Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу. Мета


Скачати 71.21 Kb.
Назва Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного героя у застосуванні дедуктивного методу. Мета
Дата 06.12.2013
Розмір 71.21 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Тема. Артур Конан Дойль. Оповідання «Пістрява стрічка». Майстерність головного

героя у застосуванні дедуктивного методу.

Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю А.К.Дойля; на прикладі твору «Пістрява

стрічка» розкрити сутність дедуктивного методу Шерлока Холмса; розвивати

навички усного мовлення, аналізу прочитаного, дослідницькі навички; виховувати

культуру спілкуваня.

Обладнання: портрет Конан Дойля, ілюстрації до твору, фото акторів у ролі Холмса і

Ватсона

Тип уроку: комбінований

Словник: Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних задумом автора

в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо).

Епіграф: «Герой Конан Дойля –єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що

міцно увійшов у життя й мову народу».

Ґілберт Честертон

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. «Герой Конан Дойля – єдиний літературний персонаж від часів Діккенса, що міцно увійшов у життя й мову народу», – наголошував сучасник автора, відомий письменник Ґілберт Честертон. 

На схилі своїх літ Артур Конан Дойль – на той час уже визнаний майстер пригодницького жанру, славнозвісний «творець Шерлока Холмса», зізнавсь у зверненні до читачів: «Я не хочу бути невдячним Холмсові. Для мене він безперечно залишався добрим другом».

І справді, художній хист і фантазія маститого письменника незмінно дивували прихильників його таланту. Як і раніше, для «самітника з Бейкер-стріт» – спостережливого детектива – аматора Шерлока Холмса, що не знає собі рівних в умінні розплутати найскладнішу загадку, ключем до розгадки часто стає навіть найменша дрібничка: щербинка на поруччі моста, друкарська помилка в газетному оголошенні, номер театрального квитка...

II. Оголошення теми і мети уроку

– Сьогодні ми розглянемо твір Конан Дойля «Пістрява стрічка», і знову поринемо в чудовий світ детективу. Нам потрібно буде не лише аналізувати героїв твору, але й удосконалювати знання щодо дедуктивного методу від Шерлока Холмса, використовуючи доказову базу і логіку, тобто знання тексту.

IІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання

  • Що ви дізналися про Шерлока Холмса і доктора Ватсона?

  • Що об’єднує цих двох людей?

  • У чому вони різні?

  • Поясніть суть дедуктивного методу.

  • Що таке інтуїція? Чому Холмс не довіряє інтуїції?

  • Чи зміг би Шерлок Холмс розкрити злочин без особливих знань в області криміналістики?

IV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя. Артур Конан Дойль створив ряд оповідань з одним головним героєм – збірки «Пригоди Шерлока Холмса» і «Записки про Шерлока Холмса».

Твори «Скандал в Богемії », «Спілка рудих », «Встановлення особистості», «Таємниця Боскомської долини», «П'ять апельсинових зерняток», «Людина з вивернутою губою», «Голубий карбункул», «Пістрява стрічка», «Палець інженера», «Знатний холостяк», «Берилова діадема», «Мідні буки» входять до збірки «Пригоди Шерлока Холмса». Головними героями оповідань є Шерлок Холмс та його друг Джеймс Ватсон. Твори складають літературний цикл.

2. Робота над літературознавчим поняттям «цикл» (учні записують у зошит)

Цикл (від грец. круг, коло) – ряд художніх творів, об’єднаних задумом автора в цілість (спільністю тематики,персонажів тощо).

2. Вправа. Сюжетний хід. (Учні по черзі називають події оповідання «Пістрява стрічка»).

3. Вправа «Плутанина». Встановити послiдовнiсть подiй в оповіданні «Пістрява стрічка». Простежити хід розслідування справи сестер Стоунер.

1.Батіжок. 2.Заповіт покійної дружини лікаря Райлотта. 3.Револьвер і зубна щітка. 4.Вентиляційна віддушина. 5.Вокзал Ватерлоо. 6.Обстеження кімнати. 7.Блюдечко з молоком. 8. Огляд через лупу.

4. Робота в групах.

Уявіть себе детективом і спробуйте допомогти Холмсу провести розслідування справи сестер Стоунер. Простежте, яким чином Холмс застосовує дедуктивний метод.

I група –Візит Хелін Стоунер.

II група – Обстеження будинку Грімсбі Ройлотта.

III група – Припущення і докази Шерлока Холмса.

5. Робота в парах. Дослідницьке завдання. Знайти в оповіданні «Пістрява стрічка» деталі і факти, спираючись на які, Холмс розкрив справу, яку сам рахував заплутаною (один учень записує в таблицю деталі, другий – факти ).



ДЕТАЛІ

ФАКТИ

1.

Я бачу, ви приїхали поїздом сьогодні вранці.

…за вашою лівою рукавичкою я помітив квиток на зворотну дорогу

2.

Лівий рукав вашої жакетки заляпано грязюкою

…довго їхали розгаслим путівцем на бідарці.

3.

На білому зап'ястку чітко проступало п'ять синьо-червоних плям

З вами поводилися жорстоко

4.

Він узяв маленьке блюдце з молоком, що стояло на сейфі.

Ні, кота в нас немає

5.

Стоунер сказала, що її сестра чула запах сигари, яку курив лікар Ройлотт

Я зробив висновок, що тут має бути душник.

6.

…ліжко прикріплено до підлоги, зроблено душник, повішено шнур

Дівчина не могла пересунути своє ліжко. Воно завжди мало залишатися в одному й тому ж положенні щодо душника й вірьовки, так-так, бо цей шнур ніколи не призначався для дзвінка

7.

…оглянув його стілець

…зрозумів, що він має звичку ставати на нього, для того, щоб дістатися до душника

8.

Сейф, блюдечко з молоком і батіжок із петлею; металеве клацання

…лікар квапливо зачиняв дверцята сейфа, куди ховав змію


Висновок: «Єдине, що заслуговує уваги, — низка міркувань від наслідків до причини. Це й призводить до успішного розв'язання справи», – ці слова сказав літературний батько видатного нишпорки – сер Конан Дойль. Шерлок Холмс розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини».

Слово вчителя.

В оповіданні «Пістрява стрічка» лікар Райлотт отримує справедливе покарання. Він гине від тієї «зброї», яку вигадав сам. Тут ніби спрацював закон справедливості або бумеранга – один з найважливіших законів Всесвіту. Як підтверджує історія, він існував ще в стародавні часи. Цей закон міг мати різне трактування, але сенс був завжди один, а саме: все повертається. Все, що ми робимо, погане або хороше, нам обов'язково повернеться. Проходить деякий час і людина опиняється в аналогічній ситуації, але вже в ролі жертви. Що і трапилось із героєм твору Артура Конан Дойля «Пістрява стрічка». 

6. Розв’язання кросворда

По горизонталі:

  1. Що привернуло увагу Шерлока Холмса в кімнаті Джулії? (Шнур)

  2. Ім'я героїні, котра прийшла до Шерлока Холмса за допомогою. (Хелін)

  3. Ім'я вітчима героїні. (Грімсбі)

  4. Чим вітчим годував гадюку? (Молоко)

  5. Прізвище героїні. (Стоунер)

  6. Як назвала гадюку Джулія? (Стрічка)

  7. Економка Шерлока Холмса. (Хадсон)

  8. Прізвище вітчима героїні оповідання «Пістрява стрічка». (Ройлотт)

  9. Який предмет, на думку Холмса, був зай­вим у кімнаті вітчима? (Блюдечко)

  10. Назва маєтку, де розгорталися основні події в оповіданні «Пістрява стрічка».(Стоук-Моран)

  11. Друг Шерлока Холмса. (Ватсон)

По вертикалі

  1. Ім'я головного героя циклу детективних оповідань А. Конан Дойля. (Шерлок Холмс)


6. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Закінчити одне з запропонованих речень:

– На місці Шерлока Холмса я б вчинив…

– На місці Шерлока доктора Ватсона я б допоміг…

– Якби Хелін Стоунер не звернулась за допомогою до Шерлока Холмса…

V. Підсумок уроку

Шерлок Холмс є одним із найпопулярніших літературних героїв. Ще за життя Конан Дойля стали з'являтися автори, які писали про пригоди знаменитого сищика, в тому числі й син письменника Адріан Конан Дойль. На початку XX століття російські письменники

П. Нікітін і П. Орловець створили цикл повістей про розслідування злочинів Холмса в Росії. Оповідання про детектива писали Джон КаррСтівен Кінг, Марк Твен, Джуліан Саймонс, Борис АкунінСергій Лук'яненкоЕнтоні Горовіц і навіть президент США Франклін   Рузвельт.

Культурний вплив образу дуже великий. У середньому кожен п'ятий британець вважає, що Шерлок Холмс реально існував. Не викликає сумнівів і літературне життя доктора Ватсона.

Класичний детективний дует Холмс – Ватсон ще багато століть буде надихати режисерів, майстрів пензля, слова, мистецтва у цілому.

VI. Домашнє завдання

  1. Прочитати інші оповідання Артура Конан Дойля.

  2. Повторити творчість Джонатана Свіфта.

3. Підготуватись до контрольної роботи.

Схожі:

Артур Конан Дойль автор популярних творів про знаменитого детектива...
Тема: Артур Конан Дойль – автор популярних творів про знаменитого детектива Шерлока Холмса. Оповідання „Пістрява стрічка”
Урок додаткового читання. А. Конан Дойл. Оповідання «Пістрява стрічка»
Ть, характер героя, метод його розслідування; розвивати творчі здібності учнів, уміння опрацьовувати інформацію; формувати уявлення...
Уроку: Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі
Ключові поняття : Різдвяне оповідання, життєвий шлях героя, деградація, відродження особистості героя
План-конспект уроку Тема уроку: “Улюблені англійські письменники. А. Конан Дойль
Практична: Вчити учнів одержувати основну інформацію з прочитаного тексту під час непідготовленого читання; вчити учнів детального...
Мещерякова М.І. Зарубіжна література в схемах і таблицях. 5-11 класи: навч. Посіб
Познайомити з біографічними відомостями та творчим спадком А. Конана Дойла; дати глибокі поняття про детектив як популярний літературний...
Уроку Дата Тема Дом завд
РМ 1 (п) Складання цитатної характеристики головного героя. Підготовка до написання домашнього твору
Тема покаяння у романі ”Злочин і кара” Ф. Достоєвського Мета
Ніцше на прикладі головного героя; розвивати навички аналізу художнього твору, формувати гуманістичні ідеали, виховувати сильну особистість...
Урок №21 Тема: Система образів та проблематика оповідання «Стариган з крилами»
Мета: дослідити проблематику та систему образів оповідання; розвивати навички художнього аналізу твору, самостійно робити висновки,...
Урок Роальд Дал Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві...
Світова літ. Урок Роальд Дал Тема: Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика». Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій...
Тема: В. Підмогильний. Роман «Місто». Зображення «цілісної» людини...
Учням усвідомити глибину проблем і характерів роману; розвивати вміння аналізувати світоглядну й психологічну еволюцію характеру...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка