Урок читання
Тема: Т.Г.Шевченко – співець краси рідного краю
«Тарас Шевченко» (про нього) Т.Г.Шевченко – «Вітер з гаєм розмовляє…», «Садок вишневий коло хати».
Мета: Глибше ознайомити дітей з життям і творчістю українського народного поета Т.Г.Шевченка. Показати, як поет оспівує красу рідного краю. Вчити виразно, чітко читати вірші, збагачувати словник учнів, сприяти національному вихованню учнів, формувати почуття гордості за Україну.
Обладнання: Портрет Т.Г.Шевченка, фонозапис пісні «Садок вишневий коло хати», ілюстрації «Мальовнича Україна», книга «Кобзар». Виставка книг Шевченка, вишиті рушники, портрети майстрів поетичного слова, слайди з зображенням пам’ятників Т.Г.Шевченка, кінопроектор, музичний центр, плакати для словникової роботи, кросворд – плакат.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітайтесь, добрий ранок!
Всім бажаємо щастя і добра
А тепер до роботи братись пора.
ІІ. Етап підготовки до вивчення нового матеріалу.
Розгляд ілюстрацій про рідний край.
Як ви розумієте слова рідний край? Де, по – вашому найкраще місце на землі?
Ви знаєте, що наша земля зветься Україна, а ми звемося українцями. Ми любимо свій край, шануємо і поважаємо всіх людей землі.
А чи знаєте ви, діти, що Україну теж шанують і знають в усьому світі?
Яких ви знаєте людей , що принесли славу Україні в світі?
Добре відомі в усьому світі й імена таких визначних майстрів поетичного слова як Т.Шевченко, І. Франка, Л.Українки , П. Тичини, М.Рильського. Творчість цих видатних українських поетів назавжди увійшла у скарбницю світової літератури.
У розділі « Поетична світлиця» ви зможете ближче познайомитися із чудовими творами цих та інших поетів.
1. Розповідь про Шевченка
- Волею історії найбільш ототожнений з Україною, представляє нас, українців, народам світу – Т.Г.Шевченко.
Він – наш поет, наша честь і слава. Ми називаємо його Кобзарем. Так поет назвав книгу всього свого життя – «Кобзар» (демонстація книги.). Вона стала настільною книгою для всього нашого народу. Кобзарями називаємо також народних співців, які виконують пісні, супроводжуючи свій спів грою на бандурі чи кобзі. Отже, Шевченко був і є народним поетом – співцем.
І вам, дітям, потрібно знати його твори, його життя. Давайте пригадаємо основні етапи життя Т.Г.Шевченка (діти, підготовлені заздалегідь, по черзі розповідають про поета.).
1.учень.
У с. Моринці на Черкащині в хаті кріпака Г.Шевченка серед морозної темної ночі блиснув на все село один вогник – це народилася дитина. Для пана – нова кріпацька душа, а для України - великий поет, буремний Тарас, незламний Кобзар. Це сталося більш як півтора століття тому, 9 березня 1814 року.
Світлі дні дитинства були недовгими. Перше тяжке горе, що вразило серце малого Тараса і принесло лихо в Шевченкову родину, - смерть матері. Мачуха, яку привів батько, перетворила рідну хату на пекло, сльози, бійки, сварки, образи і приниження.
На 12 році Тараса спіткало нове горе – раптово, простудившись у дорозі, помер батько.
Пригадайте, які слова сказав він Тарасові, вмираючи?
Що ви знаєте про цей період життя поета?
2. учень.
Доля привела 17 річного Тараса до Петербурга, пишної і величавої столиці Російської імперії, до міста, де він прожив у цілому 17 років, де сталися важливі події його життя, де він став художником і вільною людиною.
- 22 квітня 1838 року пан видав вільну своєму кріпаку Т.Шевченку. Це сталося завдяки відомим діячам живопису і літератури того часу: В.Жуковському, К. Брюллюву, В.Григоровичу, які зібрали і заплатили за поета 2500крб.
- Ще одна подія, знаменна не тільки в житті Тараса, а й важлива для всієї України, - вихід у світ книги віршів «Кобзар» у 1840 році. Справді «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі.
То святиня, національна Біблія України.
3. учень
- За бунтівливі вірші Шевченка жорстоко покарали – 10 років солдатської муштри, які й підірвали його здоров’я.
Вирок царя мав означати й духовну смерть Кобзаря – йому заборонялося писати й малювати. Але зболена душа не могла мовчати – писав і малював, ховаючи у «захалявні книжечки».
- Через 10 років поета звільнили, він повернувся у Петербург, 1859 року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Хворий поет доживав свій страдницький вік у Петербурзі. Уже будучи хворим, видав український буквар для недільних шкіл, планував видати ряд підручників.
- Помер Шевченко 10 березня 1861 року. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт – Петербурзі. Але у травні цього ж року тіло великого Кобзаря було перевезене в Україну. З того часу 22 травня – День пам’яті поета, день національного трауру України. Світлий нетлінний образ степової Чернечої гори – могили великого Кобзаря – став національною святинею.
4. учень
Читає вірш «На могилі».
2. Демонстрація слайдів з зображенням пам’ятників Т.Шевченко в різних країнах.
3. Опрацювання статті про поета Т.Г.Шевченка.
а) читання статті мовчки
- Що нового ви дізналися із статті?
б) вибіркове читання.
- Де зберігаються рукописи поета?
- Що знаходиться на бульварі Т.Шевченка у Києві?
- Що зберігається у Національному музеї Т.Шевченка?
ІІІ. Етап сприйняття нового матеріалу.
Опрацювання вірша Т.Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…»
1. Читання вірша вчителем.
- Звичайно, сила і безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є Шевченкові вірші, у яких він оспівує красу рідного краю. Примусова розлука з рідним краєм загострила у нього почуття любові до України. Ніби голуби сизокрилі, прилітали з–за Дніпра думи і переносили поета на рідну землю. І бачив він картину неповторної краси рідного куточка. Зараз і ми з вами здійснимо подорож у цей куточок.
- Які картини малює ваша уява, слухаючи вірш?
2. Словникова робота.
- Прочитайте кожну колонку слів на одному диханні.
Пливе один
Повен Дунаю
Поплив скіпок
Спиняє заграло
Спинить розмовляє
Погралися рибалоньки
- Прочитайте усі дієслова.
- Поясніть слово скіпка.
- Поясніть правопис слова з великої букви.
3. Повторне мовчазне читання вірша учнями.
- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою у природі.
4. Аналіз змісту вірша.
- Що поет описує у вірші?
- Де плив човен?
- Чому його понесло у море?
- Які вирази передають роздуми поета?
- Як поет передав картини тиші і неспокою у природі?
- Прочитайте, що із зображеного у вірші ви могли б сприйняти зором, а що – відчути слухом
- Які почуття викликав у вас цей вірш? Чому?
5. Вправи на розвиток швидкості читання
а) читання вірша, напівприкриваючи букви лінійкою.
б) Гра «Знайди і прочитай».
- Прочитайте рядочки вірша, в яких зустрічаються слова з І колонки.
6. Виразне читання вірша.
- Який темп читання кожної строфи вірша?
- Які почуття треба передати інтонацією?
7. Опрацювання вірш Шевченка «Садок вишневий коло хати.»
8. Робота над заголовком
Прочитайте назву ще одного вірша Шевченка. Як ви думаєте, про що в ньому йдеться?
- А тепер уявіть собі холодне підземелля з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Т.Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.
Його кати, мабуть луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у казематі, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав «У казематі» і серед них – «Садок вишневий коло хати».
9. Слухання вірша «Садок вишневий коло хати»
10. Словникова робота.
Вправи для розвитку мовної здогадки.
- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.
Робота в парах.
В_ШНІ Х_ТИ
ПЛ_ГИ ПОД_Є
В_Ч_РЯ З_ТИХ
К_ЛО ЙД_ТЬ
Яке слово «зайве» у кожній колонці? Чому?
Які значення може мати слово коло?
11. Повторне читання вірша вголос.
- Зі скількох строф складається вірш?
12. Осмислення змісту поезії.
- Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні?
- Звідки повертаються дівчата?
- Де вечеряє сім’я?
- Хто подає вечерять?
- Як ви розумієте вислови (вечірня зіронька встає; мати хоче научати)?
- Найдіть у вірші пестливі слова. Які почуття викликав у вас вірш?
- Як ви думаєте, а що відчував поет, коли писав цей вірш?
- Назвіть предмети, зображені у вірші, які ви сприймаєте зором, а які – відчуваєте слухом.
13. Вправи на розвиток швидкості читання.
а) напівголосне читання сусідові по парті, взаємоконтроль.
б) гра «хто уважніший?»
- Доберіть з тексту спільнокореневі слова до іменників І колонки.
- Знайдіть рими до слів ІІ колонки.
14. Розвиток зв’язного мовлення. Словесне малювання.
- Які малюнки ви створили б до кожної строфи? Які фарби ви використали б, щоб змалювати вишневий садок? Людей? Хату? (Мікрофон).
15. Виразне читання вірша.
IV. Етап засвоєння вивченого матеріалу
1. Робота в зошитах (в парах)
2. Бесіда
- Про кого говорили на уроці?
- Пригадайте основні етапи життя поета.
- Які твори читали сьогодні?
- А які вірші знаєте ви?
3. Читання віршів Шевченка учнями.
4. Розгадування кросворда(робота в групах)
- «Вітер з гаєм розмовляє,…з осокою».
-«Поплив човен в синє…».
-«Поплив човен по Дунаю один за …»
-«Пливе…води повен».
-«Садок… коло хати».
-«Сім’я вечеря коло хати, …зіронька встає».
-« А мати хоче научати, так…не дає»
-«Поклала мати коло хати маленьких…своїх».
- Яке склалося слово?
5. Читання віршів дітьми.
1. учень
Великий Кобзарю!
Ти живеш і в наші дні,
Ти з нами в праці і в борні,
Ти з нами йдеш до сонця сходу,
Ти правди й вільності пророк.
2. учень
Кобзарем ми його звемо,
Так від роду і до роду.
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
3. учень
Ніжну матір і дитину
Він прославив серцем чистим.
Всю осяяв Україну
Поглядом він променистим.
4. учень.
Ось в сім’ї великій,
У саду квіток прекрасних
Буде жити він навіки,
Як безсмертний наш сучасник.
6. Виконання пісні Т.Шевченко «Тополя»
V. Інформаія учнів про домашнє завдання.
Знати основні дати з біографії Т.Г.Шевченка, вірш «Вітер з гаєм розмовляє…» виразно читати. Вивчити напам’ять, вірш «Садок вишневий коло хати»
Вуйцик Галина Петрівна
Вчитель початкових класів
Голосківської ЗОШ
І – ІІІ ступенів
Кривоозерського району
Миколаївської області
|