|
Скачати 71.21 Kb.
|
Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу. Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю А.К.Дойля; на прикладі твору «Пістрява стрічка» розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса; розвивати навички усного мовлення, аналізу прочитаного, дослідницькі навички; виховувати культуру спілкуваня. Обладнання: портрет Конан Дойля, ілюстрації до твору, фото акторів у ролі Холмса і Ватсона Тип уроку: комбінований Словник: Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних задумом автора в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо). Епіграф: «Герой Конан Дойля –єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що міцно увійшов у життя й мову народу». Ґілберт Честертон Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності учнів Учитель. «Герой Конан Дойля – єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що міцно увійшов у життя й мову народу», – наголошував сучасник автора, відомий письменник Ґілберт Честертон. На схилі своїх літ Артур Конан Дойль – на той час уже визнаний майстер пригодницького жанру, славнозвісний «творець Шерлока Холмса», зізнавсь у зверненні до читачів: «Я не хочу бути невдячним Холмсові. Для мене він безперечно залишався добрим другом». І справді, художній хист і фантазія маститого письменника незмінно дивували прихильників його таланту. Як і раніше, для «самітника з Бейкер-стріт» – спостережливого детектива – аматора Шерлока Холмса, що не знає собі рівних в умінні розплутати найскладнішу загадку, ключем до розгадки часто стає навіть найменша дрібничка: щербинка на поруччі моста, друкарська помилка в газетному оголошенні, номер театрального квитка... II. Оголошення теми і мети уроку – Сьогодні ми розглянемо твір Конан Дойля «Пістрява стрічка», і знову поринемо в чудовий світ детективу. Нам потрібно буде не лише аналізувати героїв твору, але й удосконалювати знання щодо дедуктивного методу від Шерлока Холмса, використовуючи доказову базу і логіку, тобто знання тексту. IІІ. Актуалізація опорних знань учнів Перевірка домашнього завдання
IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу 1. Слово вчителя. Артур Конан Дойль створив ряд оповідань з одним головним героєм – збірки «Пригоди Шерлока Холмса» і «Записки про Шерлока Холмса». Твори «Скандал в Богемії », «Спілка рудих », «Встановлення особистості», «Таємниця Боскомської долини», «П'ять апельсинових зерняток», «Людина з вивернутою губою», «Голубий карбункул», «Пістрява стрічка», «Палець інженера», «Знатний холостяк», «Берилова діадема», «Мідні буки» входять до збірки «Пригоди Шерлока Холмса». Головними героями оповідань є Шерлок Холмс та його друг Джеймс Ватсон. Твори складають літературний цикл. 2. Робота над літературознавчим поняттям «цикл» (учні записують у зошит) Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних задумом автора в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо). 2. Вправа. Сюжетний хід. (Учні по черзі називають події оповідання «Пістрява стрічка»). 3. Вправа «Плутанина». Встановити послiдовнiсть подiй в оповіданні «Пістрява стрічка». Простежити хід розслідування справи сестер Стоунер. 1.Батіжок. 2.Заповіт покійної дружини лікаря Райлотта. 3.Револьвер і зубна щітка. 4.Вентиляційна віддушина. 5.Вокзал Ватерлоо. 6.Обстеження кімнати. 7.Блюдечко з молоком. 8. Огляд через лупу. 4. Робота в групах. Уявіть себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод. I група –Візит Хелін Стоунер. II група – Обстеження будинку Грімсбі Ройлотта. III група – Припущення і докази Шерлока Холмса. 5. Робота в парах. Дослідницьке завдання. Знайти в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі і факти, спираючись на які, Холмс розкрив справу, яку сам рахував заплутаною (один учень записує в таблицю деталі, другий – факти ).
Висновок: «Єдине, що заслуговує уваги, — низка міркувань від наслідків до причини. Це й призводить до успішного розв'язання справи», – ці слова сказав літературний батько видатного нишпорки – сер Конан Дойль. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини». Слово вчителя. В оповіданні «Пістрява стрічка» лікар Райлотт отримує справедливе покарання. Він гине від тієї «зброї», яку вигадав сам. Тут ніби спрацював закон справедливості або бумеранга – один з найважливіших законів Всесвіту. Як підтверджує історія, він існував ще в стародавні часи. Цей закон міг мати різне трактування, але сенс був завжди один, а саме: все повертається. Все, що ми робимо, погане або хороше, нам обов'язково повернеться. Проходить деякий час і людина опиняється в аналогічній ситуації, але вже в ролі жертви. Що і трапилось із героєм твору Артура Конан Дойля «Пістрява стрічка». 6. Розв’язання кросворда По горизонталі:
По вертикалі
6. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Закінчити одне з запропонованих речень: – На місці Шерлока Холмса я б вчинив… – На місці Шерлока доктора Ватсона я б допоміг… – Якби Хелін Стоунер не звернулась за допомогою до Шерлока Холмса… V. Підсумок уроку Шерлок Холмс є одним із найпопулярніших літературних героїв. Ще за життя Конан Дойля стали з'являтися автори, які писали про пригоди знаменитого сищика, в тому числі й син письменника Адріан Конан Дойль. На початку XX століття російські письменники П. Нікітін і П. Орловець створили цикл повістей про розслідування злочинів Холмса в Росії. Оповідання про детектива писали Джон Карр, Стівен Кінг, Марк Твен, Джуліан Саймонс, Борис Акунін, Сергій Лук'яненко, Ентоні Горовіц і навіть президент США Франклін Рузвельт. Культурний вплив образу дуже великий. У середньому кожен п'ятий британець вважає, що Шерлок Холмс реально існував. Не викликає сумнівів і літературне життя доктора Ватсона. Класичний детективний дует Холмс – Ватсон ще багато століть буде надихати режисерів, майстрів пензля, слова, мистецтва у цілому. VI. Домашнє завдання
3. Підготуватись до контрольної роботи. |
Артур Конан Дойль автор популярних творів про знаменитого детектива... Тема: Артур Конан Дойль – автор популярних творів про знаменитого детектива Шерлока Холмса. Оповідання „Пістрява стрічка” |
Урок додаткового читання. А. Конан Дойл. Оповідання «Пістрява стрічка» Ть, характер героя, метод його розслідування; розвивати творчі здібності учнів, уміння опрацьовувати інформацію; формувати уявлення... |
Уроку: Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі Ключові поняття : Різдвяне оповідання, життєвий шлях героя, деградація, відродження особистості героя |
План-конспект уроку Тема уроку: “Улюблені англійські письменники. А. Конан Дойль Практична: Вчити учнів одержувати основну інформацію з прочитаного тексту під час непідготовленого читання; вчити учнів детального... |
Мещерякова М.І. Зарубіжна література в схемах і таблицях. 5-11 класи: навч. Посіб Познайомити з біографічними відомостями та творчим спадком А. Конана Дойла; дати глибокі поняття про детектив як популярний літературний... |
Уроку Дата Тема Дом завд РМ 1 (п) Складання цитатної характеристики головного героя. Підготовка до написання домашнього твору |
Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета Ніцше на прикладі головного героя; розвивати навички аналізу художнього твору, формувати гуманістичні ідеали, виховувати сильну особистість... |
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами» Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,... |
Урок Роальд Дал Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві... Світова літ. Урок Роальд Дал Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій... |
Тема: В. Підмогильний. Роман «Місто». Зображення «цілісної» людини... Учням усвідомити глибину проблем і характерів роману; розвивати вміння аналізувати світоглядну й психологічну еволюцію характеру... |