|
Скачати 76.41 Kb.
|
Урок читання Тема: Т.Г.Шевченко – співець краси рідного краю «Тарас Шевченко» (про нього) Т.Г.Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати». Мета: Глибше ознайомити дітей з життям і творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну. Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, фонозапис пісні «Садок вишневий коло хати», ілюстрації «Мальовнича Україна», книга «Кобзар». Виставка книг Шевченка, вишиті рушники, портрети майстрів поетичного слова, слайди з зображенням пам’ятників Т.Г.Шевченка, кінопроектор, музичний центр, плакати для словникової роботи, кросворд – плакат. Хід уроку І. Організаційний етап. Привітайтесь, добрий ранок! Всім бажаємо щастя і добра А тепер до роботи братись пора. ІІ. Етап підготовки до вивчення нового матеріалу. Розгляд ілюстрацій про рідний край.
У розділі « Поетична світлиця» ви зможете ближче познайомитися із чудовими творами цих та інших поетів. 1. Розповідь про Шевченка - Волею історії найбільш ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народам світу – Т.Г.Шевченко. Він – наш поет, наша честь і слава. Ми називаємо його Кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя – «Кобзар» (демонстація книги.). Вона стала настільною книгою для всього нашого народу. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі. Отже, Шевченко був і є народним поетом – співцем. І вам, дітям, потрібно знати його твори, його життя. Давайте пригадаємо основні етапи життя Т.Г.Шевченка (діти, підготовлені заздалегідь, по черзі розповідають про поета.). 1.учень. У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Г.Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України - великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року. Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло, сльози, бійки, сварки, образи і приниження. На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
2. учень. Доля привела 17 річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його життя, де він став художником і вільною людиною. - 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Т.Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В.Жуковському, К. Брюллюву, В.Григоровичу, які зібрали і заплатили за поета 2500крб. - Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 році. Справді «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі. То святиня, національна Біблія України. 3. учень - За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я. Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки». - Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників. - Помер Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт – Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України. Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори – могили великого Кобзаря – став національною святинею. 4. учень Читає вірш «На могилі». 2. Демонстрація слайдів з зображенням пам’ятників Т.Шевченко в різних країнах. 3. Опрацювання статті про поета Т.Г.Шевченка. а) читання статті мовчки - Що нового ви дізналися із статті? б) вибіркове читання. - Де зберігаються рукописи поета? - Що знаходиться на бульварі Т.Шевченка у Києві? - Що зберігається у Національному музеї Т.Шевченка? ІІІ. Етап сприйняття нового матеріалу. Опрацювання вірша Т.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…» 1. Читання вірша вчителем. - Звичайно, сила і безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з –за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми з вами здійснимо подорож у цей куточок. - Які картини малює ваша уява, слухаючи вірш? 2. Словникова робота. - Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні. Пливе один Повен Дунаю Поплив скіпок Спиняє заграло Спинить розмовляє Погралися рибалоньки - Прочитайте усі дієслова. - Поясніть слово скіпка. - Поясніть правопис слова з великої букви. 3. Повторне мовчазне читання вірша учнями. - Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою у природі. 4. Аналіз змісту вірша. - Що поет описує у вірші? - Де плив човен? - Чому його понесло у море? - Які вирази передають роздуми поета? - Як поет передав картини тиші і неспокою у природі? - Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом - Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому? 5. Вправи на розвиток швидкості читання а) читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою. б) Гра «Знайди і прочитай». - Прочитайте рядочки вірша, в яких зустрічаються слова з І колонки. 6. Виразне читання вірша. - Який темп читання кожної строфи вірша? - Які почуття треба передати інтонацією? 7. Опрацювання вірш Шевченка «Садок вишневий коло хати.» 8. Робота над заголовком Прочитайте назву ще одного вірша Шевченка. Як ви думаєте, про що в ньому йдеться? - А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Т.Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року. Його кати, мабуть луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав «У казематі» і серед них – «Садок вишневий коло хати». 9. Слухання вірша «Садок вишневий коло хати» 10. Словникова робота. Вправи для розвитку мовної здогадки. - Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви. Робота в парах. В_ШНІ Х_ТИ ПЛ_ГИ ПОД_Є В_Ч_РЯ З_ТИХ К_ЛО ЙД_ТЬ
11. Повторне читання вірша вголос. - Зі скількох строф складається вірш? 12. Осмислення змісту поезії. - Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні? - Звідки повертаються дівчата? - Де вечеряє сім’я? - Хто подає вечерять? - Як ви розумієте вислови (вечірня зіронька встає; мати хоче научати)? - Найдіть у вірші пестливі слова. Які почуття викликав у вас вірш? - Як ви думаєте, а що відчував поет, коли писав цей вірш? - Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а які – відчуваєте слухом. 13. Вправи на розвиток швидкості читання. а) напівголосне читання сусідові по парті, взаємоконтроль. б) гра «хто уважніший?» - Доберіть з тексту спільнокореневі слова до іменників І колонки. - Знайдіть рими до слів ІІ колонки. 14. Розвиток зв’язного мовлення. Словесне малювання. - Які малюнки ви створили б до кожної строфи? Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату? (Мікрофон). 15. Виразне читання вірша. IV. Етап засвоєння вивченого матеріалу 1. Робота в зошитах (в парах) 2. Бесіда - Про кого говорили на уроці? - Пригадайте основні етапи життя поета. - Які твори читали сьогодні? - А які вірші знаєте ви? 3. Читання віршів Шевченка учнями. 4. Розгадування кросворда(робота в групах) - «Вітер з гаєм розмовляє,…з осокою». -«Поплив човен в синє…». -«Поплив човен по Дунаю один за …» -«Пливе…води повен». -«Садок… коло хати». -«Сім’я вечеря коло хати, …зіронька встає». -« А мати хоче научати, так…не дає» -«Поклала мати коло хати маленьких…своїх». - Яке склалося слово? 5. Читання віршів дітьми. 1. учень Великий Кобзарю! Ти живеш і в наші дні, Ти з нами в праці і в борні, Ти з нами йдеш до сонця сходу, Ти правди й вільності пророк. 2. учень Кобзарем ми його звемо, Так від роду і до роду. Кожен вірш свій і поему Він присвячував народу. 3. учень Ніжну матір і дитину Він прославив серцем чистим. Всю осяяв Україну Поглядом він променистим. 4. учень. Ось в сім’ї великій, У саду квіток прекрасних Буде жити він навіки, Як безсмертний наш сучасник. 6. Виконання пісні Т.Шевченко «Тополя» V. Інформаія учнів про домашнє завдання. Знати основні дати з біографії Т.Г.Шевченка, вірш «Вітер з гаєм розмовляє…» виразно читати. Вивчити напамять, вірш «Садок вишневий коло хати» Вуйцик Галина Петрівна Вчитель початкових класів Голосківської ЗОШ І – ІІІ ступенів Кривоозерського району Миколаївської області |
Урок читання Тема : Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю «Тарас Шевченко» (про нього) Т. Г. Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати» |
Тема: Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю ... |
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА» Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням... |
Урок літературний портрет Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю |
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських... |
Урок-дослідження Тема: «Мандрівка по рідному краю» Познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом видатного письменника рідного краю |
Урок №2 Тема. Тварини рідного краю Мета: формувати природничу компетентність учнів, розширити і доповнити знання дітей про тварин, зокрема тварин рідного краю, вчити... |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ У 10 КЛАСІ ТЕМА: МАЛА ПРОЗА ІРИНИ НЕВИЦЬКОЇ МЕТА: познайомити учнів з оповіданнями письменниці, навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього... |
Урок з української літератури в 9 класі Тема. Т. Г. Шевченко. Творчість періоду заслання Шевченка-художника, розвивати образне мислення, формувати естетичні смаки, вчити розуміти поезію, грамотно висловлювати власні думки;... |
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української... Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський |