, серце моє, ненько», «Зроби, моя пташко!». «Добре, доню...», «Спасибі, бабусю», «Плавай, плавай, лебедонько!», «Скажи, моє серце!», «Мамо моя!.. доле моя!», «Боже милий, боже!», «Подивися, тополенько!», «Рости ж, серце-тополенько!..», «Не знайте, дівчата!», «Бо не довго, чорнобриві!»

2.Для групи слабших учнів учитель проводить тестове опитування

1. Де росла тополя?

а) Неподалік від річки; б) край дороги біля поля; в) на греблі.

2. Поле, широке, зелене, порівнюється з:

а) морем; б) океаном; в) килимом.

3. Тополю у творі названо:

а) тонкою і гнучкою; б) молодою і квітучою; в) чорнявою і красивою.

4. До кого поет звертається у своєму творі?

а) Дівчат-молодиць; б) хлопців-козаків; в) всього українського народу.

5. Молодиця зустрічалася з козаком:

а) біля криниці; б) на узбережжі озера; в) під вербою.

6. Яка пташка виспівувала, «поки вийде чорнобрива з хати»?

а) Жайворонок; б) ластівка; в) соловейко.

7. Який художній прийом застосовував Т. Шевченко у рядку з твору: «А серденько мліло»?

а) Метафору; б) епітет; в) контраст.

8. Скільки років чекала молодиця свого козака?

а) Два; б) шість; в) п’ять.

9. Щоб припинити страждання своєї дочки мати вирішує її:

а) засватати за старого, багатого; б) розвеселити співами;

в) віддати заміж за сільського коваля.

10. Який народний обряд згадується у творі?

а) Колядування; б) сватання; в) щедрування.

11. З питанням «Скажи мені щиру правду — Де милий серденько?» дівчина зверталася до:

а) матері; б) бабусі-ворожки; в) тополі.

12. Страждаючи, дівчина подумує:

а) утопитися; б) переїхати в інше село;

в) вирушити у подорож на пошуки коханого.

3. Група учнів, що мають достатній рівень засвоєння матеріалу, працює з картками

Картка № 1

1. Доведіть, що за допомогою природи Т. Шевченко намагається розкрити внутрішній стан, почуття головної героїні твору. Відповідаючи, посилайтеся на фактичний матеріал з твору.

2. Як ви вважаєте, чи можна засудити молодицю, яка намагалася вирішити подальшу власну долю за допомогою ворожки? Відповідь аргументуйте.

3. Дівчина перетворилася на тополю:

а) посмакувавши зілля ворожки;

б) протестуючи проти нещасного кохання;

в) щоб бути стрункою і високою.

Картка № 2

1. Дослідіть, як сам Т. Шевченко ставиться до страждань героїні твору. Свої міркування вмотивуйте.

2. Чи мала право ворожка допомагати дівчині? До кого, на ваш погляд, необхідно було звернутися героїні твору? Відповідь вмотивуйте, висловлюючи власну точку зору.

3. З яким першим питанням звернулася дівчина до ворожки?

а) «Де мій милий?»; б) «Чи довго одинокій на сім світі жити?»;

в) «Чи забув-покинув?»

Картка № 3

1. Для чого Т. Шевченко у творі «Тополя» докладно описав страждання головної героїні, її почуття? Власну думку обґрунтуйте.

2. Чому, на ваш погляд, після вживання зілля дівчина «серед поля тополею стала», а не померла? Свої міркування доведіть.

3. Зілля, яке дала бабуся молодиці, треба було пити:

а) коли буде місяць серед неба;

б) першого числа будь-якого літнього місяця; в) після вечері.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів

VІІІ. Домашнє завдання

Виразно читати баладу, підготувати ілюстрації до балади, скласти мініатюру "Монолог дівчини-тополі"

Схожі:

Навчальний проект
«Т. Г. Шевченко. Балада «Тополя». Незнищеність справжнього кохання, краси, вірності»
ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ
Мета: продовжити знайомити школярів з поетичною творчістю Лесі Українки, зосереджуючи увагу на вірші «Давня весна»
Урок читання Тема : Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
«Тарас Шевченко» (про нього) Т. Г. Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати»
Урок читання Тема : Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
«Тарас Шевченко» (про нього) Т. Г. Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати»
Тема: Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
...
Тема: Леся Українка “ Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини
Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно
Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність...
Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю А. К. Дойля; на прикладі твору Пістрява
Тема уроку: «Йду до людей з відкритою душею » Мета уроку
Мета уроку: ознайомити учнів з творчістю Дар'ї Горлиці; розвивати естети­чні смаки школярів, вміння серйозно сприймати поезію, аналі­зувати...
«Українське кохання Оноре де Бальзака» Мета
Україні, створити образ письменника, чиє життя було осяяне великим почуттям кохання; розвивати навички виразного читання, емоційного...
Краса і багатство української мови
Мета уроку: навчальна: систематизувати й узагальнити знання учнів про прислівник як частину мови, вдосконалити вміння й навички практично...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка