Урок читання Тема : Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю


Скачати 76.41 Kb.
Назва Урок читання Тема : Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
Дата 07.01.2014
Розмір 76.41 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок читання
Тема: Т.Г.Шевченко – співець краси рідного краю

«Тарас Шевченко» (про нього) Т.Г.Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати».
Мета: Глибше ознайомити дітей з життям і творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.

Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, фонозапис пісні «Садок вишневий коло хати», ілюстрації «Мальовнича Україна», книга «Кобзар». Виставка книг Шевченка, вишиті рушники, портрети майстрів поетичного слова, слайди з зображенням пам’ятників Т.Г.Шевченка, кінопроектор, музичний центр, плакати для словникової роботи, кросворд – плакат.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітайтесь, добрий ранок!

Всім бажаємо щастя і добра

А тепер до роботи братись пора.

ІІ. Етап підготовки до вивчення нового матеріалу.

Розгляд ілюстрацій про рідний край.

  • Як ви розумієте слова рідний край? Де, по – вашому найкраще місце на землі?

  • Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, а ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей землі.

  • А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають в усьому світі?

  • Яких ви знаєте людей , що принесли славу Україні в світі?

  • Добре відомі в усьому світі й імена таких визначних майстрів поетичного слова як Т.Шевченко, І. Франка, Л.Українки , П. Тичини, М.Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.

У розділі « Поетична світлиця» ви зможете ближче познайомитися із чудовими творами цих та інших поетів.

1. Розповідь про Шевченка

- Волею історії найбільш ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народам світу – Т.Г.Шевченко.

Він – наш поет, наша честь і слава. Ми називаємо його Кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя – «Кобзар» (демонстація книги.). Вона стала настільною книгою для всього нашого народу. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі. Отже, Шевченко був і є народним поетом – співцем.

І вам, дітям, потрібно знати його твори, його життя. Давайте пригадаємо основні етапи життя Т.Г.Шевченка (діти, підготовлені заздалегідь, по черзі розповідають про поета.).

1.учень.

У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Г.Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України - великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.

Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло, сльози, бійки, сварки, образи і приниження.

На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.

  • Пригадайте, які слова сказав він Тарасові, вмираючи?

  • Що ви знаєте про цей період життя поета?

2. учень.

Доля привела 17 річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його життя, де він став художником і вільною людиною.

- 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Т.Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В.Жуковському, К. Брюллюву, В.Григоровичу, які зібрали і заплатили за поета 2500крб.

- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 році. Справді «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі.

То святиня, національна Біблія України.

3. учень

- За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я.

Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки».

- Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.

- Помер Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт – Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України. Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори – могили великого Кобзаря – став національною святинею.

4. учень

Читає вірш «На могилі».

2. Демонстрація слайдів з зображенням пам’ятників Т.Шевченко в різних країнах.

3. Опрацювання статті про поета Т.Г.Шевченка.

а) читання статті мовчки

- Що нового ви дізналися із статті?

б) вибіркове читання.

- Де зберігаються рукописи поета?

- Що знаходиться на бульварі Т.Шевченка у Києві?

- Що зберігається у Національному музеї Т.Шевченка?

ІІІ. Етап сприйняття нового матеріалу.

Опрацювання вірша Т.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…»

1. Читання вірша вчителем.

- Звичайно, сила і безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з –за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми з вами здійснимо подорож у цей куточок.

- Які картини малює ваша уява, слухаючи вірш?

2. Словникова робота.

- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
Пливе один

Повен Дунаю

Поплив скіпок

Спиняє заграло

Спинить розмовляє

Погралися рибалоньки

- Прочитайте усі дієслова.

- Поясніть слово скіпка.

- Поясніть правопис слова з великої букви.

3. Повторне мовчазне читання вірша учнями.

- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою у природі.

4. Аналіз змісту вірша.

- Що поет описує у вірші?

- Де плив човен?

- Чому його понесло у море?

- Які вирази передають роздуми поета?

- Як поет передав картини тиші і неспокою у природі?

- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом

- Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому?

5. Вправи на розвиток швидкості читання

а) читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.

б) Гра «Знайди і прочитай».

- Прочитайте рядочки вірша, в яких зустрічаються слова з І колонки.

6. Виразне читання вірша.

- Який темп читання кожної строфи вірша?

- Які почуття треба передати інтонацією?

7. Опрацювання вірш Шевченка «Садок вишневий коло хати.»

8. Робота над заголовком

Прочитайте назву ще одного вірша Шевченка. Як ви думаєте, про що в ньому йдеться?

- А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Т.Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.

Його кати, мабуть луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав «У казематі» і серед них – «Садок вишневий коло хати».

9. Слухання вірша «Садок вишневий коло хати»

10. Словникова робота.

Вправи для розвитку мовної здогадки.

- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.

Робота в парах.

В_ШНІ Х_ТИ

ПЛ_ГИ ПОД_Є

В_Ч_РЯ З_ТИХ

К_ЛО ЙД_ТЬ

  • Яке слово «зайве» у кожній колонці? Чому?

  • Які значення може мати слово коло?

11. Повторне читання вірша вголос.

- Зі скількох строф складається вірш?

12. Осмислення змісту поезії.

- Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні?

- Звідки повертаються дівчата?

- Де вечеряє сім’я?

- Хто подає вечерять?

- Як ви розумієте вислови (вечірня зіронька встає; мати хоче научати)?

- Найдіть у вірші пестливі слова. Які почуття викликав у вас вірш?

- Як ви думаєте, а що відчував поет, коли писав цей вірш?

- Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а які – відчуваєте слухом.

13. Вправи на розвиток швидкості читання.

а) напівголосне читання сусідові по парті, взаємоконтроль.

б) гра «хто уважніший?»

- Доберіть з тексту спільнокореневі слова до іменників І колонки.

- Знайдіть рими до слів ІІ колонки.

14. Розвиток зв’язного мовлення. Словесне малювання.

- Які малюнки ви створили б до кожної строфи? Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату? (Мікрофон).

15. Виразне читання вірша.

IV. Етап засвоєння вивченого матеріалу

1. Робота в зошитах (в парах)

2. Бесіда

- Про кого говорили на уроці?

- Пригадайте основні етапи життя поета.

- Які твори читали сьогодні?

- А які вірші знаєте ви?

3. Читання віршів Шевченка учнями.

4. Розгадування кросворда(робота в групах)

- «Вітер з гаєм розмовляє,…з осокою».

-«Поплив човен в синє…».

-«Поплив човен по Дунаю один за …»

-«Пливе…води повен».

-«Садок… коло хати».

-«Сім’я вечеря коло хати, …зіронька встає».

-« А мати хоче научати, так…не дає»

-«Поклала мати коло хати маленьких…своїх».

- Яке склалося слово?

5. Читання віршів дітьми.

1. учень

Великий Кобзарю!

Ти живеш і в наші дні,

Ти з нами в праці і в борні,

Ти з нами йдеш до сонця сходу,

Ти правди й вільності пророк.

2. учень

Кобзарем ми його звемо,

Так від роду і до роду.

Кожен вірш свій і поему

Він присвячував народу.

3. учень

Ніжну матір і дитину

Він прославив серцем чистим.

Всю осяяв Україну

Поглядом він променистим.

4. учень.

Ось в сім’ї великій,

У саду квіток прекрасних

Буде жити він навіки,

Як безсмертний наш сучасник.
6. Виконання пісні Т.Шевченко «Тополя»
V. Інформаія учнів про домашнє завдання.

Знати основні дати з біографії Т.Г.Шевченка, вірш «Вітер з гаєм розмовляє…» виразно читати. Вивчити напамять, вірш «Садок вишневий коло хати»
Вуйцик Галина Петрівна

Вчитель початкових класів

Голосківської ЗОШ

І – ІІІ ступенів

Кривоозерського району

Миколаївської області

Схожі:

Урок читання Тема : Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
«Тарас Шевченко» (про нього) Т. Г. Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати»
Тема: Т. Г. Шевченко співець краси рідного краю
...
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ «В’ЄТЬСЯ, НАЧЕ СТРІЧКА, НЕСПОКІЙНА РІЧКА»
Мета: на зразках художніх творів поглиблювати уявлення дітей про природу рідного краю. Розвивати мовлення учнів, працювати над збагаченням...
Урок літературний портрет
Тема. Література рідного краю. М. Луків – поет-пісняр із чарівного подільського краю
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю
Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських...
Урок-дослідження Тема: «Мандрівка по рідному краю»
Познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом видатного письменника рідного краю
Урок №2 Тема. Тварини рідного краю
Мета: формувати природничу компетентність учнів, розширити і доповнити знання дітей про тварин, зокрема тварин рідного краю, вчити...
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ У 10 КЛАСІ ТЕМА: МАЛА ПРОЗА ІРИНИ НЕВИЦЬКОЇ
МЕТА: познайомити учнів з оповіданнями письменниці, навчити визначати проблематику творів, виділяти головне; розвивати уміння ідейно-художнього...
Урок з української літератури в 9 класі Тема. Т. Г. Шевченко. Творчість періоду заслання
Шевченка-художника, розвивати образне мислення, формувати естетичні смаки, вчити розуміти поезію, грамотно висловлювати власні думки;...
Конспект уроку літератури рідного краю, проведеного вчителем української...
Тема. Література рідного краю. «Йду натхненно важкими дорогами…» Микола Турківський
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка